1)

WHEN ARE WE CONCERNED FOR NISUCH? (cont.)

(משנה) המטהר יינו של <עובד כוכבים> {נכרי} ונותנו ברשותו <ובבית> [בבית] הפתוח לרשות הרבים
(a)

(Mishnah): If Reuven processed the wine of a Nochri (Tony) (to sell it to Yisraelim) and it was left in Tony's house, which is open to a Reshus ha'Rabim:

בעיר שיש בה <עובדי כוכבים> {גוים} וישראלים מותר
1.

If there are Nochrim and Yisraelim in the city, the wine is permitted;

בעיר שכולה <עובדי כוכבים> {גוים} אסור עד שישב ומשמר
2.

If there are only Nochrim in the city, the wine is permitted only if a Yisrael sits and guards it.

ואין השומר צריך להיות יושב ומשמר אע"פ שהוא יוצא ונכנס מותר
i.

It suffices if the guard goes in and out.

ר"ש בן אלעזר אומר רשות <עובדי כוכבים> {גוים} אחת היא:
3.

R. Shimon ben Elazar says, the domain of Nochrim has one law (this will be explained).

המטהר יינו של <עובד כוכבים> {נכרי} ונותנו ברשותו והלה כותב לו התקבלתי ממך מעות מותר
(b)

If Reuven processed Tony's wine and it was left in Tony's house, and Tony wrote 'I already received the money for it (from you)', the wine is permitted;

אבל אם ירצה ישראל להוציא ואינו מניחו עד שיתן לו את מעותיו זה היה מעשה בבית שאן ואסרו:
1.

A case occurred in Beis She'an in which Tony did not let Reuven take it before paying. Chachamim forbade the wine.

בעיר שכולה <עובדי כוכבים> {גוים} נמי והאיכא רוכלין המחזירין בעיירות
(c)

(Gemara) Question: Even if the city is all Nochrim, surely Yisrael peddlers (who go from city to city) pass through! (Tony is afraid to be Menasech, lest they see him!)

אמר שמואל בעיר שיש לה דלתים ובריח
(d)

Answer (Shmuel): The case is, the city has a locked gate. (Rashi - the inhabitants know when it was opened for peddlers to enter; R. Chananel - they assume that no peddlers enter; Ra'avad - the city has peddlers who live there. Travelling peddlers do not enter.)

אמר רב יוסף וחלון כרה"ר דמי ואשפה כרה"ר דמי ודיקלא כרה"ר דמי
(e)

(Rav Yosef): If a window (of a Yisrael's house) looks into where the wine is kept, this is like being open to a Reshus ha'Rabim. Also a wasteheap (people can stand on it) or a date tree (of a Yisrael (David)) is like a Reshus ha'Rabim.

פסיק רישיה פליגי בה רב אחא ורבינא חד אסר וחד שרי מאן דאסר למה ליה דסליק התם
(f)

(Rav Acha or Ravina): If the date tree no longer bears fruit, the wine is forbidden. (Tony does not fear lest David go up the tree);

ומאן דשרי זימנא דאבדה ליה בהמה וסליק לעיוני בתרה:
(g)

(The other of Rav Acha and Ravina): Even if it no longer bears fruit, the wine is permitted. (Tony fears lest David go up to look for lost animals.)

ת"ר אחד הלוקח ואחד השוכר בית בחצירו של <עובד כוכבים> {גוי} ומילאהו יין
(h)

(Beraisa - R. Meir): If Shimon bought or rented a house in Tony's Chatzer and filled it with wine (Shimon does not live there):

וישראל דר באותה חצר מותר ואף על פי שאין מפתח וחותם בידו
1.

If a Yisrael lives in the Chatzer, the wine is permitted, even if Shimon does not have a lock and seal on the wine;

61b----------------------------------------61b
(דף סא,ב) בחצר אחרת מותר והוא שמפתח וחותם בידו
2.

If a Yisrael lives in a nearby Chatzer, the wine is permitted only if Shimon has a lock and seal on it.

המטהר יינו של <עובד כוכבים> {גוי} ברשותו וישראל דר באותה חצר מותר והוא שמפתח וחותם בידו
3.

If Reuven processed Tony's wine and it was left in Tony's house, and a Yisrael lives in that Chatzer, the wine is permitted only if Reuven has a lock and seal on it;

א"ל רבי יוחנן לתנא תני אע"פ שאין מפתח וחותם בידו מותר
i.

R. Yochanan: This clause should say 'even if Reuven does not have a lock and seal on it.'

בחצר אחרת אסור אע"פ שמפתח וחותם בידו דברי ר"מ
4.

(R. Meir): If a Yisrael lives in a nearby Chatzer, the wine is forbidden even if he has a lock and seal on it;

וחכמים אוסרין עד שיהא שומר יושב ומשמר או עד שיבא ממונה הבא לקיצין
5.

(Chachamim): It is forbidden unless a Yisrael guards it, or someone comes at fixed times to see.

חכמים אהייא
(i)

Question: Which law do Chachamim dispute?

אילימא אסיפא
(j)

Answer #1: They dispute the last law. (Reuven processed Tony's wine, it was left in Tony's house, and a Yisrael lives in a nearby Chatzer.)

תנא קמא נמי מיסר קא אסר
(k)

Rejection: Also the first Tana forbids!

ואלא ארישא דסיפא
(l)

Answer #2: They dispute the law before this. (Reuven processed Tony's wine, it was in Tony's house, and a Yisrael lives in that Chatzer.)

והא קאמר ליה ר' יוחנן לתנא תני אע"פ שאין מפתח וחותם בידו
(m)

Rejection: R. Yochanan emended the text to say 'even if Reuven does not have a lock and seal on it.' Surely, we are lenient in this case!

ואלא אסיפא דרישא
(n)

Answer #3: They dispute the second law. (Shimon bought or rented a house in Tony's Chatzer and filled it with wine, and a Yisrael lives in a nearby Chatzer.)

דקאמר ת"ק בחצר אחרת מותר והוא שמפתח וחותם בידו
1.

The first Tana permits the wine if Shimon has a lock and seal on it;

וחכמים אומרים לעולם אסור עד שיהא שומר יושב ומשמר או עד שיבא ממונה הבא לקיצין
2.

Chachamim require a guard or one who comes at fixed times to see.

ממונה בא לקיצין גריעותא הוא
3.

Objection: Coming at fixed times is worse! (Tony is unafraid at other times.)

אלא עד שיבא ממונה שאינו בא לקיצין:
4.

Correction: Rather, someone comes at unpredictable times.

2)

R. SHIMON BEN ELAZAR'S OPINION

רשב"א אומר רשות <עובדי כוכבים> {גוים} אחת היא:
(a)

(Mishnah - R. Shimon ben Elazar): The domain of Nochrim has one law.

איבעיא להו ר"ש בן אלעזר להקל או להחמיר
(b)

Question: Is he more lenient or more stringent than Chachamim (the first Tana)?

רב יהודה אמר זעירי להקל רב נחמן אמר זעירי להחמיר רב יהודה אמר זעירי להקל
(c)

Answer #1 (Rav Yehudah): He is more lenient;

והכי קאמר ת"ק כשם שברשותו אסור כך ברשות <עובד כוכבים> {גוי} אחר נמי אסור
1.

Chachamim say, even if the wine is stored with a second Nochri (Ricky), it is forbidden (unless there are Yisraelim in the city or a guard);

וחיישינן לגומלין
i.

We are concerned for Gomelin. (Even though Ricky would not touch it (it is not his at all), he would let Tony touch it, for Tony would let Ricky do the same if a Yisrael processed Ricky's wine and it were with Tony.)

ר"ש בן אלעזר אומר במה דברים אמורים ברשותו אבל ברשות <עובד כוכבים> {גוי} אחר מותר ולא חיישינן לגומלין
2.

R. Shimon ben Elazar asks in astonishment, do the domains of all Nochrim have the same law?! (Rather, we are concerned only if the wine is with its owner.)

רב נחמן אמר זעירי להחמיר
(d)

Answer #2 (Rav Nachman): He is more stringent;

וה"ק ת"ק במה דברים אמורים ברשותו אבל ברשות <עובד כוכבים> {גוי} אחר מותר ולא חיישינן לגומלין
1.

Chachamim are concerned only if the wine is with its owner;

ר"ש בן אלעזר אומר כל רשות <עובדי כוכבים> {גוים} אחת היא
2.

R. Shimon ben Elazar says, the domains of all Nochrim have the same law. (We are concerned for Gomelin.)

תניא כוותיה דרב נחמן אמר זעירי להחמיר אמר ר"ש בן אלעזר כל רשות <עובדי כוכבים> {גוים} אחת היא מפני הרמאין
(e)

Support (for Rav Nachman - Beraisa - R. Shimon ben Elazar): The domains of all Nochrim have the same law, because they cover up for each other.

דבי פרזק רופילא אותיבו חמרא גבי אריסייהו
(f)

Porzak (a Nochri) was second to the king. His household kept wine with their sharecropper.

סבור רבנן קמיה דרבא למימר כי חיישינן לגומלין הני מילי היכא דקא מותיב האי גבי האי אבל הכא כיון דאריסיה לאו דרכיה לאותוביה בי פרזק רופילא לגומלין לא חיישינן
(g)

Rabanan: Since the sharecropper would not keep wine with Porzak, all agree that we are not concerned for Gomelin.

אמר להו רבא אדרבה אפילו למ"ד לא חיישינן לגומלין ה"מ היכא דלא מירתת מיניה אבל הכא כיון דמירתת מיניה מחפי עליה זכותא
(h)

Rava: Just the contrary! Since the sharecropper fears Porzak, Porzak might touch the wine. He knows that the sharecropper is afraid to tell.

ההוא כרכא דהוה יתיב ביה חמרא דישראל אשתכח <עובד כוכבים> {גוי} דהוה קאי ביני דני
(i)

Reuven had wine in a big city. A Nochri was found between the barrels.

אמר רבא אם נתפס עליו כגנב חמרא שרי ואי לא אסור:
(j)

Rava: If the Nochri (fears the authorities and) has no right to touch it (Rashi; Tosfos - to be there), the wine is permitted. (He is afraid. He would not do anything).