TOSFOS DH HANACH D'AFKAS LO TEIPUK
תוספות ד"ה הנך דאפקת לא תיפוק
(SUMMARY: Tosfos proves that not everybody agrees that there are eighteen categories of T'reifos Halachah le'Moshe mi'Sinai.)
וא"ת, למאן דלית ליה לקמן (דף נד.) ההיא דרב מתנא ד'בוקא דאטמא', מאי נינהו י"ח טרפות?
Question: Those who do not concur with Rav Masna's ruling (Daf 54a) that declares T'reifah an animal whose spoon of the thigh became dislocated, what are the eighteen T'reifos?
וי"ל, דבאיעכול ניבי הוי טרפה לכולי עלמא.
Answer: Because everybody agrees that it is T'reifah if the sinews that connect it have been consumed, it is T'reifah.
ואם תאמר, לעולא דאמר בסמוך 'ח' מיני טרפות יש', ולית ליה דרכיש בר פפא, מאי ניהו י"ח טרפות?
Question: According to Ula, who just said that there are eight kinds of T'reifah, and who does not hold (the Lekusa) of Rachish bar Papa, what are the eighteen T'reifos?
(וי"ל, דניטל צומת הגידין חשיב חדא.
Answer (Part 1 [Explanation #1]): He counts the removal of the junction of nerves as one (Note that this is not the wording of Tosfos, but of the Gilyon Maharsha).
ולרכיש הויא בכלל 'נחתכו רגליה'.
Answer (Part 2): Whereas according to Rachish, that is included in 'an animal whose legs have been cut off,
ועוד קשה, למ"ד 'נקרע רוב חיצונה, זהו בשר החופה את רוב הכרס', חסר להו חדא, דהכא חשיב להו בתרתי?
Question: Furthermore, according to the opinion that equates 'Nikra Rov Chitzonah' (where the majority of the outer membrane of the stomach) with 'Basar ha'Chofeh es Rov ha'Keres' (the flesh which covers the majority of the stomach) too, one of the eighteen is missing?
לכן נראה, דעולא וההיא דלקמן סברי כמתני' - וכרבי יוחנן דאמר 'אלו טרפות דווקא'; ואתא 'אלו' למעוטי דרב מתנא, אע"ג דדמיא ל'נטולה' במתני' ...
Answer (Part 1 [Explanation #2]): It would therefore seem that Ula and the Gemara later both hold like our Mishnah - according to the opinion of Rebbi Yochanan, who says that Eilu T'reifos is Davka, and 'Eilu' comes to preclude the Din of Rav Masna, in spite of its similarity to 'Netulah' in our Mishnah ...
וכ"ש דרכיש, דלא דמיא כלל להנך דמתני' ...
Answer (Part 2 [Explanation #2, Part 1]): And all the more so from the Din of Rachish, which bears no resemblance to our Mishnah.
ולית להו י"ח טרפות נאמרו למשה מסיני.
Explanation #2 (Part 2): In fact, they do not hold that eighteen T'reifos were said to Moshe at Har Sinai.
ומצינו למימר נמי דלית להו 'בשר החופה את רוב הכרס ושנקרע רוב החיצונה' בתרתי.
Answer (Part 3): We can also now reckon 'Nikra Rov Chitzonah' and 'Basar ha'Chofeh es Rov ha'Keres' as two separate T'reifos.
ואם תאמר, וכי היכי דחשיב תרי פסוקי כחדא, א"כ 'ריאה שחסרה' ו'חסרון דשדרה' נחשוב נמי כחד?
Question: In the same way as we consider two breakages as one, why do we not also consider a Chesaron in the lung and a Chesaron on the spinal cord as one?
וי"ל, לפי דאין שיעורן שוה, דחסרון דריאה בכל שהוא, וחסרון דשדרה פלוגתא דב"ש וב"ה.
Answer #1: Because their Shi'urim are not the same; Since the Shi'ur of Chesaron that renders a lung T'reifah is a Kolshehu; whereas the Shi'ur that renders a spinal cord T'reifah is a Machlokes between Beis Shamai and Beis Hillel.
אי נמי, לפי שזה בבשר וזה בעצם.
Answer #2: Alternatively, because the former is a Chesaron in the flesh, whilst the latter is a Chesaron in the bone.
ואם תאמר 'נקרע רוב החיצונה' ו'בשר החופה את רוב הכרס' נמי נחשוב כחד?
Question: Why do we not then also reckon 'Nikra Rov Chitzonah' and 'Basar ha'Chofeh es Rov ha'Keres' as one?
וי"ל, ד'רוב החיצונה' הוא רוב הכרס, ו'בשר החופה את רוב הכרס' אינו רוב בשר אלא רוב ממה שכנגד רוב הכרס.
Answer: Because, whereas 'Rov Chitzonah' refers to the majority of the stomach, 'Basar ha'Chofeh es Rov ha'Keres' refers, not to the Basar (of the stomach) at all, but to the section that is next to the stomach.
וא"ת, ואמאי לא חשיב 'חסרון הגרגרת' דהוי בכאיסר?
Question: Why does the Gemara not include a Chesaron in the Gargeres, whose Shi'ur is that of an Isar?
וי"ל, דטעמא דחסרון משום דסופה ליפסק ברוב.
Answer: Because the reason for that T'reifus is due to the fact that in the end, most of it will break.
TOSFOS DH YIFLACH KIPLOSAI MI KA CHAYI
תוספות ד"ה יפלח כליותי מי קא חיי
(SUMMARY: Tosfos refutes Rashi's explanation that this was a Lekusa, and explains Rebbi Yossi b'Rebbi Yehudah's Kashya differently.)
פירש בקונטרס - 'והאי לקותא הוא'.
Explanation #1: Rashi explains that this is considered a Lekusa (a disease).
וקשה, דמנא ליה דהאי לקותא דאיוב הוי לקותא דהויא ביה טרפה הא איכא לקותא דכשרה ...
Question (Part 1): How does Rebbi Yossi b'Rebbi Yehudah know that the Lekusa of Iyov was one that made him a T'reifah, bearing in mind that there are cases of Lekusa that are Kasher ...
כדאמר לקמן (דף נה:) 'מליא מוגלא טרפה, מים זכים כשרה?
Precedent: ... like the Gemaara statea later (on Daf 55b) 'If it is full of puss, it is T'reifah; if it is full of pure water, it is Kasher'?
אלא הכי פריך "יפלח כליותי" מי קא חיי בלא רפואה, הא קאמר לקמן (דף נד.) ד'מחו בכוליתא וקטליה, ואי בדרו ליה סמא, חיי; ואיוב לא מצינו שעשו לו שום רפואה.
Explanation #2: What he therefore means to ask is - "Yiflach Kilyosai" Is it possible to survive without a cure? Do we not say later (on Daf 54a) 'If they strike an animal with an arrow on his kidneys it will die, but that applying an ointment can enable it to live. And we do not find that they did anything to cure Iyov?
TOSFOS DH V'HA AMAR REBBI YOCHANAN HALACHAH K'SETAM MISHNAH
תוספות ד"ה והא אמר רבי יוחנן הלכה כסתם משנה
(SUMMARY: Tosfos clarifies the Gemara's Kashya.)
אע"ג דסיפא דמתני' (לקמן דף נד.) ד'אלו כשרות' מסייע ליה?
Implied Question: Even though the Seifa of the Mishnah (Eilu Kesheiros') supports him ...
מכל מקום פריך מכח דמאי אולמיה הך סתמא מהך סתמא, כדפירש בקונטרס.
Answer (Explanation #1): ... nevertheless, the Gemara queries him on the basis of why the one S'tam should override the other?
ואי משום שהאחרון הוא עיקר, במקום שיש סדר למשנה, כגון בחדא מסכתא ...
Implied Question: And if the reason is because the latter S'tam is the main one, there where the Mishnahs follow one another chronologically - such as when they are in the same Masechta ...
מ"מ הך משנה ד'אלו טרפות', ו'אלו כשרות' כחדא בבא חשיב, ואין סדר.
Answer: ... nevertheless, this Mishnah of 'Eilu T'reifos' and 'Eilu Kesheiros' are considered like one, and are not necessarily written chronologically.
וה"ר יעקב מאורליינ"ש תירץ, דהכי פריך 'והא אמר ר' יוחנן הלכה כסתם משנה?' - וע"כ סתמא ד'אלו כשרות' לאו סתמא מעלייתא היא, דאי סתמא מעלייתא היא, אמאי איצטריך ר"י לומר הלכה כמותו, הא אמר ר' יוחנן חדא זימנא דהלכה כסתם משנה?
Explanation #2: Rebbi Ya'akov from Orleans therefore explains the Gemara's Kashya as follows: 'Did Rebbi Yochanan not rule "Halachah ki'S'tam Mishnah?" And you are forced to admit that the S'tam of 'Eilu Kesheiros' is not a genuine S'tam; because if it was, why would Rebbi Yochanan find it necessary to state that it is Halachah, seeing as he has already ruled that the Halachah is always like a S'tam Mishnah?
43b----------------------------------------43b
TOSFOS DH HA'HI SAFEK D'RUSAH
תוספות ד"ה ההיא ספק דרוסה
(SUMMARY: Tosfos refutes Rashi's explanation that by an animal, there is a Takanah.
פירש בקונטרס, דבבהמה נמי איכא תקנתא ...
Clarification: Rashi explains that by an animal too, there is a Takanah ...
בשלמא גבי נקב, איכא למימר דלמא במקום נקב שחט, אבל גבי דרוסה, כיון דמקומה מאדים, אפי' שחט בה, יש היכר במשהו.
Reason: ... because, whereas in the case of a hole, it is feasible to say that the Shochet Shechted precisely in the location of the hole, in that of D'rusah, seeing as the location turns red, even if he did Shecht on that exact spot, it will be partially discernible.
ולפי מה שפירשתי בפ"ב (לעיל דף כח.) גבי 'בר אווזא' - דקאמר 'נשחטיה לוושט? דלמא במקום נקב שחיט', דבספק דרוסה איירי, לא יתכן לומר כן.
Objection: According to Tosfos' explanation in the second Perek (Daf 28a) establishing the case of a goose (where, in response to the Kashya 'Let us Shecht the Veshet', the Gemara replies that perhaps he Shechted in the location of the hole) by a Safek D'rusah, we cannot explain it like Rashi does.
TOSFOS DH YASHAV LO KOTZ B'VESHET
תוספות ד"ה ישב לו קוץ בוושט
(SUMMARY: Tosfos refutes Rashi's explanation that it must be speaking where there is no drop of blood inside.)
פירש בקונטרס 'וקורט דם אין בו מבפנים'.
Explanation #1: Rashi explains that there is not a drop of blood on the inside.
ונראה דאין לחוש אפילו יש מבפנים אם אין מבחוץ ...
Explanation #2: It seems however, that even if there would be, it would not matter as long as there is none on the outside ...
כיון דלא חיישינן שמא הבריא
Reason: ... seeing as we do not suspect that it may have healed.
TOSFOS DH KASAVAR ULA EIN CHOSHESHIN L'SAFEK DERUSAH
תוספות ד"ה קסבר עולא אין חוששין לספק דרוסה
(SUMMARY: Tosfos explains various Sugyos in light of the Gemara's corollary between Safek D'rusah and Chosh'shin Shema Hivri.)
לקמן (דף נג:) פסקינן ד'חיישינן לספק דרוסה'. ואם כן ישב לו קוץ בוושט, חוששין נמי שמא הבריא.
Clarification: Later (on Daf 43b) we Pasken 'Chaishinan le'Safek D'rusah', in which case, there where a thorn lodged in the esophagus, we will also suspect that perhaps it healed.
ואם תאמר, ואמאי, נימא 'נשחטה הותרה', כדאמרינן בפ"ק (לעיל ט.) גבי 'בא זאב ונטל את בני מעיים והחזירן כשהן נקובים'?
Question: Why is that? Why do we not say that once it has been Shechted, it becomes permitted, like we said in the first Perek (9a) in the case where a wolf came, took away the intestines, and returned them with a hole?
וכי תימא, שאני הכא שנולדה ספיקא מחיים?
Suggested Answer: And if you will suggest that here is different, since the Safek occurred during the animal's lifetime?
הא אמר בפ' ד' אחין (יבמות דף ל: ושם) 'ואילו גבי גירושין, ספק קרוב לה ספק קרוב לו לא קתני' - פירוש ומותרת צרת ערוה לשוק בלא חליצה.
Refutation (Part 1): ... the Gemara states in Perek Arba'ah Achin (Yevamos 30b and 31a) ' ... whereas the Tana does not mention a case of divorce, where it is not sure whether the Get was closer to him (in which case she is not divorced) or to her (where she is)' - meaning that the Tzaras Ervah (the Ervah's rival wife) is permitted to marry without Chalitzah ...
ומפרש טעמא משום ד'אשה זו בחזקת היתר לשוק עומדת, ואל תאסרנה מספק' ...
Refutation (Part 2): And the Gemara explains that this is because 'she has a Chezkas Heter le'Shuk, so that we cannot forbid her to get married on account of a mere Safek' ...
אלמא השתא דמת בעלה, מוקמינן לה בחזקת מה שהיתה קודם שזרק גט לערוה ...
Refutation (Part 3): ... So we see that now that her husband has died, we place her on the Chazakah that she had before he threw her the Get ...
והכא נמי, כי נשחטה, נעמידנה בחזקת מה שהיתה קודם שנולד בה ספק דרוסה, והעמידנה בחזקת שאינה דרוסה?
Refutation (Part 4): ... so here too, once the animal has been Shechted, let us place it on the Chazakah that it had before the Safek D'rusah occurred; namely, on the Chazakah that it is not a D'rusah?
וי"ל, דשאני הכא דדרוסה שכיחא.
Answer: This case is different, inasmuch as D'rusah is common.
והא דאמרינן לקמן (דף נג.) גבי 'ארי שנכנס לבין השוורים, ונמצא צפורן על גבו של אחד מהם, כיון דאיכא למימר הכי ואיכא למימר הכי, אוקי תורא א'חזקיה?
Question: ... and that what we say later (on Daf 53a) in the case of a lion that entered a herd of oxen, and a claw is subsequently found on the back of one of the oxen, that, since there are two conflicting ways of explaining the loose claw, we place the ox on its Chezkas Kashrus?
רב לטעמיה דאמר 'אין חוששין לספק דרוסה'.
Answer (Part 1): (The author of that statement is Rav, and) Rav follows his own reasoning that 'Ein Chosh'shin le'Safek D'rusah.
אבל למ"ד חוששין (ו)לא מוקמינן ליה א'חזקיה, התם נמי, דמי לתלות יותר בדרוסת ארי כמו בספק דרוסה בעלמא.
Answer (Part 2): ... whereas according to the opinion that holds 'Chosh'shin' (and) we do not place the animal on its Chazakah, there too, we will attribute the claw more to the fact that is is 'D'rasas Ari', like a regular case of Safek D'rusah.
TOSFOS DH SHANI HASAM D'ISCHAZEK ISURA
תוספות ד"ה שאני התם דאיתחזק איסורא
(SUMMARY: Tosfos explains the difference between Safek Derusah and Safek Cheilev.)
ובחתיכה אחת, ספק של חלב ספק של שומן ...
Implied Question: And regarding a piece which is a Safek Cheilev, Safek Shuman (for which he is Chayav) ...
אע"ג דלא איתחזק איסורא, לא איתחזק נמי היתרא.
Answer (Part 1): ... Granted there is no Chezkas Isur, but there is no Chezkas Heter either ...
אבל הכא מעיקרא היתה בחזקת כשרה.
Answer (Part 2): ... Whereas in our case, the animal originally had a Chezkas Kashrus.
TOSFOS DH K'SHEMUEL D'AMAR LAV MAKOM SHECITAH HU
תוספות ד"ה כשמואל דאמר לאו מקום שחיטה הוא
(SUMMARY: Tosfos explains why this goes even according to the opinion in the first Perek that declares Kasher there where one performed Hagramah on a third and a Kasher Shechitah on the remaining two thirds.)
ואפי' למאן דמכשיר בפ"ק (לעיל יט.) 'הגרים שליש ושחט שני שליש' ...
Clarification (Part 1): Even according to those who declare Kasher there where one performed Hagramah on a third and a Kasher Shechitah on the remaining two thirds ...
שאני גרגרת, דלא מיטרפא במשהו עד דאיכא רובא.
Clarification (Part 2): ... the wind-pipe is different, in that it does not become T'reifah via a Mashehu, until it reaches a majority.
TOSFOS DH I K'SHMUEL HA AMAR B'RUBO
תוספות ד"ה אי כשמואל הא אמר ברובו
(SUMMARY: Tosfos reconciles this statement with the opinion of Shmuel, who disqualifies a Shechitah there where one performed Hagramah on a third and a Kasher Shechitah on the remaining two thirds).
אע"ג דשמואל פוסל בפ"ק (לעיל כ.) 'הגרים שליש ושחט שני שליש, גבי 'כל הכשר בשחיטה, כנגדו בעורף כשר למליקה'
Implied Question: Even though Shmuel disqualifies a Shechitah there where one performed Hagramah on a third and a Kasher Shechitah on the remaining two thirds ...
הכא בעי למימר דרבא לא פסיל מהאי טעמא אלא משום חומרי דרב וחומרי דשמואל.
Answer: ... here the Gemara wants to say that Rava did not disqualify the Shechitah for that reason, but because of the combined Chumros of Rav and Shmuel.
TOSFOS DH ZIL SHALIM DEMEI TURA L'MAREIH
תוספות ד"ה זיל שלים דמי תורא למריה
(SUMMARY: Tosfos explains why Rava was not Patur on account of the principle 'Ta'ah bi'Devar Mishnah, Chozer').
ואע"ג דטעה בדבר משנה חוזר הוא, דהא לא עבדינן כתרי חומרי דסתרי אהדדי
Implied Question: Even though someone who errs in a D'var Mishnah is able to retract his ruling, on the grounds that we do not rule like two Chumros that contradict one another ...
בידים האכילו לכלבים.
Answer: ... Rava had already fed it to the dogs with his hands, and was therefore Chayav to pay.