FIGS AND GRAPES (Yerushalmi Ma'asros Perek 1 Halachah 5 Daf 6a)
משנה העיגול משיחליקנו. מחליקין בתאנים ובענבים של טבל רבי יהודה אוסר.
(Mishnah): Fig rings become obligated when they are smoothed (with juice). One may smooth with figs and grapes of Tevel. R. Yehuda prohibits it.
[דף י עמוד ב (עוז והדר)] המחליק בענבים לא הוכשר ר' יהודה אומר הוכשר. וגרוגרות (משידות)[משידוש] ומגורה משיעגל.
If one smooths (a fig ring) with grapes, the fig ring doesn't now contract Tumah. R. Yehuda says that it does. Dried figs - are obligated after they've been pressed. And figs stored in a bin - after they've been pressed into a ring.
היה דש בחבית ומעגל במגורה נשברה החבית ונפתחה המגורה לא יאכל מהן עראי. רבי יוסי מתיר:
When some of the figs had already been pressed and the barrel broke, or if some of the figs had already been pressed into a bin and the bin was opened, he may not snack on them (as they've already become obligated). R. Yosi permits them.
גמרא חנניא בריה דרבי יסא אמר מה פליגין רבי יודה ורבנין בטבל שנטבל מדבריהן אבל טבל שנטבל דבר תורה אוף רבנין מודיי.
(Gemara) (R. Chananya, son of R. Yasa): R. Yehuda and Rabbanan disagree over Rabbinic Tevel (which will be discussed later on in Perek 4 Mishnah 1), but as for Tevel of the Torah (where it's completed and it has been brought into the house), even the Rabbanan agree.
רבי מנא אמר לה סתם רבי אבין בשם רבי יוחנן רבי יודן כדעתיה ורבנין כדעתון דתני זית שפיצעו בידים מסואבות (לא)
R. Mana himself taught and R. Avin taught from R. Yochanan the reasoning of R. Yehuda and Rabbanan, as the Tosefta taught - If one cracks olives with Tamei hands (in order to soften them), the olive oil is able to cause things to contract Tumah.
[דף ו עמוד ב] הוכשרו לסופגן במלח [לא] הוכשרו
If he cracks them (to soften them) to allow them to absorb salt, they do not become liquids etc.
לידע יש בו מים לא הוכשרו. רבי יודן אמר הוכשרו.
If he cracks them to check if they are moist inside, they do not become liquids that can cause things to contract Tumah. R. Yehuda says that they do become liquids etc.
רבנין אמרין (במימיו)[בגופו] הוא בודק רבי יודה אומר (בגופו)[במימיו] הוא בודק.
Rabbanan say that he checks if the fruit is ripe by feeling the olive. R. Yehuda says that he checks by squeezing the olive to see if it has juices.
והכא רבנין אמרין (במימיו)[בגופו] הוא מחליק רבי יודא [אמר] (בשיש שלו) [במימיו הוא] מחליק.
Here (in our Mishnah), the Rabbanan say that he rubs the figs with the body of the grapes (rather than using its juices). R. Yudah says that he smooths with its juices.
[דף יא עמוד א (עוז והדר)] רבי אמר לרבי שמעון בריה עלה והבא לנו (גרוגרות)[תמרים] מן החבית.
(Rebbi to his son R. Shimon): Go up and bring us dates from the barrel.
אמר ליה ואינו אסור משום מוקצה.
(R. Shimon): Aren't they Muktzeh?
אמר ליה ואדיין את לזו אין לך אסור משום מוקצה אלא תאינים וענבים בלבד.
(Rebbi): Haven't you learned yet that only figs and grapes (drying on the roof) are Muktzeh?
אמר רבי שמואל בר סיסרטאי מפני שהן מסריחות בנתיים.
(R. Shmuel bar Sisretai): It's because they are disgusting in the interim.
ר' זעירא בעי קומי רבי יסא לא מסתברא באילין פיצוליי (אילין) הוה עובדא.
Question (R. Zeira to R. Yasa): Surely R. Shimon reasons that figs drying on the roof are not Muktzeh and it must have been unripe figs that are cracked in half and placed on the roof that he said are Muktzeh...?
אמר ליה אוף אנא סבר כן.
Answer (R. Yasa to R. Zeira): I agree.
אתא רבי יוסי בי רבי בון רבי יצחק בר ביסנא בשם רבי יוחנן באילין פיצולייא הוה עובדא.
R. Yosi bei R. Bun and R. Yitzchak bar Bisna citing R. Yochanan also said this.
אמר ליה אין לך אסור משום מוקצה אלא תאנים וענבים בלבד.
...And Rebbi replied to R. Shimon that only figs and grapes (drying on the roof) are Muktzeh?
רבי יעקב בר זבדי בשם רבי אבהו הדא דתימא לעניין שבת אבל לעניין מעשרות כל הדברים יש להן מוקצה.
(R. Yaakov bar Zavdi citing R. Abahu): This was said concerning Shabbos laws, but concerning Ma'asros, all fruits are not obligated until they are dried out.
אמר רבי מתניתא אמרה כן גרוגרות משידוש ומגורה משיעגיל.
(Rebbi): The Mishnah also supports this - the obligation comes when dried figs have been pressed and figs stored in a bin have been pressed into a ring (rather than when they are still drying).
אמר רבי יוחנן דברי שונה ראשון התחתון צריך לעליון ולא העליון צריך לתחתון. דברי שונה אחרון [אף התחתון] צריך לעליון (והעליון צריך לתחתון).
(R. Yochanan): The first Tana's reasoning that if the bin was opened, he may not snack on them, is because the upper figs cannot be pressed without the lower ones first being pressed. However, the opposite is not true. The latter opinion (R. Yosi) says that even the lower ones still need the upper ones, so they are not yet completed and he may still snack on them.
[דף יא עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי לעזר דרבי מאיר היא
(R. Elazar): The first Tana is R. Meir.
(א''ל) דלא תסבור מימר סתמא ור' יוסי היא הלכה כסתמא לפום כן צריך מימר דרבי מאיר היא דרבי מאיר ור' יוסי הלכה כר' יוסי:
(Why did he say this?) So that you shouldn't say that it's an unspecified author; and when a Mishnah with an unspecified author (known as a Stam Mishnah) disagrees with R. Yosi, the Halacha follows the Stam. Therefore, R. Meir was named, as the rule is that when R. Yosi and R. Meir disagree, the Halacha follows R. Yosi.