1)

A DOCUMENT THAT WAS PARTIALLY CONTESTED OR VALIDATED (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)

היה כתוב בו מתנה ואמר בפני נכתב ובפני נחתם מאחר שעררו בטל אצל הגט עררו בטל אצל המתנ'.

(a)

Question: If a gift was written in [the Get], and [the Shali'ach] said b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam, since [the husband's] protest is Batel regarding the Get, it is Batel regarding the gift;

[דף א עמוד ב] או מאחר שעררו (בטל אצל הגט עררו קיים אצל המתנה) [צ"ל קיים אצל המתנה עירעורו קיים אצל הגט - רידב"ז] .

1.

Or, since his protest is sustained regarding the gift, it is sustained regarding the Get! (We explained this like RIDVAZ.)

תנינן דבתרה אחד גיטי נשים ואחד שיחרורי עבדים שוין במוליך ובמביא.

(b)

Question: A Mishnah below says that Gitei Nashim and Shichrurei Avadim are the same regarding one who takes a Get [abroad] or brings [from Chutz la'Aretz];

היה כתוב בו מתנה ואמר בפ"נ ובפני נתחתם מאחר שעררו בטל אצל הגט עררו קיים אצל המתנה.

1.

If a gift was written in [the Get Shichrur], and [the Shali'ach] said b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam - even though [the master's] protest is Batel regarding the Get, it is sustained regarding the gift;

או מאחר שעררו קיים אצל המתנה עררו קיים אצל הגט.

2.

Or, since his protest is sustained regarding the gift, it is sustained regarding the Get!

כתב כל נכסיו לעבדו את אמר הוא גיטו הוא מתנתו. מה את עבד לה.

(c)

Question: If one wrote [to give] all his property to his slave, you say that his Get [Shichrur] is his gift. How do you judge it?

כגט הוא ועררו בטל. או כמתנה הוא ועררו קיים.

1.

Is it like a Get, and his protest is Batel (if the Shali'ach said b'Fanai Nechtav uv'Fanai Nechtam)? Or, is it like a gift, and is protest is sustained?

וייבא כהדא כתב כל נכסיו לשני בני אדם כאחת והיו עדים כשרין לזה ופסולין לזה. ר' אילא בשם ר' אמי אתפלגון ר' יוחנן וריש לקיש

(d)

Answer: It is like the following. If one wrote all his property to two people at once, and the witnesses were Kosher to this one and Pasul to this one - R. Ila said in the name of R. Ami that R. Yochanan and Reish Lakish argued about this;

חד אמר מאחר שהן פסולין לזה פסולין לזה וחרנה אמר כשירין לזה ופסולין לזה.

1.

One said that since they are Pasul for this, they are Pasul for this. One said that they are Kosher for this and Pasul for this.

[דף ב עמוד א] ר' מנא לא מפרש. ר' אבין מפרש ר' יוחנן אמר מאחר שהן פסולין לזה פסולין לזה. וריש לקיש אמר כשרין לזה ופסולין לזה

2.

R. Mana did not explain [who said the former and who said the latter]. R. Avin explained - R. Yochanan said that since they are Pasul for this, they are Pasul for this. Reish Lakish said that they are Kosher for this and Pasul for this.

אמר ר' אלעזר מתניתא מסייעא לר' יוחנן מה השנים נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטילה אף הג' נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטילה.

(e)

Support (for R. Yochanan - R. Elazar - Beraisa): Just like two, if one of them was found to be a relative or Pasul, their testimony is Batel - also three, if one of them was found to be a relative or Pasul, their testimony is Batel.

ר' יעקב בר אחא אמר אתפלגון ר' חנינא חברין דרבנין ורבנין. חד אמר יאות א"ר לעזר. וחרנה אמר לא א"ר לעזר יאות.

(f)

(R. Yakov bar Acha): R. Chanina the colleague of Rabanan argued about this with Rabanan. One said that R. Lazar said properly. The other said that R. Lazar did not say properly;

מ"ד יאות א"ר אלעזר (נעשית עדות אחת וכאיש אחד בעדות) [צ"ל נעשה כעדות אחת באיש אחד ועדות - רא"ש, תשובה ס:א] שבטלה מקצתה בטלה כולה

1.

The one who said that R. Elazar said properly - it is made like one testimony about one person, and testimony that is partially Batel is totally Batel;

ומ"ד לא א"ר לעזר יאות נעשה כשתי כתי עדים כשרים לזה ופסולים לזה

2.

The one who said that R. Elazar did not say properly - it is made like two sets of witnesses. They are Kosher to this [person] and Pasul to this.

עד שיאמר בפני נכתב ביום ונחתם ביום עד שיאמר נכתב לשמה ונחתם לשמה.

(g)

[We ask the Shali'ach] until he says b'Fanai Nechtav b'Yom v'Nechtam ba'Yom (it was signed the same day that it was written) b'Fanai Nechtav Lishmah v'Nechtam Lishmah. (We ask also about other matters that can disqualify it - SHIREI KORBAN.)