עוד דיונים על הדף
1. מעשה שמת רבן גמליאל הזקן 2. יום שמועה הוי וכלפניו דמי
דיונים על הדף - מועד קטן כז

פירוש הדואר שואל:

דף כז.

תנו רבנן מאימתי כופין את המטות משיצא מפתח ביתו דברי ר' אליעזר וכו' מעשה שמת רבן גמליאל הזקן כיון שיצא מפתח ביתו אמר להם רבי אליעזר כפו מטותיכם וכו'.

ובהגהות יעב"ץ הוא מוכיח שיש למחוק את המילה 'הזקן' מכיון שמדובר כאן מרבן גמליאל דיבנה.

ובירושלמי כאן בפרק ג' הלכה ה', 'וכשמת רבן גמליאל כיון שיצא מפתח החצר אמר ר' ליעזר לתלמידיו כפו את המיטות'.

ויש להבין, הרי כשנפטר רבן גמליאל דיבנה הי' ר' אליעזר תחת ה'נדר' כמו שמוכח מפורש במסכת בבא מציעא נט:, והנדר לא הותר עד אחר פטירת ר' אליעזר כדאיתא במסכת סנהדרין סח. 'עמד רבי יהושע על רגליו ואמר הותר הנדר הותר הנדר', א"כ יש להבין איך עשה ר' אליעזר את כל הדברים האלו כשהי' עדיין תחת ה'נדר'.

פירוש הדואר

כל הזכויות לקושיא שמורות.

הכולל משיב:

שלום

כבר עמד בזה בספר דורות ראשונים, ופירש שהוראתו של ר"א היתה לבני ביתו. ויש להוסיף שהרי היה גם קרוב משפחה של הנשיא, אח לאשת הנשיא. ומותר למנודה להורות הוראה.

בברכה. יוסי בן ארזה

פירוש הדואר שואל:

'ויש להוסיף שהרי היה גם קרוב משפחה של הנשיא, אח לאשת הנשיא'.

בוודאי הכוונה היא, 'אשתו היתה אחות הנשיא', כדאיתא במסכת בבא מציעא נט:, 'אימא שלום דביתהו דר"א אחתיה דר"ג הואי'. כן הבאנו מהירושלמי שרבי אליעזר הורה 'כפו את המיטות' לתלמידי רבן גמליאל, שלא היו קרוביו.

נמצא שהדרא קושיא לדוכתה.

נא להביא מקור שמי שהוא תחת 'נדר' יכול להורות לאחרים.

בנוסף לכך איתא בתוס' שבת דף קל: בד"ה דרבי אליעזר שמותי הוא, 'מב"ש'. מבית שמאי. א"כ איך הורה ר' אליעזר לתלמידי רבן גמליאל שהם מבית הלל כשיטתו נגד דעת ר' יהושע.

נא לציין מראה מקום שלם לדורות הראשונים.

פירוש הדואר

הכולל משיב:

הוראת הוראה אינה מכלל הדברים שנאסרו על המנודה (ע' יו"ד שלד), כל שכן לאפרושי מאיסורא שודאי יכול ומצווה לעשות כן.

ולכן יכל להורות הוראה לתלמידים, ולאו דווקא לקרובי משפחתו.

ואין מניעה שגדול מבית שמאי לא יורה לאנשים שהוא נמצא לידם. לא בכל דבר נחלקו שני הבתים, והלא היו נוהגים בשלום ובכבוד זה עם זה.

מצורפת העתקה מספר דורות ראשונים.

בברכה. יוסי בן ארזה