1)

A GET CONTINGENT ON NOT RETURNING (Yerushalmi Perek 7 Halachah 7 Daf 43b)

מתני' הרי זה גיטיך אם לא באתי מיכן ועד שלשים יום היה הולך מיהודה לגליל הגיע לאנטיפטרס וחזר בטל התנאי

(a)

(Mishnah): [If one told his wife] 'this is your Get on condition that I do not return within 30 days', and he was going from Yehudah to Galil, if he reached Antiferas and returned, the Tanai is Batel (i.e. she is not divorced);

הרי זה גיטיך אם לא באתי מיכן ועד שלשים יום היה הולך מגליל ליהודה והגיע לכפר עותני וחזר בטל התנאי

(b)

'This is your Get on condition that I do not return within 30 days', and he was going from Galil to Yehudah, if he reached Kefar Osnai and returned, the Tanai is Batel.

הרי זה גיטיך אם לא באתי מיכן ועד שלשים יום היה הולך למדינת הים הגיע לעכו וחזר בטל התנאי

(c)

'This is your Get on condition that I do not return within 30 days', and he was going from Galil to Yehudah, if he was going overseas, if he reached Ako and returned, the Tanai is Batel.

הרי זה גיטיך כל זמן שאעבור מכנגד פניך שלשים יום היה הולך ובא והיה הולך ובא הואיל ולא נתייחד עמה הרי זה גט:

(d)

If he said 'this is your Get if I will go 30 days without seeing your face', if he was constantly leaving and returning, since he was not secluded with her, it is a Get.

גמ' ליידא מיל'.

(e)

(Gemara) Question: About what [did he stipulate]?

רבי לעזר אמר לביתו.

(f)

Answer #1 (R. Lazar): [It is a Get if he will not return] to his house.

רבי יוחנן אמר למקומות.

(g)

Answer #2 (R. Yochanan): [It is a Get if he will not return to his house, and not reach] the places [mentioned in our Mishnah].

מתניתין מסייעא למאן דאמר לביתו. הגיע לעכו וחזר בטל התנאי.

(h)

Support (for R. Lazar - Mishnah): If he reached Ako and returned, the Tanai is Batel. (According to R. Yochanan, once he reached Ako, the Tanai is Batel. Why must it say that he returned to his house?!)

אמר רבי חגיי קומי רבי יוסי תיפתר כמאן דאמר עכו כארץ ישראל לגיטין.

(i)

Rejection (R. Chagai): [Our Mishnah] is like the opinion that Ako is like Eretz Yisrael for Gitin.

ואפילו תימר עכו כארץ ישראל לגיטין [דף מד עמוד א] שמא לתנאי גיטין.

(j)

Objection: Even if you will say that Ako is like Eretz Yisrael for Gitin, perhaps for Tenai Gitin [all agree that one who stipulates, he considers it like Chutz la'Aretz].

1.

Note: Above (5b), the Yerushalmi derived that part of Ako is in Eretz Yisrael. We could have answered here that he went to that part of Ako! Perhaps R. Chagai holds that this is no Chidush; rather, our Tana holds that even the part in Chutz la'Aretz is like Eretz Yisrael for Gitin, and even for Tenai Gitin. (PF)

ואסור להתייחד עמה מכבר שמא יעבר מכנגד פניה ל' יום ונמצא גיטה גדול מבנה:

(k)

He is already forbidden to be secluded with her, lest he go 30 days without seeing her face, and it turns out that the Get preceded her son (if she becomes pregnant through the seclusion, the child was born out of wedlock).

2)

A GET CONTINGENT ON NOT RETURNING WITHIN A FIXED TIME (Yerushalmi Perek 7 Halachah 8 Daf 44a)

מתני' הרי זה גיטיך אם לא באתי מיכן עד שנים עשר חדש מת בתוך שנים עשר חדש אינו גט

(a)

(Mishnah): If one said 'this is your Get if I don't come within 12 months', and he died within this time, it is not a Get;

מעכשיו אם לא באתי מיכן ועד שנים עשר חדש מת בתוך שנים עשר חדש הרי זה גט

(b)

If he said 'this is your Get from now if I don't come within 12 months', and he died within 12 months, it is a Get.

אם לא באתי מיכן ועד שנים עשר חדש כתבו גט ותנו לאשתי כתבו בתוך שנים עשר חדש ונתנו בתוך שנים עשר חדש אינו גט

(c)

If one said 'if I don't come within 12 months, write and give a Get to my wife', and they wrote the Get within 12 months and gave it after 12 months, it is not a Get;

כתבו ותנו גט לאשתי אם לא באתי מיכן ועד שנים עשר חדש כתבו בתוך שנים עשר חדש ונתנו לאחר י''ב חדש אינו גט

(d)

If one said 'write and give a Get to my wife if I don't come within 12 months', and they wrote the Get within 12 months and gave it after 12 months, it is not a Get;

ר' יוסי אומר כזה גט

(e)

R. Yosi says, like this it is a Get;

כתבו לאחר י''ב חדש ונתנו לאחר שנים עשר ומת אם גט קדם למיתה הרי זה גט ואם מיתה קדמה לגט אינו גט אם אינו יודע זו היא שאמרו מגורשת ואינה מגורשת:

(f)

If they wrote the Get after 12 months and gave it after 12 months, and the husband died - if the Get was given before he died, it is a Get. If he died before the Get, it is not a Get. If it is not known - about this they said, she is (has the stringencies of being) divorced and not divorced.

גמ' מה טעמא דר' יוסי

(g)

(Gemara) Question: What is R. Yosi's reason?

בגין דאקדים כתיבה והא לא אקדים נתינה ואתון אמרין אינו גט.

(h)

Answer: Because it was written before [12 months, should it be Pasul]?! It was not given before [then], and you say that it is not a Get?! (You can say so only in the Reisha, when he said to write it after 12 months. - PNEI MOSHE)

ר' חייה רובה בעי קומי רבי הרי זה גיטיך לאחר החג.

(i)

Question (R. Chiyah Rubah, to Rebbi): [If one said] 'this is your Get [if I do not come] after the Chag [what is the law]?

אמר ליה כל שלשים יום שלאחר החג כלאחר החג הן.

(j)

Answer (Rebbi): All 30 days after the Chag are like after the Chag (if he comes within then, it is Batel).

רבי ביבון בר חייה בעא קומי ר' זעירא הרי גיטיך ערב הפסח

(k)

Question (R. Bivun bar Chiyah, to R. Ze'ira): [If one said] 'this is your Get [if I do not come] Erev Pesach [and he came in the 30 days before Pesach, but not on Erev Pesach, what is the law]?

(ואפילו) [צ''ל א''ל אפילו - קרבן העדה] כמאן דאמר כל שלשים שלאחר החג כלאחר החג הן כל שלשים שלפני הפסח אינו כלפני הפסח.

(l)

Answer (R. Ze'ira): Even according to the opinion that all 30 days after the Chag are like after the Chag, all 30 days before Pesach are not like before (i.e. Erev) Pesach.

רבי זעירא בעי קומי ר' יסא אמר קונם יין שאני טועם במוצאי שבת

(m)

Question (R. Ze'ira, to R. Yosa): [If one said] 'Konam (is forbidden to me like a Korban) wine, that I will not taste it on Motza'ei Shabbos [what is the law]?

אמר ליה במוצאי שבת אסור ערב שבת מותר ימים שבנתים צריכה.

(n)

Answer (R. Yosa): Motza'ei Shabbos is forbidden. [The following] Erev Shabbos is permitted. The days in between, this requires [investigation].

והכא מוצאי שבת הרי זה גט. ערב שבת אינו גט. ימים שבנתים צריכה:

1.

And here (if one said 'write and give a Get to my wife on Motza'ei Shabbos', if they gave it) on Motza'ei Shabbos it is a Get. [The following] Erev Shabbos, it is not a Get. The days in between, this requires [investigation].

i.

Note: We could have asked about one who said ''this is your Get if I do not come on Motza'ei Shabbos.' However, since it says 'on Motza'ei Shabbos, it is a Get', it is clear that this was not the question.

הדרן עלך פרק מי שאחזו
HADRAN ALACH PEREK MI SHE'ACHZU