MUZZLING WHILE THRESHING (Yerushalmi Terumos Perek 9 Halachah 1 Daf 48a)
[דף פז עמוד א (עוז והדר)] החובט משובח מן מי משובח מן הדש:
The Mishnah taught (Chulin 105(f)) that one who beat the produce (to thresh it without the use of an animal) is praiseworthy. He is more praiseworthy than who? Than one who treads.
הדש כיצד הוא עושה תני בשם ר''ש תולה לה כרשינין והן יפין לה מן הכל
Baraisa: How does one tread (growths of Terumah)? It was taught from R. Shimon that the best thing he can do is to hang Carshinim for the animal to eat while he is working.
א''ר יוסי זאת אומרת עשה לה כן בחולין אינו עובר עליו משום בל תחסום
(R. Yosi): This shows that if the owner did the same to an animal with Chulin, he does not transgress the prohibition of muzzling an animal while working. (One does not need to feed the animal the same species of food that he is threshing.)
המרכין בקיטניות ובתלתן אינו עובר משום בל תחסום שור בדישו אבל אסור מפני מראית עין
If one uses his animal to thresh legumes and fenugreek, he does not transgress the prohibition of (Devarim 25:4), "You shall not muzzle an ox when it is threshing'', but it is prohibited because of Maris HaAyin (i.e. it looks bad).
אית תניי תני בדיש שהוא מותר לך ואית תניי תני בדיש שהוא אסור לך
One Tanna taught that one only transgresses for produce that is suitable for him (rather than, for example, Terumah or Hekdesh, that he may not use). Another Tanna taught that it even applies to produce that he may not use.
אמר רבי בא בר ממל (מתני' בשנותנו משהוציאו עדשים מימיהן עדשים צופרות אותו שלא יתן אבל אם נתנו עד שלא הוציאו עדשים את מימיהן לא בדא [דף פז עמוד ב (עוז והדר)] וכמה דאת אמר עדשים צופרות אותו שלא יתן דכוותה עדשים צופרות אותו שלא יבלע היאך עבידא בצל של חולין שנותנו לתוך עדשים של תרומה אפילו כן עדשים צופרות אותו שלא יבלע הדא דתימר ביבש אבל בלח אסור בבצל ובקפלוט בין לח בין יבש בין שלם בין מחותך אסור [דף מח עמוד ב] העביר פטמתו כמחותך הוא היו שנים שלשה כמחותכין הן הדא דתימר כשאין בקליפה החיצונה בנותן טעם אבל אם יש לה אית תניי תני בדיש שהוא מותר לך) מתניתא (תמן)[כמאן ד]אמר אף בדיש שהוא אסור לך דתנינן תולה כפיפות בצוארי בהמה
(R. Ba bar Mamal): Our Mishnah follows the opinion that one transgresses even for prohibited produce, as it taught that he should hang baskets on the necks of the animals (in order to avoid the prohibition of muzzling. That shows that if one would muzzle for Terumah produce, he would transgress.) (Note: An entire section in the middle of this entry was wrongly printed here. It's correct location is at the beginning of the 10th Perek.)
בדישו ולא בדורכו ר' אליעזר בן יעקב אומר אף בדורכו
"(You shall not muzzle an ox) when it is threshing'' - but not when it's crushing (grapes). R. Eliezer ben Yaakov says that it's prohibited even when crushing (grapes).
א''ר אבין ר''ע שאל את ר''ש בן יוחי מיבדקניה ביה חסם מבחוץ והכניס מבפנים
(R. Avin): R. Akiva asked R. Shimon ben Yochai to test his response - did the Torah only prohibit muzzling at the time of threshing or even if it was muzzled beforehand?
[דף פח עמוד א (עוז והדר)] א''ל בבואכם אל אוהל מועד מבואכם אל אוהל מועד א''ר זעירא לא תחסום שור בדישו לא תדוש בשור חסום:
(R. Shimon ben Yochai to R. Akiva): Just as we expound (Vayikra 10:9), "You shall not drink wine or intoxicating drinks when you come to the House of Meeting'' - must refer to first drinking and then entering, so too the prohibition of muzzling must even refer to muzzling before the threshing begins.