1)

'BITUL' OF A DENTED 'MIZBE'ACH'

(דף נד,א) אמר חזקיה מאי קרא (ישעיהו כז) בשומו כל אבני מזבח כאבני גיר מנופצות לא יקומו אשרים וחמנים אי איכא כאבני גיר מנופצות לא יקומון אשרים וחמנים אי לאו יקומו
(a)

(Chizkiyah): We learn (that a dented Mizbe'ach is forbidden until the majority breaks off) from "b'Sumu Kol Avnei Mizbe'ach k'Avnei Gir Menupatzos Lo Yakumu Asherim veha'Manim" - if they are broken like frost, they will not offer on them. If not, they will offer on them.

2)

CAN ONE FORBID OTHERS' PROPERTY?

תנא נעבד שלו אסור ושל חבירו מותר
(a)

(Beraisa): If one worshipped his own animal, it is forbidden. If he worshipped another's animal, it is permitted.

ורמינהי איזהו נעבד כל שעובדים אותו בין בשוגג ובין במזיד בין באונס ובין ברצון
(b)

Contradiction (Beraisa): Whether an animal was Ne'evad b'Mezid or b'Shogeg, willingly or b'Ones (under compulsion), it is forbidden.

האי אונס היכי דמי
1.

Question: What is the case of Ones?

לאו כגון דאנס בהמת חבירו והשתחוה לה
i.

Suggestion: Someone stole his animal and worshipped it.

אמר רמי בר חמא לא כגון שאנסוהו <עובדי כוכבים> {גוים} והשתחוה לבהמתו דידיה
(c)

Answer #1 (to both questions - Rami bar Chama): No, Nochrim forced him to bow to his own animal.

מתקיף לה רבי זירא אונס רחמנא פטריה דכתיב (דברים כב) ולנערה לא תעשה דבר
1.

Question (R. Zeira): The Torah exempts Ones - "vela'Na'arah Lo Sa'aseh Davar" (therefore, Ne'evad b'Ones is not considered Ne'evad)!

אלא אמר רבא הכל היו בכלל לא תעבדם
2.

Answer (Rava): We would have thought that "v'Lo Sa'avdem" forbids serving willingly or b'Ones;

וכשפרט לך הכתוב (ויקרא יח) וחי בהם ולא שימות בהם יצא אונס
i.

"Va'Chai Bahem" - but one may not (Rambam; Tosfos (27b) - need not) forfeit one's life to avoid transgressing.

והדר כתב רחמנא ולא תחללו את שם קדשי דאפילו באונס
ii.

Contradiction: "V'Lo Sechalelu Es Shem Kodshi" - one may not transgress, even b'Ones.

הא כיצד הא בצנעא והא בפרהסיא
iii.

Resolution: In private, "va'Chai Bahem" applies. In public, "v'Lo Sechalelu..." applies. (Tosfos - regarding idolatry, the Halachah never permits transgressing, even in private.)

אמרו ליה רבנן לרבא תניא דמסייעא לך בימוסיאות של <עובדי כוכבים> {גוים} בשעת <הגזרה> {השמד} אף על פי <שהגזרה> {שהשמד} בטלה אותן בימוסיאות לא בטלו
3.

Support (for Rava - Beraisa): If there was a decree (to publicly force Yisraelim to serve idolatry), a Bimus of Nochrim is forbidden, even after the decree ends. (Even though Yisraelim were Anusim, since they were forbidden to serve, the Bimus is forbidden.)

אמר להו אי משום הא לא תסייען אימר ישראל מומר הוה ופלח לה ברצון
4.

Rejection (Rava): Perhaps they are forbidden lest a Yisrael Mumar served willingly (and idolatry of a Yisrael is never Batel).

רב אשי אמר לא תימא אימר אלא ודאי ישראל מומר הוה ופלח לה ברצון
5.

(Rav Ashi): Surely, at such a time, a Yisrael Mumar served!

חזקיה אמר כגון שניסך <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} יין על קרניה
(d)

Answer #2 (to questions (b) and (b:1) - Chizkiyah): The case is, one poured wine to idolatry between the horns of Reuven's animal. (Since he did an action to the animal, he is able to forbid it.)

מתקיף לה רב אדא בר אהבה האי נעבד הוא האי בימוס בעלמא הוא ושרייה
(e)

Objection (Rav Ada bar Ahavah): The animal was not Ne'evad. It is only Meshamshim of idolatry! (Rashi - a living animal is not forbidden due to Meshamshim; R. Chananel - Meshamshim of a Yisrael can become Batel; Ra'avad - Meshamshim are forbidden only if they were made to be Meshamshim from the beginning; Ramban - the Beraisa said that the animal itself was Ne'evad.)

אלא אמר רב אדא בר אהבה כגון שניסך לה יין בין קרניה דעבד בה מעשה
(f)

Answer #3 (Rav Ada bar Ahavah): The case is, one poured wine between the horns of Reuven's animal to serve it. Since he did an action to it, he forbids it;

וכי הא דאתא עולא אמר רבי יוחנן
(g)

This is like Ula taught.

אף על פי שאמרו המשתחוה לבהמת חבירו לא אסרה עשה בה מעשה אסרה
(h)

(Ula citing R. Yochanan): Even though one who bows to another's animal does not forbid it, if he did an action to it (for idolatry), he forbids it.

אמר להו רב נחמן פוקו ואמרו ליה לעולא כבר תרגמה רב הונא לשמעתיך בבבל
(i)

Rav Nachman: Rav Huna explained R. Yochanan's teaching (what is considered doing an action to it);

דאמר רב הונא היתה בהמת חבירו רבוצה בפני <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} כיון ששחט בה סימן אחד אסרה
1.

(Rav Huna): If Reuven's animal was lying in front of idolatry and someone else slaughtered the Kaneh or Veshet, it is forbidden.

מנא לן דאסרה
(j)

Question: What is the source (that it is forbidden)?

אילימא מכהנים
1.

Suggestion: We learn from Kohanim who were forced to serve idolatry. They were forbidden to serve in the Mikdash.

ודלמא שאני כהנים דבני דעה נינהו
2.

Rejection: Perhaps Kohanim become forbidden, because they have understanding (but Reuven's animal is not forbidden against his will)!

ואלא מאבני מזבח
(k)

Answer #1: We learn from the stones of the Mizbe'ach. (They are Hekdesh, so the Yevanim did not own them, yet by using them for idolatry they forbade them, and the stones had to be buried.)

ודלמא כדר"פ
(l)

Rejection: Rav Papa expounded "u'Va'u Vah Paritzim v'Chileluha" - Yevanim were Mechalel them (and acquired them, therefore they could forbid them).

54b----------------------------------------54b
(דף נד,ב) ואלא מכלים
(m)

Answer #2: We learn from Kelim that Achaz used for idolatry.

דכתיב (דברי הימים ב כט) ואת כל הכלים אשר הזניח המלך אחז במלכותו במעלו הכנו והקדשנו ואמר מר הכנו שגנזנום והקדשנו שהקדשנו אחרים תחתיהן
1.

"Ha'Kelim Asher Hizni'ach Melech Achaz... Hechanu (we put them in Genizah) v'Hikdashnu (we were Makdish new Kelim in place of them)";

והא אין אדם אוסר דבר שאינו שלו אלא כיון דעבד בהו מעשה איתסרו להו
2.

Even though Achaz did not own them (they were Hekdesh), because he did an action to them, he forbade them.

הכא נמי כיון שעשה בה מעשה אסרה
3.

Likewise, one who does an action to another's animal forbids it.

כי אתא רב דימי א"ר יוחנן אע"פ שאמרו המשתחוה לקרקע עולם לא אסרה חפר בה בורות שיחין ומערות אסרה
(n)

(Rav Dimi citing R. Yochanan): Even though one who bows to land (untouched by man) does not forbid it, if he digs pits in it for the sake of idolatry, he forbids it.

3)

ARE 'CHALIPIN' FORBIDDEN?

כי אתא רב שמואל בר יהודה א"ר יוחנן אע"פ שאמרו המשתחוה לבעלי חיים לא אסרן עשאן חליפין <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} אסרן
(a)

(Rav Shmuel bar Yehudah citing R. Yochanan): Even though one who bows to a living animal does not forbid it, if he trades it for idolatry, he forbids it.

כי אתא רבין אמר פליגו בה רבי ישמעאל ב"ר יוסי ורבנן חד אמר חליפין אסורין חליפי חליפין מותרין וחד אמר אפילו חליפי חליפין נמי אסורין
(b)

(Ravin): R. Yishmael b'Rebbi Yosi and Chachamim argue about Chalipin of (something traded for) Chalipin of idolatry. One forbids it, and one permits it.

מ"ט דמ"ד חליפי חליפין אסורין אמר קרא (דברים ז) והיית חרם כמוהו כל שאתה מהיה ממנו הרי הוא כמוהו
1.

Opinion #1 (which forbids) learns from "v'Hayisa Cherem Kamohu" - whatever you Mehaveh (make or get) from idolatry is (forbidden) like idolatry.

ואידך אמר קרא הוא הוא ולא חליפי חליפין
2.

Opinion #2 (which permits) learns from "(Ki Cherem) Hu" - (what you trade it for is like it,) but not Chalipin of Chalipin of it.

ואידך ההוא מיבעי ליה למעוטי ערלה וכלאי הכרם
3.

Opinion #1 uses "Hu" to exclude Orlah and Kil'ayim (Chalipin of either of them is permitted);

שאם מכרן וקידש בדמיהן מקודשת
i.

If one sold Orlah or Kil'ayim and was Mekadesh a woman with the money, she is Mekudeshes.

ואידך ערלה וכלאי הכרם לא צריכי מיעוטא דהויא להו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ושביעית שני כתובין הבאין כאחד
4.

Opinion #2 does not need "Hu" to permit them, since idolatry and Shemitah Peros are two verse that forbid Chalipin;

וכל שני כתובין הבאין כאחד אין מלמדין
i.

If two verses teach the same principle, we do not learn to other cases.

<עבודת כוכבים> {עבודה זרה} הא דאמרן
(c)

This is the source for Avodah Zarah

שביעית
(d)

Question: What is the source that Chalipin of Shemitah Peros are forbidden?

דכתיב (ויקרא כה) כי יובל היא קדש תהיה לכם מה קדש תופס את דמיו ואסור אף שביעית תופסת את דמיה ואסורה
(e)

Answer: "Ki Yovel Hu Kodesh Tihyeh Lachem" - just like Kodesh transfers its Isur to money used to redeem it, Shemitah Peros transfer their restrictions to their Chalipin.

אי מה קדש תופס את דמיו ויוצא לחולין אף שביעית תופסת את דמיה ויוצאה לחולין
(f)

Suggestion: Just like Hekdesh becomes Chulin after redemption, we should say that Shemitah Peros become permitted after trading them!

ת"ל תהיה בהוייתה תהא
(g)

Rejection: "Tihyeh" - the Shemitah Peros always keep their stringencies. (When a species of Peros is no longer available in the field, one must do Bi'ur on Shemitah Peros of that species in his possession. Rambam - he eradicates them; Rashi - he removes them from one's house; Ramban - he makes them Hefker.)

הא כיצד לקח בפירות שביעית בשר אלו ואלו מתבערין בשביעית
1.

If Reuven bought meat with Shemitah Peros, when the time for Bi'ur (of the Peros) comes, it applies to both the meat and the Peros;

לקח בבשר דגים יצא בשר נכנסו דגים בדגים יין יצאו דגים נכנס יין ביין שמן יצא יין ונכנס שמן הא כיצד אחרון אחרון נתפס בשביעית ופרי עצמו אסור
2.

If he traded the meat for fish (and then wine, and then oil), Bi'ur applies only to the last thing bought and the original Shemitah Peros.

ואידך קסבר שני כתובין הבאין כאחד מלמדין ואיצטריך הוא למעוטינהו:
3.

Opinion #1 holds that when two verses teach the same principle, we do learn to other cases, therefore we need "Hu" to exclude Orlah and Kil'ayim.

4)

WHY HASH-M LEAVES IDOLATRY IN THE WORLD

(משנה) שאלו את הזקנים ברומי אם אין רצונו <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} למה אינו מבטלה
(a)

(Mishnah - Romans) Question: If Hash-m dislikes idolatry, why does He leave it in the world?

אמרו להן אילו לדבר שאין צורך לעולם בו היו עובדין היה מבטלו
(b)

Chachamim: Indeed, if people worshipped only needless things, He would abolish it;

הרי הן עובדין לחמה וללבנה ולכוכבים ולמזלות יאבד עולמו מפני השוטים
1.

However, people serve the sun, moon, stars and constellations. Hash-m will not abolish these and ruin the world due to fools who serve them!

אמרו להן א"כ יאבד דבר שאין צורך לעולם בו ויניח דבר שצורך העולם בו
(c)

Romans: People worship also needless things. Why does He leave them in the world?

אמרו להן אף אנו מחזיקין ידי עובדיהן של אלו שאומרים תדעו שהן אלוהות שהרי הן לא בטלו:
(d)

Chachamim: If He would abolish only the needless ones, people would think that the sun, moon, etc. remain because they are truly gods!

ת"ר שאלו פלוסופין את הזקנים ברומי אם אלהיכם אין רצונו <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} מפני מה אינו מבטלה
(e)

(Gemara - Beraisa - Roman philosophers) Question: If Hash-m dislikes idolatry, why does He leave it in the world?

אמרו להם אילו לדבר שאין העולם צורך לו היו עובדין הרי הוא מבטלה
(f)

Chachamim: Indeed, if people worshipped only needless things, He would abolish it;

הרי הן עובדין לחמה וללבנה ולכוכבים ולמזלות יאבד עולם מפני השוטים
1.

However, people serve the sun, moon, stars and constellations. Hash-m will not abolish these and ruin the world due to fools who serve them!

אלא עולם כמנהגו נוהג ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין
2.

Rather, He allows the world to exist according to its nature. The idolaters will be punished in the future.

דבר אחר הרי שגזל סאה של חטים [והלך] וזרעה בקרקע דין הוא שלא תצמח אלא עולם כמנהגו נוהג והולך ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין
3.

Similarly, if one stole wheat and planted it, it is proper that it should not sprout (i.e. a sinner should not profit). Rather, the world goes according to its nature, and the sinners will be punished in the future.

דבר אחר הרי שבא על אשת חבירו דין הוא שלא תתעבר אלא עולם כמנהגו נוהג והולך ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין
4.

Similarly, if a man had relations with another man's wife, it is proper that she should not become pregnant. Rather, the world goes according to its nature, and the sinners will be punished in the future.

והיינו דאמר ריש לקיש אמר הקב"ה לא דיין לרשעים שעושין סלע שלי פומבי אלא שמטריחין אותי ומחתימין אותי בעל כרחי
5.

(Reish Lakish): Hash-m says 'not only do sinners make a free-for-all of My mintage (they father children in My Tzelem (likeness) from others' wives), they also 'burden' Me (to form the babies) and force me to stamp (My Tzelem, for the world goes according to its nature).'

שאל פלוספוס אחד את ר"ג כתוב בתורתכם (דברים ד) כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא אל קנא מפני מה מתקנא בעובדיה ואין מתקנא בה
(g)

Question (Roman philosophers): "Ki Hash-m... Kel Kana" - why does Hash-m have Kinah (enmity) against idolaters, and not against idolatry?

אמר לו אמשול לך משל למה"ד למלך בשר ודם שהיה לו בן אחד ואותו הבן היה מגדל לו את הכלב והעלה לו שם על שם אביו וכשהוא נשבע אומר בחיי כלב אבא כששמע המלך על מי הוא כועס על הבן הוא כועס או על הכלב הוא כועס הוי אומר על הבן הוא כועס
(h)

Answer (Raban Gamliel): A parable explains this. The son of a mortal king had a dog. He called it by his father's name (Ploni). He would swear 'by the life of dog Ploni.' The father will be angry at his son, and not at the dog!

אמר לו כלב אתה קורא אותה והלא יש בה ממש אמר לו ומה ראית אמר לו פעם אחת נפלה דליקה בעירנו ונשרפה כל העיר כולה ואותו בית <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} לא נשרף
1.

The philosophers: Do you call idolatry a dog?! It has special powers! Once, a fire burned everything in the city, except for the house of idolatry!

אמר לו אמשול לך משל למה"ד למלך ב"ו שסרחה עליו מדינה כשהוא עושה מלחמה עם החיים הוא עושה או עם המתים הוא עושה הוי אומר עם החיים הוא עושה
2.

Raban Gamliel: A parable explains this. Subjects of a mortal king rebelled against him. When he fights them, he only fights the living, and not the dead.

א"ל כלב אתה קורא אותה מת אתה קורא אותה א"כ יאבדנה מן העולם
3.

The philosophers: You call idolatry a dog, and you call it dead?! If so, why doesn't Hash-m eradicate it from the world?

אמר לו אילו לדבר שאין העולם צריך לו היו עובדין הרי הוא מבטלה
4.

Raban Gamliel: Indeed, if people worshipped only needless things, He would abolish it;

הרי הן עובדין לחמה וללבנה לכוכבים ולמזלות לאפיקים ולגאיות יאבד עולמו מפני שוטים
5.

However, people serve the sun, moon, stars and constellations. - Hash-m will not abolish these and ruin the world due to fools who serve them!

וכן הוא אומר (דף נה,א) (צפניה א) אסוף אסף כל מעל פני האדמה נאם ה' אסף אדם ובהמה אסף עוף השמים ודגי הים והמכשלות את הרשעים [וגו'] וכי מפני שהרשעים נכשלים בהן יאבדם מן העולם והלא לאדם הן עובדין (צפניה א) והכרתי את האדם מעל פני האדמה [וגו']
i.

"Asof Asef Kol me'Al Penei ha'Adamah... Adam u'Vhemah Asef Of ha'Shamayim u'Dgei ha'Yam" - Hash-m asks, because Resha'im stumble in (worship) these things, should I destroy them?! Will I destroy man, because they worship man?!