1)

THE ORDER OF DAILY AVODOS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 5 Daf 15b)

מתני' קטורת של שחר היתה קריבה בין דם לאיברים של בין הערבים היתה קריבה בין אברים לנסכים

(a)

(Mishnah): The morning Ketores was offered between the blood and the limbs. The afternoon Ketores was offered between the limbs and the Nesachim.

אם היה כהן גדול זקן או איסטניס מחמין לו חמין ומטילין לתוך הצונן כדי שתפיג צינתן:

(b)

If the Kohen Gadol was old or finicky, they warm water for him and cast it into the cold [Mikveh] water to blunt its chill.

גמ' כתיב בתמיד [שמות כט לט] בבקר וכתיב (בעצים בבקר) [צ''ל בקטורת [שמות ל ז] בבקר בבקר - שערי תורת ארץ ישראל, הגר''ח קניבסקי שליט''א] יקדים דבר שנאמר בו בבקר בבקר לדבר שלא נאמר בו אלא בבקר אחד.

(c)

(Gemara): It says about the Tamid "ba'Boker'', and it says about the Ketores "ba'Boker ba'Boker.'' Something about which it says ba'Boker ba'Boker should precede something about which it says only one ba'Boker.

מעתה אפי' לדמו.

(d)

Suggestion: If so, [the Ketores should precede] even the [Tamid's] blood!

א''ר הילא תעשה הקדים בו מעשה

(e)

Rejection (R. Heila): It says "Ta'aseh'' [regarding the Tamid] - the action [of the blood] comes first.

כתיב בבקר בתמיד וכתיב (בקטורת) [צ''ל בעצים [ויקרא ו ה] - שערי תורת ארץ ישראל, הגר''ח קניבסקי שליט''א] בבקר בבקר יקדים דבר שנא' בו בבקר בבקר לדבר שלא נאמר בו אלא בבקר

(f)

It says about the Tamid "ba'Boker'', and it says about the wood "ba'Boker ba'Boker.'' Something about which it says ba'Boker ba'Boker should precede something about which it says only one ba'Boker.

מה נן קיימין

(g)

Question: What does this refer to?

אם לאיברין והלא (כעצים) [צ''ל על עצים - שערי תורת ארץ ישראל] הן

1.

If it refers to limbs [of the Tamid], they are [burned on the] wood! (We do not need a verse to teach that the wood comes first.)

אלא כי נן קיימין אפילו לדמו

(h)

Answer: Rather, [the wood has precedence] even to its blood.

כתיב בעצים בבקר בבקר וכתיב בקטורת בבקר בבקר ואיני יודע איזה מהן יקדים

(i)

Question: It says about the wood "ba'Boker ba'Boker'', and it says about the Ketores "ba'Boker ba'Boker.'' I do not know which should come first!

מי מכשיר את מי עצים מכשירין את הקטורת אף הם יקדמו את הקטורת

(j)

Answer: The wood is Machshir the Ketores, so it comes before the Ketores.

איתא חמי עצים קודמין את הדם והדם קודם לקטורת ותימר הכין

(k)

Question: Let us see (this is difficult)! Wood precedes blood, and blood precedes Ketores. Can you say so (that wood precedes the Ketores only because it is Machshir it)?!

א''ר הילא לא על שלא זכיתי בו מן הדין שהעצים מכשירין את הקטורת ואצרכת הדא מתניתין הוון בעיי מימר מי מכשיר את הקטורת גחלים

(l)

Answer (R. Heila): No, until I know that wood is Machshir the Ketores, this Beraisa was not resolved. [I do not know that wood precedes blood. "Ba'Boker ba'Boker'' would not teach that wood precedes blood, rather, that wood precedes the Ketores!] We could have said, what is Machshir the Ketores? [It is not wood, rather,] coals (SEFER NIR);

אמר רבי אלעזר (מעלה) [צ''ל עצים מעלין - שערי תורת ארץ ישראל] עשן

i.

Source (R. Elazar): [Even though the Torah mentioned coals only regarding Ketores of Yom Kipur, it is reasonable that they are used for the entire year, for] wood makes smoke.

נאמר בתמיד בין הערבים ונאמר בקטורת בין הערבים סמך לנרות ונאמר בנרות מערב ועד בוקר יואחר דבר שנאמר בו בין הערבים סמך לנרות לדבר שלא נאמר בו אלא בין הערבים

(m)

It says about the [afternoon] Tamid "Bein ha'Arba'im'', and it says about the Ketores "Bein ha'Arba'im'' next to the Neros, and it says about the Neros "me'Erev Ad Boker.'' Something about which it says Bein ha'Arba'im next to the Neros should come after something about which it says only Bein ha'Arba'im.

[דף כ עמוד ב (עוז והדר)] מעתה אפילו לנסכין

(n)

Question: If so, [the Ketores] should come after Nesachim [of the afternoon Tamid]!

אמר רבי הילא [דף טז עמוד א] תעשה איחר בו מעשה

(o)

Answer (R. Heila): "Ta'aseh'' [written about the Tamid] teaches that [its] action comes later.

ר' בון בר חייה בעא קומי ר' הילא הכא את אמר תעשה הקדים בו מעשה וכא את אמר תעשה איחר בו מעשה

(p)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Heila): Here (the morning Tamid) you say that "Ta'aseh'' teaches that the action is earlier, and here (the afternoon Tamid) you say that "Ta'aseh'' teaches that the action is later!

א''ר הילא כל מדרש ומדרש כעניינו תמיד של שחר בכלל מאוחר היה מה ת''ל תעשה הקדים בו מעשה תמיד של בין הערבים בכלל מוקדם היה מה ת''ל תעשה איחר בו מעשה

(q)

Answer (R. Heila): Each Drashah is based on its context. The morning Tamid should have been later [since it says ba'Boker only once], so "Ta'aseh'' teaches that it is earlier. The afternoon Tamid should have been earlier [since it is not written next to the Neros], so "Ta'aseh'' teaches that the action is later.

והוה ר' זעירה מקלס ליה וצווח ליה בניה דאוריתא.

1.

R. Ze'irah praised him, and called him "a builder of Torah.''