1)

ARE WE MEZAMEN AMIDST SAFEK? (Yerushalmi Perek 7 Halachah 1 Daf 53a)

אכל דמאי

(a)

(Mishnah): One who ate Demai [we are Mezamen with him].

הדא אמרה אכל פירות ספק ניתקנו ספק לא ניתקנו מזמנין

(b)

Inference: If one ate [his own] Peros, and it is a Safek whether or not they were tithed, we are Mezamen [with him].

אמר ר' שמעון אחוי דר' ברכיה בשעה שגזרו על הדמאי רוב עמי הארץ היו מכניסין לבתיהן [דף עג עמוד ב (עוז והדר)] ויי דא אמרה

(c)

Rebuttal (R. Shimon, the brother of R. BeraChiya): When they decreed about Demai, most Amei ha'Aretz used to enter [the Peros] into their houses [and tithe them]. Does this say [that we are Mezamen when it is an even Safek]?!

דא כותי מזמנין עליו ואהן כותי לאו ספק הוא.

(d)

Defense: We are Mezamen with a Kusi. Is not a Kusi a Safek [Nochri]?

1.

Note: This shows that we are Mezamen amidst Safek, but not that we learn this from Demai.

א"ר אבא תיפתר כמן דמר [צ"ל כותי כישראל דאתפלגון - חרדים]

(e)

Rebuttal (R. Aba): [Our Mishnah] is like the opinion that a Kusi is like a Yisrael. [Tana'im] argued about this;

כותי כגוי דברי רבי. רבן שמעון בן גמליאל אומר כותי כישראל לכל דבר:

1.

(Beraisa): A Kusi is like a Nochri. Rebbi says so. R. Shimon ben Gamliel says, a Kusi is like a Yisrael in every way.

2)

WHO JOINS TO A ZIMUN? (Yerushalmi Perek 7 Halachah 2 Daf 53a)

מתני' נשים ועבדים וקטנים אין מזמנין עליהן

(a)

(Mishnah): We do not include women, slaves or children in a Zimun;

עד כמה מזמנין

(b)

Question: How much [must one eat] to be Mezamen with him?

עד כזית.

(c)

Answer #1: [He must eat at least] a k'Zayis;

רבי יהודה אומר עד כביצה:

(d)

Answer #2 (R. Yehudah): [He must eat] at least a k'Beitzah.

גמ' ר' סימון בשם ר' יהושע בן לוי ר' יוסי בן שאול בשם רבי קטן עושין אותו סניף לעשרה.

(e)

(Gemara - R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi, and R. Yosi ben Sha'ul citing Rebbi): They made a minor an adjunct to [join to] 10.

והתני אין מדקדקין בקטן

(f)

Question (Beraisa): We are not meticulous about a minor (e.g. if he reached 13 years, we are Mezamen with him even if we are unsure if he brought hairs. This implies that if we know that he did not bring two hairs, we are not Mezamen with him, i.e. even to join to 10!)

א"ר יוסי קיימא רבי סימון (ר' חנינא ר' סימון - נראה שפני משה מוחקו, וכן אינו בבראשית רבה צא:ג (וילנא)) בשם ר' יהושע בן לוי לשני קטנים נצרכה (שאם היה קטן עושין אותו [דף נג עמוד ב] ספק. ספק עושין אותו ודאי) [צ"ל אחד ספק ואחד קטן עושין את הספק ודאי ואת הקטן לסניף - חרדים, וקרוב לזה בבראשית רבה]

(g)

(R. Yosi): R. Simon answered this in the name of R. Yehoshua ben Levi - [the Beraisa] discusses two minors, one is a Safek [adult] and one is a [Vadai] minor. We consider the Safek like a Vadai [adult], and the [Vadai] minor is an adjunct [to 10. However, we do not join two Vadai minors to 10.]

ר' יהודה בר פזי בשם ר' יוסי תשעה נראין כעשרה (מה - חרדים מוחקו) מזמנין

(h)

(R. Yudah bar Pazi citing R. Yosi): If nine look like 10, they are Mezamen [like 10. We explained this like CHAREDIM.]

[צ"ל מה אינון - חרדים] מסוימין

(i)

Question: Does this refer to esteemed people?! (Surely, even nine esteemed people do not have the law of 10! - MAHARA FULDA)

[דף עד עמוד א (עוז והדר)] אלא אפי' קטן ביניהן

(j)

Answer: Rather, there is a minor [among the 10].

ר' ברכיה א"ר יעקב בר זבדי בעא קומי ר' יוסי כמה (דברים אמורים תמן קטן עושין אותו סניפין לעשרה ומר) [צ"ל דתימר קטן עושין אותו סניף לעשרה ואמור - ר"ש סיריליו] אף הכא עושין אותו סניף לשלשה.

(k)

Question (R. BeraChiya citing Yakov bar Zavdi): I asked R. Yosi, just like you say that a minor, we make him an adjunct to 10, you should say that here, we make him an adjunct to three!

מה תמן שמזכירין את השם עושין אותו סניף כאן שאין מזכירין את השם לא כל שכן.

1.

There, that we mention Hash-m's name (say Elokeinu in the Zimun, when there are 10), we make him an adjunct - here (a Zimun of three), that we do not mention Hash-m's name, all the more so!

א"ל והא אינו כל שכן תמן על ידי שהן אומרים את השם עושין אותו סניף. וכאן שאין קורין את השם אין עושין אותו סניף.

(l)

Answer (R. Yosi): This is not all the more so (rather, just the contrary)! There, [there is a Zimun without the minor]; in order to say Hash-m's name, we make him an adjunct. Here, we do not say Hash-m's name (rather, we want to join him to make a Zimun), we do not make him an adjunct. (We explained this like R. SHLOMO SIRILIYO.)

תני קטן וספר תורה עושין אותו סניף

(m)

(Beraisa): A minor and a Sefer Torah [in his hand] - we make him an adjunct.

א"ר יודן כיני מתניתא קטן לספר תורה עושין אותו סניף

(n)

(R. Yudan): [No,] the Beraisa means that a minor [called] to [read from also Sefer Torah, we make him an adjunct (he counts towards the seven Aliyos on Shabbos. We explained this like CHAREDIM.)

מאימתי עושין אותו סניף.

(o)

Question: From what age do we make him an adjunct?

רבי אבינא אמר איתפלגון רב הונא ורב יהודה תרויהון בשם שמואל חד אמר כדי שיהא יודע טיב ברכה. וחרנה אמר שיהא יודע למי הוא מברך.

(p)

Answer (R. Avina): Rav Huna and Rav Yehudah argued about this, both in the name of Shmuel. One said that it is from when he knows the meaning of the Brachah. The other said that it is [even] from when he knows to Whom he blesses.

א"ר נסא כמה זימנין אכלית עם ר' תחליפא אבא ועם אנינייא בר סיסי חביבי ולא זמנין עלי עד שהבאתי שתי שערות.

(q)

(R. Nasa): Several times I ate with my father R. Tachlifa and with my uncle Aniniya bar Sisi, and they were not Mezamen on me (to rely on e to be the third) until I brought two hairs.