1)

ORDER OF THE MISHNAH (cont.)

(דף ג,א) כולהו נמי מדרשא אתו
(a)

Question: We must expound to learn about all the Arayos!

נהי דלענין ייבום אתיין מדרשא עיקר איסורייהו בהדיא כתיב בהו
(b)

Answer: Granted, we must expound to learn about Yibum (that they are exempt and that they exempt the Tzarah), but the Isur (even not in a situation of Yibum) of the other Arayos is explicit;

בתו עיקר איסורא מדרשא
1.

The Isur of Bito is known only through expounding.

דאמר רבא אמר לי רב יצחק בר אבדימי אתיא (ויקרא יח) הנה (ויקרא יח) הנה אתיא (ויקרא יח) זמה (ויקרא כ) זמה
i.

(Rava): We learn the Isur of Bito through (Gezeirah Shavah,) "Henah-Henah" and "Zimah-Zimah".

השתא דאמרת כל מלתא דאתיא מדרשא חביבא ליה ליתני לאחות אשה לבסוף
(c)

Question: If the Tana prefers what is learned by expounding, the case of Achos Ishto (for which the law of Yibum is most explicit) should be taught last!

איידי דאיירי באיסור אחוותא תנא אחות אשתו
(d)

Answer: Once the Tana started listing sisters, he also taught Achos Ishto.

וליתנייא להאי בבא לבסוף
(e)

Objection: If so, let him teach sisters at the end!

אלא תנא קורבי קורבי נקט
(f)

Answer #2 (to question 3a, Daf 2b): Rather, we teach the closest relatives first.

תנא בתו ובת בתו ובת בנו דקרובי עצמו
1.

First we teach about the Yavam's own relatives, i.e. Bito, his daughter's daughter and his son's daughter;

ואיידי דתנא שלשה דורות למטה דידיה תנא נמי שלשה דורות למטה דידה
2.

After teaching about three generations below him, we teach about three generations below his wife;

ואיידי דתנא שלשה דורות למטה דידה תנא שלשה דורות למעלה דידה
3.

After three generations below his wife, we teach about three generations above his wife.

ותנא אחותו ואחות אמו דקרובי עצמו
4.

We then teach about his sister and maternal aunt, which are his own relatives.

ואיידי דאיירי באיסור אחוה תנא אחות אשתו
5.

Once we discuss sisters, we teach about Achos Ishto.

ובדין הוא דליקדמה לכלתו מקמי אשת אחיו שלא היה בעולמו דלא משום קורבא הוא דאסירא
i.

It would have been proper to teach about his daughter-in-law before Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo, since the latter is not forbidden because of her closeness to Shimon.

אלא איידי דאיירי באיסור אחוה תנא אשת אחיו שלא היה בעולמו והדר תנא כלתו
ii.

However, once we list fraternal Isurim, we include Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo.

2)

THE EXEMPTION FROM YIBUM [line 20]

ומאי איריא דתנא פוטרות ליתני אוסרות
(a)

Question: Why did the Tana say that she exempts her Tzaros from Yibum and Chalitzah? She forbids her Tzaros!

אי תנא אוסרות הוה אמינא אסור לייבם אבל מיחלץ חלצה קמ"ל
(b)

Answer #1: Had he said that she forbids Yibum, we would have thought that Chalitzah is required.

וליתני אסורה לחלוץ
(c)

Objection: He could have said that she (also) forbids Chalitzah!

מאי קעביד אלמה לא
1.

Question: Why should Chalitzah be forbidden (even if it is not needed)?

אם אתה אומר חולצת מתייבמת
2.

Answer: If we allow Chalitzah (when it is unnecessary and Yibum is permitted), perhaps people will come to do Yibum!

כיון דבמקום מצוה הוא דאסירה צרה ושלא במקום מצוה שריא משום הכי תני פוטרות
(d)

Answer #2: Since the Tzarah is forbidden only regarding Yibum, but is permitted when there is no Mitzvah, we taught 'she exempts'.

ומאי איריא דתני מן החליצה ומן הייבום ליתני מן הייבום לחודיה
(e)

Question: Why must it say that she exempts from Chalitzah and Yibum? It suffices to say that she exempts from Yibum!

אי תנא מן הייבום הוה אמינא מיחלץ חלצה יבומי לא מייבמה
(f)

Answer: If so, we would have thought that she does Chalitzah.

קמ"ל כל העולה לייבום עולה לחליצה וכל שאינו עולה לייבום אינו עולה לחליצה
1.

Rather, it teaches that whoever is obligated to do Yibum may do Chalitzah (instead), and whoever may not do Yibum does not do Chalitzah.

וליתני מן הייבום ומן החליצה א"נ מן החליצה לחודה
(g)

Question: The Mishnah should (list the primary Mitzvah first and) say that she exempts from Yibum and Chalitzah. Alternatively, it should just say that she exempts from Chalitzah (and obviously, from Yibum)!

אבא שאול היא דאמר מצות חליצה קודמת למצות ייבום
(h)

Answer: The Mishnah is like Aba Sha'ul, who says that Chalitzah is preferable to Yibum.

3)

CASES EXCLUDED FROM THE MISHNAH [line 34]

מנינא דרישא למעוטי מאי ומנינא דסיפא למעוטי מאי
(a)

Question: Twice, the Mishnah says that there are 15 cases. What other possibilities does it come to exclude?

3b----------------------------------------3b
(דף ג,ב) למעוטי דרב ודרב אסי
(b)

Answer #1: It excludes (a Sotah and Ailonis,) the cases of Rav and Rav Asi (Daf 11a and 12a. Our Tana agrees that they do not do Yibum, but he holds that they do not exempt their Tzaros.)

לרב ולרב אסי למעוטי מאי
(c)

Question: According to Rav and Rav Asi (who say that they exempt their Tzaros), what two cases are excluded?

אי סבירא להו דהדדי חדא למעוטי צרת ממאנת וחדא למעוטי צרת מחזיר גרושתו
(d)

Answer #2: If each agrees to the law of his colleague, we exclude the Tzaros of Mema'enes (a Mema'enes) and of Machazir Gerushaso (a woman who transgressed and remarried her ex-husband after marrying someone else in between).

ואי לא סבירא להו דהדדי חדא למעוטי דחבריה וחדא למעוטי או צרת ממאנת או צרת מחזיר גרושתו
1.

If Rav and Rav Asi disagree with each other, each excludes the case of his colleague and Tzaras Mema'enes or Tzaras Machazir Gerushaso.

לרב ולרב אסי ליתנינהו
(e)

Question: According to Rav and Rav Asi, why didn't the Mishnah list their cases?

לפי שאינה בצרת צרה
(f)

Answer: This is because Tzaras Tzarah does not apply in their cases. (Sotah and Ailonis are forbidden to all the brothers, so their Tzaros cannot do Yibum with any brother.)

4)

THE SOURCE OF THE LAW OF THE MISHNAH [line 7]

מנה"מ
(a)

Question: What is the source of the law of the Mishnah?

דת"ר (ויקרא יח) אשה אל אחותה לא תקח לצרור לגלות ערותה עליה בחייה עליה מה ת"ל
(b)

Answer #1 (Beraisa) Question: What do we learn from "V'Ishah El Achosah Lo Sikach Litzror (to be a Tzarah) Legalos Ervasah Aleha b'Chayehah"?

לפי שנאמר (דברים כה) יבמה יבא עליה שומע אני אפי' באחת מכל עריות האמורות בתורה הכתוב מדבר
1.

Answer: It says "Yevamah Yavo Aleha". One might have thought that this applies to Arayos (i.e. if his brother's wife was related to him in an additional way, e.g. Bito);

נאמר כאן עליה ונאמר להלן עליה מה להלן במקום מצוה אף כאן במקום מצוה ואמר רחמנא לא תקח
2.

A Gezeirah Shavah teaches just like "Yevamah Yavo Aleha" discusses Yibum, also the Isurim of Arayos apply even in a case of Yibum.

ואין לי אלא היא צרתה מנין
(c)

Question: This forbids Yibum with Arayos. How do we know that Yibum with Tzaras Ervah is also forbidden?

ת"ל לצרור
(d)

Answer: It says "Litzror" (to include Tzaros).

ואין לי אלא צרתה צרת צרתה מניין
(e)

Question: How do we know that the Tzarah of the Tzarah is forbidden?

ת"ל לצרור ולא לצור
(f)

Answer: It says "Litzror" instead of 'Latzor' (the extra 'Reish' comes to include).

ואין לי אלא אחות אשה שאר עריות מניין
(g)

Question: This teaches about when the Yevamah is the sister of the Yavam's wife. How do we know that this applies to other Arayos?

אמרת מה אחות אשה מיוחדת שהיא ערוה וחייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת ואסורה ליבם אף כל שהיא ערוה וחייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת אסורה ליבם
(h)

Answer: Achos Ishto is Arayos punishable by Kares (b'Mezid) and Chatas (b'Shogeg) and she may not do Yibum. All such Arayos may not do Yibum.

ואין לי אלא הן צרותיהן מניין
(i)

Question: This forbids the Arayos to do Yibum. What is the source to forbid their Tzaros?

אמרת מה אחות אשה מיוחדת שהיא ערוה וחייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת ואסורה ליבם וצרתה אסורה אף כל שהיא ערוה וחייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת ואסורה ליבם צרתה אסורה
(j)

Answer: Achos Ishto is Ervah punishable by Kares and Chatas, and she and her Tzarah may not do Yibum. The same applies to all such Arayos.

מכאן אמרו חכמים חמש עשרה נשים פוטרות צרותיהן וצרות צרותיהן מן החליצה ומן הייבום עד סוף העולם
(k)

This is the source that the 15 cases of the Mishnah exempt the Tzaros, Tzaros of the Tzaros, ad infinitum from Chalitzah and Yibum.

יכול שאני מרבה אף שש עריות חמורות מאלו שיהו צרותיהם אסורות
(l)

Suggestion: Perhaps the six Arayos (of the Mishnah 13A) which are more stringent should also exempt the Tzaros!

אמרת מה אחות אשתו מיוחדת שהיא ערוה וחייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת ואפשר לינשא לאחים ואסורה ליבם וצרתה אסורה אף כל שהיא ערוה וחייבין על זדונה כרת ועל שגגתה חטאת ואפשר לינשא לאחים ואסורה ליבם צרתה אסורה יצאו שש עריות חמורות מאלו הואיל דאי אפשר לינשא לאחים צרותיהן מותרות
(m)

Rejection: No. Shimon's Achos Ishto was able to marry his brother. We do not learn to the six Arayos that cannot marry any (paternal) brother of Shimon!

שאין צרה אלא מאח
1.

This is because the law of a Tzarah applies only to co-wives of a brother.

אזהרה שמענו עונש מניין
(n)

Question: This forbids Yibum. Where do we know the punishment if they do Yibum?

אמר קרא (ויקרא יח) כי כל <איש> אשר יעשה מכל התועבות וגו'
(o)

Answer: "All that do any of these abominations... (will get Kares)".

5)

AN ASEH OVERRIDES A LAV [line 41]

טעמא דכתב רחמנא עליה הא לאו הכי ה"א אחות אשה מייבמת
(a)

Inference: Had the Torah not written "Aleha" to forbid Yibum with Achos Ishto, we would permit Yibum.

מאי טעמא
(b)

Question: What is the reason?

דאמרינן אתי עשה ודחי לא תעשה
(c)

Answer #1: An Aseh is Docheh (overrides) a Lav. (Additional answers will be given starting on Daf 7a. Answers to Question #1 (below) begin on Daf 5b.)

אימר דאמרינן אתי עשה ודחי לא תעשה לא תעשה גרידא לא תעשה שיש בו כרת מי דחי
(d)

Question #1: This applies only to a plain Lav, but not to a Lav punishable by Kares!

ותו לא תעשה גרידא מנלן דדחי
(e)

Question #2: What is the source that an Aseh overrides a plain Lav?