1)

DIVORCEES WHO MAY NOT REMARRY THEIR EX-HUSBANDS (Yerushalmi Perek 4 Halachah 7 Daf 24b)

מתני' המוציא את אשתו משום שם רע לא יחזיר משום נדר לא יחזיר

(a)

(Mishnah): If Reuven divorced his wife due to her ill repute, he may not [ever] remarry her; if it was due to a vow, he may not remarry her;

רבי יהודה אומר כל נדר שידעו בו הרבים לא יחזיר ושלא ידעו בו הרבים יחזיר

(b)

R. Yehudah says, if many knew about the vow, he may not remarry her. If not many knew about it, he may;

ר' מאיר אומר כל נדר שהוא צריך חקירת חכם [דף כה עמוד א] לא יחזיר ושאינו צריך חקירת חכם יחזיר

(c)

R. Meir says, if the vow required Chakiras Chacham (a Chacham must investigate to find a way to permit it), he may not remarry her. If it did not require Chakiras Chacham (he himself could have annulled it), he may remarry her;

אמר ר' אלעזר לא אסרו זה אלא מפני זה

1.

R. Elazar says, we forbade [remarrying in] this [case, i.e. a vow that does not need Chakiras Chacham] only due to this (a vow that needs Chakiras Chacham)!

אמר ר' יוסי בי ר' יהודה מעשה בצידן באחד שאמר לאשתו קונם (שאיני) [צ"ל אם איני - פני משה] מגרשך וגירשה והתירו לו חכמים שיחזירנה מפני תיקון העולם:

(d)

R. Yosi b'Rebbi Yehudah says, a case occurred in Tzidon in which one told his wife 'Konam (he forbade something to himself) if I will not divorce you', and he divorced her. And Chachamim permitted him to remarry her, for Tikun ha'Olam. (I.e. because he vowed, there was no need to forbid remarrying her due to Tikun ha'Olam.)

גמ' ותני מפני מה אמרו חכמים המוציא משום שם רע לא יחזיר

(e)

(Gemara - Beraisa) Question: Why did Chachamim say that one who divorced due to ill repute, he may not remarry her?

שהרי המוציא את אשתו משום שם רע והלכה ונישאת לאחר וילדה ממנו בנים לאחר זמן נמצאו הדברים בדאים אמר אילו הייתי יודע שהדברים בדאים אילו היה אדם נותן לי באשתי מאה מנה לא הייתי מגרשה ונמצא גט בטל ובניה ממזירין.

(f)

Answer: If one divorced due to ill repute, and she remarried someone else, and bore children from him, and afterwards it turns out that the ill repute was false, [her first husband] says 'had I known that it is false, [even] had someone offered me 100 Maneh (a fortune) for [me to divorce] my wife, I would not have divorced her!' It turns out that the Get was Batel, and her children are Mamzerim;

ומתוך שהוא יודע שאם הוא מגרשה שהיא אסורה לחזור לו אף הוא נותן לה גט שלם משעה ראשונה.

1.

Due to [the enactment,] that he knows that if he divorces her, she is forbidden to return to him, he gives her an absolute (unconditional) Get from the beginning.

תני מפני מה אמרו המוציא את אשתו משום נדר לא יחזיר

(g)

(Beraisa) Question: Why did Chachamim say that one who divorced due to a vow, he may not remarry her?

שהרי המוציא את אשתו משום נדר והלכה ונישאת לאחר וילדה ממנו ונמצא נדר בטל. אמר אילו היית יודע שהיה הנדר בטל אילו היה אדם נותן לי באשתי מאה מנה לא הייתי מגרשה. ונמצא גט בטל והוולד ממזר

(h)

Answer: If one divorced due to a vow, and she remarried someone else, and bore a child from him, and afterwards it turns out that the vow was Batel (a Chacham permitted it, her first husband) says 'had I known that the vow is Batel, [even] had someone offered me 100 Maneh for my wife, I would not have divorced her!' It turns out that the Get was Batel, and her child is a Mamzer;

ומתוך שהוא יודע שאם הוא מגרשה שהיא אסורה לחזור לו אף הוא נותן לה גט שלם משעה ראשונה.

1.

Due to [the enactment,] that he knows that if he divorces her, she is forbidden to return to him, he gives her an absolute (unconditional) Get from the beginning.

אמר ר' זעירה תדע לך שעילה היה רוצה לגרשה שהרי נדר שאינו צריך חקירת חכם היה.

(i)

(R. Ze'ira): [R. Meir is not concerned for a vow that did not require a Chacham, for] you know that he wanted to divorce her [even without the vow], for the vow did not require Chakiras Chacham! (Had he wanted to stay married, he would have annulled her vow.)

אמר ר' זעירה תדע לך שעילה היה רוצה לגרשה שהרי נדר שלא ידעו בו רבים היה

(j)

(R. Ze'ira): [R. Yehudah is not concerned for a vow that not many knew about it, for] you know that he wanted to divorce her [even without the vow], for not many knew about it (it was not Al Da'as Rabim; had he wanted to stay married, he would have annulled it. We explained this like HAGAHOS R. DINAR.)

אמר רבי לעזר לא אסרו זה אלא מפני זה.

(k)

(Mishnah - R. Elazar): We forbade this [a vow that does not need Chakiras Chacham] only due to this (a vow that needs Chakiras Chacham)!

בדין היה שאפילו נדר שהוא צריך חקירת חכם יחזיר שהזקן עוקר את הנדר מעיקרו.

1.

According to letter of the law, even a vow that needs Chakiras Chacham, he returns her, for a Chacham uproots the vow from the beginning (it is as if she never vowed, so the Get was mistaken; she is still married. Chachamim enacted that he may not return her, so he will divorce unconditionally, lest she marry someone else, permit her vow, and transgress Eshes Ish and bear Mamzerim);

מפני מה אסרו נדר שאין צריך חקירת חכם מפני נדר שצריך חקירת חכם:

2.

Why did they forbid [returning her in the case of] a vow that does not need Chakiras Chacham? (He did not divorce due to it, for he could have annulled it. There is no concern!) It is due to [confusion with] a vow that needs Chakiras Chacham. (If he may remarry her in this case, people will come to remarry even in the former case. Even though this is like a decree due to a decree, Chachamim decreed, due to the stringency of Arayos and Mamzerus.)

i.

Note: I did not see anyone explain like this, but it seems to be a proper Perush without changing the text or introducing concerns not mentioned in our Sugya (lest women wantonly vow, or one does not want the shame of going to Beis Din to permit vows... - PF.)

2)

DIVORCE DUE TO AILONIS (Yerushalmi Perek 4 Halachah 8 Daf 25a)

מתני' המוציא את אשתו משום איילונית רבי יהודה אומר לא יחזיר

(a)

(Mishnah - R. Yehudah): If one divorced his wife because she is an Ailonis (a female who does not develop like a normal female; she cannot conceive), he may not [ever] remarry her;

וחכמים אומרים יחזיר

(b)

Chachamim say, he may remarry her.

נישאת לאחר והיו לה בנים והיא תובעת כתובתה אמר ר' יהודה אומר לה שתיקותיך יפה מדבורייך:

(c)

R. Yehudah says, if she married someone else and had children, and demands that [her ex-husband] pay her a Kesuvah, he tells her 'your silence is better than your speech!'

גמ' תני מפני מה אמרו המוציא את אשתו משום איילונית לא יחזיר

(d)

(Gemara - Beraisa) Question: Why did Chachamim say that one who divorced his wife due to Ailonis, he may not remarry her?

שהרי המוציא את אשתו משום איילונית והלכה ונישאת לאחר וילדה ממנו בנים ואמר אילו הייתי יודע שאשתי יולדת אילו היה אדם נותן לי באשתי מאה מנה לא הייתי מגרשה ונמצא גט בטל והוולד ממזר.

(e)

Answer: If one divorced his wife due to Ailonis, and she went and remarried someone else, and bore a child from him, and says 'had I known that my wife can bear children, [even] had someone offered me 100 Maneh for my wife, I would not have divorced her!' It turns out that the Get was Batel, and her child is a Mamzer;

ומתוך שהוא יודע שאם הוא מגרשה והיא אסורה לחזור לו אף הוא נותן לה גט שלם משעה ראשונה.

1.

Due to [the enactment,] that he knows that if he divorces her, she is forbidden to return to him, he gives her an absolute (unconditional) Get from the beginning.

אמר ר' זעירה תדע לך שעילה היה רוצה לגרשה שהרי כמה נשים נשואין איילונית ועל ידי שיש להן נחת רוח מהן מקיימין אותן.

(f)

(R. Ze'ira): You know that he wanted to divorce her [even not due to Ailonis], for many Ailoniyos marry, and because [their husbands] are pleased with them, they keep them!

[דף כה עמוד ב] רבי יהודה אומר לא יחזיר. ואת אמר כן.

(g)

Question: (R. Yehudah says, if she remarried and had children... 'your silence is better than your speech!', i.e. lest her ex-husband say that his divorce was mistaken.) R. Yehudah says that he may not return her. (Surely he divorced her unconditionally!)

אמר רבי יוחנן לית כאן ר' יהודה אלא רבי מאיר.

(h)

Answer (R. Yochanan): [The text of the Mishnah] should not say R. Yehudah, rather, R. Meir.

ותני כן משום ר' מאיר אומר לה שתיקותיך יפה מדיבוריך:

(i)

Support (Beraisa - in the name of R. Meir): He tells her 'your silence is better than your speech!'

3)

REDEEMING LAND SOLD TO NOCHRIM (Yerushalmi Perek 4 Halachah 9 Daf 25b)

מתני' המוכר את עצמו ואת בניו לעכו"ם אין פודין אותו אבל פודין את הבנים לאחר מיתת אביהן

(a)

(Mishnah): If one sold himself and his children to Nochrim, we do not redeem him, but we redeem his children after he dies.

המוכר שדהו לעכו"ם וחזר ולקחה ממנו ישראל הלוקח מביא ביכורים מפני תיקון העולם:

(b)

If one sold his field to Nochrim, and a Yisrael bought it back from him, the buyer brings [from it] Bikurim (the first Peros to ripen of the seven species. They are given to a Kohen in the Mikdash), for Tikun ha'Olam.

גמ' מתניתא בשמכר עצמו ושנה. אבל אם מכר עצמו פעם אחת פודין אותו.

(c)

(Gemara): Our Mishnah discusses one who sold himself [to Nochrim] and repeated, but if he sold himself once, we redeem him;

ואם מכר עצמו ללודים אפילו פעם אחת אין פודין אותו.

1.

If he sold himself to Ludim (cannibals) even once, we do not redeem him.

מעשה באחד שמכר את עצמו ללודים אתא עובדא קומי ר' אבהו אמר מה נעשה מפני חייו עשה.

(d)

A case occurred in which one sold himself to Ludim. The case came in front of R. Avahu, and he said 'what will we do? He did so (sold himself to Ludim) for his sustenance (he could not feed himself. Therefore, we redeem him.)'