1)

TOSFOS DH umid'R. Eliezer ka'Moseves Lei l'Mar

תוספות ד"ה ומדרבי אליעזר קמותבת ליה למר

(SUMMARY: Tosfos challenges a Perush of Rashi from here.)

משמע דרבה אמר אנא דאמר כרבנן

(a)

Inference: Rabah says "I hold like Rabanan."

וזה קשה ללשון שני דרש''י דרבה אית ליה הבלעת תחומין מילתא היא לענין ליכנס ולרבנן לית להן הבלעה כלל

(b)

Question: This is difficult for the second version in Rashi, that Rabah holds that overlap of Techumim is significant, regarding to enter. Rabanan do not hold that overlap helps at all!

2)

TOSFOS DH Iy Matzlach Iy Lo Matzlach

תוספות ד"ה אי מצלח אי לא מצלח

(SUMMARY: Tosfos justifies the proof that we are Mechalel Shabbos in such a case.)

וא''ת א''כ היכא דריש ר' דוסתאי דמחללין עליו השבת דלמא חול היה

(a)

Question: If so, how did R. Dostai expound that we are Mechalel Shabbos for this (even if the Nochrim seek only straw)? Perhaps this was on a weekday!

אי משום דמספקא ליה דכתיב וישאל דוד

1.

Suggestion: It is because he was unsure (whether or not he may fight them), for it says "va'Yish'al David." (On a weekday, there is no Safek!)

הא מסקינן אי מצלח אי לא מצלח

2.

Rejection: We conclude that [he asked] whether or not he will succeed!

ויש לומר דמוכחא מילתא מדקאמר נלחמים בקעילה דקרי ליה מלחמה ומסר דוד נפשיה עליה אע''פ שלא באו אלא על עסקי תבן וקש שמע מינה דמחללין עליה נמי את השבת:

(b)

Answer: It is proven [that we are Mechalel Shabbos even if they seek only straw] since it says "Nilchamim bi'Ke'ilah" - it is called war, and David risked his life for it, even though they came only for straw. This shows that we are even Mechalel Shabbos [for such battles].

45b----------------------------------------45b

3)

TOSFOS DH Lehodi'acha Kochan d'Rabanan

תוספות ד"ה להודיעך כחן דרבנן

(SUMMARY: Tosfos explains that it is a leniency to say that they do not acquire Shevisah.)

ואם תאמר וליפלגו בכלים להודיעך כחו דר' יוחנן בן נורי אע''ג דליכא למימר בהן הואיל וניעור קני שביתה וכח דהתירא עדיף

(a)

Question: They should argue about Kelim, to teach the Ko'ach (extremity) of R. Yochanan ben Nuri. [He permits] even though one cannot say "since one who is awake acquires..." It is preferable to teach the Ko'ach of the lenient opinion!

וי''ל הא דקנו להו שביתה לאו קולא היא אלא חומרא היא דאדרבה לרבנן דלא קנו הוי קולא דהוו (כן נראה להגיה) כרגלי המוצאן ויכול להוליכן למקום עירובו

(b)

Answer: This that they acquire Shevisah is not a leniency. Rather, it is a stringency. Just the contrary, according to Rabanan who say that they did not acquire, it is a leniency that they are like the feet of the one who finds them can bring them to the place of his Eruv.

והכי מוכח בשמעתא דאין דין אדם וכלים שוין למ''ד אין קונין שביתה

(c)

Support #1: Our Sugya proves like this, that the law of people and Kelim are not the same according to the opinion that they do not acquire Shevisah.

ולקמן נמי קרי ליה חומרא דקאמר צריכא אי אשמעינן הלכה כרבי יוחנן בן נורי ה''א בין לקולא בין לחומרא פי' קולא גבי אדם וחומרא גבי כלים

(d)

Support #2: Also below (46a) this is called a stringency. It says 'this needed to be taught. Had he taught "the Halachah follows R. Yochanan ben Nuri", one might have thought that this is both to be lenient and stringent.' I.e. it is a leniency for people, and a stringency for Kelim.

4)

TOSFOS DH b'Yom Tov Harei Hen k'Raglei Kol Adam

תוספות ד"ה ביום טוב הרי הן כרגלי כל אדם

(SUMMARY: Tosfos explains that it gets the Techum of the first one who acquired it.)

פי' כאותו שיזכה בהן ראשון ואם נתנן לאחר הרי הן כרגלי הראשון

(a)

Explanation: [The water] is like the first one who acquires it. If he gave it to another, it is like the first's feet (it has his Techum).

אבל אין לפרש דלעולם הרי הן כרגלי כל אדם שהן בידו

(b)

Suggestion: Really, it is like the feet of anyone in whose hand it is.

דהא בור עולי בבל אמרינן בסמוך דהוי כרגלי הממלא אלמא כל היכא דלא קנו שביתה הרי הן כרגלי הזוכה ראשון

(c)

Rejection: Regarding [water drawn from] a pit of Olei Bavel, we say below that it is like the feet of one who draws. This shows that whenever it did not acquire Shevisah, it is like the first's feet;

ולקמן [דף מו.] דתניא גבי נהרות המושכין ומעיינות הנובעין הרי הן כרגלי כל אדם ובתוספתא דמסכת ביצה [פ''ד] קתני בהדיא הרי הן כרגלי הממלא משמע דהכל אחד

1.

Below (46a), a Beraisa says about [water from] flowing rivers and springs "it is like the feet of everyone", and a Tosefta in Beitzah (4:8) explicitly teaches "it is like the feet of one who draws." This implies that both of these expressions mean the same thing.

5)

TOSFOS DH Liknu Shevisah b'Ukainus

תוספות ד"ה ליקנו שביתה באוקיינוס

(SUMMARY: Tosfos explains that this is even if Techumim does not apply above 10.)

ואפילו אם אין תחומין למעלה מי' והעבין שותין מאותו שלמעלה שגבוהין מי' כיון שכל המים מחוברין יחד חשובין כאילו מונחין בארץ ולא דמו לספינה ששטה על המים

(a)

Explanation: Even if Techumim does not apply above 10 [Tefachim], and the clouds absorb from [water] more than 10 above [the sea floor], since all the water is connected, it is considered as if it is resting on the ground. This is unlike a boat that floats on water;

וכיון דקנו שביתה באוקיינוס אע''פ שבאו למעלה מי' אין להם אלא ד' אמות דהרי הן חוץ לתחום

1.

Since the water acquired Shevisah in the ocean, even though it came above 10, it has only four Amos, for it is outside the Techum.

ובעובדא דר''ג דפריך [לעיל מג.] ואי אין תחומין למעלה מי' כי לא היו בתוך התחום מאי הוי

(b)

Implied question: In the episode with R. Gamliel (43a), it asks "if Techumim does not apply above 10, even if the water was not in the Techum, what difference does it make?"!

היינו משום שגם בין השמשות בשעת קניית שביתה היו למעלה מי' ולא קנו שביתה בשום מקום ולכך כשבאו בתוך י' היה להם שביתה והיה להם אלפים אמה לכל רוח

(c)

Answer: This is because also Bein ha'Shemashos, at the time it acquires Shevisah, it was above 10, and it did not acquire Shevisah anywhere. Therefore, when it comes within 10, it has Shevisah, and it has 2000 Amos in every direction.

6)

TOSFOS DH Leima d'Lo k'R. Eliezer

תוספות ד"ה לימא דלא כרבי אליעזר

(SUMMARY: Tosfos explains why this is only according to R. Eliezer.)

וא''ת ולרבי יהושע נמי דאמר מן הכיפה הוא שותה ליקנו שביתה התם אי יש תחומין למעלה מי'

(a)

Question: Also according to R. Yehoshua, who says (Ta'anis 9b) that [the clouds] take from the Kipah (upper waters), they should acquire Shevisah there, if Techumim apply above 10!

ויש לומר אפילו יש תחומין לא שייך קנין שביתה ברקיע

(b)

Answer: Even if Techumim apply, acquiring Shevisah does not apply in Shamayim.

1.

Note: Maharshal assumes that Eliyahu's normal residence is above, and asks that he should have only four Amos when he descends. Divrei Yechezkel (7:18) brings from the Ramban that there are no restrictions on one who did not acquire Shevisah. If so, what was the question from Eliyahu above (43a)? The Rashba and Ritva say that one who was once below acquires Shevisah even above 10, but Tosfos does not distinguish! He concludes that the Techum of 12 Mil applies even to one who did not acquire Shevisah. Mishmaros Kehunah says that according to Maharshal, we must say that Eliyahu's normal residence is in Gan Eden below.

7)

TOSFOS DH Iba'is Eima Havi Safek d'Divreihem

תוספות ד"ה איבעית אימא הוי ספק דדבריהם

(SUMMARY: Tosfos explains that we are lenient even though it is Davar Yesh Lo Matirin.)

אף ע''ג דהוי דבר שיש לו מתירין ואמר רב אשי בריש ביצה (דף ד'.) דדבר שיש לו מתירין אפי' באלף לא בטיל אפילו בספק דבריהם

(a)

Implied question: This is Davar Yesh Lo Matirin, and Rav Ashi said (Beitzah 4a) that Davar Yesh Lo Matirin is not Batel even in 1000 [parts of Heter], even regarding a Safek mid'Rabanan!

בעירוב הקילו:

(b)

Answer: Regarding Eruv [Chachamim] were [more] lenient.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF