1)

TOSFOS DH V'SHEBESOCHAH

תוספות ד"ה ושבתוכה

(SUMMARY: Tosfos explains that "v'Shebsochah" is not in the Mishnah.)

אין זה במשנה אלא שהש"ס מדקדק מדנקט הניתזין והניצפין אינן בכי יותן משמע הא שבתוכה הרי הן בכי יותן

(a)

Observation: This statement is not part of the Mishnah. Rather, the Gemara deduces that since the Mishnah said that whatever sprays and overflows is not included in Ki Yutan, it implies that whatever is caught inside of it is included in Ki Yutan.

2)

TOSFOS DH SHEMA YAHAROG

תוספות ד"ה שמא יהרוג

(SUMMARY: Rashi and Rabeinu Tam argue regarding the definition of "Kinah" and "Parosh.")

פירש הרב יוסף מאורליינ"ש דכינה היינו שחורה הקופצת דכתיב והך את עפר הארץ והיה לכנים (שמות ח) ודרך שחורה הקופצת לצאת מן הארץ ובזאת נחלקו עליו רבנן

(a)

Opinion #1: Rav Yosef from Orleans explains that "Kinah" -- "lice" in our Gemara refers to black jumping lice, as discussed in the Pasuk, "And hit the dust of the earth and it will turn to lice" (Shemos 8:12). It is normal for black jumping lice to come out of the ground. The Rabbanan argued with Rebbi Eliezer regarding these lice.

אבל פרעוש היא הכינה הרוחשת וחייב עליה אפילו לרבנן כדאמרי' בפ' שמונה שרצים (לקמן דף קז: ושם)

1.

Opinion #1 (cont.): However, a "Parush" is crawling lice, and one is liable if he kills one even according to the Rabbanan, as stated later (107b).

ואין נראה לר"ת דאמרינן במדרש אף כי אנוש רימה אלו כנים שבראש

(b)

Question #1: This does not appear correct according to Rabeinu Tam, as we say in the Medrash, "however, a person is a worm" refers to head lice.

ובנדה פ"ב (דף כ:) שלח לה מסריקותא מקטל קלמי ופי' בקונטרס מסרק להרוג כנים ואין דרך שחורה הקופצת להיות בראש

1.

Question #1 (cont.): In Nidah (20b), the Gemara says that Rava sent Ifra Hurmiz a comb that is "Mekatel Kalmi." Rashi explains that this means that the comb was used to kill lice. It is abnormal for black jumping lice to be in a person's hair (and therefore it is difficult to say this is the definition of Kinah.)

ועוד בברכות (פ"ז דף נא:) אמרינן ממהדורי מילי ומסמרטוטי קלמי ודרך כנים לבנות הרוחשות להיות בסמרטוטי מבגדים ישנים

(c)

Question #2: Additionally, in Berachos (51b) we say that people who travel from city to city have a lot to say, and worn out clothes produce lice. It is normal for white crawling lice to be found in worn out old clothes.

ועוד דפרעוש אמר לקמן בפרק שמונה שרצים (דף קז:) שהוא פרה ורבה וכינה הרוחשת אינה פרה ורבה אלא באה מזיעת אדם

(d)

Question #3: Additionally, the Gemara later (107b) says that a Parush reproduces while a crawling Kinah does not, but rather is created from the sweat of a person.

לכך נראה לר"ת דשחורה הקופצת היא פרעוש וחייב עליה לכ"ע וכינה הרוחשת שרי להרוג כב"ה המתירין ובקונטרס נמי פירש בסמוך דרבה מקטע להו בשבת

(e)

Opinion #2: Rabeinu Tam therefore understands that the black jumping lice are called Parosh, and everyone agrees one is liable for killing it. Beis Hillel, who are lenient in this matter, hold that the crawling lice can be killed. Rashi explains later that Rabah killed them on Shabbos.

3)

TOSFOS DH MEE ALIMA

תוספות ד"ה מי אלימא

(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara though there was proof from the Beraisa when the Mishnah is worded in almost identical fashion.)

והפושט

(a)

Implied Question: The one who was answering the question thought as follows. (Why didn't he realize this Beraisa was not better proof than the Mishnah?)

ס"ד דברייתא דרכה לפרש טפי ממתניתין

(b)

Answer #1: He thought that the Beraisa is usually more explicit than the Mishnah (and therefore there must be only one reason for both).

ועוד דבברייתא קתני אין פולין ואין קורין משמע טפי דקאי לאור הנר אתרוייהו מבמתני' דקתני ולא יפלה את כליו

(c)

Answer #2: Additionally, the Beraisa states that one cannot check his clothes for lice or read. This implies by candlelight more than the Mishnah implies it is done by candlelight, as the Mishnah states "And he should not check his clothes for lice" implying it is a separate topic (the Maharam explains that this is through the use of the Vav meaning "And etc." in the word "v'Lo").

4)

TOSFOS DH AFILU LEHAVCHIN

תוספות ד"ה אפילו להבחין

(SUMMARY: Tosfos proves that one cannot analyze items of clothing to see which one is his by candlelight.)

דרכן היו להיות שוין

(a)

Explanation: They had similar looking clothes.

מכאן נראה לאסור להבחין בין בגדו לבגדי חברו לאור הנר

(b)

Opinion: We see from our Gemara that one cannot determine which of two items of clothing is his and which belongs to his friend by candlelight.

5)

TOSFOS DH NOTEL

תוספות ד"ה נוטל

(SUMMARY: Rashi and Tosfos argue whether Aba Shaul holds like the Rabbanan or Rebbi Eliezer.)

נראה לפרש דאבא שאול כרבנן וגזר מלילה דכינה אטו מלילה דפרעוש ומלילה דפרעוש שמא יהרוג וכולה חדא גזירה היא

(a)

Explanation #1: It appears that Aba Shaul holds like the Rabbanan, and he decrees that one may not roll a Kinah because he might come to roll a Parush. One may not roll a Parush as he might kill it. However, this is all considered one decree.

ורש"י פי' דכר' אליעזר סבירא ליה

(b)

Explanation #2: Rashi explains that Aba Shaul holds like Rebbi Eliezer.

וקשה דמשמע דרבי אליעזר סבירא ליה דלפלות נמי אסור דקאמר לעיל לא יפלה שמא יהרוג ור' אליעזר היא

(c)

Question: This is difficult, as it implies that Rebbi Eliezer holds that checking clothes for lice is also forbidden, as he says that one cannot do so as he might kill one of them. This is according to Rebbi Eliezer! (How can Aba Shaul share Rebbi Eliezer's opinion if Aba Shaul holds it is permitted to carry them and throw them off the clothing?)

ומיהו י"ל דלעיל לא קאי הכי

(d)

Answer: We do not remain with this understanding of Rebbi Eliezer as implied earlier. (Rather, we conclude that Rebbi Eliezer only forbade doing this at night near a candle because one might tip the candle, not because it is forbidden to take away the lice.)

6)

TOSFOS DH RABAH

תוספות ד"ה רבה

(SUMMARY: Rashi and the Riva argue regarding whether our Gemara is discussing a weekday or Shabbos.)

מפרש ריב"א בחול וקאי אדרב הונא דקאמר זהו כבודו אפילו בחול

(a)

Explanation #1: The Riva explains that this refers to Shabbos, and it is regarding Rav Huna's statement that this is honor, even during the week.

ואנן סמכינן ארש"י דפי' בשבת וקיימא כבית הלל דשרו בסמוך

(b)

Explanation #2: We rely on Rashi who says that this is referring to Shabbos, and we hold like Beis Hillel who permits this later.

12b----------------------------------------12b

7)

TOSFOS DH REBBI YEHUDAH

תוספות ד"ה רבי יהודה

(SUMMARY: Tosfos explains how Rebbi Meir and Rebbi Yehudah can say that one can effectively pray for the sick.)

ק' לר"ת מה מועלת תפלה לר' מאיר ור' יהודה דקאמר בפ"ק דר"ה (ד' טז. ושם) הכל נידונים בר"ה וגזר דין שלהם נחתם ביוה"כ דברי ר"מ ר' יהודה אומר הכל נידונין בר"ה וגזר דין של כל אחד ואחד נחתם בזמנו בפסח על התבואה ואדם ביום הכפורים

(a)

Question: Rabeinu Tam has a difficulty with this. How should prayer help according to Rebbi Meir and Rebbi Yehudah? In Rosh Hashanah (16a), Rebbi Meir says that everyone is judged on Rosh Hashanah, and their verdict is sealed on Yom Kippur. Rebbi Yehudah says that everyone is judged on Rosh Hashanah, and everyone's verdict is sealed during the time when that part of the verdict is judged. The amount of grain he receives is sealed on Pesach, and his verdict is sealed on Rosh Hashanah.

ר' יוסי אומר אדם נידון בכל יום ואמר התם אמר רב יוסף כמאן מצלינן האידנא אקצירי ואמריעי כר' יוסי משמע דלר"מ ולר' יהודה לא מהניא צלותא

1.

Question (cont.): Rebbi Yosi says that a person is judged everyday. The Gemara (ibid.) quotes Rav Yosef as stating that we pray nowadays regarding the sick and the Torah scholars according to Rebbi Yosi. This implies that according to Rebbi Meir and Rebbi Yehudah it would not even help (as their fate has already been sealed)!

וי"ל דהכא בשבת שבין ר"ה ובין יוה"כ איירי

(b)

Answer #1: We are discussing the Shabbos between Rosh Hashanah and Yom Kippur.

ולפי מאי דמשני התם איבעית אימא כדר' יצחק דאמר ר' יצחק יפה צעקה לאדם בין קודם גז"ד כו' אתי הכא שפיר

(c)

Answer #2: According to the second answer given there (ibid.) that it could be according to Rebbi Yitzchak who says that it is always good for a person to cry out to Hash-m whether before the verdict or afterwards, our Gemara is understandable.

8)

TOSFOS DH SHAVNA

תוספות ד"ה שבנא

(SUMMARY: Rabeinu Tam and the Ri argue whether it is permitted to call someone Shavna.)

ר"ת לא גריס שבנא דשבנא רשע הוה ולא מסקינן בשמיה דשם רשעים ירקב כדאמר בפרק אמר להם הממונה (יומא דף לח:)

(a)

Text #1: Rabeinu Tam does not have the text, "Shavna" as Shavna was an evildoer. We would never find a person who named after him, as "the name of an evildoer is left to rot," as stated in Yoma (38b).

אלא גרס שכנא דהוי נמי שם אדם כדאמר בסוטה (דף כא.) אלא כשכנא אחי הלל

1.

Text #1 (cont.): Rather, the correct text is, "Shachna" which is also a name, as stated in Sotah (21a), "Rather, like Shachna, the brother of Hillel."

ונראה לר"י דשפיר גרס שבנא דאטו אם אחד רשע ושמו אברהם לא נקרא בשם זה אחר

(b)

Text #2: It appears to the Ri that the text indeed should be "Shavna." Just because there is an evildoer who is called Avraham does not mean that we will no longer call anyone Avraham!

ואשכחן דתרי שבנא הוו כמו שמוכיח בישעיה (כב) דכתיב שבנא אשר על הבית וכתיב וקראתי לעבדי לאליקים וגו' וממשלתך אתן בידו וכתיב בתר הכי (שם לו) ויבא אליו אליקים אשר על הבית ושבנא הסופר משמע דשבנא אשר על הבית כבר מת והיה אליקים במקומו ושבנא הסופר היה אחר

1.

Text #2 (cont.): We find that there were two people called Shavna. This is apparent from the Pasuk in Yeshaya, "Shavna that is responsible for the house." The Pasuk continues, "And I will call to my servant to Elyakim...and I will put your kingdom in his hands." The Pasuk continues later, "And Elyakim who was in charge of the house came along with Shavna the scribe." This implies that the Shavna that was in charge of the house had already died, and Elyakim took over from him. This was a different Shavna.

9)

TOSFOS DH SHE'AIN

תוספות ד"ה שאין

(SUMMARY: Tosfos notes that Gavriel knows Aramaic.)

לבד מגבריאל כדאמר בסוטה בריש אלו נאמרין (דף לג.) דאמר מר בא גבריאל ולמדו שבעים לשונות ליוסף

(a)

Observation: This does not include Gavriel, as the Gemara in Sotah (33a) says that Mar says that Gavriel came and taught Yosef all seventy languages.

ותימה דאפי' מחשבה שבלב כל אדם יודעים ולשון ארמי אין יודעים

(b)

Question: How can it be that they even know the hidden thoughts of every man and they do not know Aramaic?!

10)

TOSFOS DH LO YEISHEV

תוספות ד"ה לא ישב

(SUMMARY: Tosfos explains that the Gemara means one should not sit above the Shechinah.)

נראה דדוקא כשחולה שוכב בנמוך שלא ישב גבוה ממראשותיו של חולה

(a)

Observation: It appears that this only applies when the sick person is laying lower. A person should not sit (i.e. in a chair that is) higher than the head of the sick person.

11)

TOSFOS DH REBBI NASAN

תוספות ד"ה רבי נתן

(SUMMARY: Tosfos explains when the Gemara asks, "If Hash-m does not even allow an animal of a righteous person to "sin" etc.)

הכא ובמכות (דף ה:) גבי יהודה בן טבאי שהרג עד זומם ובהאשה רבה (יבמות דף צו:) גבי הא שנקרע ס"ת בחמתן לא פריך ומה בהמתן של צדיקים אין הקב"ה מביא תקלה כו'

(a)

Implied Question: In our Gemara, in Makos (5b) regarding Yehudah ben Tabai who killed an Eid Zomeim, and in Yevamos (96b) regarding a Sefer Torah that was torn due to anger, the Gemara does not ask, "If Hash-m does not even allow an animal of a righteous person to "sin" etc. (Why not?)

אומר ר"ת דלא פריך בשום מקום אלא גבי אכילת איסור שגנאי הוא לצדיק ביותר

(b)

Answer: Rabeinu Tam explains that this is only asked regarding righteous people who ate prohibited food, as this is very denigrating to a righteous person.

וההוא דערבי פסחים (פסחים דף קג: ושם) דר' ירמיה אישתלי וטעים קודם הבדלה והנהו דמס' ר"ה (דף כא.) דקאמר בסים תבשילא דבבלאי בצומא רבה דמערבא

(c)

Implied Question: The Gemara in Pesachim (103b) says that Rebbi Yirmiyah once forgot and ate before Havdalah. The Gemara in Rosh Hashanah (21a) says that Levi said, "The food of the Babylonians is tasty on Yom Kippur as established in Eretz Yisrael." (Both of these cases imply there was a prohibition involving eating, yet the Gemaros do not ask "If Hash-m does not even allow an animal etc." Why not?)

התם לא הוה מאכל איסור אלא השעה אסורה

(d)

Answer: In those cases, the food itself was not prohibited, rather it was eaten at a prohibited time.

ובבראשית רבה אמרינן ר' ירמיה שלח לר' זירא חד טרסקל דתאנים ומסיק בין דין לדין מתאכל תאנתא בטבלא

(e)

Implied Question: The Bereishis Rabah says that Rebbi Yirmiyah sent Rebbi Zeira a basket of figs, and it relates that it ended up being eaten before Terumos and Ma'aseros were taken (as Rebbi Yirmiyah thought Rebbi Zeira would take Ma'aser anyway, and Rebbi Zeira thought Rebbi Yirmiyah certainly took Ma'aser.) (Why isn't the question asked there?)

הא קאמר עלה ר' אבא בר זימנא בשם ר' אליעזר זעירא אם הראשונים מלאכים אנו בני אינש ואם הם בני אינש אנו כחמורים ולא כחמורו של ר' פנחס בן יאיר

(f)

Answer: Rebbi Aba bar Zimna in the name of Rebbi Eliezer Zeira indeed remarks there, "If the earlier ones were like angles, we are like people. If they were like people, we are like donkeys, and not like the donkey of Rebbi Pinchas ben Yair."

12)

TOSFOS DH SHAMASH

תוספות ד"ה שמש

(SUMMARY: Tosfos explains the Gemara's question.)

ללישנא בתרא מבעי ליה

(a)

Observation: This question is asked on the second version.

ור"ת גריס הא והא בשמש שאינו קבוע איבעיא להו שמש קבוע בדמשחא מאי דשמש שאינו קבוע בודק יפה שלא יעבירוהו אבל קבוע לא מרתת שיעבירוהו בשביל כך כיון שהוקבע כבר

(b)

Text: Rabeinu Tam had the text, "They are both regarding a servant who is not permanent. What is the law regarding a permanent servant and the oil? A temporary servant checks carefully so that he should not be fired, but a permanent servant does not as he is not scared that they will fire him due to this oversight, since he has seniority."

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF