חולין דף צח. א

ביצה טמאה או ביצה שיש בה אפרוח שבשילה עם ביצים טהורות ואין ששים בהיתר,
מה הדין? [תוד"ה בביצת].

בביצה בלא קליפה בביצה עם קליפה
ביצה טמאה אוסרת אינה אוסרת
ביצה שיש בה אפרוח אוסרת אוסרת

חולין דף צח: א

איל נזיר (שדינו כשלמים ונאכל לבעלים), כיצד מבשלים את הזרוע שלו (שדינה להעשות בה תנופה וניתנת לכהנים)?

אליבא דתנא קמא אליבא דר"ש בן יוחאי
ללשון הא' לרש"י: חותכה ומבשלה עם האיל בקדרה [1]
 
לתוס': מבשלה עם האיל בקדרה אחת ואח"כ חותכה [2]
לרש"י: מבשלה עם האיל בקדרה אחת ואח"כ חותכה
 
לתוס': חותכה ומבשלה עם האיל בקדרה
לאיבע"א חותכה ומבשלה בקדרה אחרת [3] חותכה ומבשלה עם האיל בקדרה אחת

בכל איסורין שבתורה ביטולן בכמה, ואיך ילפינן לה מזרוע דאיל נזיר?

בכמה משערים כיצד לומדים מזרוע וכו' [4]?
לר' חייא בר אבא בששים דהזרוע כולה בשר ועצמות, א' מס' מכל מהאיל
לר' שמואל בר רב יצחק במאה דבשר הזרוע בלבד, א' מק' מבשר האיל

האם טעם כעיקר מדאורייתא, והאם דוקא בטעם גמור או אפי' בטעם כל דהו? [תוד"ה רבא].

האם הוא מדאורייתא? מהו טעם כעיקר?
לרש"י בקדשים: מדאורייתא
 
בחולין: מדרבנן
טעם כל דהו
לתוס' מדאורייתא טעם גמור
-------------------------------------------------

[1] ומה שאמר ת"ק "אין בשלה אלא שלימה" - הכוונה שאין חותכה לחתיכות. ור"ש סובר דכמו שהיא מחוברת לאיל מבשלה.

[2] ולתוס' פירוש שלימה - כפשוטו, שמבשלה בעוד שהיא מחוברת לאיל.

[3] ולשון זו סוברת שלכו"ע חותכה מן האיל קודם בישול. ובכל אופן חשיב לת"ק שלימה, והכוונה שאינו חותכה לחתיכות, (וכאן גם תוס' מודים בזה הפירוש).

[4] ומבואר בתוס' ד"ה ומאן, דכל הלימוד הוא אסמכתא בעלמא, דהא זרוע בשלה הוא מין במינו ובטיל ברובא, ועל כרחך ששים ומאה היתה קבלה בידם, ואסמכוה להאי קרא.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף