1)

THE SHI'UR OF TZITZIS

דאי לא תימא הכי כיוצא בו לולב אין לו שיעור הכי נמי דאין לו שיעור כלל
(a)

Support: It says 'similarly, there is no Shi'ur of a Lulav.' This cannot mean that there is no Shi'ur at all!

והתנן לולב שיש בו ג' טפחים כדי לנענע בו כשר
1.

(Mishnah): If a Lulav is three Tefachim (and an additional Tefach) that rustles when shaken, it is Kosher.

אלא אין לו שיעור למעלה אבל יש לו שיעור למטה
2.

We must explain that there is no maximum length of a Lulav, but there is a minimum;

ה"נ אין לו שיעור למעלה אבל יש לו שיעור למטה
3.

Likewise, there is no maximum length of Tzitzis, but there is a minimum!

ת"ר ציצית אין ציצית אלא ענף וכן הוא אומר (יחזקאל ח) ויקחני בציצית ראשי
(b)

(Beraisa): Tzitzis refers to the Anaf (the strings that hang straight) - "va'Yikacheni b'Tzitzis Roshi."

ואמר אביי וצריך לפרודה כי צוציתא דארמאי
(c)

(Abaye): The strings must be separated like the Bluris of Nochrim (hair grown long for the sake of idolatry. It is tied near the head, and separate away from the head.)

ת"ר הטיל על הקרן או על הגדיל כשירה
(d)

(Beraisa): If one attached strings on the corner (Rashi - on the edge; R. Gershom - without distancing three Etzba'os) or on the Gedil (a thick border to prevent the garment from tearing; alternatively, strings on the ends of the garment), it is Kosher;

רבי אליעזר בן יעקב <אומר> פוסל בשתיהן
(e)

R. Eliezer ben Yakov says, both of these are Pasul.

כמאן אזלא הא
(f)

Question: Like which Tana does Rav hold?

דאמר רב גידל אמר רב ציצית צריכה שתהא נוטפת על הקרן שנאמר (במדבר טו) על כנפי בגדיהם
1.

(Rav): Tzitzis must hang over the corner.

כמאן כרבי אליעזר בן יעקב
(g)

Answer: He holds like R. Eliezer ben Yakov.

אמר ר' יעקב אמר רבי יוחנן וצריך שירחיק מלא קשר גודל
(h)

(R. Yakov): One must distance the Tzitzis from the corner a full thumb joint (Rashi - from the end of the thumb until the first knuckle; R. Gershom - the entire length of the thumb. This equals three thumb-widths).

ואיצטריך דרב פפא ואיצטריך דר' יעקב
(i)

We need the teachings of R. Yakov and Rav Papa (41b, 3:j);

דאי מדרב פפא הוה אמינא תוך ג' דלא לירחיק טפי וכמה דמקרב מעלי איצטריך דר' יעקב
1.

Rav Papa gave the maximum distance (three Etzba'os) from the corner. One might have thought that the closer it is, the better (without limit)!

ואי מדרבי יעקב הוה אמינא מלא קשר גודל דלא ליקרב טפי וכמה דרחיק מעלי צריכא
2.

R. Yakov gave the minimum distance from the corner. One might have thought that the further it is, the better!

רבינא ורב סמא הוו יתבי קמיה דרב אשי חזייה רב סמא לקרניה דגלימיה דרבינא דסתר ובצר ממלא קשר גודל
(j)

The corner of Ravina's garment tore. The Tzitzis was no longer a Godel from the corner.

אמר ליה לא סבר לה מר להא דר' יעקב
1.

Rav Sama (to Ravina): Do you disagree with R. Yakov's teaching?!

אמר ליה בשעת עשייה איתמר
2.

Ravina: That applies only when attaching the Tzitzis.

איכסיף אמר ליה רב אשי לא תתקיף לך חד מינייהו כתרי מינן
3.

Rav Sama was embarrassed. To console him, Rav Ashi said 'people from Eretz Yisrael (such as Ravina) have twice the Chachmah of people of Bavel.'

רב אחא בר יעקב רמי ארבע ועייף להו מיעף ומעייל להו בגלימא ואביק להו מיבק
(k)

Rav Acha bar Yakov folded four strings, and put the folded ends through the corner. He then put the two ends of each string through the loop in its middle;

קסבר בעינן תמניא בגלימא כי היכי דליהוי גדיל גדילים במקום פתיל
1.

He requires eight strings through the garment itself, to fulfill Gedilim (four strings) where there is Pesil. (Rashi; Tosfos - he requires four strings of Lavan, and four of Techeles. Bach (on Rif 12b:3 - he requires eight strings in the garment, just like we require eight where there is Pesil.)

רב ירמיה מדפתי רמי תמניא דאינהו שיתסר ולא אביק להו
(l)

R. Yirmeyah mi'Difti folded eight strings, and put the folded ends through the corner. He did not put the 16 ends through the loops;

מר בריה דרבינא עביד כדידן
(m)

Mar brei d'Ravina did as we do. (He put four unfolded strings through the corner.)

2)

ON WHICH MITZVOS DO WE BLESS?

רב נחמן אשכחיה לרב אדא בר אהבה רמי חוטי וקא מברך לעשות ציצית
(a)

Rav Ada bar Ahavah made a Brachah on making Tzitzis.

א"ל מאי ציצי שמענא הכי אמר רב ציצית אין צריכה ברכה
1.

Rav Nachman: This is wrong. Rav taught that we do not bless on making Tzitzis.

כי נח נפשיה דרב הונא על רב חסדא למירמא דרב אדרב ומי אמר רב ציצית אין צריך ברכה והא אמר רב יהודה אמר רב מנין לציצית <בעובד כוכבים> {בגוי} שהיא פסולה שנאמר (במדבר טו) דבר אל בני ישראל ועשו להם ציצית בני ישראל יעשו ולא <העובדי כוכבים> {הגוים} יעשו
(b)

Version #1 - Rav Chisda - Contradiction (Rav Yehudah citing Rav): A Nochri cannot make Tzitzis, because it says "Daber El Bnei Yisrael v'Asu Lahem Tzitzis." Yisraelim can make Tzitzis, but Nochrim cannot!

והא מאי רומיא
1.

Question: What is the contradiction?

אמר רב יוסף קסבר רב חסדא כל מצוה שכשירה <בעובד כוכבים> {בגוי} בישראל אין צריך לברך כל מצוה שפסולה <בעובד כוכבים> {בגוי} בישראל צריך לברך
2.

Answer (Rav Yosef): Rav Chisda holds that a Yisrael blesses precisely on Mitzvos that a Nochri cannot do.

וכללא הוא והרי מילה דכשירה <בעובד כוכבים> {בגוי}
3.

Question: A Nochri can circumcise, but we bless on it!

דתניא עיר שאין בה רופא ישראל ויש בה רופא ארמאי ורופא כותי ימול ארמאי ואל ימול כותי דברי רבי מאיר
i.

(Beraisa - R. Meir): If there is not a Yisrael who can circumcise, a Nochri should circumcise, but not a Kusi. (Kusim are Nochrim who were settled in place of the 10 Shevatim, and their descendants. They converted to avoid being eaten by lions, but they did not observe all the Mitzvos.)

רבי יהודה אומר כותי ולא ארמאי
ii.

R. Yehudah says, a Kusi should circumcise, but not a Nochri.

ובישראל צריך לברך דאמר מר המל אומר ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו על המילה
4.

One who circumcises blesses '...v'Tzivanu Al ha'Milah'!

מידי הוא טעמא אלא לרב רב מיפסיל פסיל
(c)

Answer: This is not difficult for Rav. He holds that a Nochri cannot circumcise!

דאיתמר מנין למילה <בעובד כוכבים> {בגוי} שפסולה
1.

Question: What is the source that a Nochri cannot circumcise?

דרו בר פפא משמיה דרב אמר (בראשית יז) ואתה את בריתי תשמור
2.

Answer #1 (Daro bar Papa citing Rav): We learn from "v'Atah Es Brisi Tishmor."

ר' יוחנן אמר (בראשית יז) המול ימול המל ימול
3.

Answer #2 (R. Yochanan): "Himol Yimol" - one who is circumcised will circumcise others.

סוכה מסייע ליה תפילין הוי תיובתיה
(d)

Question: Sukah supports Rav Chisda's rule, but Tefilin refutes it!

הרי סוכה דכשירה <בעובד כוכבים> {בגוי} דתניא סוכת <עובדי כוכבים> {גוים} סוכת נשים סוכת בהמה סוכת כותיים סוכה מכל מקום כשירה ובלבד שתהא מסוככת כהילכתא
1.

(Beraisa): A Sukah is Kosher even if it was made by or for Nochrim, women, animals, or Kusim, as long as it has the proper amount of Sechach;

ובישראל אין צריך לברך
2.

A Yisrael who builds a Sukah does not bless (on building it).

דתניא העושה סוכה לעצמו אומר ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שהחיינו וקימנו והגיענו לזמן הזה בא לישב בה אומר ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו לישב בסוכה
i.

(Beraisa): A Yisrael who builds a Sukah blesses 'Shehecheyanu'. When he dwells in it, he blesses '... v'Tzivanu Leshev ba'Sukah'.

ואילו לעשות סוכה לא מברך
ii.

He does not bless 'to make a Sukah'!

תפילין תיובתיה והרי תפילין דפסולות <בעובד כוכבים> {בגוי} דתני רב חיננא בריה דרבא (דף מב,ב) מפשרניא ספר תורה תפילין ומזוזות שכתבן <צדוקי> {אפיקורוס} <כותי> {מוסר} <עובד כוכבים> {גוי} עבד אשה וקטן מומר פסולין שנאמר וקשרתם וכתבתם כל שישנו בקשירה ישנו בכתיבה כל שאינו בקשירה אינו בכתיבה
3.

(R. Chinena - Beraisa): A Sefer Torah, Tefilin or Mezuzah written by any of the following is Pasul - a Tzeduki (Tzedukim kept the Mitzvos according to their mistaken understanding, they did not heed the Oral tradition; some texts say 'Min', i.e. a Nochri priest, even though he knows how to write it), Kusi, Nochri, slave, woman, child, or Mumar (idolater, or one who denies the Mitzvos). "U'Kshartam... u'Chsavtam" - only one who is commanded (and accepts) to wear Tefilin is Kosher to write.

42b----------------------------------------42b
ובישראל א"צ לברך
4.

A Yisrael who writes Tefilin does not bless;

דשלח רב חייא בריה דרב הונא משמיה דר' יוחנן על תפילין של יד אומר ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו להניח תפילין על תפילין של ראש אומר ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות תפילין
i.

(R. Chiya brei d'Rav Huna): We bless '...v'Tzivanu Lehani'ach Tefilin' on the Shel Yad, and (some say - if he talked in between or cannot wear the Shel Yad) 'Al Mitzvas Tefilin' on the Shel Rosh!

ואילו לעשות תפילין לא מברך
ii.

There is no Berachah for writing Tefilin.

אלא לאו היינו טעמא כל מצוה דעשייתה גמר מצוה כגון מילה אע"ג דכשירה <בעובד כוכבים> {בגוי} בישראל צריך לברך
(e)

Answer: We bless on a Mitzvah that is final (e.g. circumcision), even if Nochrim can do it;

וכל מצוה דעשייתה לאו גמר מצוה כגון תפילין אע"ג דפסולות <בעובד כוכבים> {בגוי} בישראל אינו צריך לברך
1.

We do not bless on a Mitzvah that is not final (e.g. writing Tefilin; the final Mitzvah is wearing them), even if Nochrim cannot do it.

ובציצית בהא קמיפלגי מר סבר חובת טלית הוא ומר סבר חובת גברא הוא
(f)

Amora'im argue about whether Tzitzis is a Chovas Talis or Chovas Adam. (Rav Chisda holds that it is Chovas Talis. Therefore, attaching Tzitzis is the final Mitzvah, so a Nochri may not do it, and Yisraelim bless on it; Rav Nachman holds that it is Chovas Adam, the final Mitzvah is wearing it, therefore a Nochri may attach the Tzitzis, so Yisraelim do not bless on this.)

א"ל רב מרדכי לרב אשי אתון הכי מתניתו לה אנן הכי מתנינן לה
(g)

Rav Mordechai (to Rav Ashi): You learned like Rav Chisda (above, (b). Therefore, you had a contradiction in Rav. The way we learned, there was no difficulty!)

א"ר יהודה אמר רב מנין לציצית <בעובד כוכבים> {בגוי} שכשירה שנאמר (במדבר טו) דבר אל בני ישראל ועשו להם ציצית יעשו להם אחרים
(h)

Version #2 - Rav Mordechai - (Rav Yehudah citing Rav): A Nochri can make Tzitzis - "Daber El Bnei Yisrael v'Asu Lahem Tzitzis." Others may make Tzitzis for Yisrael.

3)

MITZVOS THAT MUST BE PREPARED LISHMAH

אמר רב יהודה אמר רב עשאן מן הקוצים ומן הנימין ומן הגרדין פסולה
(a)

(Rav Yehudah): If Tzitzis were made from excess strands on the end of the garment, they are Pasul. (Rashi - this is due to Ta'aseh v'Lo Min ha'Asuy. Tosfos - they were not attached Lishmah);

מן הסיסין כשירה
1.

If they were made from Sisin (a certain plant), they are Kosher (even though they were not spun Lishmah);

כי אמריתה קמיה דשמואל אמר אף מן הסיסין פסולה בעינן טוייה לשמה
(b)

(Shmuel): Even from Sisin, they are Pasul. Tzitzis must be spun Lishmah.

כתנאי
(c)

Rav and Shmuel argue like the following Tana'im;

ציפן זהב או שטלה עליהן עור בהמה טמאה פסולות
1.

(Beraisa): If Tefilin were covered with gold or with hide of a Tamei animal, they are Pasul;

עור בהמה טהורה כשירות ואע"פ שלא עיבדן לשמן
2.

If they were covered with hide of a Tahor animal, they are Kosher, even if it was not tanned Lishmah;

רבן שמעון בן גמליאל אומר אף עור בהמה טהורה פסולות עד שיעבדן לשמן
3.

R. Shimon ben Gamliel disqualifies. The leather must be tanned Lishmah.

אמר ליה אביי לרב שמואל בר רב יהודה הא תכילתא היכי צבעיתו לה
(d)

Question (Abaye): How do you dye Techeles strings?

אמר ליה מייתינן דם חלזון וסמנין ורמינן להו ביורה [ומרתחינן ליה]
(e)

Answer (Rav Shmuel bar Rav Yehudah): We take the blood of the Chilazon (a special fish) and cook it with (Rashi - soak it in) dying ingredients such as alum;

ושקלינא פורתא בביעתא וטעמינן להו באודרא ושדינן ליה לההוא ביעתא וקלינן ליה לאודרא
1.

To see if it finished cooking, we take some in an eggshell, and dye a tuft of wool in it. We spill out the dye in the eggshell and burn the tuft.

שמע מינה תלת
(f)

We learn three laws from this;

שמע מינה טעימה פסולה
1.

A dyed sample is Pasul (for Techeles. This is why we burn the tuft);

ושמע מינה דבעינן צביעה לשמה
2.

The dying must be Lishmah (to make the wool Kosher for the Mitzvah);

ושמע מינה טעימה פסלה
3.

If the sample dye would be returned to the pot, it would disqualify all the dye inside.

היינו טעימה פסולה היינו צביעה לשמה
(g)

Question: A dyed sample is Pasul because dying must be Lishmah! (These are not independent laws)!

אמר רב אשי מה טעם קאמר מה טעם טעימה פסולה משום דבעינן צביעה לשמה
(h)

Answer (Rav Ashi): Indeed, the second law is merely the reason for the first. We learn only two laws.

כתנאי
(i)

Tana'im argue about the third law;

טעימה פסולה משום שנאמר (שמות כח) כליל תכלת דברי ר' חנינא בן גמליאל
1.

(Beraisa - R. Chanina ben Gamliel): If a sample was dyed in a pot, all the remaining dye is Pasul, for it says "Kalil Techeles." (Rashi - we require Kol (all the strength of the) Techeles. Nothing may be dyed previously with it. Tosfos - some of the dye absorbed in the sample, which was Lo Lishmah, is reabsorbed into the pot. The verse discusses Bigdei Kehunah; the same applies to Techeles in Tzitzis.)

רבי יוחנן בן דהבאי אומר אפילו מראה שני שבה כשר משום שנאמר (ויקרא יד) ושני תולעת
2.

R. Yochanan ben Dehavai is Machshir, for it says "u'Shni Tola'as." (We read this like Sheni, a second-hand absorption of red dye. The same applies to Techeles.)

ת"ר תכלת אין לה בדיקה ואין נקחית אלא מן המומחה
(j)

(Beraisa): This is no way to check Techeles. We must buy it from an expert (who knows that Kala Ilan is invalid);

תפילין יש להם בדיקה ואין ניקחין אלא מן המומחה
(k)

Tefilin can be checked (for missing or extra letters). Even so, we must buy them from an expert (who knows that the hide must be tanned Lishmah);

ספרים ומזוזות יש להן בדיקה וניקחין מכל אדם
(l)

Seforim and Mezuzos can be checked. We may buy them from anyone. (The hide need not be tanned Lishmah.)