1)

DOES THE HALACHAH FOLLOW R. GAMLIEL? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 5b)

פיסקא וחכמים אומרים עד חצות:

(a)

(Mishnah - Chachamim): It is until midnight.

רבי יסא בשם ר' יוחנן הלכה כחכמים

(b)

(R. Yosa citing R. Yochanan): The Halachah follows Chachamim.

רבי יסא מפקד לחברייא אין בעיתון מתעסקא באוריתא אתון קרייה שמע קודם חצות ומתעסקין

(c)

R. Yosa commanded Talmidim 'if you want to engage in Torah, first recite Keri'as Shma before midnight, and engage!'

מילתיה אמרה שהלכה כחכמים

(d)

Inference: The Halachah follows Chachamim.

מילתיה אמרה שאמר דברים אחר אמת ויציב.

(e)

Inference: It is permitted to say things after Emes v'Yatziv (do not say that after the night Keri'as Shma and its Brachos, one must go to sleep immediately without interruption).

תני הקורא את שמע בבית הכנסת בשחר יצא ידי חובתו [דף ז עמוד ב (עוז והדר)] בערב לא יצא ידי חובתו

(f)

(Beraisa): One who recited Keri'as Shma in the Beis ha'Keneses in the morning was Yotzei his obligation. [One who recited in the Beis ha'Keneses] in the evening was not Yotzei his obligation.

מה בין הקורא בשחרית ומה בין הקורא בערבית

(g)

Question: What is the difference between one who recited in the morning and one who recited in the evening?

ר' הונא בשם רב יוסף מה טעם אמרו אדם צריך לקרות שמע בביתו בערב [דף ו עמוד א] בשביל להבריח את המזיקין.

(h)

Answer (Rav Huna citing Rav Yosef): Why did they say that one must recite Keri'as Shma in his house in the evening? It is in order to chase away Mazikim (semi-physical damagers. If people recited Keri'as Shma at night in the Beis ha'Keneses, perhaps they would not repeat it before sleeping, for they were already Yotzei.)

מילתיה אמרה שאין אמר דברים אחר אמת ויציב.

(i)

Inference: One may not say things after Emes v'Yatziv.

מילתיה דר' שמואל בר נחמני אמר כן

(j)

Support: R. Shmuel bar Nachmani holds like this;

ר' שמואל בר נחמני כד הוה נחית לעיבורה הוה מקבל גבי ר' יעקב גרוסה והוה ר' זעירא מטמר ביני קופייא משמענא היך הוה קרי שמע והוה קרי וחזר וקרי עד דהוא שקע מיניה גו שינתיה

1.

When R. Shmuel bar Nachmani descended to make a leap year, he stayed with R. Yakov Gerusah, and R. Ze'ira hid between the boxes to hear how he recited Keri'as Shma. He recited it and recited it again, until he fell asleep.

ומאי טעמא

2.

Question: What is the source [to do so]?

ר' אחא ור' תחליפתא חמוי בשם ר' שמואל בר נחמן [תהילים ד ה] רגזו ואל תחטאו אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה.

3.

Answer (R. Acha and R. Tachlifta his father-in-law, in the name of R. Shmuel bar Nachman): "Rigzu v'Al Techeta'u Imru bi'Lvavchem Al Mishkavtem v'Domu Sela."

מילתיה דר' יהושע בן לוי פליגא דר' יהושע בן לוי קרי מזמורים בתרה

(k)

R. Yehoshua ben Levi argues, for R. Yehoshua ben Levi would recite Tehilim afterwards.

והא תני אין אומר דברים אחר אמת ויציב

(l)

Question (Beraisa): One may not say things after Emes v'Yatziv.

פתר לה באמת ויציב של שחרית.

(m)

Answer: He explains that this refers to Emes v'Yatziv in Shacharis;

דמר ר' זעירא בשם ר' אבא בר ירמיה שלש תכיפות הן תכף לסמיכה שחיטה תכף לנטילת ידים ברכה [דף ח עמוד א (עוז והדר)] תכף לגאולה תפילה

1.

(R. Ze'ira citing R. Aba bar Yirmeyah): Three things must be Tekef (immediately after, without interruption) - Tekef to Semichah [on a Korban] is Shechitah, Tekef to Netilas [Yadayim] is Brachah (this refers both to ha'Motzi, and Birkas ha'Mazon after Mayim Acharonim - CHAREDIM), and Tekef to Ge'ulah (Birkas Ga'al Yisrael) is Tefilah.

תכף לסמיכה שחיטה [ויקרא א ד ה] וסמך ושחט

2.

Tekef to Semichah is Shechitah - "v'Samach... v'Shachat";

תכף לנטילת ידים ברכה [תהילים קלד ב] שאו ידיכם קדש וברכו את ה'

3.

Tekef to Netilah is Brachah - "Se'u Yedeichem Kodesh u'Varchu Es Hash-m";

תכף לגאולה תפילה [שם יט טו] יהיו לרצון אמרי פי מה כתיב בתריה [שם כ ב] יענך ה' ביום צרה.

4.

Tekef to Ge'ulah is Tefilah - "Yihyu l'Ratzon Imrei Fi [... Hash-m Tzuri v'Go'ali]", and it says [in the next Perek] "Ya'ancha Hash-m b'Yom Tzarah."

א"ר יוסי בי ר' בון כל מי שהוא תוכף סמיכה לשחיטה אין פסול נוגע באותו קרבן.

5.

(R. Yosi bei R. Bun): Anyone who does Shechitah Tekef to Semichah, no Pesul will occur in that Korban;

וכל מי שהוא תוכף לנטילת ידים ברכה אין השטן מקטרג באותה סעודה.

6.

Anyone who fulfills Brachah (ha'Motzi) Tekef to Netilah, the Satan does not prosecute at that meal;

וכל מי שהוא תוכף גאולה לתפילה אין השטן מקטרג באותו היום.

7.

Anyone who fulfills Tefilah Tekef to Ge'ulah, the Satan does not prosecute [against him] on that day.

א"ר זעירא אנא תכפית גאולה לתפילה ואיתצדית באנגריא מובליא הדס לפלטין

8.

Question (R. Ze'ira): I fulfilled Tefilah Tekef to Ge'ulah, and [that day] I was conscripted to bring myrtle to the king's palace!

אמרו ליה ר' רבו היא אית בני אינשי הבין פריטין מחכים פלטין.

9.

Answer (Talmidim): Rebbi, that is a great matter! People pay money to enter and see the palace!

א"ר אמי כל מי שאינו תוכף לגאולה תפילה למה הוא דומה לאוהבו של מלך שבא והרתיק על פתחו של מלך יצא לידע מה הוא מבקש ומצאו שהפליג עוד הוא הפליג:

(n)

(R. Ami): Anyone who does not fulfill Tefilah Tekef to Ge'ulah, what does he resemble? He is like the king's friend who knocked on the king's door. The king went to see what he requests, and he found that [the friend] went away. Also the king went away.

פיסקא רבן גמליאל אומר עד שיעלה עמוד השחר.

(o)

(Mishnah - R. Gamliel): It is until dawn.

אתיא דרבן גמליאל כרבי שמעון

(p)

R. Gamliel holds like R. Shimon;

דתני בשם ר' שמעון פעמים שאדם קורא את שמע אחת לפני עמוד השחר ואחת לאחר עמוד השחר ונמצא יוצא ידי חובתו של יום ושל לילה.

1.

(Beraisa - in the name of R. Shimon): Sometimes a person recites Shma, once before dawn and once after dawn, and fulfill his obligation for the day and for the night.

הא רבן גמליאל כרבי שמעון בערבית אף בשחרית כן

(q)

Question: R. Gamliel holds like R. Shimon regarding the night Shma - is this so even for the morning Shma, (one can be Yotzei right after dawn)?

או יהא בה כיי דמר ר' זעירא תנאי אחוי דרב חייא בר אשיא ודרב אבא בר חנה הקורא עם אנשי משמר לא [דף ו עמוד ב] יצא כי משכימין היו:

1.

Or, does he hold like R. Zeira taught that the brother of R. Chiya bar Ashiya and Rav Aba bar Chanah, that one who recited with Anshei Mishmar was not Yotzei, for they are early? (The coming Mishnah teaches the earliest time to recite; one is not Yotzei before this.)

[דף ח עמוד ב (עוז והדר)] פיסקא מעשה שבאו בניו וכו'.

(r)

A case occurred in which [R. Gamliel's] sons came... (he told them, if dawn did not come, you are obligated to recite it now).

ורבן גמליאל פליג על רבנין ועבד עובדא כוותיה.

(s)

R. Gamliel argues with Rabanan, and ruled in practice like himself.

והא רבי מאיר פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה. והא רבי עקיבא פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה.

(t)

Question: R. Meir argues with Rabanan, and he did not rule in practice like himself! R. Akiva argues with Rabanan, and he did not rule in practice like himself!

והן אשכחנן דרבי מאיר פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה.

1.

We find that R. Meir argued with Rabanan, and he did not rule in practice like himself;

דתני סכין אלוונתית לחולה בשבת אימתי בזמן שטרפו ביין ושמן מערב שבת אבל אם לא טרפו מערב שבת אסור.

2.

(Beraisa): We may anoint Alavantis (wine mixed with oil and water) for a Choleh on Shabbos. When is this? It is if he mixed the wine and oil before Shabbos, but if he did not mix them before Shabbos, it is forbidden.

תני אמר ר' שמעון בן אלעזר מתיר היה רבי מאיר לטרוף יין ושמן ולסוך לחולה בשבת.

3.

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): R. Meir permits to mix wine and oil and to anoint [it] on a Choleh on Shabbos;

וכבר חלה ובקשנו לעשות לו כן ולא הניח לנו

4.

Once, [R. Meir] was sick, and we wanted to do so for him. He did not allow us.

ואמרנו לו רבי דבריך מבטל בחייך

i.

We told him, Rebbi, you are Mevatel your words in your lifetime! (If you do not rely on your opinion, everyone will follow Chachamim!)

ואמר לן אף על פי שאני מיקל לאחרים מחמיר אני על עצמי דהא פליגי עלי חברי.

ii.

He told us, even though I am lenient for others, I am stringent for myself, for my colleagues argue with me.

והן אשכחנן דרבי עקיבה פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה

5.

We find that R. Akiva argued with Rabanan, and he did not rule in practice like himself;

כיי דתנינן תמן השדרה והגולגולת מב' מתים. רביעית דם מב' מתים. ורובע עצמות מב' מתים. אבר מן המת מב' מתים. אבר מן החי מב' אנשים ר' עקיבה מטמא וחכמים מטהרין.

i.

(Mishnah): A spine and skull from two Mesim, a Revi'is of blood from two Mesim, a Rova (quarter Kav of bones) from two Mesim, a limb of a Mes from two Mesim (half the limb from each), a limb of a Chai from two Mesim - R. Akiva is Metamei [b'Ohel], and Chachamim are Metaher;

תני מעשה שהביאו קופה מליאה עצמות מכפר טבי והניחוה באויר הכנסת בלוד ונכנס תודרוס הרופא ונכנסו כל הרופאים עמו

ii.

(Beraisa): A case occurred in which they brought a box of bones from Kefar Tavi and left them in the Avir (a place without a roof over it - R. SHLOMO SIRILIYO, from TOSFOS) of the Beis ha'Keneses in Lud. Tudrus the doctor entered, and all the doctors entered with him;

אמר תודרוס הרופא אין כאן שדרה ממת אחד ולא גולגולת ממת אחד

iii.

Tudrus the doctor: There is not a spine from one Mes, and not a skull from one Mes.

אמרו הואיל ויש כאן מטהרין ויש כאן מטמאין נעמוד על המניין [דף ט עמוד א (עוז והדר)] התחילו מרבי עקיבה וטיהר

iv.

They said, since there are Metaherim and there are Metam'im, we will take a vote. They began with R. Akiva, and he was Metaher.

אמרו לו הואיל והיית מטמא וטיהרת טהור.

6.

They said to him, since you were Metamei, and [now] you were Metaher, it is Tahor.

והן אשכחנן דר' שמעון פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה

7.

We find that R. Shimon argued with Rabanan, and he did not rule in practice like himself;

כיי דתנינן תמן רבי שמעון אומר כל הספחין מותרין חוץ מספיחי כרוב שאין כיוצא בהן בירקות שדה

i.

(Mishnah - R. Shimon): All Sefichim (things that grew in the sixth year, and were picked in Shemitah) are permitted, except for Sefichim of cabbage (it grows quickly, and one cannot tell if it grew in the sixth or seventh year. We do not decree about other species), for there is nothing like it in field vegetables.

וחכמים אומרים כל הספחין אסורין.

ii.

Chachamim say, all Sefichim are forbidden.

ר' שמעון בן יוחי עבד עובדא בשמיטתא חמא חד מלקט ספיחי שביעית אמר ליה ולית אסור ולאו ספיחין אינון

iii.

R. Shimon ruled in practice [like Chachamim] in Shemitah. He saw a man gathering Sefichim of Shevi'is. He said to him, is it not forbidden? Are they not Sefichim?!

(אמרו) [צ"ל אמ' - ר"ש שביעית ט:א] ליה ולא את הוא שאת מתיר

iv.

The man (to R. Shimon): Do you not permit?

אמר ליה ואין חבירי חולקין עלי וקרי עלוי [קהלת י ח] ופורץ גדר ישכנו נחש וכן הות ליה.

v.

R. Shimon: Do not my colleagues argue with me?! (The man continued gathering. R. Shimon) applied to him "u'Foretz Geder Yishchenu Nachash", and so occurred to him (a snake bit him. We explained this like R. SHIMSHON.)

ורבן גמליאל פליג על רבנן ועבד עובדא כוותיה.

(u)

Implied question: R. Gamliel argues with Rabanan, and ruled in practice like himself [unlike R. Meir, R. Akiva and R. Shimon]!

שנייא הכא שהיא לשינון.

(v)

Answer #1: Here is different, for [reciting Keri'as Shma] is learning (even if it he was not Yotzei, there is no loss).

מעתה אף משיעלה עמוד השחר.

(w)

Rejection: If so, they could read even after dawn! (Rather, he ruled like himself.)

ואית [דף ז עמוד א] דבעי מימר תמן היו יכולין לקיים דברי חכמים ברם הכא כבר עבר חצות ולא היו יכולין לקיים דברי חכמים אמר לון עובדין עובדא כוותיה:

(x)

Answer #2: There, [R. Meir, R. Akiva and R. Shimon] were able to fulfill Divrei Chachamim. However, here midnight already passed, and they could not fulfill Divrei Chachamim. [Therefore,] he told them to do like himself.