1)

HOW MANY ARE NEEDED TO ESTABLISH OR REMOVE FROM KEHUNAH (Yerushalmi Perek 2 Halachah 8 Daf 14a)

מתני' ר' יהודה אומר אין מעלין לכהונה על פי עד אחד

(a)

(Mishnah - R. Yehudah): We do not establish one to be a Kohen based on one witness.

א"ר אלעזר אימתי במקום שיש עוררין אבל במקום שאין עוררין מעלין לכהונה על פי עד אחד

(b)

R. Elazar: This applies when there are protests. When there are no protests, one witness suffices.

רבן שמעון בן גמליאל אומר משום ר' שמעון בן הסגן מעלין לכהונה על פי עד אחד:

(c)

R. Shimon ben Gamliel citing R. Shimon ben ha'Segan says, we establish a Kohen through one witness.

גמ' ר' חייה בשם רבי יוחנן אין ערער פחות משני'

(d)

(Gemara - R. Chiyah citing R. Yochanan): There is no protest less than two.

רבי בון בר חייה בעא מה אנן קיימין

(e)

Question (R. Bun bar Chiyah): What is the case?

אם בשהעלו אותו באחד יורידו אותו באחד ואם בשהעלו אותו בשנים אפילו כמה לא יורידו אותו

1.

If he was established through one witness, he can be removed [from his Chazakah] through one he was established through two witnesses, even many cannot remove him! (Amidst contradictory testimony, we leave him in his Chazakah.)

אמר רבי הונא אתיין כרבנין דתמן ברם רבנין דהכא וכרב נחמן בר יעקב כשם שמעלים אותו בשנים כך מורידין אותו בשנים:

(f)

Answer (Rav Huna): [You assume] like Rabanan there (in Bavel, that amidst contradictory testimony, we retain the status quo.) However, [R. Yochanan holds like] Rabanan here (Eretz Yisrael), and like Rav Nachman bar Yakov - just like we establish him through two, so we remove him through two.

2)

WHEN WE PERMIT A WOMAN TAKEN CAPTIVE (Yerushalmi Perek 2 Halachah 9 Daf 14a)

מתני' האשה שנחבשה ע"י עכו"ם על ידי ממון מותרת לבעלה

(a)

(Mishnah): If Nochrim took a woman captive for money (they intend to charge ransom to release her), she is permitted to her husband;

על ידי נפשות אסורה לבעלה

(b)

If she was taken for a capital offense, she is forbidden to her husband.

עיר שכבשה כרקום כל הכהונות שבתוכה פסולות

(c)

If a besieged city was captured, all wives of Kohanim are Pasul [to their husbands];

ואם יש עדים אפילו עבד אפילו שפחה הרי אילו נאמנין

(d)

If they have witnesses, even a male or female slave, they are believed;

שאין אדם נאמן ע"י עצמו

(e)

A person is not believed about himself.

אמר רבי זכריה בן הקצב המעון הזה לא זזה ידה מתוך ידי משעה שנכנסו עכו"ם לירושלים עד שיצאו

(f)

R. Zecharyah ben ha'Katzav (a Kohen): I swear that my wife didn't leave my side from the time that the invaders entered Yerushalayim until they left!

אמרו לו אין אדם מעיד על ידי עצמו:

(g)

Chachamim: A man cannot testify for himself.

גמ' תמן תנינן העיד ר' יוסי הכהן ור' זכריה בן הקצב על תינוקת שהורהנה באשקלון וריחקוה בני משפחה ועידיה מעידין אותה שלא נסתרה ולא נטמאה

(h)

(Gemara - Mishnah): R. Yosi ha'Kohen and R. Zecharyah ben ha'Katzav testified about a girl who was taken for collateral for a loan in Ashkelon. Her family distanced themselves from her, even though the witnesses about her abduction said that she was not secluded and not defiled. (Chachamim said, if you believe the witnesses that she was taken for collateral, believe them that she was not secluded! If you do not believe them that she was not secluded, do not believe them that she was abducted!)

לפי שהעדים מעידין אותה שלא נסתרה ושלא נטמאה הא אם אין עידיה מעידין אותה שלא נסתרה ושלא נטמאה לא

(i)

Question - Inference: [Chachamim were Machshir] because the witnesses testified that she was not secluded and not defiled, but if the witnesses did not testify that she was not secluded and not defiled, no! (Our Mishnah says that if she was taken for money, she is permitted to her husband!)

אמר רבי לעזר שנייה היא בהירהון שהרבים נוהגין לו בהתר:

(j)

Answer (R. Lazar): Taking for collateral is different, for many consider this permitted. (Therefore, Chachamim were stringent to forbid her unless there is testimony, so people will not let them take women - SEFER NIR.)