1)

PARTNERS THAT SEPARATE CONSECUTIVELY (Yerushalmi Terumos Perek 3 Halachah 2 Daf 15a)

משנה השותפין שתרמו זה אחר זה רבי עקיבה אומר תרומת שניהם תרומה וחכ"א תרומת הראשון תרומה

(a)

(Mishnah): Partners that separated Terumah consecutively, R. Akiva says that they are both Terumah. (Since one partner cannot separate on behalf of the other without his consent, each only took Terumah for his own half, but both Terumos are valid.) The Chachamim say that only the first one is Terumah.

רבי יוסי אומר אם תרם הראשון כשיעור אין תרומת השני תרומה ואם לא תרם הראשון כשיעור תרומת השני תרומה.

(b)

(R. Yosi): If the first one gave the required amount of Terumah, the second one is not Terumah. If not, the second one is Terumah.

במה דברים אמורים בשלא דיבר אבל אם הרשה את בן ביתו או את עבדו או את שפחתו לתרום תרומתו תרומה

(c)

When is this the case (that R. Akiva disagreed earlier, saying that the Terumah of both partners is Terumah)? When the first partner didn't speak (and give consent to the other); but if he authorized a member of his household, or his slave, or his maidservant (and certainly his partner) to separate Terumah, their separating is valid.

ביטל אם עד שלא תרם ביטל אין תרומתו תרומה ואם משתרם ביטל תרומתו תרומה.

(d)

If he cancelled his authorization, if it was before the Terumah was separated, the Terumah is invalid; if it was only afterwards the Terumah is valid.

הפועלין אין להם רשות לתרום חוץ מן הדרוכות שהן מטמאין את הגת:

(e)

Workers don't have permission to separate Terumah, aside from those who press grapes, in order that they remove the Terumah before the grapes contract Tumah.

גמרא [דף טו עמוד ב] מה אנן קיימין אם בממחין אף ר"ע מודה אם כשאינן ממחין אף רבנן מודיין אלא כי אנן קיימין בסתם רבי עקיבה אומר סתמן אינן ממחין ורבנן אמרין סתמן ממחין

(f)

(Gemara): What's the case (of the partners)? If they are expert in separating Terumah, even R. Akiva agrees. If not, even the Rabbanan agree. The case is where they are regular people - R. Akiva assumes they are not experts and Rabbanan assume that they are experts.

על דעתיה דר"ע סאה של ראשון חציה (טבל)[תרומה] וחציה (תרומה)[טבל] טבולה (למעשרות)[לכל] סאה של שני חציה תרומה וחציה טבל טבולה (לכל)[למעשרות]

(g)

According to R. Akiva, the Se'ah of the first one is half Terumah and half Tevel. The Se'ah of the second one is half Terumah and half Tevel in that in needs its Maaseros taken.

לא צורכה דלא. חצי סאה של שני מהו שתפטור חצי סאה של ראשון

(h)

Certainly the half Se'ah of the second partner is fixed by the separating of the first one. The question is whether the second half of the first Terumah is exempted through the separating of the second...

[דף טז עמוד א] נשמעינא מן הדא אריסטון אייתי פירין ושייר גו שקא ותרם אתא עובדא קומי ר"י ואמר חזקה על הכל תרם

(i)

Answer: Ariston brought fruits and unknowingly left some of them in this sack. He then went and separated Terumah for the fruit that he had taken out. The question came before R. Yosi (as to whether his separation also covered the fruits that remained in the sack) and he said that his intention was for all the fruit.

מה כשיעור תורה או כשיעור חבריו

(j)

(In the Mishnah, R. Yosi said that if the first one gave the required amount of Terumah, the second one is not Terumah. If not, the second one is Terumah.) Was he referring to the required amount of the Torah (which is 1/40th for a generous person, 1/50th for an average person and 1/60th for a stingy person) or to the amount that the other person usually gives?

אין תעבדיניה כשיעור תורה (לית) ר' יוסי כרבנן אין תעבדיניה כשיעור [חבירו לית] ר' יוסי כרבנן:

1.

If it's the Torah amount, R. Yosi agrees with the Rabbanan (and is merely explaining them. If it's that person's usually amount, R. Yosi disagrees with the Rabbanan.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF