NEDARIM 78 (18 Teves 5783) - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

WHOM DO WE AUTHORIZE TO PERMIT ALONE? (Yerushalmi Perek 10 Halachah 8 Daf 35a)

רבי זעירא רב יהודה ירמיה בר אבא בשם רבי שמואל שלשה שיודעין לפתוח מתירין כזקן.

(a)

(R. Ze'ira citing Rav Yehudah citing R. Yirmeyah bar Aba citing R. Shmuel): Three who know how to be Pose'ach, they can permit like a Chacham.

סברין מימר במקום שאין זקן.

(b)

Assumption: This is only in a place where there is no Chacham.

רבנין דקיסרין אפילו במקום שיש שם זקן.

(c)

Rebuttal (Rabanan of Kisarin): It is even where there is a Chacham.

[דף לה עמוד ב] אמרין קומי רבי יסא [צ"ל שרי נדרא ר"ז בעי קומי ר' יוסי ר"ה ראשי מטות - קרבן העדה]

(d)

They said in front of R. Yosa that Rav Huna permitted a vow [alone]. R. Ze'ira asked R. Yosi, is Rav Huna Roshei Matos (qualified to permit alone)?

[צ"ל א"ל אין לית - קרבן העדה] רב הונא ראשי מטות. מאן אינון ראשי מטות. רב הונא ראש לראשי המטות.

1.

R. Yosi: If Rav Huna is not Roshei Matos, who is Roshei Matos?! Rav Huna is the greatest of Roshei ha'Matos! (Perhaps R. Ze'ira thought that Semichah is required. However, see RAN 78b DH b'Yachid. - PF)

מהו למנות זקינים לדברים יחידים.

(e)

Question: May one authorize Chachamim to rule about isolated matters?

נישמעינה מן הדא רב מניתיה רבי להתיר נדרים ולראות כתמים.

(f)

Answer: We learn from the following. Rebbi authorized Rav to permit Nedarim and inspect stains (Dam Nidah);

מן דדמך בעא גבי בריה מומי בכורות.

1.

After [Rebbi] died, Rav requested from [Rebbi's] son [permission to rule about] Mumim in Bechoros (when it has a blemish, one may eat it like Chulin).

אמר ליה איני מוסיף לך על מה שנתן לך אבא.

2.

Rebbi's son: I do not add to you [more permission] over what my father gave to you.

אמר רבי יוסי בי רבי בון כולא יהב ליה לדון יחידי ולהתיר נדרים ולראות כתמים ולראות מומין שבגלוי מן דדמך בעא גבי בריה מומין שבסתר. אמר ליה איני מוסיף לך על מה שנתן לך אבא.

(g)

(R. Yosi bei R. Bun): [Rebbi] authorized [Rav] about everything - to judge alone, to permit Nedarim, to inspect stains and to see (rule about) blatant Mumim in Bechoros. After he died, he from his son [permission for] Mumim that are not obvious. He said, I do not add to you over what my father gave to you. (Rav was too proficient in Mumim. If he would permit Mumim that people did not recognize, they would extrapolate and permit similar matters that are true Mumim.)

אף על גב דתימר ממנין זקינים לדברים יחידים והוא שיהא ראוי לכל הדברים.

(h)

Limitation: Even though you say that one may authorize Chachamim for isolated matters, he must be proper to rule about everything.

כהדא רבי יהושע בן לוי מני לכל תלמידוי והוא מצטער על חד דהוה גבי בעייניה ולא הוה יכיל ממניתיה

1.

This is like R. Yehoshua ben Levi. He authorized all of his Talmidim, but he was pained about one [Talmid] who was stricken in one eye (his vision was impaired, so he could not inspect stains - ALEI TAMAR and HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA, Chagigah 1:8), so he could not appoint him.

ומני יתיה לדברים יחידים.

i.

Question: He should have appointed him for specific matters!

הדא אמרה הראוי לדבר אחד ראוי לכל הדברים. ושאינו ראוי לכל הדברים אפילו לדבר אחד אינו ראוי.

ii.

Answer: Rather, this shows that one who is proper for all matters, he is proper for one matter. One who is not proper for all matters, even for one matter he is not proper.

מהו למנות זקינים לימים.

(i)

Question: May we appoint Chachamim temporarily?

נישמעינה מן הדא דרבי חייה בר אבא אתא לגבי ר' לעזר אמר ליה פייס לרבי יודן נשייא דיכתוב לי חדא איגרא דאיקר דאיפוק לפרנסתי לארעא ברייתא

(j)

Answer: We learn from the following. R. Chiya bar Aba came to R. Lazar, and said "appease R. Yudan the Nasi to write one letter for me [that I am worthy] of honor, and I will to go Chutz la'Aretz for income";

ופייסיה וכתב ליה הרי ששלחנו לכם אדם גדול שלוחינו וכיוצא בנו עד שיגיע אצלינו.

1.

He appeased him, and he wrote "behold, we sent to you a great man, our Shali'ach, and he is [proper to rule] like us, until he comes [back] to us. (This shows that one may appoint temporarily.)

רבי חזקיה רבי דוסתי רבי אבא בר זמינא ומטו בה בשם רבי דוסתי סבא אכן כתב ליה הרי שלחנו לכם אדם גדול שאינו בוש לומר לא שמעתיו.

(k)

(R. Chizkiyah citing R. Dostai citing R. Aba bar Zamina, and some say that in the name of R. Dostai the elder): He wrote 'behold, we sent to you a great man, that he is not ashamed to say "I did not hear it".'

מהו להתיר בפלונס.

(l)

Question: May one permit vows with Palonas (a head covering, or must he wear specifically a Talis)?

ר' אבהו בשם ר' יוחנן מתירין בפלונס. ריב"ל התיר בפלונס.

(m)

Answer (R. Avahu citing R. Yochanan): We permit with Palonas. R. Yehoshua ben Levi permits with Palonas.

ר' הונא בשם ר' ירמיה במקום שאין טלית.

(n)

(R. Huna citing R. Yirmeyah): This is [only] in a place where there is no Talis.

א"ר יוסי בי רבי בון בנדרים הקלים:

(o)

(R. Yosi bei R. Bun): This is [only] for simple vows [that are permitted through mere regret of the vow itself].

הדרן עלך פרק נערה המאורסה
HADRAN ALACH PEREK NA'ARAH HA'ME'ORASAH