HORAYOS 6 (14 Elul) - This Daf has been dedicated in honor of the Yahrzeit of Yisrael (son of Chazkel and Miryam) Rosenbaum, who passed away on 14 Elul, by his son and daughter and families.

1)

TOSFOS DH Hachi Garsinan b'Toras Kohanim

תוספות ד"ה ה"ג בת"כ

(SUMMARY: Tosfos cites the Toras Kohanim.)

וכן היה ר"י אומר על עבודת כוכבים הביאום

(a)

Citation (Toras Kohanim): Also R. Yehudah used to say, that they brought [these Korbanos to atone] for idolatry.

ואתא לפרושי דברי ר' יוסי.

(b)

Explanation: He comes to explain R. Yosi.

2)

TOSFOS DH Eilim u'Kevasim

תוספות ד"ה אילים וכבשים

(SUMMARY: Tosfos questions why they were burned.)

צריך עיון מאי טעמא נשרפו שהרי אינן באין על עבודת כוכבים.

(a)

Question: This requires investigation why they were burned, since they do not come for idolatry!

3)

TOSFOS DH Hora'as Sha'ah Haysah

תוספות ד"ה הוראת שעה היתה

(SUMMARY: Tosfos points out that this could answer all of the questions.)

הוא הדין דעל כולהו מצי לתרוצי הכי.

(a)

Observation: We could have given this answer to all of the questions.

4)

TOSFOS DH v'R. Shimon Omer Yir'u

תוספות ד"ה ור' שמעון אומר ירעו

(SUMMARY: Tosfos justifies Abaye's question.)

אף על גב דלא דמי דהכא מתו בעליהם

(a)

Implied question: Here (Par Helam Davar) is different, for the owners died!

מכל מקום לא חזו למקרבה ומה לי פסול זה ומה לי פסול אחר

(b)

Answer: In any case (also regarding the bull and goat of Yom Kipur that were lost, and others were offered in their place, when the first animals are found), they cannot be offered. What is the difference [whether they cannot be offered due to] this Pesul (the owners died) or this Pesul (others were offered in place of them)?

ואפילו הכי שמעינן ליה דירעו.

1.

Even so, we find that [R. Shimon] says that they graze.

6b----------------------------------------6b

5)

TOSFOS DH Mezid v'Asah Shogeg

תוספות ד"ה מזיד ועשה שוגג

(SUMMARY: Tosfos asks how he can be Shogeg if the Hora'ah was b'Mezid.)

תימה היכא הוי שוגג בלא הוראה

(a)

Question: How can he be Shogeg (about the action) without (being Shogeg also about the) Hora'ah?

אי אכיל בשתיקה ולא מיקרי הוראה

1.

Suggestion: He ate silently (he did not say whether or not it is permitted), and this is not called Hora'ah.

הא מאחר שאינו מורה לאחרים כי אם לעצמו מה לי בשתיקה מה לי בדיבור.

2.

Rejection: Since he does not rule for others, rather, only for himself, what is the difference whether he was silent, or spoke?!

6)

TOSFOS DH k'Hora'as Beis Din v'Chulei

תוספות ד"ה כהוראת בית דין כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we repeat matters taught in the first Perek.)

כמה עניינים שונה הכא מה שכבר שנה בפרק קמא

(a)

Implied question: The Mishnayos [in this Perek] teach several matters that were already taught in the first Perek!

אלא משום דאתי לפרושי רישא אמאי שוה להוראת צבור לענין שוגג ועשה כו'

(b)

Answer: This is because [the Mishnah] comes to explain the Reisha, why [the Kohen Gadol's law] is the same as Hora'ah for the Tzibur regarding Shogeg and he did...

משום דשוו פר כהן משיח וצבור להדדי.

1.

This is because the bull of the Kohen Mashi'ach and of the Tzibur are the same.

7)

TOSFOS DH Shogeg v'Asah Shogeg Peshita

תוספות ד"ה שוגג ועשה שוגג פשיטא

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask this in the first Perek.)

לעיל בפ"ק (ד:) דקתני שוגגין ועשו שוגגין לא פריך נמי פשיטא

(a)

Implied question: Above (4b), it taught that if they [ruled incorrectly] b'Shogeg and [the Kahal did] b'Shogeg, and we did not ask that this is obvious!

וצריך לומר דתנא התם (הגהת בארות המים) אגב דתנא הכא

(b)

Answer: We must say that there it was taught Agav (due to) what was taught here;

דהתם ליכא לשנויי כדהכא דהיכי סלקא דעתך למימר דכולהו סנהדרין שכחו מאיזה טעם הורו.

1.

There, we cannot answer like here. How could one think to say that the entire Sanhedrin forgot due to which reason they ruled?!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF