1)

TOSFOS DH v'Ha Tanan Mi she'Nasan Reshus v'Chulei

תוספות ד"ה והא תנן מי שנתן רשות כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask this against our Mishnah.)

הא דפריך אברייתא טפי מאמתני'

(a)

Implied question: Why do we challenge the Beraisa more than the Mishnah?

משום דבברייתא מסיים בה דברי ר''מ

(b)

Answer: The Beraisa concludes "this is R. Meir's opinion." (A Stam Mishnah is assumed to be R. Meir, but sometimes it is not.)

2)

TOSFOS DH Hotzi Bein b'Shogeg Bein b'Mezid Yachol Levatel

תוספות ד"ה הוציא בין בשוגג בין במזיד יכול לבטל

(SUMMARY: Tosfos concludes that they argue about whether or not he was Machazik in his Reshus.)

פירש בקונט' אע''ג דמומר הוא לחלל שבת יכול לבטל ר' יהודה אומר במזיד אינו יכול לבטל

(a)

Explanation #1 (Rashi): Even though he is a Mumar to be Mechalel Shabbos, he can be Mevatel. R. Yehudah says, if he was Mezid, he cannot be Mevatel;

קסבר מומר לחלל שבת אינו יכול לבטל בלא שכירות

1.

[R. Yehudah] holds that a Mumar to be Mechalel Shabbos cannot be Mevatel [and there is no solution] without renting.

ומדתולה טעם בקונטרס משום מומר צריך לומר דבפרהסיא קאמר כדמסיק דדוקא בפרהסיא לר' יהודה אינו יכול לבטל רשות ואפ''ה לר''מ מבטל רשות

2.

Inference: Since Rashi attributed the reason to being a Mumar, we must say that he discusses in public, like we conclude according to R. Yehudah that only [if he is Mechalel Shabbos] in public he cannot be Mevatel Reshus, and even so according to R. Meir he can be Mevatel Reshus.

ובסמוך נמי דקאמר מומר בגילוי פנים אינו מבטל רשות כמאן כר' יהודה פירש בקונט' דלר''מ במומר לחלל שבת בפרהסיא מבטל

3.

Also below, when it says "a Mumar b'Giluy Panim (he openly transgresses) cannot be Mevatel Reshus. Like whom is this? It is like R. Yehudah", Rashi explained that according to R. Meir, a Mumar to be Mechalel Shabbos in public can be Mevatel.

ותימה דבמתני' קתני צדוקי הרי הוא כנכרי כדמסיק לעיל ומשמע בריש פירקין דרישא דמתני' ר''מ

(b)

Question #1: This is astounding! Our Mishnah teaches that a Tzeduki is like a Nochri, like we conclude above, and it is connotes above (62a) that the Reisha of our Mishnah (61b) is R. Meir!

וי''ל דודאי כולה מתניתא עד ר' יהודה ר''מ קתני לה כדמסיים בה בברייתא דברי ר''מ דר''מ שונה דברי רבותיו דברי חכמים ודברי ר''ג ואפשר דסבר כר''ג דאמר צדוקי אינו כנכרי

(c)

Answer: Surely, R. Meir taught the entire Mishnah until R. Yehudah, like the Beraisa concludes "these are R. Meir's words", for R. Meir teaches the words of his Rebbeyim, the words of Chachamim and the words of R. Gamliel. It is possible that he holds like R. Gamliel, who says that a Tzeduki is not like a Nochri.

ועוד מדפליגי ר''מ ור' יהודה אליבא דר''ג משמע נמי דכר''ג סבירא ליה

(d)

Support: Since R. Meir and R. Yehudah argue according to R. Gamliel, it connotes that [R. Meir] holds like R. Gamliel.

ומיהו לא משמע כלל לפרש ברייתא זו מטעם מומר

(e)

Question #2: However, it does not connote at all that the reason for the Beraisa is due to Mumar!

חדא דלמה ליה למנקט הוציא הוה ליה למימר שחילל שבת בכל מלאכה שחילל

1.

Firstly, why does [the Beraisa] say "he took out"? It should have said that he was Mechalel Shabbos through any Melachah!

ועוד דמשמע דמשום דהוציא בשבת זו דקתני עד שלא נתן רשותו הוציא

2.

Also, it connotes that it is because he was Motzi on this Shabbos, for it teaches "if he was Motzi before he gave Reshus"!

ועוד דמשמע סתם הוציא בכל ענין בין בצנעא בין בפרהסיא כמו מי שנתן רשותו והוציא דסיפא

3.

Also, it connotes that he was Motzi Stam, in any way, whether in private or in public, just like "one who gave his Reshus and was Motzi" in the Seifa! (There, it is because he retracted from his Bitul. It is irrelevant whether or not this was in public.)

ומפרש ר''י דהכא לאו מטעם מומר קאמר דמומר לא שייך אלא באדם הרגיל לחלל שבתות ואינו נזהר כלל

(f)

Explanation #2 (Ri): Here, it is not due to Mumar. Mumar applies only to one who regularly is Mechalel Shabbosos, and he is not careful at all [to observe Shabbos];

אבל הכא לא ברגיל איירי אלא שבמקרה בעלמא אירע כך שהוציא שהיה דחוק לפי שעה

1.

However, here, we do not discuss one accustomed [to be Mechalel Shabbos]. It was a mere occurrence that he took out, because he was pressed at the time;

ואם בשבת שעברה עשה כן אפי' במזיד לא היה מזיק כלום אפי' לר' יהודה דלאו מומר הוא כדפירשתי

2.

If he did so on the previous Shabbos, even b'Mezid, it would not hurt at all [the Heter to carry this Shabbos], even according to R. Yehudah, for he is not a Mumar, like I explained;

אלא דוקא בשבת זו דמאחר שהחזיק ברשותו אינו יכול לבטל כמו החזיק אחר ביטול דאין יכול עוד לבטל

3.

Rather, it is only on this Shabbos. Since he was Machazik in his Reshus, he cannot be Mevatel, just like one who was Machazik after Bitul, that he cannot be Mevatel after this;

ור''מ סבר דיכול לבטל משום דלא חשיב מחזיק כיון שאחר הנתינה לא החזיק

i.

R. Meir holds that he can be Mevatel, for he is not considered to be Machazik, since he was not Machazik after he gave [Reshus].

3)

TOSFOS DH Kan b'Mumar Lechalel Shabbosos b'Farhesiya

תוספות ד"ה כאן במומר לחלל שבתות בפרהסיא

(SUMMARY: Tosfos points out that according to Rashi, this is even for mid'Rabanan transgressions.)

לפירוש הקונט' שהוציא במזיד דלעיל חשיב מומר אפי' במילי דרבנן

(a)

Explanation: According to Rashi, that above he is considered a Mumar because he was Motzi b'Mezid, this is even for mid'Rabanan matters.

וכן משמע מדלא משני הא והא בפרהסיא הא בדאורייתא הא בדרבנן

(b)

Support: The Gemara connotes like this, for it did not answer "both of these were in public - here [he did an Isur] Torah, and here [he did an Isur] mid'Rabanan."

ותימה דהא סתם צדוקי אינו נזהר כלל במילי דרבנן אפי' בפרהסיא

(c)

Question: A Stam Tzeduki is not careful about mid'Rabanan laws at all, even in public!

וכותים נמי שהיו מבטלים ונותנים רשות קודם שגזרו עליהם ר' אמי ור' אסי בפ''ק דחולין (דף ו:) הא סתם כותים אינם מאמינים בדברי חכמים ואפי' בפרהסיא ולא מזדהרי

1.

Also Kusim used to be Mevatel and give Reshus before R. Ami and R. Asi decreed about them, in Chulin (6b), and Stam Kusim do not believe in Divrei Chachamim, and they are not careful even in public!

וי''ל שרגילים הם ליזהר לפי שיראים מחכמים כדאשכחן בנדה פרק בנות כותים (דף לג:) אע''פ שצדוקים אנו מתיראין אנו מפני הפרושים:

(d)

Answer: They are used to being careful, for they fear Chachamim, like we find in Nidah (33b) "even though we are Tzedukim, we fear the Perushim (very pious people)."

4)

TOSFOS DH Kivan d'Chazyei l'R. Yehudah Nesi'ah Kasyei

תוספות ד"ה כיון דחזיה לר' יהודה נשיאה כסייה

(SUMMARY: Tosfos discusses why R. Yehudah Nesi'ah himself went out with this.)

וא''ת והא ר' יהודה נשיאה גופיה נפק בחומרתא דמדושא כדאמרי' במועד קטן בפרק מי שהפך (דף יב:)

(a)

Question: R. Yehudah Nesi'ah himself went out with Chumresa di'Medusha (a ring with a stamp), like it says in Mo'ed Katan (12b)!

ותירץ ר''ח דהאי גברא דהכא נפק ברשות הרבים והתם בחצר

(b)

Answer #1 (R. Chananel): The person here went out in Reshus ha'Rabim, and R. Yehudah Nesi'ah went out in a Chatzer.

ותימה אפי' בחצר משמע התם דאסור דקאמר על ר' אמי דאיקפד מאי טעמא איקפד אי משום חומרתא דמדושא והא תניא השירים והנזמים והטבעות הרי הן ככל הכלים הניטלין בחצר

(c)

Question: Even in a Chatzer it connotes that it is forbidden, for it says about R. Ami who was upset "why was he upset? If it is due to Chumresa di'Medusha, a Beraisa teaches that bracelets, nose-rings and rings are like all Kelim that may be taken in the Chatzer!"

ואמר עלה דההיא ברייתא בסוף פרק כירה (שבת דף מו:) אמר עולא מאי טעמא הואיל ואיכא תורת כלי עליהן

1.

It says about that Beraisa in Shabbos (46b), that Ula said "what is the reason? It is because they have Toras (the status of a) Kli."

ומדנקט טעמא דתורת כלי משמע דאסור להתקשט בהם בחצר דלא חזו בשבת ואפ''ה שרי לצורך גופו ולצורך מקומו כמו כל דבר שיש תורת כלי עליו אע''פ שמלאכתו לאיסור

2.

Inference: Since he mentioned Toras Kli, this connotes that one may not adorn himself with them in a Chatzer, for they are not proper for Shabbos, but even so it is permitted l'Tzorech Gufo ul'Tzorech Mekomo (if needed for its use or place), like anything with Toras Kli, even though it is Melachto l'Isur.

כדאמר בפרק במה אשה (שם דף סד:) כל מקום שאסרו חכמים לצאת בו לרה''ר אסור לצאת בו לחצר חוץ מכבול ופאה נכרית

i.

Source: It says so in Shabbos (64b). Wherever Chachamim forbade to go in Reshus ha'Rabim [with something], one may not go out with it in a Chatzer, except for Kavul (a wool cap under the headdress, or a signet of slavery) or a wig!

ואור''י דודאי שירים ונזמים וטבעות אסור להתקשט בהם בחצר שמא יצא בהן לרה''ר וברשות הרבים אסור דילמא שליף ומחוי ולא חשיב גזירה לגזירה

(d)

Answer (Ri): Surely, one may not adorn himself with bracelets, nose-rings and rings in the Chatzer, lest he go out with them to Reshus ha'Rabim, and in Reshus ha'Rabim it is forbidden lest he take them off. It is not considered a decree for a decree;

אבל חומרתא דמדושא אינו תכשיט כלל ואפי' הוציאה באצבעו לחצר ליכא איסור משום תכשיט דלאו תכשיט הוא אלא איסור טלטול בעלמא הוא דאיכא

1.

However, Chumresa di'Medusha is not an ornament at all. Even if he took it out on his finger to the Chatzer, there is no Isur due to an ornament, for it is not an ornament. There is a mere Isur to move it;

כלשון ראשון שפירש בקונט' טבעת של עץ (הגהת הב"ח) שחותמה ממין אחר ולא כלשון ב' שפירש קשר של בשמים וכן במועד קטן (דף יב:) דמדמה להו לשירים ונזמים וטבעות

2.

This is like the first Perush in Rashi, that [Chumresa di'Medusha] is a wooden ring with a stamp of a different substance, and unlike his second Perush, that it is a band of fragrances. Also in Mo'ed Katan (12b), it compares [Chumresa di'Medusha] to bracelets, nose-rings and rings.

ור' יהודה נשיאה לצורך גופו ולצורך מקומו אפקינהו כגון לטייל בהם את התינוק או שאר עניינים ומשום הכי קאמר מ''ט איקפד דאיסור טלטול ליכא שהרי יש עליה תורת כלי

3.

R. Yehudah Nesi'ah took it out l'Tzorech Gufo or l'Tzorech Mekomo, e.g. to pacify a child or other matters. This is why it asks "why was [R. Ami] upset?", since there is no Isur to move it, since it has Toras Kli.

כדתניא השירים והנזמים שהם כשאר כלים שמלאכתן לאיסור שניטלין לצורך גופן

i.

This is like a Beraisa teaches, that bracelets and nose-rings are like other Kelim that Melachtam l'Isur. One may take them l'Tzorech Gufan;

וכיון דאיסור טלטול ליכא איסור תכשיט פשיטא דליכא דאינו עשוי לתכשיט אלא כמו עץ בעלמא שעשוי לחתום בה חותמות

ii.

Since there is no Isur to move them, obviously there is no Isur of an ornament, since it is not made for an ornament, rather, like a mere piece of wood made to stamp seals.

ור''ת מפרש דתרוייהו נפקי לרה''ר ר' יהודה נשיאה באצבעותיו וההוא גברא בקומצו ואם היה מותר לטלטל היה יכול להתקשט בו לרה''ר שתכשיט הוא ולא שייך למגזר באיש שליף ומחוי

(e)

Answer #2 (to Question (a) - R. Tam): Both of them [R. Yehudah Nesi'ah and the man who covered it up] went out to Reshus ha'Rabim. R. Yehudah Nesi'ah took it on his fingers, and the man in his fist. If it were permitted to move it, one could adorn himself with it in Reshus ha'Rabim, for it is an ornament, and it is not applicable to decree regarding a man lest he take it off to show it (men do not normally do so);

לכך לא הוצרך להביא ראיה אלא על הטלטול דלא חשיב כחתיכה של מתכת או של עץ דעלמא

1.

Therefore, [Ula] needed to bring a proof only about moving it, that it is not considered like a mere piece of metal or wood.

ומיהו קשה לר''י דזה היה יכול לדקדק מן מתני' דפ' במה אשה יוצאה (שבת דף נז.) דתנן בטבעת שאין עליה חותם לא תצא ואם יצאה אינה חייבת חטאת ש''מ דחשיב ראויות לתכשיט

(f)

Question #1 (Ri): He could have deduced this from the Mishnah in Shabbos (57a), which teaches that a ring without a stamp, [a woman] may not go out with. If she went out with it, she is not Chayeves Chatas. This shows that it is considered proper for an ornament.

ועוד דלישנא דנפק לא משמע בקומצו

(g)

Question #2: The words "he went out [with]" do not connote in his fist.

5)

TOSFOS DH Iy k'R. Meir Afilu b'Echad mi'Kol Isurin Nami

תוספות ד"ה אי כר''מ אפי' בא' מכל איסורין נמי

(SUMMARY: Tosfos resolves this with Rava's opinion in Sanhedrin.)

וה''נ תניא בהדיא בבכורות בפ' עד כמה (ד' ל.) נחשד לדבר אחד נחשד לכל התורה כולה דברי ר''מ

(a)

Reference: A Beraisa in Bechoros (30a) explicitly teaches like this. One who is suspected about one matter is suspected about the entire Torah. R. Meir says so.

ותימה דבפ' זה בורר (סנהדרין דף כז.) גבי פלוגתא דאביי ורבא דאוכל נבלות להכעיס ורבא אמר כשר בעי לאוקומי רבא כר' יוסי דאמר הוזם (מכאן מעמוד ב) בדיני ממונות כשר בדיני נפשות

(b)

Question: In Sanhedrin (27a), regarding the argument of Abaye and Rava of one who eats Neveilos to anger [Hash-m], and Rava said that he is Kosher, [the Gemara] wanted to establish Rava like R. Yosi, who says that one who was Huzam (it was found that he testified about something he was not present to see) in a monetary case is Kosher for capital cases;

69b----------------------------------------69b

ומשני דרבא אפי' כר''מ דאמר עד זומם פסול לכל התורה כולה דע''כ לא קאמר ר''מ התם אלא גבי עד זומם דממון דרע לשמים ולבריות אבל הכא דרע לשמים ולא לבריות לא

1.

It answers that Rava is even like R. Meir, who says that an Ed Zomem is Pasul for [testimony about] anything in Torah. R. Meir said so only there, regarding a monetary Ed Zomem, for he is evil to Hash-m and to people. However, here (one who eats Neveilos to anger Hash-m), he is evil to Hash-m, but not to people.

שמע מיניה דלית ליה לר''מ חשוד לאחד מכל האסורין להוי חשוד לכל התורה כולה לרבא דלא אמר מקילתא לחמירתא אלא בעד זומם דממון דווקא דרע לשמים ורע לבריות

2.

Inference: R. Meir does not hold that one who is suspected about one Isur is suspected about the entire Torah, according to Rava, who does not say from light to severe (one who is suspected about a light matter is suspected about a severe matter). He says so only about a monetary Ed Zomem, who is evil to Hash-m and to people.

ומיהו לאביי דהתם ניחא וקיי''ל כוותיה

3.

However, according to Abaye there it is fine, and we hold like him.

וי''ל דאפי' לרבא חשוד לדבר אחד דרע לשמים ולא לבריות חשוד לכל התורה כולה בכיוצא בה דרע לשמים ולא לבריות אפי' מקילתא לחמירתא

(c)

Answer: Even according to Rava, one who is suspected about one matter, that he is evil to Hash-m but not to people, is suspected about the entire Torah for such matters, that he is evil to Hash-m but not to people, even from light to severe;

וחשוד לדבר אחד דרע לשמים ורע לבריות חשוד לכל התורה כולה אפילו רע לשמים ורע לבריות

1.

And one who is suspected about one matter, that he is evil to Hash-m and evil to people, he is suspected about the entire Torah, even what is evil to Hash-m and evil to people.

6)

TOSFOS DH v'Shelahem Mutar Lo v'Lahen

תוספות ד"ה ושלהם מותר לו ולהן

(SUMMARY: Tosfos distinguishes this from the Yerushalmi.)

דהוי אורח לגבייהו פירש ר''ח דאמר בירושלמי אכסנאי אינו אוסר לעולם

(a)

Source: He is a guest by them. R. Chananel explained that the Yerushalmi says that a guest never forbids.

ואומר ר''י דלא דמי להכא כלל דהתם איירי כגון הבא לדור במבוי לשם אכסנאות ולא לקבוע עצמו

(b)

Rebuttal (Ri): There does not resemble here at all. There, it discusses one who comes to live in the Mavuy to be a guest, and not to fix himself there;

דהכי איתא התם אית תנא תני קסדור אוסר מיד ואכסנאי לאחר שלשים ואית תנא תני קסדור אוסר לאחר שלשים ואכסנאי אינו אוסר לעולם

1.

Citation (Yerushalmi): Some teach that a [Nochri] officer forbids immediately, and a [Nochri] guest forbids after 30 [days], and some teach that an officer forbids after 30, and a guest never forbids;

מ''ד קסדור אוסר מיד ברגיל ואכסנאי לאחר שלשים בשאינו רגיל

2.

The one who says that an officer forbids immediately, this is when he is regular [in the Chatzer]. A guest forbids after 30 when he is not regular;

מ''ד קסדור לאחר שלשים כאלין דעלין ברשות ואכסנאי אינו אוסר לעולם כאלין דלא עלין ברשות:

3.

The one who says that an officer forbids after 30, this is when he enters with permission. A guest never forbids, when he enters without permission.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF