1)

TOSFOS DH Ha b'Lachah Ha b'Yeveshta

תוספות ד"ה הא בלחה הא ביבישה

(SUMMARY: Tosfos explains that this is a Shevus forbidden in the Mikdash.)

[מתניתין ביבישה] ואפילו הכי אסרינן בכלי דשבות גדול הוא

(a)

Explanation: Our Mishnah discusses dry, and even so we forbid with a Kli, for it is a great Shevus.

2)

TOSFOS DH Yeveshah Afilu b'Kli Shari

תוספות ד"ה יבישה אפילו בכלי שרי

(SUMMARY: Tosfos explains why we are lenient.)

ולא מסתבר להחמיר עליו כיון דאפרוכי מפריך

(a)

Explanation: it is unreasonable to be stringent on him, since [the wart] crumbles.

3)

TOSFOS DH v'Lav Ukimna b'Askufas Karmelis

תוספות ד"ה ולאו אוקימנא באסקופה כרמלית

(SUMMARY: Tosfos points out that elsewhere we permit Shevus.)

תימה דאמר לעיל (דף צז.) גבי מצאן צבתים או כריכות מביאן פחות פחות מד' אמות אלמא שבות דמקדש במדינה התירו

(a)

Question: Above (97a), regarding one who found bundles of pairs of Tefilin tied together or bundles of individual Tefilin, he brings them less than four Amos at a time. This shows that [Chachamim] permitted Shevus of the Mikdash outside the Mikdash!

וי''ל דשבות כי האי גוונא ודאי שמוטלין בבזיון התירו:

(b)

Answer: Shevus in such a case, that [Tefilin] are in disgrace, surely they permitted.

103b----------------------------------------103b

4)

TOSFOS DH Mah Li Hu u'Mah Li Chaveiro

תוספות ד"ה מה לי הוא ומה לי חבירו

(SUMMARY: Tosfos discusses when R. Eliezer requires deviating.)

וא''ת וכר' אליעזר מי ניחא והא לא שרי הכא אלא בשיניו ובמתני' שרי ביד מדקתני אם בכלי כאן וכאן אסור משמע הא ביד שרי

(a)

Question: Is this fine for R. Eliezer?! He permits here only through his teeth, and in our Mishnah he permits by hand, since inside the other taught "if with a Kli, here [in the Mikdash] and here [outside] is forbidden. This connotes that it is permitted by hand!

וי''ל דגבי בהמה דאיכא מיאוס לחתוך בשיניו לא הוצרכו לחתוך בשיניו אלא ביד

(b)

Answer: On an animal, it is repulsive to cut with his teeth, so [Chachamim] did not obligate cutting with the teeth, rather, [they permit] by hand.

וא''ת והיכי מצינו למימר אליבא דר''א דהיכא דאפשר לשנויי משנינן

(c)

Question: How can we say that according to R. Eliezer, when it is possible to deviate [from the normal way], we must deviate?

והא קאמר בפרק אם לא הביא (שבת דף קל.) דמביא סכין למול אפי' דרך רה''ר אע''ג דאפשר לשנויי ולהביאו דרך גגות וקרפיפות וחצירות

1.

He said in Shabbos (130a) that one may bring a knife to circumcise even through Reshus ha'Rabim, even though one could deviate and bring it through roofs, Karfifos and Chatzeros!

וי''ל דהתם מקצר דרכו לילך דרך רה''ר אבל הכא דיכול לחותכו ביד כמו בכלי מודה רי אליעזר דמשנינן

(d)

Answer: There he shortens his path going through Reshus ha'Rabim. Here he can cut it by hand just like with a Kli, so R. Eliezer agrees that we deviate.

5)

TOSFOS DH she'Alsah Lo Neshichah b'Gabo

תוספות ד"ה שעלתה לו נשיכה בגבו

(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara preferred to teach this case.)

תימה דלשמעינן רבותא טפי כגון שעלתה במקום שיכול הוא בעצמו ליטול ואפ''ה שרי הוא בעצמו ליטול אף על גב דלא הוי כלאחר יד

(a)

Question: It should teach a bigger Chidush, e.g. it came on a place where he can remove it himself, and even so, he is permitted to remove it himself, even though it is not k'Le'acher Yad (unskillfully)!

ויש לומר דאי לא אשמעינן בחבירו הוי סלקא דעתך דלא שרינן לחבריה ליטול כדי שיעבוד חבירו

(b)

Answer: Had it not taught about his friend, one might have thought that we do not permit another to remove it, in order that this one will serve.

6)

TOSFOS DH Hachi Garsinan v'Iy Rabanan Nishkelei b'Yad v'Tifshot d'R. Elazar

תוספות ד"ה הכי גרס בקונטרס (כן הוא בדפוס ויניציה ר"ח) ואי רבנן נשקליה ביד ותפשוט דר' אלעזר

(SUMMARY: Tosfos explains why we would have learned two matters.)

פירוש דשמעינן מינה תרתי חדא דמכשירי מצוה לא דחו אב מלאכה

(a)

Explanation: [If it is Rabanan] we would learn from this two matters. One is that Machshirei (preparations) for a Mitzvah do not override an Av Melachah;

ועוד דשמעינן דבכלי מודו דחייב חטאת

1.

Also, we would learn that with a Kli, that agree that he is Chayav Chatas.

אבל השתא לא מצינו למיפשטיה ולמידק דבכלי לא משום דאב מלאכה היא דהא ביד נמי שבות הוא ולא קשרי (כן נראה להגיה כמו שהוא ברש"י)

2.

However, now [that it is R. Eliezer] we cannot resolve and deduce that with a Kli it is forbidden due to an Av Melachah, for also by hand, it is Shevus, and he does not permit.

7)

TOSFOS DH Iy Amrat Bishlama R. Eliezer

תוספות ד"ה אא''ב ר' אליעזר

(SUMMARY: Tosfos explains why it is fine if it is R. Eliezer.)

פי' כי היכי דמשנינן מאב מלאכה לשבות משנינן נמי משבות חמור לשבות הקל

(a)

Explanation: Just like we change from an Av Melachah to Shevus, likewise we change from a severe Shevus to a lenient Shevus;

אלא אי אמרת רבנן למה להו לאהדורי (אלא) אשבות כל דהו

1.

However, if you will say that it is Rabanan, why do they pursue a Shevus Kolsheu (very small)?

והקשה השר מקוצי דאמאי ניחא ליה למיעבד הרחקה לר''א טפי מלרבנן והיה נראה להפך דהא ר''א מיקל טפי

(b)

Question (ha'Sar mi'Kutzi): Why is he pleased to make a distancing according to R. Eliezer, more than according to Rabanan? It seems oppositely, for R. Eliezer is more lenient!

ותירץ דהיא הנותנת אליבא דרבנן יש להתיר כל שבות דלא נפיק מינה חורבה כיון דאית להו דמשום הכשר לא דחינן שבת

(c)

Answer (ha'Sar mi'Kutzi): Hi ha'Nosenes (this very reason is a reason to say oppositely)! According to Rabanan, we should permit any Shevus, for no ruin will result, since they hold that we do not override Shabbos for Hechsher;

אבל רי אליעזר דאית ליה דמכשירי' דוחה ומיהו באפשר לשנויי משנינן יש לנו לחזר אחר שבות הקל שלא יבא להתיר בלא שינוי באפשר לשנויי:

1.

However, according to R. Eliezer, who holds that Machshirim override, however, when it is possible to deviate, we deviate - we should seek a lenient Shevus, lest people come to permit without a Shinuy when it is possible to deviate.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF