1)

MARRIAGE WITHIN FORBIDDEN JEWS (Yerushalmi Halachah 3 Daf 44a)

משנה כל האסורין לבוא בקהל מותרין לבוא זה בזה

(a)

(Mishnah): Those who may not marry a regular Jew may marry each other.

ורבי יהודה אוסר

(b)

R. Yehudah: It is forbidden.

רבי אליעזר אומר וודאן בוודאן מותר וודאן בספיקן וספיקן בוודאן וספיקן בספיקן אסור

(c)

R. Eliezer: A vadai (definite) may marry a vadai but a vadai with a safek (doubtful) or a safek with a vadai or a safek with a safek is forbidden.

ואילו הן הספיקות שתוקי ואסופי וכותי:

(d)

These are the cases of safek - A shtuki, an asufi or a kusi.

גמרא רבי ירמיה אמר כללא פצוע דכא ישראל מותר לו לישא ממזרת.

(e)

(Gemara R. Yirmiyah): A Yisrael with a cut organ may marry a Mamzeres.

אמר רבי יוסי ובלבד פסול משפחה. הא פסול גוף לא.

(f)

R. Yosi: When the Mishnah permitted those who may not marry a regular Jew to marry each other, this only applies to one who has a disqualification because of his lineage, but if he has a disqualification in his own body, he may not marry another Jew who was disqualified from marrying a regular Jew.

חייליה דרבי יוסי מן הדא דאמר רבי חלקיה ר' סימון בשם רבי יהושע בן לוי [דף מח עמוד ב (עוז והדר)] לא שנו אלא פצוע דכא ישראל אבל פצוע דכא כהן [לא] כמה דאת אמר תמן כהן ברור אסור לו לישא גיורת. אף הכא ישראל ברור אסור לו לישא ממזרת.

(g)

Support for R. Yosi (R. Chilkiyah/ R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi) - They only taught (that a man with a cut organ may marry a convert) if he is a Yisrael, but if he is a Kohen, he may not. Just as you say there that a definite Kohen may not marry a convert, so too a definite Yisrael may not marry a Mamzeres.

נישמעינה מן הדא דאמר רבי אימי תני רבי יעקב גבולייא קומי רבי יוחנן רבי יצחק בר טבליי בשם רבי שמעון בן לקיש דברי ר' יהודה ממזר לא ישא ממזרת [דף מד עמוד ב] כדי שיכלו ממזירין מן העולם.

(h)

(In the Mishnah, R. Yehudah ruled that a Mamzer may not marry a Mamzeres.) R. Imi said that R. Yaakov Gevulaya taught before R. Yochanan/ R. Yitzchak bar Tavlaya citing R. Shimon ben Lakish - R. Yehudah ruled this way so that a Mamzer would not be able to marry and Mamzerim would vanish from the world (rather than produce offspring).

ודכוותה עמוני לא ישא עמונית.

(i)

Question: (According to R. Yehudah who prohibits a convert from marrying a Mamzeres, meaning that he holds that the congregation of converts is considered part of the regular congregation) does he therefore also rule that an Amoni cannot marry a Amonis?

אמר ר' יוסי בי רבי בון על דרבנין צריכה אין יסבור רבי יהודה גירים פסולים בקהל י''י אינון. לישא עמונית אינו יכול שהיא קהל י''י אצלו לישא מצרית אינו יכול שהוא קהל י''י אצלה

(j)

R. Yosi bei R. Bun: According to the reason given by the Rabbis (Raish Lakish and R. Yochanan above (h)), is there any question (it is certainly permitted)?! As if R. Yehudah holds that converts are disqualified from marrying in the congregation, an Amoni cannot marry an Amonis since she is part of the congregation; he cannot marry a Mitzris, as he is called the congregation compared to her!

אמר רבי מתנייה משחררין שפחה ומשיאין לו

(k)

Solution (R. Matanya): An Amoni may free his slave woman and then marry her.

ודכוותה מצרי לא ישא מצרית.

(l)

Question: Does R. Yehudah also say that a Mitzri may not marry a Mitzris?

נישמעינה מן הדא תני רבי אבהו קומי ר' יוחנן אמר רבי יהודה בנימן גר מצרי היה מתלמידי רבי עקיבה אמר אני גר מצרי נשוי גיורת מצרית בני בן גר מצרי ואני משיאו לגיורת מצרית ונמצא בן בני כשר לבוא בקהל. אמר לו רבי עקיבה לא בני אלא אף אתה השיאו לבת גיורת מצרית [דף מט עמוד א (עוז והדר)] כדי שיהו ג' דורות מיכן ושלשה דורות מיכן.

(m)

Proof (Beraisa -R. Abahu to R. Yochanan): R. Yehudah says - Binyamin the Mitzri convert was a student of R. Akiva. He said, "I am a Mitzri convert married to a Mitzris convert. My son is the son of a Mitzri convert and I will marry him off to a Mitzris convert thereby making my grandson able to marry a regular Jewess.'' R. Akiva said to him, "No, my son, marry him off to the daughter of a Mitzris convert in order that their child will be third generation on both sides.''