1)

CONSTRUCTION OF THE MENORAH

אמר רב גובהה של מנורה תשעה טפחים
(a)

(Rav): The Menorah was nine Tefachim tall.

איתיביה רב שימי בר חייא לרב אבן היתה לפני מנורה ובה שלש מעלות שעליה הכהן עומד ומטיב את הנרות
(b)

Question (R. Simi bar Chiya - Mishnah): There was a rock in front of the Menorah with three steps. The Kohen would stand on it when fixing the lamps. (If it was only nine Tefachim (about waist-height), there would be no need for a stone!)

א"ל שימי את כי קאמינא משפת קנים ולמעלה
(c)

Answer (Rav): I meant that the Menorah was nine Tefachim above where the outermost branches meet the central shaft.

כתיב (דברי הימים ב ד) והפרח והנרות והמלקחים זהב הוא מיכלות זהב מאי מיכלות זהב
(d)

Question: "Veha'Perach veha'Neros veha'Melkachayim Zahav Hu Michlos Zahav" - what is this?

אמר רב אמי שכילתו לכל זהב סגור של שלמה
(e)

Answer (R. Ami): Shlomo Kilah (exhausted) all his Zahav Sagur (choice gold) on them (the Menoros and their Kelim);

דא"ר יהודה אמר רב עשר מנורות עשה שלמה וכל אחת ואחת הביא לה אלף ככר זהב והכניסוהו אלף פעמים לכור והעמידוהו על ככר
1.

(Rav Yehudah): Shlomo made 10 Menoros. For each he put 1000 Kikaros (a Kikar weighs 3000 Shekalim) in the smelting pot 1000 times, until it was reduced to one Kikar of ultra-refined gold.

איני והכתיב (מלכים א י) וכל כלי משקה המלך שלמה זהב וכל כלי בית יער הלבנון זהב סגור אין כסף נחשב בימי שלמה למאומה
(f)

Question: "V'Chol Klei Mashke ha'Melech Shlomo Zahav Ein Kesef Lo Nechshav bi'Mei Shlomo l'Me'umah"! (This shows that he still had plenty of gold!)

זהב סגור קא אמרינן
(g)

Answer: R. Ami only said that Shlomo exhausted his Zahav Sagur. (Melachim 1:10:21 says that he used Zahav Sagur in his house. Presumably, he acquired it afterwards.)

ומי חסר כולי האי
(h)

Question: Is so much gold really lost in smelting?!

והתניא ר' יוסי בר' יהודה אומר מעשה והיתה [מנורת] בית המקדש יתירה על של משה בדינר זהב קורדיקיני והכניסוה פ' פעמים לכור והעמידוה על ככר
1.

(Beraisa - R. Yosi b'Rebbi Yehudah): They once measured a Menorah of the Beis ha'Mikdash. It was a Kordikani Dinar (a tiny fraction of a Kikar) more than the Menorah of the Mishkan. They returned it to the smelting pot 80 times, until it was exactly a Kikar. (Minchas Ari'el - this implies like the Ramban (Shemos 25:39), that the Menorah itself was a Kikar without its Kelim, unlike Rashi there.

כיון דקאי קאי
(i)

Answer: After 1000 times in the smelting pot, very little is lost if it is smelted again. (Rashi - it was already smelted 1000 times in the days of Shlomo. Rashash infers that this episode was in Bayis Sheni. I infer oppositely. 'More than the Menorah of the Mishkan' implies that they still had that Menorah. Only in Bayis Rishon, there were (and some say, they used - 99a) multiple Menoros! However, perhaps they wanted to have an extra Menorah, lest that of the Mishkan become lost or Tamei. - PF)

א"ר שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן מאי דכתיב (ויקרא כד) על המנורה הטהורה
(j)

Question (R. Shmuel bar Nachmani): What do we learn from "Al ha'Menorah ha'Tehorah"?

שירדו מעשיה ממקום טהרה
(k)

Answer #1 (R. Shmuel bar Nachmani): It was made (Tzon Kodoshim; Rashi - shown to Moshe; Maharsha - and also how to make it) from a Tahor place (Shamayim);

אלא מעתה (ויקרא כד) על השלחן הטהור שירדו מעשיו ממקום טהור
(l)

Objection: If so, we should similarly expound "Al ha'Shulchan ha'Tahor" to teach that it was made (or shown) to Moshe from a Tahor place!

אלא טהור מכלל שהוא טמא
1.

Rather, we must say that "ha'Tahor" teaches that it can be Mekabel Tum'ah;

הכא נמי טהורה מכלל שהיא טמאה
(m)

Answer #2: Likewise, "Al ha'Menorah ha'Tehorah" teaches that it can be Mekabel Tum'ah.

בשלמא התם כדריש לקיש
(n)

Objection: We understand the Chidush that the Shulchan is Mekabel Tum'ah;

דאמר ריש לקיש מאי דכתיב על השולחן הטהור מכלל שהוא טמא
1.

(Reish Lakish): "Al ha'Shulchan ha'Tahor" teaches that it can be Mekabel Tum'ah;

כלי עץ העשוי לנחת הוא וכל כלי עץ העשוי לנחת אינו מקבל טומאה
2.

Question: It is a wooden Kli made to be stationary. Such Kelim are not Mekabel Tum'ah (even if they are plated with metal)!

אלא מלמד שמגביהין אותו לעולי רגלים ומראים להם לחם הפנים ואומר להם ראו חיבתכם לפני המקום
3.

Answer: It is considered a Kli that is moved empty and full, because they would lift up the Shulchan on the festival to show the Lechem ha'Panim, to show Bnei Yisrael's dearness to Hash-m.

מאי חיבתכם
4.

Question: How does the Lechem ha'Panim show Bnei Yisrael's dearness to Hash-m?

כדריב"ל דא"ר יהושע בן לוי נס גדול נעשה בלחם הפנים סילוקו כסידורו שנאמר (שמואל א כא) לשום לחם חם ביום הלקחו
5.

Answer (R. Yehoshua ben Levi): A great miracle was done with Lechem ha'Panim. It was as warm (or fresh) when taken off the Shulchan as it was when placed on it (shortly after it was baked) a week earlier - "Lashum Lechem Chom b'Yom Chilakcho".

אלא הכא טהורה מכלל שהיא טמאה פשיטא כלי מתכות נינהו וכלי מתכות מקבלין טומאה
6.

Summation of objection (n): What is the Chidush that the Menorah is Mekabel Tum'ah? All metal Kelim are Mekabel Tum'ah!

אלא שירדו מעשיה ממקום טהרה
(o)

Defense of Answer #1: Indeed, we must say the Menorah was made (or shown to Moshe) from a Tahor place, even though we expound differently regarding the Shulchan.

תניא רבי יוסי ברבי יהודה אומר ארון של אש ושלחן של אש ומנורה של אש ירדו מן השמים וראה משה ועשה כמותם שנאמר (שמות כה) וראה ועשה כתבניתם אשר אתה מראה בהר
(p)

(Beraisa - R. Yosi b'Rebbi Yehudah): Fiery forms of the Aron, Shulchan and Menorah descended from Shamayim. Moshe saw them and (taught Betzalel, who) made them - "u'Re'eh va'Aseh b'Savnisam Asher Atah Mar'eh ba'Har".

אלא מעתה (שמות כו) והקמת את המשכן כמשפטו אשר הראית בהר הכי נמי
(q)

Question: If so, we should likewise expound "va'Hakemosa Es ha'Mishkan k'Mishpato Asher Hareisa ba'Har" to teach that a fiery form of the Mishkan descended from Shamayim!

הכא כתיב כמשפטו התם כתיב כתבניתם
(r)

Answer: No. Regarding the Mishkan it says "k'Mishpato". (This connotes that Moshe received its Halachos.) Regarding the Kelim it says "b'Savnisam". (This connotes that he saw its form.)

א"ר חייא בר אבא אמר ר' יוחנן גבריאל חגור כמין פסיקיא היה והראה לו למשה מעשה מנורה דכתיב וזה מעשה המנורה
(s)

(R. Chiya bar Aba): Gavri'el descended and showed Moshe how to make the Menorah - "v'Zeh Ma'aseh ha'Menorah."

תנא דבי רבי ישמעאל שלשה דברים היו קשין לו למשה עד שהראה לו הקב"ה באצבעו ואלו הן מנורה וראש חדש ושרצים
(t)

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael): Moshe had difficulty understanding three things, until Hash-m showed him (as vividly as) with a finger - the Menorah, (how much of the moon must be seen to declare) Rosh Chodesh and Sheratzim (which species are Tamei);

מנורה דכתיב (במדבר ח) וזה מעשה המנורה ראש חודש דכתיב (שמות יב) החודש הזה לכם ראש חדשים שרצים דכתיב (ויקרא יא) וזה לכם הטמא
1.

We learn from "v'Zeh Ma'aseh ha'Menorah", "ha'Chodesh ha'Zeh Lachem Rosh Chadashim", and "v'Zeh Lachem ha'Tamei".

ויש אומרים אף הלכות שחיטה שנאמר (שמות כט) וזה אשר תעשה על המזבח:
2.

Some say, He also showed him laws of Shechitah (the Pesul of Hagramah, i.e. the knife left a ring of the windpipe) - "v'Zeh Asher Ta'aseh Al ha'Mizbe'ach." (Shechitah is the first part of Hakravah.)

2)

THE WRITING MUST BE COMPLETE

שתי פרשיות שבמזוזה מעכבות זו את זו ואפילו כתב אחד מעכבן:
(a)

(Mishnah): The two Parshiyos in a Mezuzah are Me'akev each other. Even one Kesav (letter) is Me'akev.

פשיטא
(b)

Objection: This is obvious! (It says "u'Chsavtam". The Kesav must be Tam (complete)!)

אמר רב יהודה אמר רב לא נצרכה אלא לקוצה של יוד
(c)

Answer #1 (Rav Yehudah): The Mishnah teaches that even the Kotz (Rashi - the protrusion on the bottom right; R. Tam - the protrusion on the top left) of a Yud is Me'akev.

והא נמי פשיטא
(d)

Objection: Also this is obvious! (If the Kotz is missing, the letter is invalid.)

אלא לכאידך דרב יהודה אמר רב דאמר רב יהודה אמר רב כל אות שאין גויל מוקף לה מארבע רוחותיה פסולה
(e)

Answer #2 (Rav Yehudah): The Mishnah teaches that if a letter is not (Rashi - entirely; Rashba - at least partially) surrounded by blank parchment on all four sides, (it and therefore) the entire Mezuzah is Pasul.

אמר אשיאן בר נדבך משמיה דרב יהודה ניקב תוכו של ה"י כשר יריכו פסול
(f)

Version #1 (Ashi'an bar Nidvach citing Rav Yehudah): If there is a hole in the Toch of a 'Hei' (the left leg; alternatively, the blank parchment in the middle), it is Kosher. If there is a hole in the Yerech (the right leg; alternatively, any part where ink is put), it is Pasul;

א"ר זירא לדידי מפרשה לי מיניה דרב הונא ורבי יעקב אמר לדידי מפרשה לי מיניה דרב יהודה ניקב תוכו של ה"י כשר
(g)

Version #2 (R. Zeira, or Yakov citing Rav Yehudah): If there is a hole in the Toch of a 'Hei', it is Kosher;

יריכו אם נשתייר בו כשיעור אות קטנה כשר ואם לאו פסול
1.

If there is a hole in the Yerech (that breaks it into two), if the required size for a letter remains, it is Kosher. If not, it is Pasul.

29b----------------------------------------29b
אגרא חמוה דר' אבא (דף כט,ב) איפסיקא ליה כרעא דה"י דהעם בניקבא
(h)

The leg of the 'Hei' in the word "ha'Am" in the Tefilin of Agra (R. Aba's father-in-law) was broken into two;

אתא לקמיה דר' אבא א"ל אם משתייר בו כשיעור אות קטנה כשר ואם לאו פסול:
1.

R. Aba: If the required size for a letter remains, it is Kosher. If not, it is Pasul.

ראמי בר תמרי דהוא חמוה דרמי בר דיקולי איפסיקא ליה כרעא דוי"ו דויהרג בניקבא
(i)

The leg of the 'Vov' in the word "va'Yaharog" in the Tefilin of Rami bar Timri was broken into two;

אתא לקמיה דרבי זירא א"ל זיל אייתי ינוקא דלא חכים ולא טפש אי קרי ליה ויהרג כשר אי לא יהרג הוא ופסול
1.

R. Zeira: Bring a child of intermediate intellect. If he reads it correctly, it is Kosher. If he (mistakes the Vov for a 'Yud' and) reads it 'Yehareg', it is Pasul.

אמר רב יהודה אמר רב בשעה שעלה משה למרום מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות
(j)

(Rav Yehudah): When Moshe alighted to receive the Torah, Hash-m was tying crowns on the letters.

אמר לפניו רבש"ע מי מעכב על ידך
1.

Moshe: You do not need crowns (Maharsha - to aid understanding, and surely, only You understand their meaning)!

אמר לו אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות
2.

Hash-m: After many generations, there will be a Chacham, R. Akiva, who will learn mountains of Halachos from them.

אמר לפניו רבש"ע הראהו לי
3.

Moshe: Show him to me!

אמר לו חזור לאחורך הלך וישב בסוף שמונה שורות ולא היה יודע מה הן אומרים תשש כחו כיון שהגיע לדבר אחד אמרו לו תלמידיו רבי מנין לך אמר להן הלכה למשה מסיני נתיישבה דעתו
4.

Hash-m put Moshe in the eighth row in R. Akiva's class. Moshe could not understand the class, he felt depressed. A question was asked, and R. Akiva's only answer was 'we know this from a tradition from Moshe from Sinai.' Moshe felt better.

חזר ובא לפני הקב"ה אמר לפניו רבונו של עולם יש לך אדם כזה ואתה נותן תורה ע"י
5.

Moshe: He is such a Chacham. Why did You choose to give the Torah through me?!

אמר לו שתוק כך עלה במחשבה לפני
6.

Hash-m: It was My intent (Iyun Yakov - that you should expound this way. Since you were afraid to look at the burning bush on Har Sinai, you cannot.)

אמר לפניו רבונו של עולם הראיתני תורתו הראני שכרו
7.

Moshe: You showed to me his Torah. Show to me the reward he will receive.

אמר לו חזור [לאחורך] חזר לאחוריו ראה ששוקלין בשרו במקולין
8.

Hash-m showed Moshe R. Akiva's flesh (which had been torn from him with iron combs) being sold in the meat market.

אמר לפניו רבש"ע זו תורה וזו שכרה
9.

Moshe: Is this the reward for such Torah?!

א"ל שתוק כך עלה במחשבה לפני
10.

Hash-m: It was My intent (Iyun Yakov - to create the world solely with Midas ha'Din. R. Akiva fulfills My intent. I also used Midas ha'Rachamim for the sake of most people, who could not survive otherwise.)

3)

CROWNS ON LETTERS

אמר רבא שבעה אותיות צריכות שלשה זיונין
(a)

(Rava): There are seven letters that (Rambam - sometimes) have three crowns (protrusions from the top) each (Rashi - on the top left 'Yud'-like part; Nimukei Yosef - on every 'Yud' on top);

ואלו הן שעטנ"ז ג"ץ
1.

The acronym of these letters is 'Sha'atnez Gatz'.

אמר רב אשי חזינא להו לספרי דווקני דבי רב דחטרי להו לגגיה דחי"ת ותלו ליה לכרעיה דה"י
(b)

(Rav Ashi): I saw that the most precise scribes are Choter (Tosfos - make a hump in the middle of; Rashi - put a crown on the left end of) the roof of a 'Ches', and they suspend the (left) leg of a Hei (they do not extend it to the roof);

חטרי להו לגגיה דחי"ת כלומר חי הוא ברומו של עולם
1.

They are Choter the roof of a Ches, to hint that Hash-m is Chai (lives) at the top of the world;

ותלו ליה לכרעיה דה"י כדבעא מיניה רבי יהודה נשיאה מר' אמי
2.

The following explains why they suspend the leg of a Hei.

מאי דכתיב (ישעיהו כו) בטחו ביי' עדי עד כי ביה יי' צור עולמים
3.

Question (R. Yehudah Nesi'ah): What does it mean "Bitchu ba'Shem Adei Ad Ki b'Kah Hash-m Tzur Olamim"?

אמר ליה כל התולה בטחונו בהקב"ה הרי לו מחסה בעולם הזה ולעולם הבא
4.

Answer (R. Ami): Hash-m is a fortress in this world and the world to come for all who trust in Him.

אמר ליה אנא הכי קא קשיא לי מאי שנא דכתיב ביה ולא כתיב יה
5.

Question (R. Yehudah Nesi'ah): (I did not ask about "Olamim" (worlds). Rather,) I wanted to know why it says "b'Kah"?

כדדרש ר' יהודה בר ר' אילעאי אלו שני עולמות שברא הקב"ה אחד בה"י ואחד ביו"ד
6.

Answer (R. Ami): R. Yehudah expounded that Hash-m created two worlds (this one and the world to come) "b'Kah", with the letters Yud-Kei, one letter for each world.

ואיני יודע אם העולם הבא ביו"ד והעולם הזה בה"י אם העולם הזה ביו"ד והעולם הבא בה"י
7.

Question: Which letter was used for which?

כשהוא אומר (בראשית ב) אלה תולדות השמים והארץ בהבראם אל תקרי בהבראם אלא בה"י בראם [הוי אומר העולם הזה בה"י והעולם הבא ביו"ד]
8.

Answer: We read "Eleh Toldos ha'Shamayim veha'Aretz b'Hibar'am" like 'b'Hei-bar'am' (He created (Shamayim and Aretz, i.e. this world) with the letter Hei.

ומפני מה נברא העולם הזה בה"י
9.

Question: Why was this world created with the letter Hei?

מפני שדומה לאכסדרה שכל הרוצה לצאת יצא
10.

Answer: (Hei is open on the bottom.) It resembles an Achsadra (a house open on one side). Whoever wants to leave (to do evil) is able to do so.

ומ"ט תליא כרעיה
11.

Question: Why is there another opening above the left leg?

דאי הדר בתשובה מעיילי ליה
12.

Answer: It is an opening for those who will do Teshuvah.

וליעייל בהך
13.

Question: Why can't he enter from the same opening he left from?

לא מסתייעא מילתא
14.

Answer: He will not be able to.

כדריש לקיש
15.

Also Reish Lakish taught that one who wants to be Metaher himself needs Hash-m's help;

דאמר ריש לקיש מאי דכתיב (משלי ג) אם ללצים הוא יליף ולענוים יתן חן בא לטהר מסייעין אותו בא לטמא פותחין לו
i.

(Reish Lakish): "Im la'Letzim Hu Yalitz vela'Anavim Yiten Chen" - Hash-m (merely) gives opportunity for one who wants to be Metamei himself (Maharsha - "Hu Yalitz", the person himself scoffs), but to one who wants to purify himself, Hash-m is Nosen Chen (helps him, for he needs help).

ומ"ט אית ליה תאגא
16.

Question: Why does Hei have a crown?

אמר הקב"ה אם חוזר [בו] אני קושר לו קשר
17.

Answer: Hash-m will tie a crown to one who does Teshuvah.

מפני מה נברא העולם הבא ביו"ד
(c)

Question: Why was the world to come created with the letter Yud?

מפני שצדיקים שבו מועטים
(d)

Answer: (It is the smallest letter.) The Tzadikim that merit to be there are few in number (Maharsha - they make themselves small (are humble).)

ומפני מה כפוף ראשו
(e)

Question: Why is the top of the Yud bent?

מפני שצדיקים שבו כפוף ראשיהם מפני מעשיהן שאינן דומין זה לזה
(f)

Answer: Every Tzadik there bends his head in deference to Tzadikim who performed great deeds that he himself did not.

4)

CORRECTING MISTAKES IN A SEFER TORAH

אמר רב יוסף הני תרתי מילי אמר רב בספרים ותניא תיובתיה
(a)

(Rav Yosef): Rav said two Halachos about Sifrei Torah. Beraisos refute both of them (one of them is absolutely refuted).

חדא הא דאמר רב ס"ת שיש בו שתי טעיות בכל דף ודף יתקן שלש יגנז
(b)

(Teaching #1): If there are two mistakes on every Daf (parchment) of a Sefer Torah, they may be corrected. If there are three mistakes on every Daf, Yiganez (the Sefer must be buried).

ותניא תיובתיה שלש יתקן ארבע יגנז
(c)

Refutation (Beraisa): If there are three mistakes on every Daf, they may be corrected. If there are four, Yiganez.

תנא אם יש בו דף אחת שלימה מצלת על כולו:
(d)

(Beraisa): If there is one good Daf, it saves the entire Sefer. (One may correct it.)

א"ר יצחק בר שמואל בר מרתא משמיה דרב והוא דכתיב רוביה דספרא שפיר
(e)

(R. Yitzchak bar Shmuel bar Marsa): This is only if most (Beis Yosef - of the letters) of the Sefer is (are) correct.

א"ל אביי לרב יוסף אי אית בההוא דף שלש טעיות מאי
(f)

Question (Abaye): Is a Daf with only three mistakes considered 'good' (or must it have no mistakes)?

א"ל הואיל ואיתיהיב לאיתקוני מיתקן
(g)

Answer (Rav Yosef): Since that Daf may be corrected, it is considered good (and it saves the entire Sefer).

וה"מ חסירות אבל יתירות לית לן בה
(h)

Genizah is required only due to missing letters, but not if there are extra letters.

חסירות מ"ט לא
(i)

Question: What is the reason?

אמר רב כהנא משום דמיחזי כמנומר:
(j)

Answer (Rav Kahana): (Extra letters can be erased, but) missing letters must be inserted between the lines. (If there are four on every Daf,) the Sefer will look spotted.