חגיגה דף יא.

דינים דלהלן מה גדרן, ובאיזה אופנים מיירי?

הגדרה הדוגמא
נגעים מקרא מרובה והלכות מועטות מפורש היטב בתורה, נגעי אדם גוף ראש וזקן, נגעי בגדים ובתים
אהלות מקרא מועט והלכות מרובות מפורש היטב במשנה, שיעור אהל,
וסוג הכלי ודין צמיד פתיל וכו'
דיני ממונות יש להן סמך מהתורה שבכתב נתכוון להכות חברו והכה אשה הרה והרגה - אינו חייב אלא ממון [1]
עבודות יש להן סמך מהתורה שבכתב מיירי בהולכת הדם שלא כתובה [2]
טהרות יש להן סמך מהתורה שבכתב מיירי בשיעור מקוה שלא כתוב
טומאות יש להן סמך מהתורה שבכתב מיירי בכעדשה מן השרץ שלא כתובה
עריות יש להן סמך מהתורה שבכתב מיירי בבתו מאנוסתו שלא כתובה

חגיגה דף יא: א

מה הביאור בפיסקא "מה לפנים ומה לאחור"?

מה לפנים מה לאחור
לרש"י חוץ למחיצת הרקיע למזרח חוץ למחיצת הרקיע למערב [3]
לתוס' מה היה קודם לבריאת העולם ומה עתיד להיות אחר העולם
-------------------------------------------------

[1] ודין זה יש לו רק סמך מהתורה שבכתב ואינו מפורש בתורה, דבתורה כתוב "נפש תחת נפש" אלא שדרש רבי בגז"ש "נתינה" "נתינה" מקרא קמא גבי ויצאו ילדיה דנפש שבכאן הוא ממון.

[2] שגם הולכה נחשבת כמו עבודת קבלת הדם, הגם שלא כתובה בפירוש בתורה דהא דכתיב (ויקרא א:ה) "וְשָׁחַט אֶת בֶּן הַבָּקָר לִפְנֵי ה' וְהִקְרִיבוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֶת הַדָּם", ודאי לא מיירי בהולכת הדם דהרי מיד אחר השחיטה עושים קבלה ולא הולכה, ועל כרחך שפסוק זה מיירי בקבלה, אלא שמזה שהוציא קרא לעבודת קבלה בשם הקרבה, בא לרמוז על עבודת הולכה שנקראה בשם זה במקום אחר, דהרי כתוב גבי הולכת אברים לכבש (שם:יג) "וְהִקְרִיב הַכֹּהֵן אֶת הַכֹּל וְהִקְטִיר הַמִּזְבֵּחָה", ומזה למדנו שגם בעבודת הדם - עבודת הולכה לא תצא מכלל עבודת קבלה.

[3] וה"ה לצפון ודרום.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף