1)

DOES ONA'AH APPLY TO LAND? (Yerushalmi Perek 11 Halachah 4 Daf 62b)

מתני' אלמנה שהיתה כתובתה מאתים ומכרה שוה מנה במאתים או שוה מאתים במנה נתקבלה כתובתה

(a)

(Mishnah): If a widow's Kesuvah was 200 Dinarim and she sold property of the orphans that was worth 100 for 200, or property worth 200 for 100, in either case she has received her full Kesuvah;

היתה כתובתה מנה ומכרה שוה מנה ודינר במנה מכרה בטל ואפילו היא אומרת אני אחזיר את הדינר ליורשין מכרה בטל:

(b)

If her Kesuvah was 100, and she sold property worth 101 for 100, the sale is void, even if she says that she will return the extra Dinar.

גמ' ניחא שוה מנה במאתים או שוה מאתים במנה

(c)

(Gemara) Question: Granted, [if she sold property] worth 100 for 200 [she received her full Kesuvah. Why do we say so when she sold property] worth 200 for 100? (She is still owed 100!)

מכל מקום הרי מפסידה את היתומין במנה

(d)

Answer: In any case she caused the orphans to lose 100 (it is considered that she took 200 from them).

בשוה מנה במאתים אין סופו לחזור משם מקח טעות

(e)

Question: [When she sold property] worth 100 for 200, will [the sale] not be retracted due to Mekach Ta'os (the buyer overpaid! Why is this considered payment?)

תיפתר שהוקיר המקח

(f)

Answer #1: The case is, the sold property rose in value (it is now worth 200).

א"ר אבין הדא מסייעא לר' שמעון בן לקיש

(g)

Answer #2 (R. Avin): This supports Reish Lakish;

דר"ש בן לקיש אמר אין למקח הונייה לעולם

1.

(Reish Lakish): Ona'ah (overcharging) never applies [to a sale of land].

אמר ר' יוחנן אם היה המקח מופלג יש לו הונייה

2.

(R. Yochanan): If the price was far (the overcharge was as much as the value), there is Ona'ah.

מתניתא פליגא על רבי יוחנן אילו דברים שאין להן הונייה העבדים והשטרות והקרקעות וההקדישות

(h)

Question (against R. Yochanan - Mishnah): The following matters, Ona'ah does not apply to them - slaves, documents, land and Hekdesh.

פתר לה ובלבד דבר שאינו מופלג

(i)

Answer: That is when [the overcharge] is not far (even though it is more than a sixth, the Shi'ur of Ona'ah for Metaltelim).

פדה שוה מנה במאתים ר' יוחנן אמר אינו פדוי ורבי שמעון בן לקיש אמר פדוי

(j)

If one redeemed [property] worth 100 for 200 - R. Yochanan says that it is not redeemed (it is a Mekach Ta'os, for the Ona'ah is too much), and Reish Lakish says that it is redeemed.

מתניתא פליגא על רבי יוחנן אמר [דף סג עמוד א] טלית זה תחת חמור זה יצא לחולין

(k)

Question #1 (against R. Yochanan - Beraisa): If one said 'this Talis is [Hekdesh] in place of this donkey', [the donkey] becomes Chulin (even if it is worth much more than the Talis)!

וסיפא פליגא על רבי שמעון בן לקיש צריך להיעשות דמים

(l)

Question #2 (against Reish Lakish - Seifa): One must appraise them. (If the Talis is worth more, this is fine. If the donkey is worth more, he must add to Hekdesh the difference.)

אמר ר' יוסה כל גרמה אמרה שהוא צריך להיעשות דמים

(m)

Answer (for Reish Lakish - R. Yosi): The entire [Beraisa is one teaching. It is redeemed, for Ona'ah does not apply, but even so] one must appraise them.

מה פליגין

(n)

Question: (All agree that if the donkey is worth more, he must add to Hekdesh the difference, and then it is redeemed.) What do they argue about?

להביא מעילה ר' יוחנן אמר מביא קרבן מעילה רבי שמעון בן לקיש אמר אינו מביא קרבן מעילה:

(o)

Answer: [If one redeemed Hekdesh for half its value and used it, must he] bring a [Korban] Me'ilah? R. Yochanan says that he brings a Korban Me'ilah, and Reish Lakish says that he does not bring a Korban Me'ilah.