1)

BI'AH BEFORE THREE YEARS AND ONE DAY (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 4a)

פחותות מבנות שלש שנים ויום אחד רבי יוסי בשם ר' חייה בר אשי רבי יונה רב חייה בר אשי בשם רב למה זו דומה לעושה גומא בבשר וחוזר ומתמלא

(a)

[Bi'ah with girls] less than three years and one day - R. Yosi citing R. Chiya bar Ashi and R. Yonah citing R. Chiya bar Ashi citing Rav said, what is this like? It is like [pressing one's finger and] making a depression in flesh - it returns and fills up. So too, her Besulim return.]

תני רבי חייה לעוכר את העין וחוזרת וצוללת

(b)

(R. Chiyah - Beraisa): It is like one who clouds a spring. It returns to be clear.

א"ר יוסי מתניתא אמרה כן פחותות מיכן כנותן אצבע בעין

(c)

Support (R. Yosi - Mishnah): Less than [three years and one day] - it is like putting a finger in the eye. (It sheds tears, and sheds tears again.)

אמר רבי אבין [תהילים נז ג] אקרא לאלהים עליון לאל גומר עלי בת שלש שנים ויום אחד ונמלכין ב"ד לעוברו הבתולין חוזרין ואם לאו אין הבתולין חוזרין:

(d)

(R. Avin): "Ekra lEi'lokim Elyon la'Kel Gomer Alai" -if a girl (born in Adar) was three years and one day, and Beis Din decided to make a leap year (so now it is Adar Rishon, and she is less than three), her Besulim return. If not (they did not make a leap year), her Besulim do not return.

2)

BESULOS WITHOUT BESULIM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 3 Daf 4a)

מתני' הגדול שבא על הקטנה והקטן שבא על הגדולה ומוכת עץ [דף ד עמוד ב] כתובתן מאתים דברי רבי מאיר

(a)

(Mishnah - R. Meir): The Kesuvah of the following is 200 - a Gadol who had Bi'ah with a Ketanah, a Katan who had Bi'ah with a Gedolah, and a Mukas Etz;

וחכמים אומרים מוכת עץ כתובתה מנה:

(b)

Chachamim say, the Kesuvah of a Mukas Etz is 100.

גמ' אי זהו קטן ואי זו היא קטנה

(c)

(Gemara) Question: What is a Katan (in our Mishnah), and what is a Ketanah?

משום רבי יהודה בן חגרא אמרו קטן פחות מבן תשע שנים ויום אחד וקטנה פחותה מבת שלשה שנים ויום אחד

(d)

Answer (in the name of R. Yehudah ben Chagra): A Katan is less than nine years and one day, and a Ketanah is less than three years and one day.

ניחא גדול שבא על הקטנה הבתולין חוזרין קטן שבא על הגדולה אין הבתולין חוזרין

(e)

Question: Granted, if a Gadol had Bi'ah with [such] a Ketanah, her Besulim return. However, if a Katan had Bi'ah with a Gedolah, her Besulim do not return! (Why is her Kesuvah 200?)

אמר רבי אבין תיפתר שבא עליה שלא כדרכה

(f)

Answer #1 (R. Avin): The case is, he had Bi'ah with her Lo k'Darkah (in the anus).

אמר רבי יוסי ברבי אבין ואפילו תימא בכדרכה קטן ביאתו ביאה (אבל - מאירי יא:ב מוחקו) אין בו כח ליגע בסימנין

(g)

Answer #2 (R. Yosi b'Ribi Avin): You can even say [that the Bi'ah was] k'Darkah. Is a Katan's Bi'ah Bi'ah? Surely it is not!] He does not have power to touch (i.e. remove) the Simanim (Besulim).

ותני כן מעשה שעיברה ובתוליה קיימין

1.

Support: A case occurred in which a woman became pregnant, and here Besulim were intact. (PNEI MOSHE - this shows that it is possible to have Bi'ah without removing the Besulim.)

מתיבין לרבי מאיר בתולין אין כאן ותימר כתובתה מאתים

(h)

Question (against R. Meir): There are no Besulim here (in a Mukas Etz), and you say that her Kesuvah is 200?!

אמר לון וכי בבתולין הדבר תלוי הרי בוגרת אין לה בתולים וכתובתה מאתים הרי בתולה מן הנישואין יש לה בתולים וכתובתה מנה

(i)

Answer (R. Meir): Does it depend on Besulim?! A Bogeres does not have Besulim, yet her Kesuvah is 200! A Besulah from Nisu'in has Besulim, yet her Kesuvah is 100!

1.

Note: The Bavli (Yevamos 59a) connotes that a Bogeres has some Besulim, but not all. It is possible that the Yerushalmi agrees, and means that she does not have all her Besulim. (PF)

מאי כדון

(j)

Question: What is the reason [why a Bogeres' Kesuvah is greater than that of a Besulah from Nisu'in]?

בוגרת לא בטל חינה בתולה מן הנישואין בטל חינה

(k)

Answer: A Bogeres did not lose her appeal. A Besulah from Nisu'in lost her appeal.

מה פליגין במוכת עץ דר"מ אמר לא בטל חינה ורבנין אמרין בטל חינה

(l)

What do they argue about? They argue about a Mukas Etz. R. Meir says that she did not lose her appeal, and Rabanan say that she lost her appeal.

(מה פליגין) בתולה הנבעלת מן הקטן וממי שאינו איש כשירה לכהונה

(m)

A Besulah who had Bi'ah with a Katan, and from one who is not a man (rather, an animal), she is Kosher to Kehunah.

תני ר' חלפתא בר שאול כשירה אפי' לכ"ג

(n)

(R. Chalafta bar Sha'ul - Beraisa): She is Kosher even to a Kohen Gadol.

ר' (ירמיה) [צ"ל יוסי - קרבן העדה] ור' אמי מקשי מה בינה לבין הנבעלת באצבע אילו הנבעלת באצבע שמא אינה פסולה לכהונה

(o)

Question (R. Yosi and R. Ami): What is the difference between her (one who had Bi'ah with a Katan or an animal), and one who had Bi'ah (i.e. she removed her Besulim) with the finger? One who had Bi'ah with the finger, is she not Pasul to a Kohen [Gadol]?!

אמר ר' חגי תיפתר שבא עליה שלא כדרכה

(p)

Answer (R. Chagai): The case is, he (or it) had Bi'ah with her Lo k'Darkah. (Their Bi'ah is not Bi'ah to make her a Be'ulah, and her Besulim are intact.)

בעא רבי חגי מיהדר ביה א"ל רבי אבא לא תהדור בך

(q)

R. Chagai wanted to retract [from this answer]. R. Aba told him, do not retract.

ולמה בעא רבי חגיי מיהדר ביה

(r)

Question: Why did R. Chagai want to retract?

מן הדין דכתיב [ויקרא כא יג] והוא אשה בבתוליה יקח עד שתהא בתולה משני צדדיה

(s)

Answer: It says "v'Hu Ishah bi'Vsuleha Yikach" - she must be a Besulah from both sides (the normal place of Bi'ah, and the anus).

ודכוות' [בראשית כד טז] בתולה ואיש לא ידעה בתולה מכדרכה ואיש לא ידעה שלא כדרכה

(t)

Question: Similarly, it says "Besulah v'Ish Lo Yad'ah" - she was a Besulah from Bi'ah k'Darkah, and no Ish (adult) knew (had Bi'ah with) her Lo k'Darkah. (This connotes that only an adult makes her a Be'ulah Lo k'Darkah, like R. Chagai said initially!)

אמר רבי יצחק בן אלעזר אפילו (בידיה לא תבע) [צ"ל אביה לא נגע - תורה תימיה בראשית כד:טז(כ)] בה שנאמר [תהילים קכה ג] כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים

(u)

Answer (R. Yitzchak ben Elazar): [No, "Ish" teaches that] even her father did not touch her - "Ki Lo Yanu'ach Shevet ha'Rasha Al Goral ha'Tzadikim." (Maseches Sofrim says that the Emori custom was for fathers to sleep with their Besulos daughters. Yalkut says that Besu'el was a king, and he slept with every Besulah before her Nisu'in, and his subjects said that if he will not do so with Rivkah, they will kill both of them. Miraculously, Besu'el died before defiling her. (TORAH TEMIMAH)

מה עבד לה רבי חגיי עד שלא יחזור בו

(v)

Question: How would R. Chagai explain (R. Chalafta bar Sha'ul's law, that she is Kosher even to a Kohen Gadol) before he retracted (i.e. when he wanted to retract)?

פתר לה בהערייה

(w)

Answer: He explains that it refers to Ha'ara'ah (the first stage of Bi'ah) with a minor or animal does not disqualify to a Kohen Gadol. We explained this like RIDVAZ.)

ולמה לית (רב יוסף) [צ"ל ר' יוסי - קרבן העדה] [דף ה עמוד א] פתר ליה בערייה

(x)

Question: Why didn't R. Yosi (he and R. Ami asked above, what is the difference between Bi'ah with a Katan or an animal, and Bi'ah with the finger) explain that it refers to Ha'ara'ah?

אמר רבי מנא דהיא צריכה ליה רבי יוסי בעא הערייה בזכור מהו הערייה בבהמה מהו

(y)

Answer (R. Mana): R. Yosi was unsure about this. R. Yosi asked, what is the law of [a man who did] Ha'ara'ah with a male? What is the law of Ha'ara'ah with an animal? (If Ha'arah with an animal is considered Bi'ah, she is a Be'ulah. The Beraisa could not permit her to a Kohen Gadol! We explained this like NO'AM YERUSHALMI.)

כד שמע רבי ירמיה הדא דרבי חגיי אמר לא על הדא הוה רבי אמי מקשי:

(z)

When R. Yirmeyah heard this of R. Chagai, he said 'R. Ami did not ask about this!' (R. Chagai understood that R. Ami questioned the Beraisa, why one who had Bi'ah with a Katan or an animal is Kosher to a Kohen Gadol. Really, he asked about our Mishnah - a Katan who had Bi'ah with a Gedolah, her Kesuvah is 200. Why is she unlike one who had Bi'ah with the finger, who is a Mukas Etz, and her Kesuvah is 100?! - SEFER NIR)

3)

WOMEN WITHOUT TA'ANAS BESULIM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 5a)

מתני' בתולה אלמנה גרושה וחלוצה מן הנישואין כתובתן מנה ואין להן טענת בתולים

(a)

(Mishnah): If a Besulah was widowed, divorced, or had Chalitzah after Nisu'in, her Kesuvah is 100, and she has no Ta'anas Besulim.

הגיורת והשבויה והשפחה שנפדו או שנתגיירו או שנשתחררו יתירות על שלש שנים ויום אחד כתובתן מנה ואין להן טענת בתולים:

(b)

If a girl converted, was redeemed from captivity, or was freed above three years and one day, her Kesuvah is 100, and she has no Ta'anas Besulim.

גמ' איזו היא בתולה מן הנשואין

(c)

(Gemara) Question: What is a Besulah from Nisu'in?

אמר רבי יוחנן כל שנכנסה לחופה ועידיה מעידין אותה שלא נבעלה

(d)

Answer (R. Yochanan): She entered Chupah, and witnesses testify that she did not have Bi'ah.

אמר רבי יוסי הדא אמרה נשא אשה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה אין זה מקח טעות להפסיד' מכתובת מנה

(e)

Inference (R. Yosi): If one married a woman b'Chezkas Besulah, and she was found to be Be'ulah, it is not a Mekach Ta'os to make her lose her Kesuvah of 100 (for the Seifa teaches that she has no Ta'anas Besulim).

נשא אשה בחזקת שלא זינתה ונמצאת שזינתה אין זה מקח טעות להפסידה מכתובת מנה

(f)

If one married a woman b'Chazakah that she did not have Zenus (i.e. Bi'ah before she converted or was freed - SEFER NIR), and it was found that she had Zenus, it is not a Mekach Ta'os to make her lose her Kesuvah of 100.

רבי לעזר שאל הבא על שפחה (משוחררת) [צ"ל משומרת - רשב"א תשובה קמב מיוחס ל לרמב"ן] מהו

(g)

Question (R. Lazar): If one had Bi'ah with a Shifchah that was guarded (from Bi'ah, and found that she was a Besulah), what is the law (is her Kesuvah 200)?

נישמעינה מן הדא

(h)

Answer: We learn from the following [Beraisa];

יכול הבא על שפחה ארמית יהא חייב

1.

Suggestion: Perhaps one who had Bi'ah with a Shifchah Nochris is liable (to pay a fine)!

תלמוד לומר [שמות כב טו] מהר ימהרנ' לו לאשה את שיש לו הוייה בה יצא שפחה או מי שאין לו הוייה בה

2.

Rejection: "Maher Yemaharenah Lo l'Ishah" - one that he could have Havayah (Kidushin) with her. This excludes a Shifchah or someone [else], that he could not have Kidushin with her.

מפני שאין לו בה הוייה הא אם יש לו הוייה בה יש לה קנס וכל שיש לה קנס יש לה כתובה

3.

Inference: It is because he could not have Kidushin with her - but if he could have Kidushin with her (e.g. a Shifchah who is not a Nochris), she would have a fine. And anyone who has a fine, she has a Kesuvah [of 200, for she is Muchzekes to be a Besulah]!

אמר רבי יודן וכי בקנס הדבר תלוי הרי בוגר' אין לה קנס וכתובת' מאתים הרי בתולה מן הנישואין יש לה קנס וכתובת' מנה

(i)

Objection (R. Yudan): Does it depend on a fine?! A Bogeres has no fine, yet her Kesuvah is 200! A Besulah from Nisu'in has a fine, yet her Kesuvah is 100!

אמר רבי זעירא קומי רבי מנא תיפתר בשנתגיירו או שנשתחררו פחותות מבנות שלש שנים ויום אחד

(j)

Answer (R. Ze'ira, in front of R. Mana): [The Beraisa discusses] one who converted or was freed before three years and one day (her Kesuvah is 200).

א"ל אם בשנתגיירו או שנשתחררו פחותות מבנות ג' שנים ויום א' כישראל הן

(k)

Rejection (R. Mana): If they converted or were freed before three years and one day, they are like Yisraelim! (The Beraisa would not call her a Shifchah. We explained this like RASHBA.)

סומה ואיילוני' יש להן טענת בתולין

(l)

A blind girl and Ailonis have Ta'anas Besulim;

סומכוס אומר משם רבי מאיר סומה אין לה טענת בתולים

(m)

Sumchus says in the name of R. Meir, a blind girl has no Ta'anas Besulim.

ומה טעמא דרבי מאיר

(n)

Question: What is the reason of R. Meir?

אני אומר מצא ואיבד

(o)

Answer: I say that he found [blood] and got rid of it.

מה טעמא דרבנן

(p)

Question: What is the reason of Rabanan?

יכולה היא לתופשו

(q)

Answer: She can grab [the sheet with blood on it, and keep it].

מה עבד לה רבי מאיר

(r)

Question: What does R. Meir do (to reject this answer)?

יכול הוא (לדחותן) [צ"ל לדהותן - ספר ניר] ברוק

(s)

Answer: He can make the appearance lighter through spit (and it will not look like blood).

תני טענת בתולים עד שלשים יום דברי ר' מאיר

(t)

(Beraisa): Ta'anas Besulim is until 30 days. R. Meir says so;

וחכמים אומרים מיד

(u)

Chachamim say, it is immediately.

מה אנן קיימין

(v)

Question: What is the case?

[דף ה עמוד ב] אם בשבעל מיד

1.

If he had Bi'ah [with her immediately, all should agree that it is] immediately!

אם בשלא בעל אפילו לאחר מיכן עד כמה

2.

If he did not have Bi'ah [until now, all should agree that it is] even after a long time!

אלא כן אנן קיימין בסתם רבי מאיר אומר חזקה אדם מעמיד עצמו שלשים יום ורבנין אמר אפילו יום אחד אין אדם מעמיד את עצמו

(w)

Answer: Rather, the case is Stam (he says that he had Bi'ah only now, but we do not know if this is true). R. Meir says that there is a Chazakah that a man can refrain up to 30 days, and Rabanan say that he cannot refrain even one day.

רבי ירמיה בעא מהו שיהא נאמן לומר על דר' מאיר העמדתי עצמי שלשים יום כדי לעשות את הוולד שתוקי

(x)

Question (R. Yirmeyah): According to R. Meir, is [a Yavam] believed to say 'I refrained for 30 days' in order to make the child a Shetuki? (I.e. she became pregnant, and he says that it is not from him. A Shetuki is a Safek Mamzer, for perhaps the father was a Mamzer.)

נישמעינ' מן הדא היבמה שאמרה בתוך שלשים יום לא נבעלתי כופין אותו שיחלוץ לה לאחר שלשים יום מבקשין ממנו שיחלוץ לה ואמר רבי לעזר דרבי מאיר היא

(y)

Answer: We learn from [what was said about a Mishnah in Yevamos 13:14]. If a Yevamah said within 30 days 'I did not have Bi'ah', we force him to do Chalitzah. After 30 days, we request that he do Chalitzah, and R. Lazar said that this is like R. Meir;

ואמר רבי לעזר לא שנו אלא אצלה הא אצל צרתה לא

1.

And R. Lazar said, this is only for her (since she admits that she did not have Bi'ah, she is forbidden l'Shuk without Chalitzah), but not for her Tzarah (the Tzarah is permitted due to the Chazakah that one cannot refrain);

כמה דתימר תמן לא הכל ממנה לחוב לצרתה וכא לא הכל ממנו לחוב לבנו:

2.

Just like you say there, that [the Yevamah] is not believed to harm [the Heter l'Shuk of] her Tzarah, also here, [the Yavam] is not believed to harm [what we assume is] his son (make him a Safek Mamzer).