1)

ORNAMENTS THAT WILL CEASE (Yerushalmi Halachah 4 Daf 36b)

מתני' לא יצא האיש לא בסייף לא בקשת ולא בתריס ולא באלה ולא ברומח ואם יצא חייב חטאת

(a)

(Mishnah): A man may not go out [on Shabbos] with a sword, bow, shield, Alah (club) or spear. If he did, he is Chayav Chatas;

רבי ליעזר אומר תכשיטין הן לו

(b)

R. Liezer says, these are Tachshitim for him;

וחכמים אומרים אינן לו אלא גנאי שנאמר [ישעי' ב ד] וכתתו חרבותם לאיתים וחניתותיהם למזמרות.

(c)

Chachamim say, they are only a disgrace for him - "v'Chitsu Charvosam l'Itim... Lo Yisa Goy El Goy Cherev v'Lo Yilmedu Od Milchamah.''

בירית טהורה ויוצאין בה בשבת כבלים טמאין ואין יוצאין בהן בשבת:

(d)

A Biris is Tahor, and one may go out with it. Kevalim are Teme'im, and one may not go out with them. (These will be explained.)

גמ' כתיב [שמות יג יח] וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים. מלמד שהיו מזוינים בחמשה (עשר - קרבן העדה מוחקו) מיני זיין.

(e)

(Gemara): "Va'Chamushim Alu Vnei Yisrael me'Eretz Mitzrayim'' teaches that they were armed with five kinds of weapons (those listed in our Mishnah).

ואיזו היא האלה.

(f)

Question: What is Alah?

מן מה דתני רבי יעקב בר סיסי ר' יוסה מאימתי תורמין את הגורן משתיעקר האלה. הדא אמרה כמין דייקרן.

(g)

Answer: Since R. Yakov bar Sisi taught in the name of R. Yosah "from when does one tithe the granary? From when they uproot the Alah (the spike inserted in the ground, around which they make a granary)'', this teaches that [Alah] is like a spike (PNEI MOSHE).

ומה טעמא דר' אליעזר [תהילים מה ד] חגור חרבך על ירך גבור הודך והדרך.

(h)

What is R. Eliezer's source [that they are Tachshitim]? "Chagor Charbecha Al Yerech Gibor Hodcha va'Hadarecha.''

מה טעמון דרבנן וכתתו חרבותם לאתים. לאטין. וחניתותיהן למזמרות. למיגזיין.

(i)

What is Rabanan's source? "V'Chitsu Charvosam l'Itim'' - (they will beat their swords to become) Itin (shovels), "va'Chanisoseihem l'Mazmeros'' - (their spears) to shearing scissors.