1)

TOSFOS DH Nafka Lei me'Oh Beged d'Tanya Beged v'Chulei

תוספות ד"ה נפקא ליה מאו בגד דתניא בגד כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that this is the Beraisa below, abridged.)

פירש בקונטרס דלא גרסינן דתניא דאי ברייתא היא היכי פליג אביי

(a)

Explanation #1 (Rashi): The text does not say "d'Tanya", for if it were a Beraisa, how could Abaye argue?

ולאו פירכא היא דהא אביי מודה דאו אתא לרבות שאר בגדים לאידך תנא דבי רבי ישמעאל כדאמר אביי גופיה בסמוך

(b)

Rebuttal: This is not difficult. Abaye agrees that "Oh" comes to include other garments according to the other Tana d'Vei R. Yishmael, like Abaye himself says below;

והיינו ההיא ברייתא גופיה דלקמן אלא שקיצרה רבא

1.

This [that Rava cites here] is that very Beraisa below, just Rava abbreviated it.

והא דקאמר לאביי האי או מאי עביד ליה

(c)

Implied question: Why did we ask 'what does Abaye learn from "Oh"?'

היינו אליבא דרשב''א והאיך תנא דבי רבי ישמעאל אבל לאידך תנא דבי ר' ישמעאל אתא או לרבות שאר בגדים אפי' לשלש על שלש כדפריש' לעיל

(d)

Answer: [We ask] according to R. Shimon ben Elazar and that Tana d'Vei R. Yishmael (above), but according to the other Tana d'Vei R. Yishmael, "Oh" includes other garments, even for three by three fingers, like I explained above (26b DH Rebbi);

ולרבא דאמר דאידך תנא דבי רבי ישמעאל לא מרבה שאר בגדים אלא לשלשה על שלשה לא מפיק האי תנא דבי רבי ישמעאל מאידך

1.

According to Rava, who says that according to the other Tana d'Vei R. Yishmael, we include other Begadim only for three by three Tefachim, this Tana d'Vei R. Yishmael does not contradict the other.

וה''נ דהוה מצי למיבעיא הכא ורבא האי או להך תנא דבי ר' ישמעאל מאי עביד ליה דלא פליגי אביי ורבא אלא אליבא דרשב''א וכמו שדורש אביי כן צריך למדרש רבא אליבא תנא דבי ר' ישמעאל דהכא

(e)

Observation: We could have asked here, according to Rava, what does this Tana d'Vei R. Yishmael learn from "Oh"? Abaye and Rava argue only according to R. Shimon ben Elazar. Rava must expound like Abaye expounds according to Tana d'Vei R. Yishmael here.

2)

TOSFOS DH Talmud Lomar Oh Beged

תוספות ד"ה תלמוד לומר או בגד

(SUMMARY: Tosfos asks that below, we expound this differently.)

תימה דלקמן בפרק במה אשה יוצאה (דף סג:) דרשינן מאו בגד דאריג כל שהוא טמא

(a)

Question: Below (63b), we expound from "Oh Beged" that any amount of woven fabric is Tamei!

וכי תימא שקולים הם ויבואו שניהם

1.

Suggestion: Both Drashos are equally reasonable, and we learn both of them!

מ''מ כי פריך ואביי האי או בגד מאי עביד ליה לימא דאיצטריך לאריג כל שהוא

2.

Rejection: Still, when we ask 'what does Abaye learn from "Oh Beged"?', we should say that he needs it for any amount of woven fabric!

ואפי' אם נמחק שם ספרים דכתוב בהן או בגד וניגרוס דיליף מאו בבגד פשתים דכתיב גבי נגעים

3.

Suggestion: We can erase from Seforim in which it says "Oh Beged", and adopt the text that he learns from "Oh b'Veged Pishtim", which is written regarding Tzara'as!

הניחא לרבא דיליף שרצים מנגעים על ידי דגלי רחמנא וה''ה לענין אריג כל שהוא

4.

Rejection: This is fine for Rava, who learns Sheratzim from Tzara'as, since the Torah revealed, and the same applies to any amount of woven fabric;

אלא לאביי מאי איכא למימר

i.

However, according to Abaye, how can we answer?!

3)

TOSFOS DH Mah l'Nega'im she'Chen Shesi v'Erev Tamei Bahen

תוספות ד"ה מה לנגעים שכן שתי וערב טמא בהן

(SUMMARY: Tosfos shows that they are not Tamei regarding Sheratzim.)

אבל בשרצים לא כדאמר בפרק במה אשה (לקמן דף סד.) יכול שאני מרבה את החבלים ואת המשיחות

(a)

Explanation: However, they are not Tamei regarding Sheratzim, like it says below (64a) "perhaps I include ropes and strings [for Tum'as Sheratzim]!"

ת''ל שק מה שק טווי ואריג אף כל טווי ואריג

1.

Citation (64a): The Torah said "Sak". Just like Sak is spun and woven, we include [only] what is spun and woven.

4)

TOSFOS DH Iy Salka Daitach Nega'im Chamiri

תוספות ד"ה אי ס''ד נגעים חמירי

(SUMMARY: Tosfos explains that Rava agree that Tzara'as is more stringent.)

ודאי דנגעים חמירי

(a)

Implied question: Surely, Tzara'as is more stringent!

אלא מפר' הר''ם דה''ק אי ס''ד כדקאמרת דאו בגד לרבות ג' על ג' בצמר ופשתים לייתי נגעים מינייהו (הגהת דבש תמר) דהא נגעים חמירי

(b)

Answer (Maharam): It means as follows. If one would think like you said, that "Oh Beged" [in Parshas Sheratzim] includes three by three [fingers] of wool and linen, we should learn from Tzara'as from them, for it is more stringent!

5)

TOSFOS DH she'Chen Metamei bich'Adashah

תוספות ד"ה שכן מטמא בכעדשה

(SUMMARY: Tosfos discusses whether this can be used to refute the Kal v'Chomer.)

ורבא אע''ג דפירכא גמורה היא

(a)

Implied question: Rava should agree that this properly refutes [his Kal v'Chomer]!

לא חשיב ליה דלא הוי אלא גילוי מילתא בעלמא דגלי רחמנא בנגעים דג' על ג' קרוי בגד בצמר ופשתים והוא הדין בשרצים

(b)

Answer: Rava is not concerned for it, for [it is not a Kal v'Chomer]. It is a mere Giluy Milsa. The Torah taught regarding Nega'im that three by three [fingers] is called a Beged for wool or linen, and the same applies to Sheratzim.

והקשה ה''ר יעקב מקורביי''ל הקדוש ונימא ק''ו [הכי] מה שתי וערב דטהור בשרצים טמא בנגעים ג' על ג' שטמא בשרצים אינו דין שטמא בנגעים

(c)

Question (Ri of Korvil ha'Kadosh): We should say a Kal v'Chomer as follows. Warp and woof are Tahor regarding Sheratzim, and Tamei regarding Nega'im. Three by three [fingers], which is Tamei regarding Sheratzim, all the more so it is Tamei regarding Nega'im!

ויש לומר דכלים יוכיחו שמטמא בשרצים ולא בנגעים אף אני אביא ג' על ג'

(d)

Answer #1: Kelim (other than garments) refute this. They receive Tum'as Sheratzim, but not Tum'as Tzara'as. I can say the same about three by three [fingers].

וכי תימא מה לכלים שכן אין מטמאין ואין נעשין אהל המת במחובר

1.

Suggestion: We cannot refute this from Kelim, for when they are attached, they do not become Tamei and they cannot become Ohel ha'Mes. (Maharsha - this is one matter. Tum'as Ohel does not apply to them.)

דג' על ג' נמי אין נעשה אהל כיון דלית ביה פותח טפח

2.

Rejection: Also three by three [fingers] cannot become an Ohel, since it is not a square Tefach.

אי נמי שק יוכיח אי נמי בגד צבוע ובגד נכרי יוכיח שטמא בשרצים ולא בנגעים כדאמר בת''כ

(e)

Answer #2: Sak or colored garments or garments of Nochrim refute this. They receive Tum'as Sheratzim, but not Tum'as Tzara'as, like it says in Toras Kohanim.

וא''ת דהכא משמע דעדשה הוי פחות מכגריס

(f)

Inference: Here it connotes that Adashah [a lentil] is smaller than k'Gris (the area of a bean, which is the Shi'ur for Tzara'as).

ותימה לר''י בפסחים בריש אלו דברים (ד' סז:) קאמר מצורע חמור מבעל קרי שכן טעון פריעה ופרימה

(g)

Question (Ri): In Pesachim (67b), it says [to explain R. Shimon] that a Metzora is more stringent than a Ba'al Keri (one who had a seminal emission), for a Metzora must grow his hair and tear his clothes;

אדרבה בעל קרי חמור שכן מטמא במשהו סבר ליה כרבי נתן דאמר כחתימת פי האמה

1.

[The Gemara asks] just the contrary, a Ba'al Keri is more stringent, for any amount [of semen] is Metamei him! [It answers that R. Shimon] holds like R. Nasan, who says that the Shi'ur is Chasimas Pi ha'Amah (enough to seal the opening of the Ever);

משמע דחתימת פי האמה לא הוי פחות מכגריס

i.

Inference: Chasimas Pi ha'Amah is not less than a Gris. (If it were, still a Ba'al Keri is more stringent!)

והתם לעיל מיניה קאמר זב חמור משרץ שכן טומאה יוצאה עליו מגופו ואי כעדשה הוי פחות מגריס ומחתימת פי האמה ליפרוך מה לשרץ שכן מטמא בכעדשה

2.

There, above it said that a Zav is more stringent than a Sheretz, for the Tum'ah comes out of his body. If k'Adashah were smaller than a Gris and [if so, it is also smaller than] Chasimas Pi ha'Amah, we should ask that a Sheretz [has a stringency;] k'Adashah of it is Metamei!

ומיהו אי לא משמעתיה מסברא אין להקשות דאיכא למימר דכעדשה שהיא עבה כדמרדד לה הוי רחבה טפי מגריס

(h)

Answer: If not from a teaching, we cannot ask from reasoning, for we can say that k'Adashah, which has thickness, when one flattens it, it is wider than a Gris.

6)

TOSFOS DH Minayin Lerabos Tzemer Gemalim

תוספות ד"ה מניין לרבות צמר גמלים

(SUMMARY: Tosfos explains why this needs an inclusion.)

וא''ת צמר גמלים אמאי לא הוי בכלל צמר ומה צריך ריבוי

(a)

Question: Why isn't camel's wool included in wool? Why does it need an inclusion?

וי''ל דסתם צמר הוא של כבשים אבל של גמלים לא איקרי צמר סתם אלא צמר גמלים

(b)

Answer: Stam wool is of sheep. Camel's wool is not called Stam wool, rather, camel's wool;

וכן שאר צמר והואיל דיש להם שם לווי איצטריך ריבוי כדאמר באלו טרפות (חולין דף סב:) אזוב ולא אזוב כוחלית

1.

The same applies to other wool. Since it has an accompanying name, it needs an inclusion, like it says in Chulin (62b) "Ezov", and not Ezov Kuchlis (blue, or of Kuchli).

7)

TOSFOS DH v'Notzah Shel Izim

תוספות ד"ה ונוצה של עזים

(SUMMARY: Tosfos explains that this is not Stam goats' hair.)

תימה מאי איצטריך ריבוי לנוצה של עזים הא כתיב שק בהדיא בקרא ושק הוי מדבר הבא מן העזים כדמוכח בפרק במה אשה (לקמן דף סד:)

(a)

Question: Why do we need an inclusion for goats' hair? The verse explicitly says "Sak", which is something that comes from goats, like is proven below (64b)!

ותירץ ר''י דשק הוי מן השער של עזים וההיא מיקרי שער ולא נוצה ומן הדק דאיקרי נוצה עושים בגדים ולא שק

(b)

Answer (Ri): Sak is from goats' hair. It is called hair, and not Notzah. From the fine [hair], which is called Notzah, they make garments, and not Sak;

ועל שם שמורטין אותה כמו נוצת התרנגולין קרי ליה נוצה

1.

Because they pluck it, like chickens' feathers, they call it Notzah (which usually means feathers).

ואור''י דכן משמע בפרק ראשית הגז (חולין דף קלז.) דקאמר דראשית הגז אינו נוהג אלא ברחלים דאמר קרא ראשית גז צאנך ואתיא גיזה גיזה מגז כבשי יתחמם (איוב לא)

(c)

Support (Ri): It connotes like this in Chulin (137a). It says that Reishis ha'Gez applies only to sheep, for it says "Reishis Gez Tzoncha", and we learn a Gezeirah Shavah "Gez-Gez" from "umi'Gez Kevasai Yischamam";

ופריך התם ונילף גיזה גיזה מבכור ויהא נוהג אף בשוורים אמר קרא תתן לו ולא לשקו

1.

The Gemara asks that we should learn a Gezeirah Shavah "Gizah-Gizah" from Bechor, and it would apply even to cattle! It rejects this, for it says "Titen Lo", and not for his Sak.

ופריך נוצה של עזים ליחייב אלמא נוצה לא הויא בכלל שק

2.

The Gemara asks that Notzah of goats should be obligated. This shows that Notzah is not included in Sak!

8)

TOSFOS DH Hadar Bei Rava meha'Hi

תוספות ד"ה הדר ביה רבא מההיא

(SUMMARY: Tosfos explains that Rava retracted from what he said above.)

ומשום שלא יחלוק ההוא תנא דבי רבי ישמעאל אהך הדר ביה מההיא דלעיל ולא מהך דהכא ואית ליה לרבא אף כל לאתויי שרצים

(a)

Explanation: In order that that Tana d'Vei R. Yishmael will not argue with this one, he retracted from what he said above, and not from this teaching here. Rava holds that "Af Kol" includes [receiving Tum'as] Sheratzim.

וא''ת בריש יבמות (דף ד: ושם) היכי פריך הש''ס והא תנא דבי רבי ישמעאל לית ליה דרבא ההיא דהכנף מין כנף

(b)

Citation (Yevamos 4b) Question: Tana d'Vei R. Yishmael does not hold like Rava. What is their source for "ha'Kenaf" - [Tzitzis must be] the same species as the corner?

מנא ליה דלית ליה הא רבא אית ליה דאף כל קאי אשרצים

(c)

Question: How does [the Makshan] know that [Tana d'Vei R. Yishmael] disagrees? Rava holds that "Af Kol" [that Tana d'Vei R. Yishmael said] refers to Sheratzim!

דאי לאו אף כל ה''א דמיירי גבי שרצים בכל בגדים ואו לג' על ג' אבל השתא דאמר אף כל צמר ופשתים איצטריך או לרבות שלשה על שלשה בשאר בגדים אבל שלש על שלש בשאר בגדים לא

1.

If not for "Af Kol", one might have thought that [Tum'as] Sheratzim applies to all garments, and "Oh" teaches three by three [fingers]. However, now that it says "also everything is wool and linen", we need "Oh" to teach three by three Tefachim of other garments, but three by three fingers is not [Mekabel Tum'ah]!

וי''ל דהתם קאמר אליבא דרב נחמן בר יצחק דאמר אף כל לאתויי ציצית דהשתא ודאי לית ליה דרבא דאיהו מחייב שאר מינים בציצית

(d)

Answer: There it says according to Rav Nachman bar Yitzchak, who said that "Af Kol" includes Tzitzis. Now, surely [Tana d'Vei R. Yishmael] disagrees with Rava, for Rava obligates other species in Tzitzis!

9)

TOSFOS DH Ela d'Rav Papa Bedusa Hi

תוספות ד"ה אלא הא דרב פפא בדותא היא

(SUMMARY: Tosfos points out that the Havah Amina in Yevamos is like Rav Papa.)

תימה לר''י דבריש יבמות (גם זה שם) משמע דלתנא דבי רבי ישמעאל אף כל לאתויי כלאים כי היכי דליהוי צמר ופשתים מופנה (מכאן מעמוד ב) למדרש סמוכין להתיר כלאים בציצית

(a)

Question (Ri): in Yevamos (4b) it connotes that according to Tana d'Vei R. Yishmael, "Af Kol" includes Kil'ayim, so that Tzemer u'Fishtim will be superfluous to expound Semuchin to permit Kil'ayim in Tzitzis!

27b----------------------------------------27b

וי''ל דהיינו עד דלא ידע דשעטנז לאפנויי אבל במסקנא דאמר לרבנן שעטנז לאפנויי הכי נמי לתנא דבי ר' ישמעאל וצמר ופשתים לגופייהו אתו הלכך לא צריך אף כל לאתויי כלאים

(b)

Answer: That is before we knew that "Sha'atnez" is superfluous [for Semuchin]. In the conclusion, according to Rabanan "Sha'atnez" is superfluous, also according to Tana d'Vei R. Yishmael, Tzemer u'Fishtim teaches about itself, so we do not need "Af Kol" to include Kil'ayim.

וא''ת לתנא דבי ר' ישמעאל צמר ופשתים גבי לבישה מ''מ ל''ל דמדכתיב ובגד כלאים שעטנז לא יעלה עליך שמעינן דכל בגדים צמר ופשתים הן

(c)

Question: According to Tana d'Vei R. Yishmael, why was Tzemer u'Fishtim written regarding wearing? Since it wrote "u'Veged Kil'ayim Sha'atnez Lo Ya'aleh Alecha", [and] we know that all garments are wool and linen [since we know that such Kil'ayim may not be on a person, surely he may not wear it]!

וי''ל דה''א דווקא העלאה אבל בלבישה כל תרי מיני אסירי

(d)

Answer: One might have thought that this is only regarding Ha'alah (only mixtures of wool and linen may not be on a person), but one may not wear any two species [joined together].

והשתא ליכא למימר לתנא דבי ר' ישמעאל דתיתי שעטנז שעטנז מהעלאה כדאמר בריש סוגיא ביבמות (דף ד: ושם)

(e)

Implied question: According to Tana d'Vei R. Yishmael, we can ask that we should learn a Gezeirah Shavah Sha'atnez [of wearing] from Sha'atnez [of Ha'alah], like it says at the beginning of the Sugya in Yevamos (4b)!

דהא השתא איצטריך שעטנז לאפנויי למדרש סמוכין ולא מופנה למדרש מיניה גזירה שוה

(f)

Answer: Now we need Sha'atnez to be superfluous to expound Semuchin, and it is not superfluous to expound a Gezeirah Shavah from it.

10)

TOSFOS DH Rav Papa Amrah (pertains to Amud A)

תוספות ד"ה רב פפא אמרה (שייך לעמוד א)

(SUMMARY: Tosfos explains why we attribute Rava's teaching to Rav Papa.)

לא בעי למימר רב נחמן בר יצחק אמרה דאמר אף כל לאתויי ציצית

(a)

Implied question: Why didn't we say that Rav Nachman bar Yitzchak said it? He said that "Af Kol" includes Tzitzis (and not Tum'ah)!

דאין לטעות ולהחליף דברי רבא לרב נחמן אלא ברב פפא שהיה תלמידו ומלך אחריו וכשהיה אומר דבר לא היו יודעים אם מדעתו אמרה או למדה לפני רבו

(b)

Answer: We would not confuse (attribute to) Rava the words of Rav Nachman [bar Yitzchak. There is room to confuse Rava] only with Rav Papa, who was his Talmid and was Rosh Yeshivah after Rava, and when he said something, people did not know if he said so himself, or he learned it from his Rebbi.

11)

TOSFOS DH Salka Daitach Amina Ki Dukiya d'Rava

תוספות ד"ה סד''א כי דוקיא דרבא

(SUMMARY: Tosfos fixes the text.)

ל''ג כי דוקיא דהא מגוף מילתא דרבא הוא דמפיק ובריש יבמות (ג''ז שם) הוא דגרס לה

(a)

Correction: The text does not say "like the inference", for we learn from Rava's teaching itself. The text does say so in Yevamos (4b).

ונראה אע''ג דבפרק התכלת (מנחות ד' לט: ושם) אמר רב נחמן השיראין פטורין מן הציצית קיי''ל כרבא דבתראה הוא וחייב בציצית מדאורייתא

(b)

Pesak: Even though in Menachos (39b), Rav Nachman said that silk is exempt from Tzitzis, we hold like Rava, for he was later, and mid'Oraisa it is obligated in Tzitzis.

12)

TOSFOS DH Mistabra Kai b'Tzemer u'Fishtim v'Chulei

תוספות ד"ה מסתברא קאי בצמר ופשתים כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot challenge the conclusion like this.)

לא שייך למיפרך אדרבה קאי ברואין מרבה רואין קאי ברואין מרבה סומין

(a)

Implied question: We can ask oppositely! It discusses people who see. We should include people who see. [Will you say that] it discusses people who see, and we include blind people?!

דהא עיקר המצוה היא בטלית ולא באדם שאם אין לו טלית בת ד' כנפות פטור מן הציצית

(b)

Answer: [This is not difficult, for] the Mitzvah is primarily on the garment, and not on the person. If he does not have a four cornered garment, he is exempt from Tzitzis!

13)

TOSFOS DH R. Shimon ben Elazar v'Sumchus Amru Davar Echad

תוספות ד"ה רבי שמעון בן אלעזר וסומכוס אמרו דבר אחד

(SUMMARY: Tosfos questions this teaching, and defends it.)

וא''ת דר''ש בן אלעזר קאמר מסככין בו חוץ מן הפשתן משמע אפי' לא נטוה

(a)

Question: R. Shimon ben Elazar said that we may be Mesachech (use for Sechach) with [anything from a tree], except for flax. This connotes even if it was not spun;

וכדאמרינן נמי בפ''ק דסוכה (דף יב: ושם) סיככה באניצי פשתן פסולה ומשמע התם דהיינו דייק ונפיץ אע''ג דלא נטוה

1.

This is like we say in Sukah (12b) that if one was Mesachech with combed flax, it is Pasul, and it connotes there that this is when it was crushed and combed, even if it was not spun;

וסומכוס קאמר דדוקא בטווי פסולה

2.

Sumchus said that it is Pasul only if it was spun!

וי''ל דלרשב''א קאסר מדרבנן וסבר בדדייק ונפיץ לפי שהוא קרוב לטווי וטווי הוא דאסור מן התורה הואיל דמטמא בנגעים

(b)

Answer: R. Shimon ben Elazar forbids mid'Rabanan. He holds that if it was beaten and combed, since it is close to spinning, and spun is forbidden mid'Oraisa, since it receives Tum'as Tzara'as;

והיינו אמרו דבר אחד דהא דקאמר סומכוס סיככה בטווי פסולה היינו דבר תורה מדאמר מפני שמטמא בנגעים

1.

[Abaye] said that they taught the same matter, for Sumchus said that if he was Mesachech with something, it is Pasul, i.e. mid'Oraisa, since he said "since it receives Tum'as Tzara'as"

דמדרבנן אין סברא לאוסרו אי מדאורייתא שרי לסכך בטומאת נגעים גזירה משום טומאת מת

i.

There would be no reason to forbid mid'Rabanan if mid'Oraisa it were permitted to be Mesachech with [something that receives] Tum'as Tzara'as, for a decree lest one use [something that receives] Tum'as Mes;

וכיון דבטווי אסור מדאוריית' א''כ באניצי פשתן יאסור מדרבנן מפני שהוא קרוב לטווי כדפרישית

2.

Since something spun is forbidden mid'Oraisa, if so Anitzei (beaten and combed) flax should be forbidden mid'Rabanan, since it is close to spinning, like I explained.

14)

TOSFOS DH Unin Shel Pishtan

תוספות ד"ה אונין של פשתן

(SUMMARY: Tosfos concludes that it is spun.)

פי' בקונטרס שלא נטוה

(a)

Explanation #1 (Rashi): It was not spun.

ודחק לפרש כן מפני דכבר תנא שתי וערב

(b)

Remark: He gave this difficult Perush, because Shesi v'Erev were already taught.

וקשה לריב''א דמנלן לטמאותו בנגעים הא שתי וערב כתיב

(c)

Objection (Rashba): What is the source to say that it gets Tum'as Tzara'as? The Torah said Shesi v'Erev!

ונראה לר''י דאונין היינו מטוה וכן פי' בערוך

(d)

Explanation #2 (Ri): Unin is spun (thread). Also the Aruch explained like this.

ושתי וערב דקאמר היינו צמר לפי שבצמר ניכר בין שתי לערב דהשתי הוא מן הלשונות של צמר הגדול וטווי כלאחר יד ולא כמו שטווים הערב ודרך היה לשולקו אע''פ שעכשיו אין רגילין

1.

"Shesi v'Erev" refers to wool, for one can distinguish warp and woof threads of wool. Warp threads are from the big strips of wool, and they are spun backhanded, unlike Erev is spun. It was normal to cook it, even though nowadays it is not normal.

ואונין של פשתן שהוא הטווי לא הוזכר לא שתי ולא ערב לפי שלא ניכר איזה של שתי ואיזה של ערב כדאמר בפ''ק דמס' ע''ז (ד' יז:)

2.

Unin of flax is spun. Warp and woof are not mentioned regarding it, for it is not recognized which is warp and which is woof, like it says in Avodah Zarah (17b);

אייתו ליה תרי קיבורי אמרו ליה הי דשתיא והי דערבא איתרחיש ליה ניסא אתא זיבורא ויתיב (הגהה בגליון) על דערבא כו' אלמא לא מינכר בפשתן

i.

Citation (17b): [To test if R. Eliezer ben Parta was truly an expert weaver,] they brought to him two balls of thread, and asked which is the warp and which is the woof. A miracle occurred, and a female bee came and sat on the woof (it corresponds to a female, for the warp in inserted into it.) This shows that regarding flax, the difference is not recognized (unless one is an expert).

15)

TOSFOS DH Kol ha'Yotzei Min ha'Etz Ein Madlikin

תוספות ד"ה כל היוצא מן העץ אין מדליקין

(SUMMARY: Tosfos explains why we light with cotton.)

פי' בקונטרס לעיל כגון בקנבוס וצמר גפן

(a)

Explanation #1 (Rashi, above): E.g. hemp and cotton (are from trees, and one may not light with them).

ואין נראה לר''ת דא''כ יהא אסור להדליק בו ומעשים בכל יום שמדליקין בצמר גפן וגם טוב מאד לפתילה

(b)

Rebuttal (R. Tam): If so, it should be forbidden to light with it. It is widespread that people light with cotton! Also, it is very good for a wick!

ואור''י ודאי מותר להדליק בקנבוס וצמר גפן דאינם יוצאים מן העץ אלא זרע הוא כדאמרי' במנחות קנבוס ולוף אסרה תורה שאר זרעים כו' ופשתן נמי מין זרע כמו קנבוס

(c)

Explanation #2 (Ri): Surely, one may light with hemp and cotton. They do not come from trees, rather, they are seeds, like it says in Menachos (15b) that the Torah forbids [Kilai ha'Kerem of Zera'im] only with hemp and Luf. Other Zera'im [are forbidden only mid'Rabanan]. Also flax is a kind of seed, like hemp;

אלא דאיצטריך במתני' למשרי פשתן משום דאיקרי עץ כדכתיב ותטמנם בפשתי העץ

1.

Our Mishnah needs to permit flax (even though the general rule does not apply to seeds) because it is called Etz - "va'Titmenem b'Fishtei ha'Etz";

וכמו עץ הדעת למ''ד חטה היתה וקרי לה עץ אע''פ שאינה עץ

i.

This is like Etz ha'Da'as, according to the opinion that it was wheat. It is called Etz, even though it is not a tree.

ועוד דאמר בכיצד מברכין (ברכות דף מ: ושם) כל היכא דאי שקלת לפירא ולא הדר אילנא ומפיק לא מברכינן עליה בורא פרי העץ

(d)

Explanation #3: It says in Brachos (40b) that whenever if you take the fruit, and the tree will not produce [more Peros in that place], we do not bless Borei Peri ha'Etz;

ופשתן וקנבוס וצמר גפן אי שקלת לפירא היינו הזרע לא הדר אילנא ומפיק הלכך לאו יוצא מן העץ נינהו

1.

Flax, hemp and cotton, if you take the Pri, i.e. the seeds, the tree will not produce more [there]. Therefore, they are not called "what comes from a tree."

16)

TOSFOS DH v'Ein Mitamei Tum'as Ohalim Ela Pishtan

תוספות ד"ה ואין מטמא טומאת אהלים אלא פשתן

(SUMMARY: Tosfos resolves this with other sources.)

והא דאמר לעיל בפ''ק (דף יז.) ועל עצמן בכל שהן משמע דכל הכלים נעשה אהל לקבל טומאה מחמת אהל

(a)

Implied question: It says above (17a) that Kelim of any size bring Tum'ah on themselves [when they tower over Tum'as Mes]. This implies that all Kelim can become an Ohel to receive Tum'ah due to Ohel!

הכא איירי בדבר הקבוע שחיברו לקרקע אע''ג שמתחילה היה בגד כיון שחיברו לאהל בטלו מתורת בגד ואין מיטמא אלא פשתן אע''פ שהוא מחובר כדכתיב והזה על האהל כו'

(b)

Answer: Here we discuss something attached to the ground. Even though initially it was a garment, since it was connected to an Ohel, it lost the status of a garment, and it is not Mitamei, except for linen, even though it is connected, like it says "v'Hizah Al ha'Ohel..."

וקשה לר''י דתנן באהלות (פ''ח מ''א) אלו מביאין וחוצצין השידה והתיבה כו' והסדינים שהם עשוים אהלים

(c)

Question (Ri): A Mishnah in Ohalos (8:1) says "the following bring Tum'ah and block - a chest, box... and sheets. They become Ohalim;

ואיך חוצצין סדינין של פשתן בפני הטומאה והא כל דבר המקבל טומאה אינו חוצץ בפני הטומאה

1.

How can linen sheets block Tum'ah? Anything that receives Tum'ah cannot block Tum'ah!

וי''ל דמיירי בסדינין של משי וקבועין שאינן מטמאים

(d)

Answer #1: It discusses linen sheets that are attached. They do not receive Tum'ah.

ורשב''א פירש במשניות בע''א:

(e)

Answer #2: The Rashba (i.e. R. Shimshon) explained differently in the Mishnayos (on 8:1. An Ohel, even though it becomes Tamei, blocks Tum'ah.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF