PAST CYCLE DEDICATION

BERACHOS 64 (18 Tishrei) - The Siyum of Berachos for the 13th cycle has been dedicated by Reb Tuvya Marcus and family (Baltimore/Yerushalayim) in honor of the Yahrzeit of his father, Binyomin Leib ben Aharon Marcus z'l.

1)

ALL OF YISRAEL ARE SURROUNDED WITH MITZVOS (Yerushalmi Perek 9 Halachah 5 Daf 68a)

תני בשם רבי מאיר אין לך אחד מישראל שאינו עושה מאה מצות בכל יום. קורא את שמע ומברך לפניה ולאחריה ואוכל את פתו ומברך לפניה ולאחריה ומתפלל שלשה פעמים של שמונה עשרה וחוזר ועושה שאר מצות ומברך עליהן.

(a)

(Beraisa - in the name of R. Meir): There is no one in Yisrael who does not do 100 Mitzvos (Brachos) every day - he recites Keri'as Shma, blesses before and after, eats his bread and blesses before and after, and he prays three times Shemoneh Esre, and returns and does other Mitzvos and blesses on them.

וכן היה רבי מאיר אומר אין לך אדם בישראל שאין המצות מקיפות אותו. תפילין בראשו ותפילין בזרועו ומזוזה בפתחו מילה בבשרו ארבע ציציות בטליתו מקיפין אותו.

(b)

And so R. Meir used to say, there is no one in Yisrael that Mitzvos do not surround him - Tefilin on his head, Tefilin on his arm, Mezuzah in his doorway, Bris Milah in his flesh, four Tzitzis on his Talis surround him.

הוא שדוד אמר [שם קסד] שבע ביום הללתיך על משפטי צדקך.

1.

This is what David said - "Sheva ba'Yom Hilalticha Al Mishpetei Tzidkecha" (two Tefilin, four Tzitzis and Mezuzah).

וכן הוא אומר [שם לד ח] חונה מלאך ה' סביב ליראיו ויחלצם.

2.

And so it says "Choneh Mal'ach Hash-m Saviv li'Yre'av va'Ychaltzem."

נכנס למרחץ ראה את עצמו ערום אמר אוי לי שאני ערום מן המצות כיון שהביט במילה שלו התחיל לקלס להקב"ה. [שם יב א] למנצח על השמינית מזמור לדוד

(c)

[David] entered the bathhouse and saw himself naked. He said 'woe to me, that I am naked from Mitzvos!' (I cannot learn here.) Once he looked at his Bris Milah, he began to praise ha'Kadosh Baruch Hu - "la'Menatze'ach Al ha'Sheminis Mizmor l'David." (Bnei Noach have seven Mitzvos, and Hash-m gave an eighth to Avraham, i.e. Bris Milah - R. SHLOMO SIRILIYO.)

אמר רבי אלעזר בשם רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. מה טעם [ישעי' נד יג] וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך:

(d)

(R. Elazar citing R. Chanina): Chachamim increase Shalom in the world. What is the source? "Chol Banayich Limudei Hash-m v'Rav Shelom Banayich." (The last word is extra, so we read it like 'Bonayich', i.e. your builders.)

הדרן עלך פרק הרואה וחסלת מסכת ברכות
HADRAN ALACH PEREK HA'RO'EH V'CHASALTA MASECHES BRACHOS