More Discussions for this daf
1. Bas Kohen as source for prohibition of burning 2. Aleph Bais followed by Gimel Dales 3. Writing Zayin Without a Crown on Shabbos
4. סדר הקושיות 5. מידה כנגד מידה בהספד חכם
דיונים על הדף - שבת קה

אהרן ברכה שואל:

לא מובן כ"כ ענין של מידה כנגד מידה גבי מתעצל להספדו של חכם. רש"י ז"ל ד"ה מידה כנגד מידה מסביר שהטעם הוא משום שלא יצטער שנתקצרו שנות החכם. ולא מובן לי כ"כ מנין לרש"י שזה הטעם, שא"כ ר"ל שודאי לחכם זו נתקצרו שנותיו ולא מת בזמנו. וצ"ב. שכמ"ה

הקטן אהרן ברכה הי"ו, מילן יע"א, אטליא

הכולל משיב:

אולי אין כוונת רש"י לומר דוקא כשמת קודם זמנו אלא רוצה לומר שמיתת הצדיק, אפילו בזמנו, כיון שהוא סוף ימיו נחשב הקצרת ימיו. ונראה כן מהגמרא, שמבואר דכלל זה היה שייך במיתת יהושע אע"ג שנפטר בגיל מאה ועשר שנה (יהושע כ"ד כ"ט).

בספר מכתב מאליהו (חלק ג' עמ' 251) מבאר עניין זה שעיקר תכלית העולם הוא התורה, ותלמיד חכם מסמל התורה, ולכן כשמתעצל בהספדו של חכם, מראה בעצמו שאין מיתת החכם נחשב בעיניו משום שאין התורה תופס מקום כל כך עיקרי בחייו. ולכן, כיון שעיקר החיים שלו אינו התורה, ראוי הוא שימות קודם זמנו להראות שאין חיים כאלו, שאין התורה דבר עיקר תכליתו, חשובים.

וע"ע חי' חת"ס על הסוגיא, ובחי' רעק"א שיצא מחדש (בהוצאת הרב אריאלי) בהקדמה למסכת ב"ב.

דוב פרידמן