1)

THE MISHKAN WAS ASSEMBLED AND DISMANTLED EACH DAY (Yerushalmi Halachah 1 Daf 3b)

תני כל שבעת ימי המילואים היה משה מושח את המשכן ומעמידו ומפרקו וסודר עליו את העבודות וביום השמיני העמידו ולא פירק

(a)

(Beraisa): All seven days of the Milu'im, Moshe anointed the Mishkan, assembled it and dismantled it, and did the Avodos on it. On the eighth day, he assembled it and did not dismantle it;

ר' יוסה בי ר' יודה אמר אף ביום השמיני העמידו ומשחו ופירקו

(b)

R. Yosah bei R. Yehudah says, even on the eighth day, he assembled it, anointed it and dismantled it.

א''ר זעירא זאת אומרת שהקמת הלילה פסולה לעבודת היום

(c)

Inference (R. Ze'ira): This teaches that [he holds that] what was assembled at night is Pasul for Avodah of the day. (If not, there was no reason to dismantle it on the eighth day.)

אשכחת אמר על דעתיה דר' יוחנן כר' יוסי בר ר' יודה היה שם [דף ד עמוד א] (ארבע עשרה עמידות ושלש עשרה) [צ''ל עשרים ואחת עמידות ועשרים] פירוקין על דעתיה דרבי חייה בר יוסף כר' יוסי בי רבי יודה היה שם (עשרים ואחת עמידות ועשרים) [צ''ל ארבע עשרה עמידות ושלש עשרה] פירוקין

(d)

Consequence: It is found that according to R. Yochanan, R. Yosi bar R. Yudah holds that it was assembled 21 times and dismantled 20 times. (Each day it was assembled before dawn, and dismantled and assembled for the sake of Avodas ha'Yom, and dismantled and assembled before night.) According to R. Chiya bar Yosef, R. Yosi bei R. Yudah holds that it was assembled 14 times and dismantled 13 times.

מניין לפירוקין

(e)

Question: What is the source that they dismantled it [during the Milu'im]?

א''ר זעירה [במדבר ז א] ויהי ביום כלות משה להקים את המשכן ביום שכלו הקמותיו.

(f)

Answer (Ze'irah): "Va'Yhi b'Yom Kalos Moshe Lehakim Es ha'Mishkan'' - it was the day that completed his constructions.