1)

THE OWNERSHIP OF THE LEVI'IM (Yerushalmi Halachah 7 Daf 7b)

משנה ומעלות היו שכר ללוים דברי רבי יהודה

(a)

(Mishnah) - (R. Yehuda): They would pay rent to the Levi'im.

רבי מאיר אומר לא היו מעלות להן שכר וחוזר לשררה שהיה בה דברי רבי מאיר

(b)

(R. Meir): They would not pay rent. When the killer leaves the city, he returns to his former position.

ורבי יהודה אומר לא היה חוזר לשררה שהיה בה:

(c)

(R. Yehuda): He does not return to his former position.

גמרא תני ר' (יודה)[יוסי] אומר למחלוקת ניתנו

(d)

(Gemara) (Beraisa - R. Yosi): The cities of the Levi'im were given to them as their inheritance of the Land.

רבי [מאיר] אומר לבית דירה ניתנו

(e)

(R. Meir): They were given to them merely to dwell in.

ותייא דרבי (יוסי)[יהודה] כר' (יודה)[יוסי] ודר' מאיר כדעתיה

(f)

Let's suggest that R. Yehuda is like R. Yosi and R. Meir follows his own opinion...

[דף ח עמוד א] דתנינן מעלות היו שכר ללוים דברי רבי (מאיר)[יהודה]

1.

(Mishnah) - R. Yehuda: They would pay rent to the Levi'im (since the land was fully owned by them).

רבי (יהודה)[מאיר] אומר לא היו מעלות שכר ללוים.

2.

(R. Meir): They would not pay rent to the Levi'im (since they were given the cities merely to dwell in.)

(רבא)[ר' אבא] בשם רב יודה רבי זעירא בשם מר עוקבא אין מקדרין אלא בחבל של חמשים אמה

(g)

(R. Abba citing R. Zeira in the name of Mar Ukva): (Mekadrin is a leniency given by Chazal that when measuring distances that include mountains (or valleys), we 'bore a hole' through the mountain, meaning that we measure it while ignoring its altitude. This is done by the person higher up holding the end of the rope at the level of his feet and the person lower down holding it at chest level. This is repeated as many times as are needed to measure the entire mountain and it 'reduces' the height of the mountain by half the height of a person each time it is measured. Although the prominent view is that the rope used for this is 4 amos long, Mar Ukva is of the opinion that even) the rope to Mekader is also 50 amos long (just like the regular rope used for measuring flat distances).

ר' זירא בשם רב חסדא אומר אין מקדרין לא בערי הלוים ולא במקום עגלה ערופה

(h)

(R. Zeira citing Rav Chisda): They are not Mekader when measuring the 2000 amos for fields and vineyards of a Levite city, nor when measuring for Eglah Arufah (if a murdered person was found between two cities, they measure the distance of each city from the corpse and the closest city must bring a Heifer and kill it. See Devarim 21.)

ותייא מכאן דאמר אלף אמה מגרש ואלפים (תחום שבת)[שדות וכרמים]

(i)

Question: This follows the opinion of R. Eliezer (in Maseches Sotah) that only the 2000 amos for fields and vineyards around a city of the Leviim are from the Torah (Bamidbar 35:5) so there is no leniency in the measurement, but Techum Shabbos (of 2000 amos around a city which is the limit of the distance that one may leave the city) is only Rabbinic so they were lenient to be Mekader.

ברם כמאן דמר אלף מגרש ואלפיים (שדות וכרמים)[תחום שבת] כלום למדו לתחום שבת לא מתחום ערי לוים לעיקר אין מקדרין לטפילה מקדרין.

1.

But according to R. Akiva, who learns the 2000 techum Shabbos from the cities of the Leviim, so that Techum Shabbos is also from the Torah, how could it be said that they may be more lenient to be Mekader for Techum Shabbos? The Gemara does not answer this question.

ומניין שלא יהו קוברין בערי הלויים

(j)

Question: From where do we know that they do not bury the dead within the 2000 amah techum of the Levite cities?

ר' אבהו בשם ר' יוסי בר חנינה ומגרשיהם יהו לבהמתם ולרכושם ולכל חייתם לחיים ניתנו ולא לקבורה ניתנו:

(k)

Answer (R. Abahu citing R. Yosi bar Chaninah): From the pasuk (Bamidbar 35:3), "and their open spaces shall be for their cattle, their property, and for all their needs [chayasam]" - this extra word teaches that they were given for chayim (life) but not for death.

HADRAN ALACH PEREK EILU HEN HAGOLIN
PEREK EILU HEIN HA'LOKIN
1)

TRANSGRESSIONS FOR WHICH ONE IS LASHED (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 8a)

משנה אילו הן הלוקין

(a)

(Mishnah): The following are lashed:

הבא על אחותו ועל אחות אביו ועל אחות אמו ועל אחות אשתו ועל אשת אחיו ועל אשת אחי אביו ועל הנידה

1.

One who has Bi'ah with his sister, with the sister of his father, mother, or wife, with the wife of his brother or paternal uncle, or with a Nidah (whenever he is lashed, she is also);

אלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט ממזרת ונתינה לישראל בת ישראל לנתין ולממזר

2.

A Kohen Gadol who has Bi'ah with a widow, any Kohen who has Bi'ah with a divorcee or Chalutzah, a Yisrael who has Bi'ah with a Mamzeres (one who was born (or descends from) a Bi'ah of Arayos forbidden by Kares) or Nesinah (a convert from the seven Kena'ani nations), or a Mamzer or Nasin who has Bi'ah with a Bas Yisrael;

אלמנה וגרושה חייבין עליה משום שני שמות

i.

If a Kohen Gadol has Bi'ah with a widow who is a divrocee, he is liable for two transgressions (receives two sets of 39 lashes);

גרושה וחלוצה אינו חייב אלא משום שם אחד בלבד

ii.

If any Kohen has Bi'ah with a divorcee who is a Chalutzah, he is liable only once.

2)

TRANSGRESSIONS FOR WHICH ONE IS LASHED (Contd.) (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 8a)

משנה הטמא שאכל את הקודש והבא אל המקדש טמא

(a)

(Mishnah): A Tamei person who eats Kodesh or enters the Mikdash;

האוכל חלב ודם ונותר ופיגול וטמא

1.

One who eats Chelev (forbidden lard), blood, Nosar, Pigul (Kodshim offered with improper intent) or Tamei Kodshim;

השוחט והמעלה בחוץ

2.

One who slaughters and offers a Korban outside the Mikdash;

והאוכל חמץ בפסח והאוכל והעושה מלאכה ביום הכיפורים

3.

One who eats Chametz during Pesach, or eats or does Melachah on Yom Kipur;

והמפטם את השמן והמפטם את הקטורת והסך בשמן המשחה

4.

One who prepares (scented oil according to the formula for the) Shemen ha'Mishchah (anointing oil) or incense (according to the formula for the incense offered to Hash-m, for his own use), or anoints with Shemen ha'Mishchah (the very oil used to anoint the Mishkan, Kohanim Gedolim, and kings);

והאוכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים

5.

One who eats Neveilos, Treifos, Shekatzim u'Rmasim (insects or creeping creatures);

אכל טבל ומעשר ראשון שלא ניטלו תרומתו ומעשר שני והקדש שלא נפדו כמה יאכל מן הטבל ויהא חייב

6.

One who eats Tevel, Ma'aser Rishon from which Terumas Ma'aser was not taken, or Ma'aser Sheni or Hekdesh which were not redeemed.

ר' שמעון אומר כל שהוא

(b)

R. Shimon says, one who eats any amount of Tevel is liable (lashed);

וחכמים אומרים כזית

(c)

Chachamim say, he is not lashed unless he eats a k'Zayis (an olive's worth).

אמר להן ר"ש אין אתם מודין לי באוכל נבילה כל שהוא חייב

1.

R. Shimon: Don't you agree that one is liable for eating a (full) ant of any size?

אמרו לו מפני שהוא כברייתה

2.

Chachamim: That is because it is a full creation.

אמר להן אף חיטה אחת כברייתה

3.

R. Shimon: A wheat kernel is also a full creation!

3)

TRANSGRESSIONS THAT ONE IS LASHED FOR (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 8a)

משנה האוכל ביכורים עד שלא קרא [דף ח עמוד ב] עליהן קדשי קדשים חוץ לקלעים קדשים קלין מעשר שני חוץ לחומה

(a)

(Mishnah): Eating Bikurim before Kri'ah (reciting the verses), or Kodshei Kodoshim outside the hangings (of the Mishkan, or outside the Azarah), or Kodshei Kalim or Ma'aser Sheni outside the wall (of Yerushalayim).

1.

Note: every year, one brings from his field Bikurim, i.e. the first fruits to ripen (of the seven species for which Eretz Yisrael is praised) to a Kohen in the Beis ha'Mikdash, and recites verses. Kodshei Kodoshim are Korbanos that are never permitted to a Zar or outside the Azarah (courtyard of the Mikdash). Kodshei Kalim become permitted in all of Yerushalayim, even to Yisre'elim:

השובר את העצם בפסח טהור ה"ז לוקה ארבעים

(b)

Breaking a bone of a Korban Pesach brought in Taharah.

אבל המותיר בטמא והשובר בטמא אינו לוקה ארבעים

(c)

One who leaves overnight meat of (even a) Tahor Korban Pesach or breaks a bone of a Pesach brought in Tum'ah (e.g. when most of Yisrael were Teme'im) is not lashed.

4)

TRANSGRESSIONS THAT ONE IS LASHED FOR (Contd.) (Yerushalmi Perek 3 Halachah 4 Daf 8b)

הנוטל אם על הבנים רבי יהודה אומר לוקה ואינו משלח.

(a)

R. Yehudah says, if one takes a mother bird sitting on her chicks or eggs, he is lashed. He has no Mitzvah to send it away;

וחכמים אומרים משלח ואינו לוקה. זה הכלל כל מצוה בלא תעשה שיש בה קום ועשה אין חייבין עליה

(b)

Chachamim say, he sends it away, and he is not lashed;

1.

The general rule is, one is not lashed for a Lav that has an Aseh (to fix the transgression).

5)

REMOVING ONE'S HAIR (Yerushalmi Perek 3 Halachah 5 Daf 8b)

משנה הקורח קרחה בראשו והמקיף פאת ראשו והמשחית פאת זקנו והשורט שריטה אחת על המת חייב.

(a)

(Mishnah): One is lashed for the following for making a Korchah (uprooting hair and making a bald patch) in his head, Hakafas ha'Rosh (rounding the corners of the head, i.e. cutting the sideburns), shaving Pe'as ha'Zakan (a corner of the beard), or scratching (and wounding) oneself out of grief over a Mes;

שרט שריטה אחת על חמשה מתים או חמש שריטות על מת אחד חייב על כל אחת ואחת.

1.

If he made one scratch for five Mesim, or five scratches for one Mes, he is lashed five times.

על הראש שתים אחת מכאן ואחת מכאן ועל הזקן שתים מכאן ושתים מכאן ואחת מלמטה.

2.

He is liable twice for the sideburns (if he cuts both), once for each. He is lashed for each of the five corners of the beard, two on each side and one below (Rivan (printed in the Gemara in place of Rashi) - one under each sideburn, one at the bottom of each jaw, and the chin. Other Rishonim argue about their location);

רבי אלעזר אומר אם נטלן כולן כאחת אינו חייב אלא אחת.

3.

R. Eliezer says, if he cut them at once (Ramah, cited by Ritva - at the same moment; alternatively, if he was warned only once and did not stop in between), he is liable only once.

ואינו חייב עד שיטלנו בתער.

4.

He is liable only if he shaved (the beard (Rosh, Tosfos in other Masechtos; Rambam - or the sideburns) with a razor;

רבי לעזר אומר אפלו לקטו במלקט או ברהיטני חייב

5.

R. Eliezer says, he is liable even if he cut them with a planing tool (Rashi (Shabbos); Rambam - or tweezers).

6)

TATOOING (Yerushalmi Perek 3 Halachah 6 Daf 8b)

משנה הכותב כתובת קעקע כתב ולא קיעקע קיעקע ולא כתב

(a)

(Mishnah): Tattooing (is done by making incisions in the skin and writing with dye, which gets absorbed in the skin): He is liable only if he wrote and made incisions;

אינו חייב עד שיכתוב ויקעקע בדיו ובכחול ובכל־דבר שהוא רושם.

1.

He is liable for writing with dye, mascara or anything that makes a lasting impression.

רבי שמעון בן יהודה אומר, אינו חייב עד שיכתוב שם השם שנאמר וכתובת קעקע לא תתנו בכם אני ה׳

(b)

R. Shimon says, he is liable only if he writes Hash-m's name - "u'Chsoves Ka'a'ka Lo Sitnu Bachem Ani Hash-m.

7)

MULTIPLE LASHES FOR REPEATED TRANSGRESSIONS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 7 Daf 8b)

משנה נזיר שהיה שותה ביין כל היום אינו חייב אלא אחת. אמרו לו אל תשתה אל תשתה והוא שותה [דף ט עמוד א] חייב על כל אחת ואחת היה מיטמא למתים כל־היום אינו חייב אלא אחת. אמרו לו אל תיטמא אל תיטמא והוא מיטמא חייב על כל אחת ואחת היה מגלח כל היום אינו חייב אלא אחת. אמרו לו אל תגלח אל תגלח והוא מגלח חייב על כל אחת ואחת.

(a)

(Mishnah): If a Nazir was drinking wine (or exposing himself to Tum'as Mes, or shaving his hair) all day, he is lashed only once. If he was warned repeatedly, he is lashed for each warning he transgressed.

היה לבוש בכלאים כל היום אינו חייב אלא אחת. אמרו לו אל תלבש אל תלבש והוא פושט ולובש חייב על כל אחת ואחת

(b)

If a man was wearing Sha'atnez all day, he is lashed only once. If he was warned repeatedly, and he removed the garment and put it on again, he is lashed for each time.

8)

MULTIPLE LASHES FOR A SINGLE ACT (Yerushalmi Perek 3 Halachah 8 Daf 9a)

משנה יש חורש תלם אחד וחייב עליו משום שמונה לאוין.

(a)

One can be lashed eight times for plowing one furrow:

החורש בשור וחמור והן מוקדשים

1.

He plows with a Hekdesh ox and donkey;

בכלאים בכרם ושביעית ויום טוב

2.

He plows where Kil'ayim was planted in a vineyard, in Shemitah, on Yom Tov;

וכהן ונזיר ואף בית הטומאה

3.

He is a Kohen and a Nazir plowing over Tum'as Mes.

חוניה בן חכינאי אומר אף הלובש כלאים.

(b)

Chunya ben Chakinai says, he can be lashed also for wearing Kil'ayim;

אמרו לו אינו השם.

1.

Chachamim: That is not due to plowing.

אמר להן אף לא הנזיר הוא השם

2.

Chananya: Also Tum'ah of a Nazir is not due to plowing!

9)

THE TOTAL NUMBER OF LASHES (Yerushalmi Perek 3 Halachah 9 Daf 9a)

משנה כמה מלקין אותו, ארבעים חסר אחת. שנאמר במספר ארבעים. מניין שהוא סמוך לארבעים

(a)

(Mishnah): One who is lashed receives 39 lashes. "B'Mispar Arba'im" means the number followed by 40;

רבי יהודה אומר ארבעים שלמות.

(b)

R. Yehudah says, he receives a full 40 lashes;

ואיכן הוא לוקה את היתרה בין כתיפיו

1.

(The Mishnah on 22b teaches that the lashes are evenly divided among three places.) The extra (40th) lash is between his shoulders.

10)

ESTIMATE OF HOW MANY LASHES (Yerushalmi Perek 3 Halachah 10 Daf 9a)

משנה אין אומדין אותו אלא במכות הראויות להשתלש.

(a)

We estimate (how many lashes he can survive) only a number divisible by three.

אמדוהו לקבל ארבעים. לקה מקצת ואמרו שאינו יכול לקבל ארבעים פטור.

(b)

If we estimated that he can survive 40 (really, 39) and after he was lashed some of them we estimate that he cannot bear them, he is exempt (for he was already humiliated).

אמדוהו לקבל שמונה עשרה משלקה אמרו יכול הוא לקבל ארבעים פטור.

(c)

If we estimated that he can survive 18, and after he was lashed 18 we estimate that he can bear 40, he is exempt.

עבר עבירה שיש בה שני לאוין

(d)

If one transgressed something forbidden by two Lavim:

אמדוהו אומד אחד לוקה ופטור.

1.

If one estimation was made for both Lavim, he receives that amount, and he is exempt;

ואם לאו לוקה ומתרפא וחוזר ולוקה

2.

If the estimation was made for one Lav, he receives that amount. After he recovers, we estimate and lash him for the other.

11)

HOW WE LASH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 11 Daf 9b)

משנה [דף ט עמוד ב] כיצד מלקין אותו כופת שתי ידיו על העמוד הילך והילך

(a)

(Mishnah): To lash (Reuven), we lean him on a post and tie his hands to it;

וחזן הכנסת אוחז בבגדיו אם נקרעו נקרעו ואם נפרמו נפרמו. עד שהוא מגלה את לבו והאבן נתונה מאחוריו.

1.

The overseer of Beis Din grabs him by his garments. He is not concerned whether they tear on the seams or elsewhere. He tears until his chest is exposed.

חזן הכנסת עומד עליה ורצועה של עגל בידו כפולה אחד לשנים ושנים לארבעה ושתי רצועות עולות ויורדות בה

(b)

The overseer stands on a rock, holding a (Me'iri; Rivan - two) calf-skin strap(s) folded into four. Two straps (of donkey skin) are attached.

ידה טפח ורחבה טפח ומגעת על פי כריסו.

(c)

The whip handle is a Tefach, the width of the whip is a Tefach, and the end (wraps around the width (Rivan; Ritva - the length) of Reuven's back and) reaches his stomach.

ומכה שליש מלפניו ושתי ידות מאחוריו.

(d)

One third of the lashes are on the stomach, and two thirds are on the back (Ritva - in the middle; Rambam - one third on each shoulder).

ואינו מכה אותו לא עומד ולא יושב אלא מוטה, שנאמר והפילו השופט והכהו לפניו וגו׳.

(e)

He is not lashed standing, nor sitting, rather, leaning - "v'Hipilu ha'Shofet."

והמכה מכה בידו אחת בכל כחו והקורא קורא אם־לא תשמר לעשות את־כל־דברי התורה וגומ׳. והפלא יי את־מכותך וגו׳, וחוזר לתחלת המקרא.

(f)

The one lashing lashes with one hand, with all his strength. Another reads "Im Lo Sishmor... v'Hifla Hash-m Es Makosecha" , and repeats it.

ואם מת תחת ידו פטור. הוסיף לו רצועה אחת ומת הרי זה גולה על ידו.

(g)

If Reuven dies, the overseer is exempt. If he died from an extra lash, the overseer is exiled.

נתקלקל בין בריעי בין במים פטור

(h)

If Reuven urinated or excreted (Rambam - from the lashes, and not from fear beforehand), he is exempt (for he was humiliated);

רבי יהודה אומר האיש בריעי והאשה במים

(i)

R. Yehudah says, a man is exempt if he excreted. A woman is exempt if she urinated or excreted.

12)

DO LASHES EXEMPT FROM KARES? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 12 Daf 9b)

משנה כל חייבי כריתות שלקו נפטרו ידי כריתן שנאמר ונקלה אחיך לעיניך משלקה הרי הוא כאחיך דברי רבי חנניה ב"ג

(a)

(Mishnah - R. Chanina ben Gamliel): Anyone Chayav Kares who was lashed is exempted from Kares. "V'Niklah Achicha l'Einecha" - after he is lashed, he is like your brother;

ומה אם העובר עבירה אחת נפשו ניטלת עליה העושה מצוה אחת על אחת כמה וכמה שתינתן לו נפשו

(b)

If one who sins loses his life for it (Kares includes Misah bi'Ydei Shamayim), and all the more so one who does a Mitzvah receives life for it (because Hash-m's Midah to reward is greater than His Midah to punish; R. Ovadyah mi'Bartenura - some explain, his reward for accepting his punishment is to be exempted from Kares ).

ר"ש אומר ממקומו הוא למד שנאמר ונכרתו הנפשות העושו' מקרב עמם ואומר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם

(c)

R. Shimon says, we learn from "... v'Nichresu ha'Nefashos ha'Osos", and it says - "Asher Ya'aseh Osam ha'Adam va'Chai Bahem" (do not sin with Arayos):

הא כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה

1.

One who is passive and does not sin receives reward like one who did a Mitzvah.

ר"ש ברבי אומר הרי הוא אומר רק חזק לבלתי אכל הדם כי הדם הוא הנפש ומה אם הדם שנפשו של אדם חתה ממנו הפורש ממנו מקבל שכר גזל ועריות שנפשו של אדם מתאוה להן ומחמדתן הפורש מהן על אחת כו"כ שיזכה לו ולדורותיו ולדורות דורותיו עד סוף כל הדורות

(d)

R. Shimon bar Rebbi says, "Chazak l'Vilti Echol ha'Dam" - one finds blood revolting, yet he is rewarded for refraining from eating it. People desire theft and Arayos, so all the more so one who refrains from them merits for himself and all his descendants forever!

13)

WHY HASH-M GAVE US SO MANY MITZVOS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 13 Daf 9b)

משנה ר' חנינה בן עקשיה אומר רצה המקום ברוך הוא לזכות ישראל לפיכך הרבה להן תורה ומצוה שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר

(a)

R. Chanina ben Akashya says, Hash-m wanted to bring merit to (some explain - refine) Yisrael, therefore he gave them many Mitzvos - "Hash-m Chafetz Lema'an Tzidko Yagdil Torah v'Yadir."

הדרן עלך פרק אלו הן הלוקין וסליקא לה מסכתא דמכות
HADRAN ALACH PEREK EILU HEIN HA'LOKIN U'SELIKA LAH MASECHES MAKOS