1)

WHAT OVERRIDES SHABBOS? [line 1]

אלא דקיימא לן דאתי עשה ודחי לא תעשה ליגמר מהכא דלא לידחי
(a)

Question: We hold that an Aseh overrides a Lav. We should learn from here that it does not!

וכ"ת שאני לאוי דשבת דחמירי
1.

Suggestion: Perhaps Isurim of Shabbos are more stringent than regular Lavin.

והא תנא בעלמא קאי ולא קפריך
2.

Rejection: The following Tana does not distinguish!

דתניא יכול אמר לו אביו היטמא או שאמר לו אל תחזיר יכול ישמע לו
i.

(Beraisa) Suggestion: If a father told his son (a Kohen) to become Tamei (Mes), or not to return a lost object, perhaps he should obey!

ת"ל (ויקרא יט) איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו כולכם חייבין בכבודי
ii.

Rejection: "A man will fear his parents, and keep My Shabbosos" - you are all obliged to honor Hash-m.

אלא משום דאיכא למיפרך מה להנך שכן הכשר מצוה
(b)

Answer: Hechsher Mitzvah is different. (Tosfos - the Mitzvah of Kibud is giving food to a parent. Hechsherim, i.e. means to this end, do not override Lavin. Rashi - really, the father told the child to slaughter or cook. If not for the verse, this would override Shabbos, for Hechsher Mitzvah, i.e. what is inevitable for fulfillment of a Mitzvah, overrides even Kares. Transgressing Eshes Ach is not inevitable. One can do Chalitzah instead!)

אלא סד"א תיתי מבנין בית המקדש
(c)

Answer #2 (to Question #1, Daf 3b): We would have learned from Binyan Beis ha'Mikdash that a Mitzvah with Kares is overridden:

דתניא יכול יהא בנין בית המקדש דוחה שבת
1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps Binyan Beis ha'Mikdash overrides Shabbos!

ת"ל (ויקרא יט) את שבתותי תשמורו ומקדשי תיראו כולכם חייבין בכבודי
2.

Rejection: "Keep My Shabbosos and fear My Mikdash" - you are all obliged to honor me.

מאי לאו בבונה וסותר וטעמא דכתב רחמנא את שבתותי תשמורו הא לאו הכי דחי
3.

Suggestion: We would have thought that building and destroying are allowed, if not for the verse.

לא לאו דמחמר ואפילו הכי לא דחי
(d)

Rejection #1: No, the suggestion was to permit Mechamer. The verse rejects this.

ואלא דקיימא לן דאתי עשה ודחי ל"ת ליגמר מהכא דלא דחי
(e)

Question: We hold that an Aseh overrides a Lav. We should learn from here that it does not!

וכ"ת שאני לאוי דשבת דחמירי
1.

Suggestion: Isurim of Shabbos are more stringent than regular Lavin.

והא תנא בעלמא קאי ולא קא פריך
2.

Rejection: The following Tana does not distinguish (he learns other Isurim from Shabbos)!

דתניא יכול אמר לו אביו היטמא או שאמר לו אל תחזיר יכול ישמע לו
i.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps if a father told his son (a Kohen) to become Tamei, or not to return a lost object, he should obey!

תלמוד לומר איש אמו ואביו תיראו וגו' כולכם חייבים בכבודי
ii.

Rejection: "A man will fear his parents, and keep My Shabbosos" - you are all obliged to honor Hash-m.

אלא משום דאיכא למיפרך מה להנך שכן הכשר מצוה
(f)

Version #1 (Tosfos) Answer: The Beraisa teaches that Hechsher Mitzvah does not override a Lav. (The Mitzvah, giving him to eat, is after he transgressed the Lav.)

(g)

Version #2 (Rashi) Rejection #2: (Really, it discusses building and destroying. If not for the verse, this would override Shabbos, for) these are Hechsher Mitzvah. (In this case, one cannot fulfill Kivud Av v'Em without transgressing the Lav. We cannot learn to Yibum, which is not Hechsher Mitzvah, for one can do Chalitzah. end of Version #2)

הכשר מצוה תיפוק לי מהתם
(h)

Question: We already learned Hechsher Mitzvah from there (honoring parents, does not override a Lav - 1:a:1)! (Rashi - why did the Torah teach also about Binyan Beis ha'Mikdash? Rather, it is to teach that even without Hechsher Mitzvah, an Aseh overrides a Lav with Kares!)

2)

FEAR OF THE MIKDASH [line 25]

אין הכי נמי ואת שבתותי תשמורו ומקדשי תיראו למה לי
(a)

Answer: True; our verse comes to teach the following.

מיבעי ליה לכדתניא יכול יתיירא אדם ממקדש
1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps a person should fear the Mikdash!

תלמוד לומר את שבתותי תשמורו ואת מקדשי תיראו נאמרה שמירה בשבת ונאמרה מורא במקדש מה שמירה האמורה בשבת (דף ו,ב) לא משבת אתה מתיירא אלא ממי שהזהיר על השבת אף מורא האמורה במקדש לא ממקדש אתה מתיירא אלא ממי שהזהיר על המקדש
2.

Rejection: "Keep My Shabbosos and fear My Mikdash" discusses guarding Shabbos and fearing the Mikdash. We fear the One who commanded to keep Shabbos, not Shabbos itself. Similarly, we fear the One who commanded about the Mikdash, but not the Mikdash itself.

6b----------------------------------------6b
ואי זו היא מורא מקדש
(b)

Question: What is fear of the Mikdash?

לא יכנס אדם בהר הבית במקלו במנעלו בפונדתו ובאבק שעל גבי רגליו ולא יעשנו קפנדריא ורקיקה מק"ו
(c)

Answer: A person does not enter Har ha'Bayis with his staff, shoes, money-belt, or dust on his feet. He may not make it a shortcut; all the more so, he may not spit.

ואין לי אלא בזמן שבהמ"ק קיים בזמן שאין בהמ"ק קיים מנין
(d)

Suggestion: Perhaps this applies only when the Beis ha'Mikdash stands!

ת"ל (ויקרא יט) את שבתותי תשמורו ומקדשי תיראו מה שמירה האמורה בשבת לעולם אף מורא האמורה במקדש לעולם
(e)

Rejection: "Keep My Shabbosos and fear My Mikdash" - just like observing Shabbos applies forever, also fear of the Mikdash.

3)

IS SHABBOS OVERRIDDEN? [line 11]

אלא סד"א תיתי מהבערה
(a)

Answer #3 (to Question #1): We would have learned from Misas Sereifah that a Mitzvah with Kares is overridden:

דתנא דבי רבי ישמעאל (שמות לה) לא תבערו אש בכל מושבותיכם מה ת"ל
1.

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael) Question: What do we learn from "Do not kindle fire in all your dwellings on Shabbos"?

מה ת"ל אי לרבי יוסי ללאו אי לר' נתן לחלק דתניא הבערה ללאו יצתה דברי ר' יוסי רבי נתן אומר לחלק
2.

Objection: A Beraisa already teaches this! R. Yosi expounds that burning is only a Lav. R. Noson expounds to be Mechalek (one is liable for each Melachah of Shabbos by itself)!

ואמר רבא תנא מושבות קא קשיא ליה מושבות מה ת"ל
3.

Clarification (Rava): The Tana asks what we learn from "your dwellings".

מכדי שבת חובת הגוף היא וחובת הגוף נוהגת בין בארץ בין בח"ל מושבות דכתב רחמנא בשבת למה לי
i.

Since Shabbos is an obligation of people (not of the land), it applies outside of Eretz Yisrael as well. What do we learn from "in all your dwellings"?

משום רבי ישמעאל אמר תלמיד אחד לפי שנאמר (דברים כא) וכי יהיה באיש חטא משפט מות והומת שומע אני בין בחול בין בשבת
4.

Answer (R. Yishmael) Suggestion #1: Perhaps "When a man is Chayav Misah he will be killed" applies even on Shabbos!

ומה אני מקיים (שמות לא) מחלליה מות יומת
i.

Objection: It says "Mechalelehah (those who desecrate Shabbos) Mos Yumas"!

בשאר מלאכות חוץ ממיתת ב"ד
ii.

Answer: That would apply to Melachos other than Misas Beis Din.

או אינו אלא אפילו מיתת ב"ד ומה אני מקיים והומת בחול
5.

Suggestion #2: Or, perhaps "Mechalelehah Mos Yumas" applies even to Misas Beis Din, and "he will be killed" is only on a weekday!

ולא בשבת או אינו אלא אפילו בשבת
6.

Suggestion #3: Or, perhaps it is even on Shabbos!

ת"ל לא תבערו אש בכל מושבותיכם ולהלן הוא אומר (במדבר לה) והיו אלה לכם לחוקת משפט לדורותיכם בכל מושבותיכם מה מושבות האמורים להלן בב"ד אף מושבות האמורים כאן בב"ד ואמר רחמנא לא תבערו
7.

Rejection: It says "Do not kindle fire in all your dwellings on Shabbos", and "... judgment... in your dwellings". Just like the latter "dwellings" refers to Beis Din, also the former, and the Torah forbids burning.

מאי לאו רבי נתן היא דאמר לחלק יצתה וטעמא דכתב רחמנא לא תבערו הא לאו הכי דחי
8.

Suggestion: The Tana holds like R. Noson, who says that the verse is Mechalek. If not for the verse, we would have said that execution overrides Shabbos!

לא רבי יוסי
(b)

Rejection: No, the Tana is R. Yosi. (Burning is only a Lav, therefore one might have thought that execution overrides it.)

ותיהוי נמי ר' יוסי אימר דאמר רבי יוסי הבערה ללאו יצתה הבערה גרידתא הבערה דב"ד בישול פתילה הוא
(c)

Question: Even R. Yosi exempts from Kares only burning. Beis Din burns people through melting lead (and pouring it down their throats)!

וא"ר ששת מה לי בישול פתילה מה לי בישול סמנין
1.

(Rav Sheshes): Melting lead is like cooking ingredients to make dye (there is Kares for it)!