PAST DEDICATION
BAVA KAMA 42 - Ari Kornfeld has generously sponsored the Dafyomi publications for this Daf for the benefit of Klal Yisrael.

בבא קמא דף מב.

שור שנגף אשה הרה - האם משלם דמי ולדות?

שור תם שור מועד
לרבא בהו"א לא משלם משלם [1]
לאביי ולרבא במסקנא לא משלם לא משלם

האם יש קם ליה בדרבה מיניה באנשים שנגפו אשה הרה והיה אסון שמתה? [תוד"ה בכוונה].

בנתכוונו לאשה בנתכוונו זה לזה
לרש"י יש ופטורים מממון לאביי ורבא ותנא דבי חזקיה: יש [2]
לרב אדא לר' שמעון, ולרב חגא: אין [3]
לתוס' יש ופטורים מממון יש ופטורים מממון

האם פטור שור מדמי ולדות כשנגח באופנים דלהלן? [תוד"ה בכוונה].

בנתכוונו לאשה בנתכוונו זה לזה
לרש"י פטורים פטורים
לתוס' לאביי ורבא: חייבים
לרב אדא: פטורים
פטורים

-------------------------------------------------

[1] ודרשינן הכי, כתיב (שמות כא:כב) "וכי ינצו אנשים", אנשים - ולא שוורים הדומין לאנשים, מה אנשים מועדין אף שוורים מועדין, וק"ו לתמין דפטירי, הדר כתב רחמנא (שם:כח) "בעל השור נקי" - תם פטור, ומועד חייב.

[2] ואף שלא ממיתים את הנוגף בפועל, משום שלא נתכוון לאשה, מ"מ דרש תנא דבי חזקיה שלא מחלקים בין כוונה לשלא כוונה, וכיון שיש כאן עונש מיתה - פטור ממון, אפי' שבפועל אין מענישים אותו.

[3] כן פירש"י באורך שכאן הברייתא כר' שמעון דאמר נתכוון להרוג את זה והרג את זה פטור ממיתה וחייב ממון, ולית ליה דתנא דבי חזקיה. והתוס' הרבו להקשות על פירוש זה.

עוד חומר לימוד על הדף