1)

TOSFOS DH ITZ'RICH K'RA LI'ME'UTEI S'FEIKA (Continued from Previous Daf)

תוס' ד"ה איצטריך קרא למעוטי ספיקא

(SUMMARY: Tosfos continues to discuss the Sugya of 'Itzrich K'ra li'Me'utei S'feika').

(נוקי הזכר אלא למעט אנדרוגינוס ולא טומטום א'למה תניא הזכר ולא טומטום ואנדרוגינוס ומשני סמי מכאן טומטום אע"ג דבערכין איכא תרין מיעוטי הזכר ואם נקבה צריכין תרווייהו לאנדרוגינוס דאי כתיב הזכר למעוטי ה"א דלא גרע מנקבה ויהיה בערך אשה) וא"ת, מאי פריך לרב חסדא מ"אם זכר ואם נקבה" דכתיב גבי שלמים, דאיכא תרי מיעוטי - ד'אם' מיעוט הוא, כדאמרינן בפרק המפלת (נדה כח:) "אם נקבה". אם כן, על כרחך למעוטי טומטום?

(a)

Question: Why does the Gemara (in Bechoros) then query Rav Chisda from "Im Zachar Im Nekeivah" that is written by Shelamim, where there are two Miy'utim (since "Im" is a Miy'ut, as we learned in Perek ha'Mapeles [Nidah Daf 28: regarding "Im Nekeivah"]). Consequently, it must come to preclude a Tumtum?

ויש לפרש, דהתם גרסינן "זכר או נקבה" דכתיב בויקרא גבי שלמי צאן, דהכי דרשינן להו בת"כ, הנהו מיעוטי דכתיב בשלמים ...

(b)

Answer (Part 1): The text there is (not "Im Zachar Im Nekeivah", but) "Zachar O Nekeivah" that is written in Vayikra regarding Shalmei Tzon, since that is how the Sifri Darshens those Miy'utim...

אבל "אם זכר אם נקבה" דכתיב גבי שלמי בקר דריש ליה בת"כ ובפרק ב' דבכורות (ד' טו:) ובתמורה פרק אלו קדשים (דף יז:) 'לרבות ולד בעלי מומין' ותמורת בעלי מומין.

(c)

Answer (Part 2): ... whereas "Im Zachar Im Nekeivah" that is written by Shalmei Bakar the Toras Kohanim (as well as the Gemara in the second Perek of Bechoros (Daf 15b) and in Temurah, Perek Eilu Kodshim (Daf 17b) Darshens to include the child and the Temurah of Ba'alei-Mumin.

והשתא פריך שפיר לרב חסדא, דבההוא קרא לא כתיב אלא חד מיעוטא דהוי "או" למעט, כמו "או כשב" 'פרט לכלאים'.

(d)

Answer (Part 3): Now, the Gemara's Kashya on Rav Chisda is justified, since the current Pasuk contains only one Miy'ut - "O", to preclude, like "O Kesev", which comes to preclude Kil'ayim.

וא"ת, דלעיל אמרינן היכא דספק מחמת שאינו שוה, 'איצטריך קרא למעוטי' ...

(e)

Question (Part 1): Above, we explained that it is where the Safek is not always the same that we need to preclude it ...

ובפ"ק דחגיגה (דף ד.) קאמר "זכורך", 'להוציא טומטום'.ופריך 'איצטריך קרא למעוטי ספיקא', אע"ג דאין כולם שוין?

(f)

Question (Part 2): ... and in the first Perek of Chagigah (Daf 4a) it Darshens "Zechurcha", to preclude a Tumtum (from Re'iyah on Yom-Tov); Yet the Gemara asks "Itzrich K'ra li'Me'utei S'feika, even though they are not all the same?

התם פריך משום דבלאו האי קרא הייתי פוטרו מן הראייה, משום דאינו יכול לסמוך.

(g)

Answer (Part 1): There the Gemara asks because without this Pasuk, we would exempt a Tumtum from Re'iyah, seeing as he is unable to perform Semichah ...

אע"ג ד'סמיכה לא מיעכבא' ...

(h)

Implied Question: ... Even though Semichah is not crucial.

מכל מקום לכתחלה צריך, כדאשכחן בפסחים בפרק האשה (דף פח:) גבי 'חמשה שנתערבו עורות פסחיהם, ונמצא יבלת באחד מהן, דפטורין מלעשות פסח שני משום סמיכה.

(i)

Answer: ... it is however, necessary to perform it Lechatchilah, as we find in Pesachim, in Perek ha'Ishah (98b), which rules that, if the skins of the Pesachim belonging to five people, on one of which they found a wart (which renders the Korban Pasul) became mixed up, they are Patur from Pesach Sheini, because they cannot perform Semichah.

ואע"ג דגבי 'בהמה שנמצאת מירושלים למגדל עדר' - אמרינן 'זכרים עולות נקבות זבחי שלמים', ומקריב אותן בלא סמיכה, לפי שאין מכירין מי הם בעלים?

(j)

Implied Question: ... Even though the Gemara in Kidushin (55a) rules that, if an animal is found between Yerushalayim and Migdal Eider (a location fifteen Mil from Yerushalayim), a male should be brought as an Olah, and a female as a Shelamim - without Semichah (seeing as only the owner may perform Semichah, and in this case, we do ot know who the owner) ...

שאני התם, דקדושות כבר ואין להם תקנה בענין אחר.

(k)

Answer: It is different there, since we assume them to be already Kadosh, and there is nothing else that one can do retify them.

וספק מצורע, דמייתי אשמו ולוגו ...

(l)

Implied Question: And as for a Safek Metzora, who brings his asham and its Log of oil (even though he cannot perform Semichah) ...

התם תיקון גברא שאני

(m)

Answer: ... that is because it is necessary in order to rectify him (to permit him to come to the Beis-ha'Mikdash and to eat Kodshim).

וא"ת, דאשכחן קרא בשביל שלא נטעה, אע"ג (דגבי) דקמי שמיא גליא בסוף אלו טרפות (לקמן סו:) דפריך 'מכדי אנן א"קשקשת" סמכינן, "סנפיר" דכתב רחמנא ל"ל?

(n)

Question (Part 1): We do find a Pasuk that comes to prevent us from erring, even though Hash-m knows exactly what it is - at the of Eilu T'reifos, (66b), where the Gemara asks 'Indeed, we rely on the "Kaskeses" (scales - to permit a fish), so why does the Torah need to add "S'napir" (fins)? ...

ומשני 'אי כתב רחמנא "קשקשת" ולא "סנפיר", הוה אמינא מאי "קשקשת", סנפיר! ואפילו דג טמא נמי, השתא דכתב רחמנא "סנפיר" עד דאיכא סנפיר וקשקשת?

(o)

Question (Part 2): ... to which the Gemara replies 'Had the Torah written only "Kaskeses" and not "S'napir", we would have thought that "Kaskeses" means fins, and we would therefore have included even Tamei fish (with no scales); therefore the Torah writes "S'napir", to teach us that a fish requires both fins and scales ...

ויש לומר, דלשון "קשקשת" משמע דבר שאינו שוה וחלק, דבר שהיד מסכסכת בו, וסנפיר כך הוא, ונופל בו לשון קשקשת.

(p)

Answer: The fact is that "Kaskeses" implies something that is not straight and smooth, something on which the hand gets caught - and that fits wit fins - and the Lashon Kaskeses applies to it.

2)

TOSFOS DH KI ITZRICH K'RA LI'ME'UTEI NIRVA VE'NE'EVAD

תוס' ד"ה כי איצטריך קרא למעוטי נרבע ונעבד

(SUMMARY: Tosfos discusses why the Gemara cites this D'rashah, despite the fact that it contradicts what the Beraisa says).

תימה, דסותר דרשא דברייתא כדי לדחות ראייתו, ומוקי קרא לדרשא אחרת?

(a)

Question: Why does Gemara demolish the D'rashah of the Beraisa in order to refute its proof, to learn a different D'rashah from the Pasuk?

ויש לומר, דקים ליה דאצטריך קרא להאי דרשא - דהא רבי עקיבא אית ליה דרשא ד'משחתם' בפרק בתרא דבכורות (דף נז.), דקסבר 'מעשר בהמה חל על רובע ונרבע כמו שחל על בעלי מומין'

(b)

Answer (Part 1): The Gemara had a tradition that the Pasuk is needed for the current D'rashah, based on the fact that Rebbi Akiva, in the last Perek of Bechoros (57.) holds of the D'rashah of 'Hashchasah', since he holds that Ma'aser Beheimah takes effect on an animal that is a Rove'a or a Nirva, just as it takes effect on Ba'alei Mumin'.

ומסיק בפרק המזבח מקדש (זבחים דף פה:) דאית ליה דיש נרבע בעופות ...

(c)

Answer (Part 2): And he concludes in Perek Mizbe'ach Mekadesh (Zevachim 85:) that Nirva is Pasul by a bird ...

דקאמר 'רבי עקיבא מכשיר בבעלי מומין', ולא קאמר 'ובנרבע' - הואיל וכשר בעופות, ומנא ליה - אלא ע"כ מהאי קרא?

(d)

Source: Since the Gemara quoting Rebbi Akiva, declares an animal that is a Ba'al-Mum (that is brought on the Mizbe'ach) Kasher (because a bird that is a Ba'al-Mum is Kasher), but he does not declare a Nirva Kasher (for the same reason, implying that a bird that is a Nirva is Pasul). Now from where does he know that - if not from the current D'rashah?

וא"ת, א"כ תפשוט דספיקא הוי, דאי בריה הוי, אצטריך קרא למעוטי, וא"כ מנלן דיש נרבע בעופות?

(e)

Question: In that case, why does the Gemara not prove from here that it is a Safek (see Rashi), because if it was a Beryah, we would require a Pasuk to preclude it; So from where do we know that Nirva is Pasul by birds?

ונ"ל, דמעיקרא ס"ד ודאי דאיצטריך קרא למעוטי, אי הוה בריה ...

(f)

Answer #1 (Part 1): Tosfos therefore concludes that that even though initially, the Gemara thought that if it is a Beryah, it requires a Pasuk to preclude it ...

אבל השתא דמסיק דאצטריך קרא לנרבע ונעבד, ס"ל דלבריה לא אצטריך קרא למעוטי, דממילא אימעיט מב'תורים דומיא דבני יונה' - מה בני יונה דוקא קטנים, אף תורים דוקא גדולים, למעוטי תחלת הציהוב שבזה ושבזה, דלא הוי לא קטנים ולא גדולים;

(g)

Answer #1 (Part 2): Now that the Gemara has concluded that we need the Pasuk for Nirva and Ne'evad, it holds that a Beryah does not require a Pasuk, but that it is automatically precluded, from the comparison of 'Torim to b'nei Yonah' - for just as "b'nei Yonah" means specifically young ones, so too, does "Torim" mean specifically adults, precluding Techilas ha'Tzihuv in both cases, since it is neither young by the one, nor adult by the other.

ודרשא דברייתא אסמכתא בעלמא היא.

(h)

Conclusion: And the D'rashah of the Beraisa is merely an Asmachta.

ומורי ה"ר אהרן מריגנשפור"ק תירץ, דאינו סותר השתא דרשא דברייתא, דתרי מיעוטי כתיבי "מן התורים או מן בני היונה" - חד למעוטי נרבע ונעבד (ולאפוקי מדרשא ד"משחתם"), ואידך למעוטי תחלת הציהוב;

(i)

Answer #2 (Part 1): 'The Ba'al Tosfos' Rebbe, Rebbi Aharon from Regensburg' explains that the Gemara's current answer does not contradict the D'rashah of the Beraisa at all, because, he says, the Pasuk contains two Miy'utim - "min ha'Torim O min b'nei ha'Yonah"; one to preclude Nirva and Ne'eved (to take out from the D'rashah of Moshchasam), the other, to preclude from Techilas ha'Tzihuv.

וקמי שמיא ודאי גליא, אי קטנים הוו אי גדולים הוו; ואי קטנים הוו ממעטינהו מ"מן התורים", ואי גדולים הוו, ממעטינהו מ"מן בני היונה" - ואנן הוא דלא ידעינן מהי ממעטינהו

(j)

Answer #2 (Part 2): Although Hash-m certainly knows whether it is a Katani or a Gadol - if it is a Katan then we will preclude it from "min ha'Torim", whereas if it is a Gadol, then we will preclude it from "b'nei ha'Yonah", it is we who do not know.

והשתא אי בריה הוו, אתי נמי שפיר לפי המסקנא, דחד למעוטי בריה, וחד למעוטי נרבע ונעבד.

(k)

Answer #2 (Part 3): Now, the current D'rashah fits nicely, even if Techilas ha'Tzihuv is considered a Beryah; since we will then need one Miy'ut to preclude a Beryah; the other, to preclude Nirva and Ne'evad.

ומעיקרא ס"ד, דאצטריך תרוייהו לבריה, דאי לא הוה כתיב אלא חד מיעוטא, לא הוה ממעטינן להו, אלא או מגדולים או מקטנים; ואם הביא משניהם הוה נפיק ממה נפשך.

(l)

Answer #2 (Part 4): Whereas initially, we thought that we need both D'rashos to preclude a Beryah, because had it written only one Miy'ut, we would either have precluded it from Gedolim or from Ketanim, in which case, if one brought both one would be Yotzei.

אבל ק"ק על פירושו, דאי אתא קרא לאשמועינן שהם או גדולים או קטנים אף ע"ג דקמי שמיא גליא, א"כ, מאי פריך בסוף 'על אלו מומין' שהבאתי לעיל 'מני, אילימא ת"ק, ספק הוא, איצטריך קרא למעוטי ספיקא'?

(m)

Question (Part 1): His explanation is a little difficult however; If the Pasuk comes to teach us that Techilas ha'Tzihuv is either considered Gadlus or Katnus, even though Hash-m knows which, then why does the Gemara in 'Al Eilu Mumin' (that Tosfos cited on the previous Amud) ask "Who is the author? If it is the Tana Kama, it is a Safek. Do we need a Pasuk to preclude a Safek?'

נימא דקרא מיעט לאנדרוגינוס, או משום שהוא זכר משונה, או משום דאשמעינן שהוא נקבה, ואנן הוא דלא ידעינן,ולכך לא הוי ספק?

(n)

Question (Part 2): Why can we not say there too, that the Pasuk comes to preclude an Androginus, either because he is an irregular Zachar or because he is an irregular Nekeivah, only we do not know which, and he is not a Safek at all?

אלא משמע - אם קמי שמיא גליא שהוא נקבה, לא היה לו להשמיענו.

(o)

Question (Part 3): Conversely, it implies that if Hash-m knows what she is a Nekeivah, then the Torah should not find it necessary to teach it to us.

והא דאיכא תרי מיעוטי?

(p)

Implied Question: Why (according to the initial explanation) do we need two Miy'utim?

איכא למימר דאתא חד לנרבע וחד לנעבד.

(q)

Answer #1: Perhaps one is to preclude Nirva; the other, Ne'evad

ויותר נראה, דנרבע ונעבד נפקי מחד מיעוטא, אלא אצטריך חד מיעוטא לתורים, וחד לבני יונה.

(r)

Answer #2: It is more likely however, that we learn Nirva and Ne'evad from one Miy'ut, and the two Miy'utim are needed - one for Torim; the other, for b'nei Yonah.

ולמאי דס"ד נמי מעיקרא דאתא למעוטי בריה, אצטריך תרי מיעוטי - חד למעוטי תורים וחד לבני יונה.

(s)

Alternative Explanation (Part 2): And that is also the reason that we needed two Miy'utim according to the Havah Amina (to preclude a Beryah) - one for Torim; the other, for b'nei Yonah.

3)

TOSFOS DH KI MOSHCHASAM BAHEM MUM BAM

תוס' ד"ה כי משחתם בהם מום בם

(SUMMARY: Tosfos proves that the D'rashah of "Moshchasam" is unanymous.)

כאן משמע דלכ"ע אית להו הך דרשא ד"משחתם"

(a)

Statement (Part 1): Here it is implied that everybody holds of the D'rashah of "Moshchasam" ...

דאי פליג א'דרשא זו, ההוא תנא דדריש "מן הבהמה", 'להוציא את הרובע', אם כן לידוק ד'בריה הוי', למאן דאמר דלא דריש דרשא ד"משחתם"

(b)

Source: ... because if the Tana who Darshens "min ha'Beheimah" 'to preclude Rove'a' was to argue with it, then the opinion that does not Darshen "Moshchasam" could extrapolate that it is a Beryah.

אלא ודאי כולהו דרשי להו, ואפילו הכי איצטריך "מן הבהמה" ו"מן הבקר", להוציא רובע ונרבע ונעבד, ולא הוי דרשינן מ"משחתם", דהא בהא תליא ...

(c)

Statement (Part 2): Clearly then, they all hold of the D'rashah, in spite of which they need "min ha'Beheimah" and "min ha'Bakar", because we would not learn from "Mashchasam" to preclude Rove'a, Nirva and Ne'evad" ...

אלא משום דאשכחן כבר בקדשים ששוים בהן דבר ערוה ועבודת כוכבים ומום.

(d)

Conclusion: ... if not for the fact that we have already seen that in Kodshim, matters of Ervah, Avodas-Kochavim and Mum have the same Din (See Maharam).

ונ"מ דרשא ד"משחתם" למעשר בהמה דחל על רובע ונרבע כמו שחל על בעל מום.

(e)

Ramifications #1: And we still need "Mashchasam" to teach us that Ma'aser Beheimah takes effect on Rove'a and Nirva, just as it takes effect on a Ba'al-Mum ...

(ולרבי ישמעאל) [ולר"ש] נ"מ גם לפרה.

(f)

Ramifications #2: ... and according to Rebbi Shimon, we also need it with regard to Parah (see Tosfos in the first Perek (Daf 11a & b).

וא"ת, בריש כל האסורין (תמורה דף כח:) אמרינן דתנא ד'משחתם' מוקי קרא ד"מן הבהמה", 'פרט לזקן וחולה ומזוהם'?

(g)

Question: The Gemara at the beginning of 'Kol ha'Asurin' (Temurah 28b) states that the Tana of "Mashhasam" establishes the Pasuk of "min ha'Beheimah" to preclude an animal that is old, sick or sweaty?

ויש לומר, דתנא ד'משחתם' ודאי משמע ליה לש"ס דמפיק רובע ונרבע מ"משחתם" לחודיה, אבל שאר תנאי דנפקי מ"מן הבהמה" אית להו דרשא ד'משחתם', כדפרישית.

(h)

Answer: The Gemara certainly understands that the Tana of "Mashchasam" extrapolates Rove'a and Nirva from "Moshchasam" exclusively. And it is the other Tana'im - who learn it from "min ha'Beheimah" - who learn it from the D'rashah of "Mashchasam" as well, as we explained.

וכן משמע בפרק בתרא דבכורות (דף נז.) דפליגי התם כמה תנאי גבי מעשר בהמה בטומטום ואנדרוגינוס ובמחוסר זמן ויוצא דופן; אבל בנרבע ורובע ומוקצה ונעבד לא אשכחן שום פלוגתא

(i)

Proof for Original Statement (Part 1): And so it would seem from the last Perek of Bechoros (57a) where various Tana'im argue (with regard to Ma'aser Beheimah, Tumtum and Adroginus, Mechusar Z'man and Yotzei Dofen; whereas regarding Nirva and Rove'a, Muktzah and Ne'vad we do not find a Machlokes ...

ומשמע דכולהו מודו דמתעשרין, כדדרשינן התם מ"משחתם".

(j)

Proof for Original Statement (Part 2): ... indicating that they all agree that they are Chayav Ma'aser, as the Gemara learns there from "Mashchasam".

ומיהו מהכא איכא למדחי, דאפילו מאן דלית ליה דרשא ד"משחתם" איצטריך "מן התורים" למעוטי נרבע, דסלקא דעתך כיון דעופות ליתנהו ברובע, ליתנהו נמי בנרבע ...

(k)

Refutation of Original Proof: The proof from here however, one can refute, because even those who don't hold of the D'rashah of "Moshchasam will still require that of "min ha'Torim" to preclude a bird that has been raped, since we might otherwise have thought that since birds cannot rape, they are not subject to being raped either ...

דכה"ג אמר בפרק המזבח מקדש (זבחים פה:).

(l)

Precedent: ... since the Gemara makes a similar statement in Perek ha'Mizbe'ach Mekadesh (Zevachim 85b).

4)

TOSFOS DH TAMUS VE'ZACHRUS BI'VEHEIMAH

תוס' ד"ה תמות וזכרות בבהמה

(SUMMARY: Tosfos discusses the source of this D'rashah, and the need for a Pasuk to disqualify a Mechusar Eiver and to validate a Ba'al-Mum).

בת"כ דריש לה מדכתיב "תמים זכר בבקר, בכשבים, ובעזים" - 'תמות וזכרות בבהמה ואין תמות וזכרות בעופות'.

(a)

Clarification (Part 1): Toras Kohanim extrapolates it from the Pasuk "Tamim Zachar ba'Bakar, ba'Kevasim, u'va'Izim" - 'Tamus and Zachrus applies to animals, but not to birds'.

ומחוסר אבר דפסול בעוף, נפקא ליה מדכתיב "מן העוף" - 'ולא כל העוף' (בפ"ק דקדושין - דף כד:).

(b)

Clarification (Part 2): And the P'sul of Mechusar Eiver (a missing limb) by birds the Gemara in Kidushin (24b) learns from the Pasuk "min ha'Of" - and not 'Kol ha'Of'' ...

ולא כמו שפירש כאן בקונטרס, משום "הקריבהו נא לפחתך".

(c)

Refutation: ... and not like Rashi learns here - because it is written "Hakriveihu Na le'Pechasecha" ('Bring it to your own princes! ... ').

וא"ת, ל"ל קרא לפסול מחוסר אבר, והא אפילו לבני נח נמי אסור, וליכא מידי דלישראל שרי ולבני נח אסור?

(d)

Question: Why do we need a Pasuk to disqualify a Mechusar Eiver, bearing in mind that even b'nei No'ach are forbidden to sacrifice such a bird?

וי"ל, משום דאמרינן בפרק ארבע מיתות (סנהדרין דף נט.) ד'כל מצוה שנאמרה לבני נח ולא נשנית בסיני, לישראל נאמרה ולא לבני נח'.

(e)

Answer (Part 1): Because the Gemara states in Perek Arba Misos (Sanhedrin 59a) that every Mitzvah that was said to the b'nei No'ach and was not repeated at Har Sinai, was said to Yisrael and not to b'nei No'ach.

ולכך הוצרך לשנותה, כדי לאסור לזה ולזה.

(f)

Answer (Part 2): Therefore it needs to repeat it, in order for it to be forbidden to the b'nei No'ach, as well as to Yisrael.

וא"ת, ל"ל קרא ד'אין תמות וזכרות בעופות'?

(g)

Question (Part 1): But why do we need the Pasuk to teach us 'Ein Tamus ve'Zachrus be'Ofos'?

מדאצטריך "מן העוף" לאסור מחוסר אבר, ידעינן דאין מום פוסל בעוף - דאי פוסל, למה לי "מן העוף"?

(h)

Question (Part 2): Surely, since we need "min ha'Of" to forbid Mechusar Eiver, we will automatically know that a blemish does not disqualify a bird, because if it did, why would we then need "min ha'Of"?

ויש לומר, דאי לאו קרא ד'אין תמות וזכרות בעופות', ה"א דמום פוסל בעוף ...

(i)

Answer (Part 1): If not for the Pasuk that teaches us 'Ein Tamus ve'Zachrus be'Ofos', we would have thought that a Mum invalidates a bird ...

ו"מן העוף" - אתא לאסור אפילו הנך מומין דשרו בבהמה, דקרא ד"מן העוף" לאסור אתא, ולא להתיר.

(j)

Answer (Part 2): ... and as for "min ha'Of", that comes to forbid even those Mumin that are permitted by an animal - since the Pasuk "min ha'Of" comes to forbid and not to permit.

ואין להקשות נמי מדאיצטריך "מן התורים" לנרבע ונעבד, שמעינן שפיר דאין מום פוסל בעופות?

(k)

Implied Question: Neither can we ask that, since we need "min ha'Torim" to forbid Nirva and Ne'evad, we can extrapolate that a Mum does not invalidate by a bird ...

דאיכא למימר דאיצטריך "מן התורים", משום דסלקא דעתין כיון דעופות ליתנהו ברובע, ליתנהו נמי בנרבע, כדפרישית לעיל.

(l)

Answer: ... because we can attribute the need to write "min ha'Torim" to the fact that we might otherwise have permitted Nirva, since it is not subject to Rove'a, as we explained earlier.

5)

TOSFOS DH KI TIBA'I LACH ALIBA DE'BAR PADA

תוס' ד"ה כי תבעי לך אליבא דבר פדא

(SUMMARY: Tosfos points out that in Menachos, bar Pada is disproved from this same Pasuk).

בפ' שתי מדות (מנחות דף צא:) איתותב בר פדא מהאי קרא ד"או לאיל" דמדרבה פלגס ...

(a)

Statement: In Perek Sh'tei Midos (Menachos 91b) bar Pada is disproved from this very Pasuk "O la'Ayil" from which we include a Palgas ...

דלא אתא קרא לרבויי ספיקא.

(b)

Reason: ... since we do not need a Pasuk to include a Safek'.

23b----------------------------------------23b

6)

TOSFOS DH DE'AMAR MAYSI U'MASNI

תוס' ד"ה דאמר מייתי ומתני

(SUMMARY: Tosfos discusses how it is possible to make such a condition on a Minchah).

הקשה ריב"א, בשלמא נסכים, יכול להביא שיעור נסכי איל ולהתנות שאם הוא כבש, שיהא המותר לנדבה כרבי עקיבא, דאמר בפרק כל התדיר (זבחים דף צא:) 'המתנדב יין, מנסכו לספלים'.

(a)

Question #1 (Part 1): It is fine to say by the Nesachim that it is possible to bring the Shi'ur of a ram and to stipulate that if it is really a lamb, the remainder will go for Mosar Nedavah, like Rebbi Akiva, who says in Perek Kol ha'Tadir (Zevachim 91:) that someone who donates wine, pours it into the bowls (on the south-west corner of the Mizbe'ach) ...

ואפילו לרבי טרפון דאמר 'לאישים', משמע דלא פליגי אלא באומר 'הרי עלי יין' סתם, ולא פירש 'לנסכים', אבל אם פירש, מודה דאזיל לספלים.

(b)

Question #1 (Part 2): ... and it seems that even Rebbi Tarfon, who says that it is poured on the fire on the Mizbe'ach, only argues where one says 'Harei Alai' S'tam, without adding 'li'Nesachim'; but if he did, then he too will agree that it is poured into the bowls.

אבל במנחה היכי מתני, הא אין בלילתן שוה, דשל כבש בלילתו רכה - שלש לוגין לעשרון, ושל איל בלילתו עבה - שני לוגין לעשרון, ותנן פ"ק דמנחות (דף יא.) 'ריבה שמנה או שחיסר פסולה'?

(c)

Question #1 (Part 3): But how can one stipulate on the Minchah, seeing as their mixing is not the same - seeing as that of a lamb is three Lugin per Isaron (creating a more liquid mixture), whereas that of a ram is two Lugin per Isaron (which is thicker)?

ותנן נמי 'אין מערבין מנחת כבשים בשל אילים ופרים'?

(d)

Question #2: And besides, we learned in a Mishnah in Menachos that one is not permitted to mix the Minchah of a lamb with that of a ram?

וכי תימא דמייתי שיעור מנחת כבש בכלי אחד, ושיעור מנחת איל בכלי אחד - ומתנה שהאחד מהן יהיה נדבה ...

(e)

Refuted Answer: Perhaps you will say that one brings the Shi'ur of the Minchah of a lamb in one vessel, and the Shi'ur of the Minchah of a ram in another one - and stipulate that one of them should be a Nedavah ...

אי אפשר לעשות כן, דמנחת נדבה נקמצת, ומנחת נסכים כולה כליל, כדתניא בהדיא בפרק אלו מנחות (דף עד:)?

(f)

Refutation: That too, is impossible, since a Minchas Nedavah requires Kemitzah, whereas a Minchas Nesachim is entirely burned, as we learned in a Beraisa in Menachos (74b)?

ותירץ ריב"א, דודאי כשמתנדב מנחה סתם, אז היא נקמצת.

(g)

Answer (Part 1): The Riva answers that certainly, if one donates a Minchah S'tam, it requires Kemitzah ...

אבל אם מפרש מנחת נסכים הויא, כולה כליל.

(h)

Answer (Part 2): ... but if one specifically mentions a Minchas Nesachim, it must all be burned ...

ואמרינן 'מתנדב אדם מנחת נסכים בכל יום'.

(i)

Proof: ... and as the Gemara says in Zevachim (84a) and in Menachos (104b) 'One is permitted to donate a Minchas Nesachim every day'.

והשתא יכול להתנות שפיר.

(j)

Conclusion: Having said that, it is possible to stipulate without any problem.

7)

TOSFOS DH I SIY'UR DE'REBBI MEIR LE'REBBI YEHUDAH MATZAH ME'ALYASA HI

תוס' ד"ה אי שיאור דר"מ לרבי יהודה מצה מעלייתא היא

(SUMMARY: Tosfos reconciles this with anther Sugya, which forbids eating it).

וא"ת, והא בפרק אלו עוברין (פסחים דף מג.) תניא 'שיאור ישרף, ונותנו לפני כלבו'.

(a)

Question (Part 1): But did we not learn in a Beraisa in Eilu Ovrin' (Pesachim 43a) that Si'ur must be burned, and one may place it before one's dog ...

ומפרש התם - דהיינו שיאור דר"מ לרבי יהודה, משמע דאסור באכילה?

(b)

Question (Part 2): ... and the Gemara there explains that this refers to the Si'ur of Rebbi Meir according to Rebbi Yehudah - implying that one is forbidden to eat it?

וי"ל, דמדרבנן בעלמא אסור ...

(c)

Answer: The prohibition is only mi'de'Rabbanan.

דמדשרי ליתנו לפני כלבו, שמע מינה דהוי מצה מעלייתא.

(d)

Proof: ... because, seeing as one is permitted to place it before one's dog is proof that it is proper Matzah.

8)

TOSFOS DH VE'I DE'REBBI MEIR LE'REBBI MEIR MI'DE'LAKI ALEIH CHAMETZ HU

תוס' ד"ה ואי דר"מ לר"מ מדלקי עליה חמץ הוא

(SUMMARY: Tosfos discusses the corollary between Chametz on Pesach and Chametz of a Korban Todah).

וא"ת, ודילמא שאני לענין פסח, דרבייה קרא בפרק אלו עוברין (שם דף מג.) - מדכתיב "כל"?

(a)

Question: Perhaps Pesach is different, inasmuch as the Pasuk includes it from the word "Kol", as the Gemara explains in 'Eilu Ovrin'?

וכי תימא נילף חמץ דתודה מחמץ דפסח?

(b)

Suggested Answer: And if you will say that we learn Chametz of a Korban Todah from Chametz on Pesach ...

דלמא מחמץ גמור דחייב כרת גמרינן, אבל האי, דלא חשיב חמץ גמור לענין פסח, לא חשיב חמץ לענין תודה.

(c)

Refutation: ... perhaps that is only true with regard to proper Chametz, for which one is Chayav Kareis, but the current case (of Siy'ur), which is not considered proper Chametz with regard to Pesach, is not considered Chametz (at all) with regard to the Todah.

מיהו מצינו לפרש דהכי קאמר - דפשיטא דלא יצא משום מצה, דלענין מצה ילפינן תודה מפסח.

(d)

Possible Answer: We can however, explain that what the Gemara means is that - it is obvious that one is not Yotzei the Mitzvah of Matzah, since, regarding Matzah, we learn Todah from Pesach.

אבל קשה, דבריש 'כל המנחות באות מצה' (מנחות נג.) קאמר 'ואימא "לא תאפה חמץ" אלא שיאור'?

(e)

Question (Part 1): At the beginning of 'Kol ha'Menachos Ba'os Matzah' (Menachos 53. [in connection with the Minchah]) the Gemara asks that we should Darshen that "It shall not be baked Matzah" - 'only Siy'ur'? ...

וקאמר 'שיאור דמאן ... , ואי דר"מ לרבי מאיר, מדלקי עליה, חמץ הוא?'

(f)

Question (Part 2): ... and the Gemara continues 'Whose Siy'ur?' ... If it is the Siy'ur of Rebbi Meir according to Rebbi Meir, seeing as it is subject to Malkos, it is (proper) Chametz?

ומאי קושיא; גבי פסח הוא דחשיב חמץ, דרבייה קרא.

(g)

Conclusion: What is the problem; It is by Pesach that it is considered Chametz, since the Pasuk comes to include it (as we just explained) but not by Menachos?

ונראה, דיש שום יתור (כתוב) בתודה ובמנחות, דחמץ נוקשה חשיב חמץ גבייהו.

(h)

Answer: It therefore seems that there is an extra Pasuk somewhere regarding Todah and Menachos, which teaches us that Chamezt Nokshah is considered Chametz by them too.

והא דמשמע התם דלכולי עלמא, אין מחמיצין בחמץ נוקשה גבי תודה ...

(i)

Implied Question: Why does the Gemara there then imply that according to all opinions, one cannot render Chametz the Chametz Loaves by a Todah, using Chametz Nokshah ...

דקאמר 'אין מחמיצין בתפוחים', והתם משמע דחמץ נוקשה הוי (גבי תודה) ...

(j)

Source: ... since the Gemara there forbids using apples to render the Chametz loaves Chametz, apparently because apples are Chametz Nokshah?

היינו לכתחלה, דכשבא לחמץ שתי הלחם וחלות תודה, מצוה לעשות בחמץ גמור.

(k)

Answer: That is only Lechatchilah, since Lechatchilah, when one comes to render Chametz the Two Loaves (on Shavu'os) and the Chametz Loaves of the Chalos Todah, it is a Mitzvah to use proper Chametz.

9)

TOSFOS DH U'SEHEI PARAH KESHEIRAH BA'ARIFAH MI'KAL VA'CHOMER

תוס' ד"ה ותהא פרה כשרה בעריפה מק"ו

(SUMMARY: Tosfos discusses when we deal with conflicting 'Kal-va'Chomers' and when we ignore them).

והוא הדין דה"מ למפרך הכי אצל חולין וקדשים?

(a)

Implied Question: The Gemara could have asked the same question regarding the Shechitah of Chulin and the Melikah of Kodshim ...

אבל נקט פרה ועגלה, ששניהם ענין אחד, דשניהם קדשים הנשחטים בחוץ, ודמו א'הדדי ליפסל בעול וכמה דברים.

(b)

Answer: ... and the reason that it asked it with regard to Parah and Eglah is because of the similarity between them, since they are both Kodshim that are Shechted outside the Azarah, and they both become Pasul if they carry a yoke, and in many other regards.

וא"ת, למה לי הנך מיעוטי למעוטי פרה מעריפה ועגלה משחיטה? נימא כיון דאיכא למעבד ק"ו הכי, ואיכא למעבד ק"ו איפכא, כדעביד בסמוך, כל חד וחד תיקום א'דוכתיה ...

(c)

Question: Why do we need these Miy'utim to preclude Parah from Arifah and Eglah from Shechitah? Why do we not say that since it is possible to make a Kal-va'Chomer in two opposite directions, like we will do shortly, leave each one as it is (and ignore the 'Kal-va'Chomers'?

כדאמרינן בפ"ב דזבחים (דף יז:) גבי 'ותותר אנינות אצל כהן הדיוט בקרבן צבור מק"ו?'

(d)

Precedent: ... like we say in the second Perek of Zevachim (17b), regarding the Sugya of 'Let Aninus be permitted by a Kohen Hedyot, by a Korban Tzibur, from a Kal va'Chomer'?

וי"ל, דהתם כל ק"ו סותר את חבירו לגמרי - שבתחלה אומר 'ותותר אנינות אצל כהן הדיוט בקרבן ציבור מק"ו דכהן גדול, שהותר אנינות אפילו בקרבן יחיד; ואח"כ עושה ק"ו להפך, ד'לא תותר אנינות אצל כהן גדול בקרבן יחיד מק"ו'? וכן אחריני דהתם.

(e)

Answer (Part 1): Because there, each Kal va'Chomer contradicts the other one completely - seeing as first the Gemara asks why Aninus is not permitted by a Kohen Hedyot, by a Korban Tzibur, from a Kal va'Chomer from the Kohen Gadol (whose Aninus is permitted even by a Korban Yachid?') - and then it reverses the 'Kal-Chamer' by asking that the Aninus of the Kohen Gadol should not be permitted by a Korban Yachid from a Kal va'Chomer from a Kohen Hedyot (whose Aninus is not even permitted by a Korban Tzibur?).

להכי קאמר 'כיון דאיכא למימר הכי ואיכא למימר הכי, כל חד וחד תיקום א'דוכתיה' ...

(f)

Answer (Part 2): That's why the Gemara concludes that, since one can say like this and one can say like that, each one remains as it is.

אבל הכא גבי פרה ועגלה, שבא ליתן את האמור של זה בזה, ולא הוי ק"ו, אלא כמו מה מצינו, לא שייך למימר הכי, דאי לאו מיעוט, הייתי לומד זה מזה במה מצינו.

(g)

Answer (Part 3): Here by Parah and Eglah, on the other hand, where the Gemara is merely coming to apply the Din of one to the other (this is not a Kal va'Chomer, but) - a Mah Matzinu, one cannot say that (one should just ignore them), because if not for the Miy'ut, we would learn one from the other with a 'Mah Matzinu'.

ואי הוה עביד ק"ו 'לא תותר פרה בשחיטה' אז הוי כההיא דזבחים.

1.

Observation (Part 1): Now if the Gemara had made a Kal va'Chomer to the effect that the Parah would not be permitted via Shechitah - that would have been equivalent to the case in Zevachim.

וכן 'תהא אשה יוצאה בחליצה מק"ו', או 'יבמה בגט מק"ו', הוי כמו מה מצינו.

2.

Observation (Part 2): By the same token, when the Gemara asks 'Let a woman go out via Chalitzah' from a Kal va'Chomer', or 'a Yevamah with a Get' - that is a Mah Matzinu (and not a Kal va'Chomer).

וא"ת, מה לעגלה שכן אינה מטהרת, וכמה חומרות יש בזה מה שאין בזה?

(h)

Question: Why can we not ask (on the Mah Matzinu) that an Eglah is not Metaher (like a Parah is), and various other Chumros that each one possesses, which the other one doesn't?

וי"ל, דלא עביד ק"ו מכח עגלה ופרה, אלא מכח שחיטה ועריפה - 'ומה שחיטה שאינה מכשרת בעגלה, מכשרת בפרה ... '.

(i)

Answer: Because the Kal va'Chomer is not from the power of Eglah and Parah, respectively, but from Shechitah and Arifah - 'Whereas Shechitah, which is not Machshir by Eglah, is Machshir by Parah ... '.

אבל קשה, דא"כ ק"ו גמור הוא, ולא מה מצינו, דשחיטה מעריפה ליכא למילף במה מצינו אלא מק"ו; א"כ נימא כל חד וחד תיקום בדוכתיה?

(j)

Question: In that case, it is a proper Kal va'Chomer, and not a Mah Matzinu, since one cannot learn Shechitah from Arifah (and vice-versa) with a Mah Matzinu, only with a Kal va'Chomer, in which case we should ignore the two conflicting Kal va'Chomers, like we do in the case of Zevachim?

וי"ל, דבכל מקום דעבד ק"ו הכי והכי כגון הכא, ולקמן (ד' כה.) גבי אויר כלי חרס, וגבי כהנים ולוים, ובפ"ב דבבא קמא (ד' כה:) גבי 'ותהא שן ורגל חייבין ברה"ר מק"ו?' והדר קאמר 'לא תהא שן ורגל חייבין ברשות הניזק אלא חצי נזק?'

(k)

Answer (Part 1): Wherever the Gemara makes two conflicting Kal va'Chomers, such as here, and later (on Daf 25a) regarding the air of earthenware vessels and regarding Kohanim and Levi'im; and such as the second Perek of Bava Kama (25b) where the Gemara first asks that Shen ve'Regel should be Chayav in the R'shus ha'Rabim from a Kal va'Chomer, and then that the same Shen va'Regel should only be Chayav Chatzi Nezek in the R'shus ha'Yachid ...

צריך לומר דיש שום סברא או קולא או חומרא לעשות ק"ו אחד יותר מאחר ...

(l)

Answer (Part 2): It must be that there is a S'vara - a Kula or a Chumra, to make a Kal va'Chomer one way more than the other ...

וכיון שהיינו עושין ק"ו אחד, אצטריך קרא למעוטי; מעתה היינו עושין ק"ו להפך.

(m)

Answer (Part 3): ... and in order to counter that Kal va'Chomer, we need a Pasuk to preclude it. And now that we have precluded it, we would make a Kal va'Chomer the other way.

10)

TOSFOS DH PARAH SH'HI KESHEIRAH BI'SHECHITAH

תוס' ד"ה פרה שהיא כשרה בשחיטה

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot learn the Hechsher of an animal and a bird from one another via a Kal-va'Chomer).

אין ללמוד בענין זה מק"ו שתהא פרה כשרה במליקה מק"ו מעוף, שלא הוכשר בשחיטה, הוכשר במליקה.

(a)

Refuted Question #1: One cannot learn here that one may kill a Parah Adumah via Melikah, from a Kal-va'Chomer from Ofos (of Kodshim), which are not Kasher via Shechitah, yet they are Kasher via Melikah ...

דהא לקמן בריש השוחט (ד' כז:) דרשינן 'ראשו של זה ממול עורף, ולא ראשו של אחר'.

(b)

Refutation: ... since the Gemara later at the beginning of 'ha'Shochet' (27b) Darshens 'The head of this one (a bird) is killed by the nape of the neck, but the head of another one (an animal) is not killed by the nape of its neck.

ואין ללמוד בעוף שיוכשר בשחיטה מק"ו - דבהמה, שלא הוכשר במליקה.

(c)

Refuted Question #2: Nor can we learn that one may kill a bird via Shechitah from a Kal-va'Chomer - from an animal. which is not Kasher via Melikah ...

דלמאן דיליף 'רוב שנים' מהלכה, אין דנין ק"ו ובנין אב מהלכה, כדתנן בנזיר בפ' כהן גדול (דף נו:).

(d)

Refutation: Since, according to those who learn the Din of Rov Shenayim (the majority of two Simanim) from a Halachah le'Moshe mi'Sinai, one cannot learn a Kal-va'Chomer or a Binyan Av from a Halachah, as we learned in a Mishnah in Perek Kohen Gadol (Nazir 56b).

ונ"ל, דכיון דאיכא מיעוטי בפרה ובעגלה לענין שחיטה ועריפה, תו לא מצי למילף עוף מבהמה, ובהמה מעוף, לענין שחיטה ומליקה ...

(e)

Answer (Part 1): Tosfos therefore concludes that since there are Miy'utim regarding Parah and Eglah regarding Shechitah and Arifah (breaking the neck of the Eglah Arufah), we are no longer able to learn Of from Beheimah or Beheimah from Of in anything to do with Shechitah or Melikah.

דאיכא למימר 'עריפה תוכיח - שאינה כשרה בפרה, וכשרה בעגלה, ואפ"ה אין שחיטה כשרה בה, אף אני אביא מליקה'.

(f)

Answer (Part 2): Since we will always be able to point to Arifah, and say 'Arifah will prove otherwise, seeing as it not Kasher by a cow but it is Kasher by an Eglah, yet it is not subject to Shechitah, so too Melikah (will not be Kasher by an animal either - by the same token) ...

וכן איפכא.

(g)

Conclusion: ... and so too, the other way round - will Shechitah not be Kasher by a bird for the same reason.