1)

TOSFOS DH B'YOM ARBA'IM LI'YETZIRAS HA'VELAD

תוס' ד"ה ביום מ' ליצירת זכר

(Summary: Tosfos ugh describes Shmuel's expertise.)

אף שאין יכולין לידע יום ארבעים ליצירה...

(a)

Implied Question: Even though one cannot generally know the exact fortieth day of the baby's formation ...

דהלא שכבת זרע שוהה לקלוט פעמים עד שלשה ימים...

1.

Reason: Seeing as the semen can delay taking root until the third day ...

ומיהו שמואל היה בקי...

(b)

Answer: Nevertheless, Shmuel was an expert ...

כדאמרינן פרק המפלת (נדה כה:) 'שאני שמואל דרב גובריה.'

1. Source: As the Gemara explains in Perek ha'Mapeles (Nidah, Daf 25b) "Shmuel is different, since he was an expert

2)

TOSFOS DH KA MASHMA LAN

תוס' ד"ה קא משמע לן

(Summary: Tosfos clarifies the conclusion and cites the She'iltos le'Halachah.)

פירוש -אפשר לפתיחת הקבר בלא דם...

(a)

Clarification: It is possible for the womb to open without blood ...

והכי פסיק בשאלתות דרב אחאי ...

(b)

Halachah: And this is how the She'iltos of Rav Acha'i Gaon Paskens ...

מהאי דהכא- ד'שוחטין וזורקין.'

1.

Source: Based on the current Sugya - from the fact that one can Shecht and sprinkle the blood for her.

10b----------------------------------------10b

3)

TOSFOS DH MI'CHELAL D'KEVES BEN SHANAH B'SELA

תוס' ד"ה מכלל דכבש בן שנה בסלע

(Summary: Tosfos reconciles this with two Sugyos which suggest otherwise, and describes the differences between Chatas and Asham.)

וקשה, שהרי אומר 'בחטאת בת דנקא' בפרק איזהו מקומן (זבחים דף מח.)?

(a)

Question #1: The Gemara in Perek Eizehu Mekoman (Zevachim, Daf 48a) states that one may bring a Chatas that is worth a Danka (a sixth of a Dinar).

וגם אמרינן לקמן (דף כז.) 'מפני מה לא נתנה תורה שיעור קצבה למחוסרי כפרה? שמא יוזלו טלאים ואין להם כפרה?'

(b)

Question #2: Furthermore, the Gemara later (on Daf 27a) Explains that the Torah did not specify a fixed amount for Mechusrei Kaparah - in case the value of lambs drops and they will not be able to obtain a Kaparaha?

וי"ל, הא דקאמר 'כבש בסלע' ,רגילות הוא שקונהו בסלע למצוה מן המובחר, אבל בפחות סגי.

(c)

Answer: When the Gemara talks of 'a lamb for a Sela', it was customary to purchase it at that price in order to perform the Mitzvah in an ideal fashion , but one was permitted to spend less.

אבל אשם צריך כסף שקלים, דמדאורייתא הוא...

(d)

Asham: An Asham on the other hand, had to be worth two Shekalim, since it is d'Oraysa ...

אבל חטאת דאורייתא אין לה שיעור רק מדרבנן...

1.

Chatas: Whereas a Chatas has no Shi'ur min ha'Torah, only mi'de'Rabanan ...

לכך מצוה לכתחלה בסלע ובפחות סגי עד דנקא, אבל פחות מדנקא מיקרי עבריינא.

2.

Chatas (cont.): Therefore Lechatchilah, one should spend a Sela, and Bedi'eved, a Danka, but for less than that, one is called 'Avaryana' (a sinner).

ומכל מקום אם הוזלו והם שמנים בפחות מדנקא, מתכפר בהם.

3.

Chatas (concl.): Nevertheless, in the event that the price drops, and there are fat sheep that are worth les than a Danka, one attains one's atonement with them.

ובאשמות אפילו הם שמנים וטובים בפחות מכסף שקלים שהוזלו, אינו מתכפר ...

(e)

Asham (cont): But Ashamos, even if the rams are fat and good, if they are worth less two Shekalim, due to a drop in price, one does not attain atonement ...

משום דכתיב "כסף שקלים".

1.

Reason: Since the Torah writes "Kesef Shekalim".

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF