הלכה א' (יח. - יט:)
הלכה ב' (יט: - כא.)
הלכה א' (יח. - יט:)

חזור לראש הדף
מאכל אדם או בהמה או מין הצובעין [לבי' - צורך חשוב] המתקייים בארץ - אין ביעור [לא כלה לחיה בשדה]

לר"מ גזרו על דמיהן ביעור בר"ה [מצינו שדמיהן חמור שאסור בהדלקה [ר"ש - יטעו שאין בו קדושת שביעית]]

יש קדושת שביעית לקליפי רימון ואגוז [צובעין] וגרעינים [מאכל בהמה]

מותר לצבוע לאדם ולהדליק במאכל (ספק אי מאכל אדם או בהמה) [לכם, תהיה]
ולא למלוגמא ואלונתין [לכם - השוה לכל נפש] וממילא אין קדושת שביעית למיני מלוגמא

יש קדושת שביעית במיני כביסה ועצים העומדים להאיר, ולא במיני צובעין שהם לצורך בהמה

אין קדושת שביעית לבשמים מנסורת של עץ, ולר"ש אף מהקטף [בטל לעץ]

וורד - לעלין יש שביעית וביעור, לפיקה (חיבור העלין) יש שביעית ולא ביעור [מתקיים בארץ], לעיקר אין שביעית [צבע לבהמה]

מח' אם מותר לכבוש בשמן לריח [מח' אם עומד לכך או למאכל]

מותר להצניע פירות במאכל בהמה אא"כ חישב עליהן למאכל אדם

מאכל בהמה אסור ללתות במים, לפ"מ אסור לשלם חובו בו,
לפ"מ מותר לסוחטן ולעשות סממנין (ובי' חולק [לאו שמוש חשוב])

תורמסין חיין מקבלים טומאה ויש קדושת שביעית [עיקרו מאכל אדם],

לולבי זרדין משימתיקו [מחשבתו משוי אוכל] (והגמ' מקשה איך חלה קדו' שביעית בתלוש),

איזוב שלקטן לעצים משחישב לאוכלין [ראוי ללקט בתחלה לאוכלין]

החליף שמן שביעית בשמן/יין שביעית - אין מדליקין/סכין בהן [כדמי שביעית] עד שמחליפן בחולין [אחרון אחרון נתפס]

החליף עלין (יש ביעור) בלולבין (אין ביעור) - חייבין הלולבין בביעור

החליף קניבת הירק של מאכל אדם שייבשה במאכל בהמה - אין עושין מלוגמא (לרידב"ז בלא החליף)

אסור לקנות מאכל בהמה במאכל בהמה (חזו"א - אחר) או במאכל אדם [הפסד] (לרידב"ז לא חל)

זמן ביעור יין בפסח, שמן בעצרת, גרוגרות בפורים, תמרים בחנוכה

אין ביעור לפירות שאינן נושרין אלא מתקיימין

לא יצבע בשכר [לאכלה ולא לסחורה] או בטובת הנאה

אין עושין סחורה בבכור תמיד (פ"מ) (אא"כ קנה וא"צ לו (ומח' בתוספתא אם מותר להרויח)) ותרומה [תקלה], נבלות וטריפות שקצים ורמשים [וטמאים יהיו לכם] אא"כ נתמנה כדרכו (לת"ק לצייד [ר"ש - התירו שהמלכות נוטלת מסים מהן], לר"י לכל אדם)

עושין סחורה בחמור וגמל [מגדלין למלאכה ולא לאכילה] ובאיסורי דרבנן

היתר סחורה: ע"י בנו [הוא לא לקטן] (פ"מ - כשלקט לצורך עצמו), לקט לעצמו והותיר,
של חבירו ושלו בהבלעה או של אחין שלקטו לעצמן (לפ"מ על יד על יד)
(משא"כ אחד מחמשה שלקטו בשותפות)

כשמותר למכור - רק שלא באותו מקום כל שנה/כשאינו מוכר כל שעה

המבשל לא יטול דמי ירק שביעית אלא שכר הבטלה וטירחתו

לר"י סוחר שביעית פסול לעדות - לברייתא א' ולהל' רק כשבטל שאר השנים וגם אין לו מלאכה אחרת בשביעית, לברייתא ב' פסול אא"כ יש לו מלאכה אחרת בשאר שנים וגם בשביעית

הלכה ב' (יט: - כא.)

חזור לראש הדף
יש ביעור ללולבי זרדין [סופן שנושרים]

ולא ללובי האלה והבוטנים [סופן להקשות כהעץ ומתקיים] אלא לעלין [נושרין]

קדושת שביעית בעץ מחנטה, בירק מלקיטה, בלולבי גפנים שרוב גידולן בשביעית משחישב עליהן לאוכל, בסיאה ואיזוב שרוב גידולן בששית - מחנטה אפי' חישב לאכילה בשביעית (משא"כ בחישב בשלישית הוי כשלישית [מספק אמרו לעשר רק כשלישת [שמא לא יפרישו כלל] דמעשר ירק דרבנן])

כבש עלין עם לולבין - מח' תנאים אם הכל חייב בביעור [כר"א דטעם חייב לבער] או פטור
[כר' יהושע - עלין נאכלין על הלולבין] או עלין חייב ולולב לא [כר"ג - וטעם כמבוער]

יש שביעית לבשמים

לר"ש אין לצרי (שרף) שביעית [אינו פרי], ות"ק חולק [הנאתו וביעורו שוה ואינו בטל לאילן]

לר' יהושע אן ערלה לשרף מעלין או משרשים [אינו פרי ובטל לאילן], ור"א חולק [כפרי]

ויש ערלה לשרף של פגין [השרף כפרי; נהנה מפגין (נ"מ בתרומה דמותר בהנאתו)]

כבש ורד שביעית בשמן שישית - מבער הורד ולא השמן [טעם א"צ ביעור] (לר' אבהו מח' תנאים)

בשמן שמינית והגיע זמן ביעור הכל חייב בביעור [נותן טעם איסור]

חיוב ביעור שלא במינו בנותן טעם,

במינו בכל שהוא - לבי' (כר"ן נדרים נח.) לאכול לפני הביעור [יש לו מתירין קודם ביעור] (אבל נתערב לאחר ביעור בנ"ט), לר"ש לאחר הביעור (ולפני ביעור יש קדושת שביעית בנ"ט)