1)

TOSFOS DH CHAISHINAN SHEMA YEFANEH BA'HEN V'ASUR

תוספות ד"ה חיישינן שמא יפנה בהן ואסור

(SUMMARY: Tosfos establishes this by a fixed bathroom and explains under what circumstances even a temporary one is forbidden.)

ודוקא בבית הכסא קבוע חיישינן שמא יפנה בהן, אבל בבית הכסא עראי - שאין רגילים לפנות שם, מותר להשתין בהן ...

(a)

Clarification: Specifically in a permanent bathroom we are worried that perhaps he will do his needs there, but in a temporary one, where one does not tend to do so, one is permitted to urinate there.

ולא חיישינן שמא יפנה בהן.

1.

Clarification (cont.): And we are not worried that he may do his needs there.

והא דתניא לקמן 'לא ישתין בהן אפילו בבית הכסא עראי'?

(b)

Implied Question: And that what we learned later on that 'One may not urinate even in a temporary bathroom ...

היינו דוקא כשאוחזן בידו, דחיישינן שמא ישפשף בהן הניצוצות, אם יפלו מים על רגליו או יגע באמה.

(c)

Answer: that speaks where he is holding his Tefilin in his hand, where we are afraid that he might wipe away the drops that fall on his legs, or come to touch his Amah.

2)

TOSFOS DH SHE'HAREI PACHIN KETANIM MAYZILIN B'OHEL HA'MEIS

תוספות ד"ה שהרי פכין קטנים מצילין באהל המת

(SUMMARY: Tosfos explains why it must be on account of the air in the vessel that the jars save their contents in an Ohel ha'Meis.).

ועל כרחך מטעם אויר הוא.

(a)

Clarification: This can only be due to the space ...

דאי לית בהו אויר כלל לא היו מצילין, דהוי כמו אוכלין שגבלן בטיט שמקבלין טומאה באהל המת.

(b)

Proof: because if there was no space at all, then they would not save, since it would be similar to food that one mixed with cement, that are subject to Tum'ah in the tent of a deceased person.

23b----------------------------------------23b

3)

TOSFOS DH DEVARIM SHE'HITARTI LECHA KAN ETC.

תוספות ד"ה דברים שהתרתי לך כאן כו'

(SUMMARY: Tosfos explains as to why the Gemara does not give the obvious answer that 'Hitarti' pertains to a temporary bathroom and Asarti, to a permanent one.).

ולא בעי לשנויי 'דברים שהתרתי לך' - בבית הכסא עראי, 'אסרתי לך' - בקבוע - דאסור לפנות בגדולים והתפילין בראשו, אבל להשתין מותר

(a)

Rejected Explanation: The Gemara does not want to answer that 'The things that I permitted to you' - in a temporary bathroom, 'I forbade to you' - in a permanent one; meaning that Gedolim are forbidden whilst wearing Tefilin on one's head, whereas to urinate is permitted.

משום דלא אשכחן בברייתא.

(b)

Reason: Because we do find such a distinction in a Beraisa.

אבל הך דטפח וטפחיים אשכחן ליה בברייתא בהדיא הר"ר יוסף.

(c)

Conclusion: Whereas the distinction between a Tefach and two Tefachim (which the Gemara finally cites) we find specifically mentioned in a Beraisa (ha'Rav Rav Yosef).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF