12th CYCLE DEDICATION
SOTAH 20 (10 Sivan) - a week of study material has been dedicated by Mrs. Rita Grunberger of Queens, N.Y., in loving memory of her husband, Reb Yitzchok Yakov (Irving) ben Eliyahu Grunberger. Irving Grunberger helped many people quietly in an unassuming manner and is dearly missed by all who knew him. His Yahrzeit is 10 Sivan.

1)

WHEN SHE CAN REFUSE TO DRINK (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 14b)

מתני' עד שלא נמחקה המגילה אמרה איני שותה מגילתה נגנזת ומנחתה מתפזר' על הדשן ואין מגילתה כשירה להשקות בה סוטה אחרת

(a)

(Mishnah): Before the scroll is erased, if she says 'I will not drink', her scroll is buried and the Minchah is spread on the ash-heap (where disqualified offerings are burned). Her scroll cannot be used for a different Sotah.

נמחקה המגילה ואמרה טמאה אני המים נשפכין ומנחתה מתפזר' על הדשן

(b)

After the scroll is erased, if she says 'I was defiled', the water is spilled and the Minchah is spread on the ash-heap;

נמחקה המגילה ואמרה איני שותה מערערין אותה ומשקין אותה בעל כורחה:

1.

If the scroll was erased and she said 'I will not drink', we contest her and make her drink Bal Korchah (against her will).

[דף טו עמוד א] גמ' תני מגילתה נגנזת תחת צירו של היכל.

(c)

(Gemara - Beraisa): [If she says 'I will not drink',] her scroll is buried under the hinge-pin of [a door of] the Heichal.

למה בשביל לשחקה.

(d)

Question: What is the reason - is it in order that it will be shredded (through the opening and closing of the door)?!

לול קטן היה שם

(e)

Answer: There was a small opening there [so it is not shredded. We explained this like GILYONEI HA'SHAS, HA'MASHBI'ACH, ALEI TAMAR].

המים נשפכין.

(f)

(Mishnah): [If she says 'I was defiled',] the water is spilled.

תני אין בהן משום קדושה.

(g)

(Beraisa #1): [The water] has no Kedushah.

מהו לגבול בהן את הטיט

(h)

Question: May one use it to knead mud?

מה בכך המים נשפכין.

(i)

Answer: Why not? The water is spilled [for it has no Kedushah]!

תני יש בהן משום קדושה.

(j)

(Beraisa #2): It has Kedushah.

נמחקה המגילה ואמרה טמאה אני המים נשפכין ומנחתה מתפזרת על גבי הדשן.

(k)

(Mishnah): After the scroll is erased, if she says 'I was defiled', the water is spilled and the Minchah is spread on the ash-heap.

הדא אמרה שמנחת סוטה קדשה עד שלא תכתב המגילה.

(l)

Inference: Minchas Sotah gets Kedushah before the scroll is written (even though the Kohen takes it from her and puts it into a Kli Shares only after writing it. We infer this, for the Mishnah connotes that there is no case in which the Megilah is buried and the Minchah is not burned. We explained this like RIDVAZ.)

אמר רבי יוסי דרובה תני רבי חייה עד שהיא בדרך מנחתה קדשה.

(m)

(R. Yosi): R. Chiyah taught a bigger Chidush - while she is on the way [to the Mikdash] her Minchah gets Kedushah.

אמר רבי יוסי בי רבי בון מתניתא אמרה כן שבעלה בעלה בדרך.

(n)

Support (R. Yosi bei R. Bun - Mishnah): [If her husband] had Bi'ah with her on the way [to the Mikdash, her Minchah is burned].

נמחקה המגילה ואמרה איני שותה מערערין אותה ומשקין אותה על כורחה

(o)

(Mishnah): If the scroll was erased and she said 'I will not drink', we contest her and make her drink Al Korchah.

למה שגרמה לשם שימחק.

(p)

What is the reason? She caused Hash-m's name to be erased.

כמה ימחוק.

(q)

Question: How much must be erased [for us to force her to drink]?

תני רבי חנין בית שמאי אומרים אחת. ובית הלל אומרים שתים.

(r)

Answer (R. Chanin - Beraisa): Beis Shamai say, one [letter]. Beis Hillel say, two.

אמר ר' אילי טעמון דבית הלל כדי לכתוב יה.

(s)

(R. Ili): The reason of Beis Hillel [to say two] is in order to write Yud - Kei.

אמר לו רבי עקיבה וכי מפני מה משקין את זו אם לבודקה כבר היא בדוקה ומתוקנת

(t)

Question (R. Akiva, to R. Yehudah): Why do we give her to drink? If it is to test her, she is already tested!

(אלא) [צ"ל אלמא - קרבן העדה] סבר רבי עקיבה האומרת איני שותה כאומר' אני טמאה לך

(u)

Inference: R. Akiva holds that saying 'I will not drink' is like saying 'I am forbidden to you.'

ולית לרבי עקיבה מערערים אותה לשתות עד שפניה מוריקות ומשקין אותה על כורחה

(v)

Question: Does R. Akiva hold that we do not contest her to drink until her face turns yellow, and we force her to drink?! (RIDVAZ - surely, then she does not want to drink, for she sees that the water is killing her!)

אית ליה כשהתחילה לשתות:

(w)

Answer: He holds that [we force her] when she began to drink.

2)

HOW LONG CAN MERITS SUSPEND HER DEATH? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 4 Daf 15a)

מתני' אינה מספקת לשתות עד שפניה מוריקות ועיניה בולטות והיא מתמלאה גידים והן אומרים הוציאוה הוציאוה [דף טו עמוד ב] שלא תטמא את העזרה

(a)

(Mishnah): She does not finish drinking before her face turns yellow, her eyes bulge, and her sinews stick out. They say, 'take her out, 'take her out, before she is Metamei the Azarah (courtyard of the Mikdash)!'

אם יש לה זכות תולה לה יש זכות תולה לה שנה אחת ויש זכות תולה לה ב' שנים ויש זכות תולה לה ג' שנים

(b)

If she has merits, this suspends her [death]. There is merit that suspends for one year, there is merit that suspends for two years, and there is merit that suspends for three years.

מיכן אמר בן עזאי חייב אדם ללמד את בתו תורה שאם תשתה תדע שהזכות תולה לה

(c)

From here, Ben Azai says, a man is obligated to teach his daughter Torah, so that if she drinks, she will know that merit is suspending for her;

ר' אליעזר אומר המלמד את בתו תורה מלמדה תפלות

(d)

R. Eliezer says, one who teaches his daughter Torah, teaches her Tiflus (folly, or promiscuity);

רבי יהושע אומר רוצה אשה בקב ותפלות מתשעת קבין ופרישות

(e)

R. Yehoshua says, a woman prefers one Kav of food and Tiflus, over nine Kabim and Perishus (abstention).

הוא היה אומר חסיד שוטה רשע ערום אשה (פרושה) [צ"ל פרוצה - ציץ אליעזר יז:לא, מהרמב"ם] ומכת פירושים הרי אילו מכלי עולם:

1.

He used to say that a crazy Chasid, a crafty Rasha, a lewd woman, and the blows of Perushim destroy the world.

גמ' ולא כן סברנן מימר כולהן ולא מקצתן.

(f)

(Gemara) Question: Do we not say that all [the water] must come in her, and not [just] part?

כאינש דאמר לא אספיק פלן למישתי עד דאיתחלחל.

(g)

Answer: This is like a person who says that Ploni did not suffice to drink until his body shook. (Really, it is immediately after finishing drinking.)

יש זכות תולה שנה אחת יש זכות תולה שתי שנים. יש זכות תולה שלש שנים.

(h)

(Mishnah): There is merit that suspends for one year, there is merit that suspends for two years, and there is merit that suspends for three years.

יש זכות תולה שנה אחת מנבוכדנצר [דניאל ד כו] לקצת ירחין תרי עשר.

(i)

There is merit that suspends for one year - we learn from Nebuchadnetzar - "li'Ktzas Yarchin Trei Asar."

יש זכות תולה שתי שנים מאמנון [שמואל ב יג כג] ויהי לשנתים ימים.

(j)

There is merit that suspends for two years - we learn from Amnon - "va'Yhi li'Shenasayim Yamim." (YEFE MAR'EH asks that we do not find a decree that he would die.)

יש זכות שתולה לשלש שנים מאחאב [מלכים א כב א] וישבו שלש שנים אין מלחמה בין ארם ובין ישראל.

(k)

There is merit that suspends for three years - we learn from Achav - "va'Yeshvu Shalosh Shanim Ein Milchamah Bein Aram u'Vein Yisrael."

אמר רבי יוסי נאמר כל אותן שנים עשר חדש היה עסוק במצות. וכל אותן שתי שנים היה עסוק בתורה.

(l)

Rebuttal (R. Yosi): (Perhaps previous merit does not suspend, only Mitzvos done after the decree!) We can say that all those 12 months [Nebuchadnetzar] engaged in Mitzvos (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL - Stam 'Mitzvos' in the Yerushalmi is Tzedakah), and all those two years [Amnon] engaged in Mitzvos, and all those three years [Achav] engaged in Torah. (Sanhedrin 103b says that he had 85 ways of expounding Toras Kohanim.)

ויידא אמרה דא וישבו שלש שנים אין מלחמה בין ארם ובין ישראל.

(m)

What is the source of this? "Va'Yeshvu Shalosh Shanim Ein Milchamah Bein Aram u'Vein Yisrael" (they ceased to do evil).

מנחת זכרון כלל. מזכרת עון פרט. כלל ופרט אין בכלל אלא מה שבפרט. אם אומר את כן לא נמצאת מידת הדין מקופחת

(n)

Question: "Minchas Zikaron" is a Klal (general term). "Mazkeres Avon" is a Prat (specific term). From a Klal u'Ferat, the Klal includes only what is in the Prat. If you say so, Midas ha'Din (fairness) is cut off!

מה אם מידת הפורענות מעוטה הרי היא מזכרת. מידת הטוב מרובה על אחת כמה וכמה.

1.

The Midah of punishment is small, and it mentions [her Aveiros]. The Midah of Tov is great. All the more so [it should mention her merits]!

אלא מנחת זכרון יש לה זכות. מזכרת עון אין לה זכות.

(o)

Answer: Rather, "Minchas Zikaron" if she has merits. "Mazkeres Avon" if she has no merits.

תני רבי טרפון אומר כל הזכרונות שנאמרו בתורה לטובה חוץ מזו שהוא של פורענות.

(p)

(Beraisa - R. Tarfon): All Zichronos in the Torah are for the good, except for this one, which is of punishments.

אמר לו רבי עקיבה אלו נאמר מזכרת עון ושתיק הייתי אומר כדבריך הא אינו אומר מנחת זכרון אלא לטובה.

1.

R. Akiva: Had it said only "Mazkeres Avon", I would say like you. Rather, "Minchas Zikaron" is said for the good (if she is innocent, she will bear children - SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF