1)

TOSFOS DH Chafei Potachas Tehorin

תוספות ד"ה חפי פותחת טהורין

(SUMMARY: Tosfos concludes that these are metal teeth.)

פי' בקונטרס שינים של עצם ונותנין אותם בפותחת לפתוח וקודם שלא נקבעו אין ראוין לכלום

(a)

Explanation #1 (Rashi): These are teeth [of a lock] of bone. One puts them in a lock, in order to open [it via a key]. Before they are fixed [in a lock], they have no use;

קבען בפותחת טמאין דכלי עצם כמתכות ופשוטיהם טמאים כדאמר בהכל שוחטין (חולין דף כה:)

1.

After he fixed them in a lock they are Temei'im, for bone Kelim are like metal Kelim. [Even] Pashut Kelim [of metal, which have no interior] are Temei'im, like it says in Chulin (25b).

ואי משום דמחובר לפותחת והמחובר לטהור טהור

(b)

Implied question: They are attached to the [wooden] lock, and what is attached to something Tahor is Tahor! (A Pashut wooden Kli is Tahor.)

פותחת יש לה בית קיבול דמקבלת מפתח

(c)

Answer: A lock has a receptacle. It holds the key.

ומה שפירש דפשוטי כלי עצם טמאים כדאמר בהכל שוחטין לא דק

(d)

Objection #1: [Rashi] explained that Pashut bone Kelim are Temei'im, like it says in Chulin (25b). He was not precise;

דהתם לא איירי אלא בגולמי כלי עצם אבל פשוטי כלי עצם הא תנן ומייתי לה בפ''ק (דף טז:) כלי עץ כלי עור כלי עצם כלי זכוכית פשוטיהן טהורין

1.

There it discusses only unfinished bone Kelim, but Pashut bone Kelim, a Mishnah brought above (16b) teaches that Kelim of wood, leather, bone or glass, if they are Pashut, they are Tehorim!

ומה שפירש דחפין הן של עצם קשה לר''י דגבי כלי מתכות מיתניא בתוספתא דכלים

(e)

Objection #2 (Ri): [Rashi] explained that the teeth are of bone. This was taught regarding metal Kelim in the Tosefta in Kelim (Bava Metzi'a 3:7)!

ועוד דאי בשלא נקבעו אין ראויין לכלום אם כן פשיטא דטהורין

(f)

Objection #3: If before they are fixed [in a lock], they have no use, obviously they are Tehorim!

ומה שפי' שפותחת יש לה בית קיבול לקבל המפתח הא לא חשיב בית קיבול שאין המפתח עשוי לטלטל ע''י אותו בית קיבול

(g)

Objection #4: [Rashi] explained that a lock has a receptacle to hold the key. This is not considered a receptacle, for the key is not wont to be moved through the receptacle!

כמו הקיטע יוצא בקב שלו (לעיל דף סו.) דטהור כשאין בו בית קיבול כתיתין דפי' בקונט' דמה שמניח ראש שוקו בתוכו לא חשיב בית קיבול שאין השוק מיטלטל על ידו

1.

This is like an amputee who may go out with his false foot; it is Tahor when there is no receptacle for tufts. Rashi explained that [even though] he puts the end of his leg into it, it is not considered a receptacle, for the leg is not moved through it.

ועוד דפי' דפותחת גורמת טומאה לחף אדרבה תנן במס' כלים בפי''ג (משנה ו) פותחת של עץ וחפין של מתכת טמאה פותחת של מתכת וחפין שלה של עץ טהורה אלמא בתר חפין אזלינן

(h)

Objection #5: [Rashi] explained that the lock causes Tum'ah to the teeth. Just the contrary, a Mishnah in Kelim (13:6) teaches that if a wooden lock has metal teeth, it is Tamei. If a metal lock has wooden teeth, it is Tahor. This shows that the law depends on the teeth! (It is considered a Pashut wood or metal Kli based on its teeth.)

ואע''ג דמשמע דאתיא כרבי נחמיה דלא אזיל בתר מעמיד אלא בתר תשמיש דהיינו חותם

1.

Implied question: It connotes that it is like R. Nechemyah, who does not follow the law of the Ma'amid (what holds something in place), rather, the law of what is used, i.e. the stamp (and not the ring that holds it. However, Chachamim follow the law of the Ma'amid!)

ברייתא דשמעתי' נמי נראה לר''י דאתיא כוותיה דקתני סיפא דהכא טבעת של מתכת וחותם של אלמוג (הגהת הרש"ש) ר' נחמיה מטהר

2.

Answer (Ri): Also the Beraisa in our Sugya is like [R. Nechemyah], for the Seifa (Tosefta 3:8) teaches here that a metal ring with a balsam stamp, R. Nechemyah is Metaher!

ונראה לר''י דבחפין של מתכת איירי ואע''פ שלא נקבעו ראויין הם קצת ליתנם בפותחת ואפילו הכי טהורין דגולמי כלי מתכות טהורין

(i)

Explanation #2 (Ri): The teeth are of metal. Even if they were not fixed [in a lock], they are somewhat proper to put them in a lock (to open it, as if it were a key), and even so, they are Tehorim, for unfinished metal Kelim are Tehorim;

קבען בפותחת טמאין שנגמרה מלאכתן

1.

If he fixed them in a lock, their work (preparation) is finished.

וכן משמע בסמוך דטעמא משום גמר מלאכה דקתני ושל גל אע''פ שחברן לדלת כו' דמשמע דמה שקבען בדלת יש לו לגרום טומאה כיון שאין להם פותחת אלא כיון דקבוע בגל טהור (הגהת מהר"מ):

(j)

Support: It connotes like this below, that the reason is due to being finished, for it teaches "of a door, even though they were fixed in the door..." It connotes that fixing them in the door should cause Tum'ah, since there is no lock (therefore it is finished), but since it is fixed in the door, it is Tahor (since it is attached to the ground).

2)

TOSFOS DH Asur Lemashmesh bi'Tzror

תוספות ד"ה אסור למשמש בצרור

(SUMMARY: Tosfos explains that this is due to uprooting hairs.)

פירש בקונטרס הנצרך לפנות ואינו יכול אסור משום השרת נימין

(a)

Explanation (Rashi): One who needs to defecate, and he cannot, it is forbidden to use a rock [to open the anus to enable the excrement to leave], because this uproots hairs.

וא''ת והא רבא בדבר שאין מתכוין סבר כר''ש בספ''ב דביצה (דף כג.) וכה''ג פריך לקמן לרבי יוחנן דאסר משום השרת נימין

(b)

Question: Regarding Davar she'Eino Miskaven, Rava holds like R. Shimon [who permits], in Beitzah (23a)! The Gemara asks like this below against R. Yochanan, who forbids due to uprooting hairs.

ויש לומר דהכא במשמוש צרור הוי פסיק רישיה

(c)

Answer: Here that he uses a rock, it is a Pesik Reishei [that he will uproot. Even R. Shimon forbids a Pesik Reishei.]

3)

TOSFOS DH v'Im Lav k'Hechra

תוספות ד"ה ואם לאו כהכרע

(SUMMARY: Tosfos change the text to say a Hechra of a small spice mortar.)

ונראה לר''ת כגירסת ר''ח ואם לאו כהכרע מדוכה קטנה של בשמים והכרע פי' רגל כמו כרעי המטה

(a)

Alternative text (R. Tam): The correct text is that of R. Chananel, "and if not, like the Hechra of a small spice mortar". Hechra is the leg, like "Kar'ei ha'Mitah."

וכן מפרש בירושלמי כמלא רגל מדוכה קטנה של בשמים

(b)

Support: The Yerushalmi explains like this "like the leg of a small spice mortar."

4)

TOSFOS DH Amar Rav Sheshes Im Yesh Aleha Ed Mutar

תוספות ד"ה אמר רב ששת אם יש עליה עד מותר

(SUMMARY: Tosfos explains that then they are permitted in every case.)

מילתא באפי נפשה היא פירוש מותר לקנח בה אפילו גדולה יותר מכביצה או אם יש הרבה ממלא היד מותר ליטול כולן דכיון דיש עליהן עד הוכנו כולן:

(a)

Explanation: This is an independent matter. I.e. one may clean with it even if it is bigger than an egg, or if there is more than a handful, one may take all of them. Since they have an Ed (mark from being used to clean oneself), all were prepared.

81b----------------------------------------81b

5)

TOSFOS DH Mahu Leha'alosam l'Gag

תוספות ד"ה מהו להעלותם לגג

(SUMMARY: Tosfos explains that he asks because he could have prepared before Shabbos.)

פי' בקונט' מי חיישינן לטרחא יתירתא

(a)

Explanation #1 (Rashi): [May one take them up to the roof, or] are we concerned for excess exertion?

וקשה לר''י א''כ הא דפריך דאסור ליטול קיסם משלפניו תיקשי לכולה שמעתין דשרי לטלטל אבנים מקורזלות

(b)

Question (Ri): [Afterwards, Ravina] asks [from Chachamim,] who forbid taking a chip in front of him [to clean his teeth]. He should challenge our entire Sugya, which permits moving pointy rocks [to clean oneself]!

ונראה לר''י דהכא מבעיא ליה משום דבית הכסא קרוב על הגג ויכול להכין שם מע''ש

(c)

Explanation #2 (Ri): [Rabah bar Rav Shila] asks here because the privy is nearby on the roof, and he can prepare there before Shabbos;

ומהדר ליה דאפ''ה שרי ולהכי פריך ליה דאסור לטלטל קיסם משלפניו לפי שהיה יכול להזמין מאתמול

1.

[Rav Chisda] answered that even so, it is permitted. Therefore, [Ravina] asked that one may not take a chip from in front of himself, because he could have prepared before Shabbos;

אבל אכולה שמעתא לא מצי פריך שדרכן היה לפנות בשדה ובית הכסא רחוק ולא אטרחוה רבנן להכניס שם מע''ש וגם אם יזמינם שמא יקחם אחר:

2.

However, he could not challenge our entire Sugya, for it was normal to defecate in the field, and the privy was far away. Chachamim did not obligate him to enter [rocks] there from before Shabbos. And even if he will prepare, perhaps someone else will take them!

6)

TOSFOS DH v'Chachamim Omerim Lo Yitol Ela Min ha'Avus v'Chulei

תוספות ד"ה וחכמים אומרים לא יטול אלא מן האבוס כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that they permit what is proper for the feeding trough.)

נראה לר''י דלאו דוקא מן האבוס אלא מן הראוי לאבוס

(a)

Assertion (Ri): "From the feeding trough" is not precise. Rather, it is what is proper for the feeding trough,

דליכא למימר דכשאינו באבוס אסור דבטל אגב קרקע

(b)

Suggestion: Perhaps when it is not in the feeding trough it is forbidden, for it is Batel to the ground!

דהא תנן בהמביא כדי יין (ביצה דף לג.) וחכמים אומרים מגבב משלפניו ומדליק אלמא לאו בטל הוא

(c)

Rejection: A Mishnah in Beitzah (33a) says that Chachamim say "he may take a chip from in front of him and light [with it on Yom Tov]." This shows that it is not Batel [to the ground]!

והא דלא שרו בקיסם לחצות שיניו אלא להדליק

(d)

Implied question: Why do [Chachamim] not permit [a chip] to clean his teeth, rather, [only] to light?

משום דסברי לא ניתנו עצים אלא להסקה אבל בדבר הראוי לאבוס בהמה שרי אפי' לחצות שיניו

(e)

Answer: They hold that wood is only for burning. (Therefore, any other use requires designation from before Shabbos.) However, something proper for an animal's trough is permitted even to clean his teeth.

ור''א דאמר התם נוטל אדם קיסם משלפניו לחצות שיניו ומגבב מן החצר ומדליק סבר דמה שבבית מוכן לכל מה שירצה אפי' לחצות שיניו אבל שבחצר אינו מוכן אלא להסקה:

1.

R. Eliezer, who holds there that one may take a chip from in front of him to clean his teeth, and he may gather from the Chatzer and light, he holds that what is in the house is prepared for anything he wants, even to clean his teeth. However, what is in the Chatzer is prepared only for burning.

7)

TOSFOS DH v'Hinicho Al Gabei Yesedos Michayev Mishum Tolesh

תוספות ד"ה והניחו ע''ג יתדות מיחייב משום תולש

(SUMMARY: Tosfos concludes that this is unlike Rava in Gitin.)

האי מיחייב מכת מרדות מדרבנן כדפירש בקונטרס מדשרי ריש לקיש

(a)

Explanation (Rashi): Here, "liable" means lashes mid'Rabanan, since Reish Lakish permits. (He would not permit if there were a Chiyuv mid'Oraisa.)

וקשה לר''י דאמרי' בפ''ק דגיטין (דף י:) א''ר יוחנן עציץ נקוב המונח ע''ג יתדות באנו למחלוקת ר''י ורבנן דלר''י פטור מן המעשר כדמפליג בין ספינה גוששת לשאינה גוששת ולרבנן חייב

(b)

Question (Ri): In Gitin (10b), R. Yochanan said that if a flowerpot with a hole was resting on pegs, R. Yehudah and Rabanan argue about it. R. Yehudah exempts from Ma'aser, like he distinguishes between a boat that scrapes [the ground under the water] and one that does not scrape. (What grows in the latter is exempt from Ma'aser.) Chachamim obligate [in both cases];

אמר רבא דילמא לא היא ע''כ לא קאמרי רבנן אלא דספינה דלא מפסיק אויר אבל עציץ דמיפסיק אוירא אפילו רבנן מודו

1.

Rava said, perhaps this is not so. Rabanan [obligate] only regarding a boat, for there is no interruption of air (between the ground and what is growing), but a flowerpot [on pegs], in which air interrupts, even Rabanan [could] agree [that it is exempt]!

הא בשמעתין חשבינן ליה כמחובר מדאורייתא אפי' הניחו על גבי יתדות ולא מיחייב משום תולש אלא מדרבנן

2.

In our Sugya, we consider it to be attached mid'Oraisa even if he put it on pegs. He is liable for detaching only mid'Rabanan!

ונראה לר''י דשמעתין לא סברא דחויא דרבא דהתם

(c)

Answer (Ri): Our Sugya disagrees with Rava's rejection there.

8)

TOSFOS DH veha'Amar R. Yochanan Halachah ki'Stam Mishnah v'Chulei

תוספות ד"ה והאמר ר' יוחנן הלכה כסתם משנה כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses how R. Yochanan holds like this more than other Acharonim.)

וא''ת והא בהגוזל קמא (ב''ק קב.) ובפ''ק דמס' ע''ז (דף ז.) אמר בתרי מסכתות אין סדר למשנה

(a)

Question: In Bava Kama (102a) and Avodah Zarah (7a) it says that in two Masechtos, Ein Seder l'Mishnah. (When Mishnayos in two Masechtos contradict each other, we do not know which was taught last, to say that Rebbi concluded like it);

והכא סתם בנזיר ופלוגתא בפרק שני דביצה (דף כג:) ר' יהודה אומר כל הכלים אין נגררין חוץ מן העגלה שכובשת ואין הלכה כסתם דשמא סתם ואח''כ מחלוקת היא

1.

Here (Davar she'Eino Miskaven), there is a Stam Mishnah in Nazir, and an argument in Beitzah (23b). R. Yehudah says that all Kelim may not be dragged on [an earth] floor [lest it make a furrow], except for a wagon, for it compresses [the earth, but does not make a furrow], so the Halachah does not [necessarily] follow the Stam. Perhaps it is Stam v'Achar Kach Machlokes (the argument was taught last)!

ואין לומר דלר' יוחנן אפי' סתם ואח''כ מחלוקת הלכה כסתם

2.

Suggestion: R. Yochanan holds that even regarding Stam v'Achar Kach Machlokes, the Halachah follows the Stam.

דהא מסקינן בהחולץ (יבמות מב:) אליבא דר' יוחנן דרמי לך לא חש לקימחיה סתם ואח''כ מחלוקת היא ואין הלכה כסתם

3.

Rejection: We conclude in Yevamos (42b) according to R. Yochanan "the one who asked the question, do not be concerned for him. It is a Stam v'Achar Kach Machlokes, and the Halachah does not follow the Stam!"

ותירץ רבינו שמואל מוורדון דבמחלוקת ואח''כ סתם בחדא מסכת לכ''ע הלכה כסתם כדפריש בפ''ק דמס' ע''ז (דף ז.) בהא דפסיק כר''י דכל המשנה ידו על התחתונה פשיטא דמחלוקת ואח''כ סתם הוא

(b)

Answer (R. Shmuel of Vardon): Regarding Machlokes v'Achar Kach Stam in one Maseches, all agree that the Halachah follows the Stam, like it says in Avodah Zarah (7a) regarding the ruling like R. Yehudah, that whoever retracts has the lower hand. The Gemara asks "this is obvious! It is Machlokes v'Achar Kach Stam!"

אבל בתרי מסכתות כל אמוראי סברי דאין הלכה כסתם ור' יוחנן אית ליה דאפי' בתרי מסכתות הלכה כסתם

1.

However, in two Masechtos, all [other] Amora'im hold that the Halachah does not follow the Stam, and R. Yochanan holds that even in two Masechtos, the Halachah follows the Stam;

או סתם במתני' ומחלוקת בברייתא דמסתמא סתם לבסוף ואין לנו לומר שסתם רבי קודם ושוב חזר ממה שפסק

2.

Or, if there is a Stam Mishnah and an argument in a Beraisa, [R. Yochanan holds that] presumably the Stam was taught last. We should not say that first Rebbi taught Stam, and later he retracted from his ruling.

ואמוראי נינהו אליבא דרבי יוחנן כדאמר באלו טרפות (חולין דף מג.)

(c)

Remark: Amora'im argue according to R. Yochanan (whether or not he taught this general rule), like it says in Chulin (43a).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF