MEGILAH 23 (7 Av) - Dedicated in memory of Dr. Simcha Bekelnitzky (Simcha Gedalya ben Shraga Feibush) of Queens, N.Y., Niftar 7 Av 5757, by his wife and daughters. G-d-fearing and knowledgeable, Simcha was well known in the community for his Chesed and Tzedakah. He will long be remembered.

1)

MATTERS THAT REQUIRE 10 MEN (Yerushalmi Halachah 4 Daf 30a)

מתני' אין פורסין על שמע ואין עוברין לפני התיבה

(a)

(Mishnah): We are not Pores Al Shema (say Kaddish, Borechu, and the first Berachah before Keri'as Shema) or come in front of the podium (a Shali'ach Tzibur repeating Shemoneh Esre aloud, with less than 10);

[דף ל עמוד ב] ואין נושאין כפיהן ואין קורין בתורה ואין מפטירין בנביא

1.

Birkas Kohanim, Keri'as ha'Torah, and Haftorah in the Navi (are not with less than 10);

ואין עושין מעמד ומושב ואין אומר ברכת אבלים וחתנים ואין מזמנין על המזון בשם פחות מעשרה

2.

Ma'amad u'Moshav (interruptions during a funeral procession), Birkas Avelim (to console mourners), Birkas Chasanim, and Zimun with Hash-m's name are not with less than 10;

ובקרקעות תשעה וכהן ואדם כיוצא בהן:

3.

Pidyon (redemption) of land requires nine and a Kohen, and [Pidyon] of people is the same.

גמ' מכיון דתנינן אין פורסין את שמע פחות מעשרה ליידא מילה תנינן אין עוברין לפני התיבה פחות מעשרה

(b)

(Gemara) Question: Since the Mishnah taught that we are not Pores Al Shema with less than 10, why did it need to teach that we do not come in front of the Teivah with less than 10? (The custom was come in front of the Teivah only at the time of Shemoneh Esre. There were already 10 for Borchu!)

לכן צריכה כהדא דתני אין פורסין את שמע פחות מעשרה התחילו בעשרה והלכו להן מקצתן גומר

(c)

Answer: It is needed for what was taught that we are not Pores Al Shema with less than 10. If they began with 10 and some left, he finishes (being Pores Al Shema, but he may not say Chazaras ha'Shatz without 10);

אין עוברין לפני התיבה פחות מעשרה התחילו בעשרה והלכו להן מקצתן גומר

1.

We do not come in front of the Teivah with less than 10. If they began with 10 and some left, he finishes;

אין נושאין את כפיהן פחות מעשרה התחילו בעשרה ויצאו להן מקצתן גומר

2.

We do not give Birkas Kohanim with less than 10. If they began with 10 and some left, he finishes;

אין קוראין בתורה פחות מעשרה התחילו בעשרה ויצאו להן מקצתן גומר

3.

We do not read the Torah with less than 10. If they began with 10 and some left, he finishes;

אין מפטירין בנביא פחות מעשרה התחילו בעשרה ויצאו להם מקצתן גומר

4.

We do not read Haftorah in the Navi with less than 10. If they began with 10 and some left, he finishes;

ועל כולם הוא אומר [ישעי' א כח] ועוזבי ה' יכלו

5.

About all of these, it says [about one who leaves, if 10 will not remain] "v'Ozvei Hash-m Yichlu."

אין עושין מעמד ומושב עמדו יקרים שבו יקרים שבעה פעמים

(d)

We do not do Ma'amad u'Moshav [with less than 10, because he says] "stand dear ones; sit dear ones" seven times. (It is not proper to say so to less than 10.)

(אין אומרים ברכת אבלים וחתנים ואין) [צ"ל תני - קרבן העדה] אומרים ברכת חתנים כל שבעה

(e)

(Beraisa): We say Birkas Chasanim all seven days.

ר' ירמיה סבר מימר מפקין כלתה כל שבעה

(f)

(R. Yirmeyah): We take out the Kalah all seven days [for Birkas Chasanim].

א"ל ר' יוסה והא תני ר' חייה אומר ברכת אבילים כל שבעה אית לך מימר מפקין מיתא כל שבעה מאי כדון

(g)

Objection (R. Yosah): R. Chiyah says that Birkas Avelim is all seven days. Will you say that we take out the Mes all seven days?! (Surely we do not!) If so, how do we find Birkas Avelim all seven days?

מה כאן (משמח עמו אף כאן מנחם) [צ"ל משמחין עמו אף כאן מנחנין - רמב"ן] עמו מה כאן מזכירין אף כאן מזכירין

1.

[Rather, Birkas Chasanim is when there are Panim Chadashos (a new person) and] they rejoice with him. Also here, [Birkas Avelim is when there are Panim Chadashos, and] they console with him (Alei Tamar, from Toras ha'Adam.) Just like here we mention [the praise of the Mes when consoling], also here we mention [the praise of the Kalah when rejoicing].

אית תניי תני אין אבילים עולין מן המניין ואית תניי תני אבלים עולים מן המניין

(h)

Implied question: One Beraisa teaches that Aveilim do not count towards the 10, and another teaches that Aveilim count towards the 10!

א"ר אבונה מ"ד אין אבילים עולים מן המניין באבילי אותו המת מ"ד אבילים עולין מן המניין באבילי מת אחר

(i)

Answer (R. Avuna): (They do not argue.) The one who says that Aveilim do not count towards the 10, that is Aveilim of that Mes. The one who says that Aveilim count towards the 10, that is Aveilim of a different Mes.

והא תני יוצא להתנחם אבל לא לנחם

(j)

Objection: It was taught that an Avel may leave [the house] to receive consolation, but not to console! (If so, all the Aveilim are being consoled. How can they join to 10? Rather, the Beraisos argue.)

תני שמואל אין קידוש החדש אלא בעשרה

(k)

(Shmuel): Kidush ha'Chodesh is only with 10.

ר' בא ור' יסא בשם ר' יוחנן נאמר כאן עדה ונאמר להלן [במדבר יד כז] עד מתי לעדה הרעה הזאת מה עדה האמורה להלן עשרה אף כאן עשרה

(l)

(R. Ba and R. Yosa citing R. Yochanan): It says here Edah, and it says there "Ad Masai l'Edah ha'Ra'ah ha'Zos." Just like that Edah was 10 (evil Meraglim), also here it is 10. (ha'Gaon Rav C. Kanievsky, Shlita - this is taken from Brachos 7:3, which discusses mentioning Hash-m's name in the Zimun. R. Shlomo Siriliyo's text learns from "Elokim Nitzav b'Adas Kel.")

א"ר סימון נאמר כאן תוך ונאמר להלן [בראשית מב ה] ויבאו בני ישראל לשבור בתוך הבאים מה תוך שנא' להלן עשרה אף כאן עשרה

(m)

(R. Simon): It says here "Toch" ("v'Nikdashti b'Soch Bnei Yisrael"), and it says there "va'Yavo'u Bnei Yisrael Lishbor b'Soch ha'Ba'im." Just like there, Toch refers to 10 [brothers of Yosef], also here it is 10.

א"ל ר' יוסה בי ר' בון אם מתוך [דף לא עמוד א] את למד סגין אינון

1.

Objection (R. Yosi bei R. Bun): If you learn from Toch, they were more (people who came to buy than Bnei Yakov)!

אלא נאמר כאן בני ישראל ונאמר להלן בני ישראל מה להלן עשרה אף כאן עשרה:

2.

Rather, it says here Bnei Yisrael, and it says there Bnei Yisrael (we equate the same verses as above). Just like there, they were 10, also here it is 10.

ובקרקעות תשעה וכהן:

(n)

(Mishnah): For [Pidyon of] land we require nine and a Kohen.

כנגד עשרה כהנים האמורין בפרשה

1.

Explanation: [We require 10] corresponding to the 10 times Kohanim are mentioned in the Parshah.

ויהיו כולם כהנים

(o)

Question: We should require all [10] to be Kohanim!

ריבוי אחר ריבוי למעט

1.

Answer: An inclusion following an inclusion [always] comes to exclude.

ויהיו כולן ישראל

(p)

Question: We should allow all [10] to be Yisraelim!

אין הפרשה יוצאה בלא כהן

1.

Answer: We cannot say that not one Kohen in the entire Parshah [was written for the simple meaning]!

עד כדון במקדיש גופה של שדה אמר דמי שדי עלי

(q)

Question: [What we said] refers to one who was Makdish the field itself. If he said "the value of my field is Alai" (I must give its value to Hekdesh), what is the law?

נישמעינה מן הדא ערכים המיטלטלין בג'

1.

Answer: We learn from the following [Beraisa]. Erchin ha'Metaltelim need three [to appraise them];

ויש ערכים שאינן מיטלטלין

(r)

Question: Are there Erchin that are not Metaltelim?!

ר' יעקב בר אחא ר"ש בר אבא בשם ר' חנינה האומר הרי ערכי עלי ובא לסדרו מן הקרקע שמין לו בעשרה מן המיטלטלין שמין לו בשלשה

(s)

Answer #1 (R. Yakov bar Acha citing R. Chaninah): If one says "my Erech is Alai", and he comes to pay it from land, we evaluate for him with 10. If he comes to pay it from Metaltelim, we evaluate for him with three.

האומר הרי ערכי עלי אינו כאומר דמי שדי עלי

1.

Objection: One who says "my Erech is Alai" is unlike one who says "the value of my field is Alai"! (In the former case, it is known what he owes Hekdesh. In the latter case, we must evaluate this! - ha'Gaon Rav C. Kanievsky, Shlita)

אבל אם אמר הרי עלי מאה מנה להקדש שמין לו בג' לכשיעשיר נידון בהשג יד

(t)

Answer #2: However, if he said "it is Alai to give 100 Maneh to Hekdesh", we evaluate [even land] with three (because the debt is known, like Erchin. If he cannot pay all of it now), when he becomes wealthy, he must pay [the rest, unlike Erchin].

תני עבדים (ושפחות) [צ"ל ושטרות - הגר"ח קניבסקי שליט"א] ומיטלטלין אין להם איגרת ביקורת

(u)

(Beraisa): Slaves, documents and Metaltelim do not have letters of Bikores (inspection).

מהו איגרת ביקורת

(v)

Question: What are letters of Bikores?

ר' יודה בר פזי אמר אכרזה

1.

Answer: (R. Yudah bar Pazi): They are announcement. (When people hear that they are being sold, they investigate.)

עולא בר' ישמעאל אמר עבדים שלא יברחו שטרות ומיטלטלין שלא יגנבו

(w)

(Ula b'Ribi Yishmael): Slaves [do not have letters of Bikores] lest they flee [if they know that they are being sold]. Documents and Metaltelim do not, lest they be stolen.

ר' בא בר כהן בעא קומי ר' יוסה לית הדא אמרה שעבדים נפדין בג'

(x)

Question (R. Ba bar Kohen, to R. Yosah): Does this not teach that slaves are redeemed through three? (If they needed 10, this would cause publicity, and they would flee! It seems that there is a mistake in the text of Korban ha"Edah.)

א"ל אין

1.

Answer (R. Yosah): You are correct.

א"ל והא תנינן ובקרקעות תשעה וכהן ואדם כיוצא בהן

(y)

Question (R. Ba bar Kohen): Our Mishnah teaches that Pidyon of land needs nine and a Kohen, and a person is like [land]!

א"ל אדם דהכא בן חורין הוא

1.

Answer (R. Yosah): The person here [in our Mishnah] is a free man. (He requires 10. There is no concern lest he flee.)

חיננה בר שלמיה בשם רב אתא עובדא קומי ר' ובעא מיעבד כרבנן

(z)

(Chinenah bar Shalmiyah citing Rav Acha): A case occurred in front of Rebbi, and he wanted to rule like Rabanan (who say that if Beis Din erred in their evaluation, the sale is Batel);

אמר לו ר' לעזר בן פרטא בן בנו של ר' לעזר בן פרטא ר' לא כך לימדתני בשם (זקינין אלא א"כ עשו איגרת ביקורת) [צ"ל זקניך א"כ מה כח ב"ד יפה - קרבן העדה]

1.

R. Lazar ben Parta, the grandson of R. Lazar ben Parta (to Rebbi): Didn't you teach us in the name of your grandfather that if so, Beis Din's power is not strong?!

וחזר ביה ועבד כרשב"ג:

2.

[Rebbi] retracted and ruled like R. Shimon ben Gamliel (the sale stands).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF