1)

THE TECHUM IN SPECIAL CASES (Yerushalmi Perek 5 Halachah 1 Daf 31b)

רבי בא רב יהודה בשם רב [דף לב עמוד א] עיר שהיא בנויה כמין קשת אם יש בין זו לזו [דף לד עמוד ב (עוז והדר)] ארבעת אלפים חסר אחת מהלך את כולה וחוצה לה אלפים אמה

(a)

(R. Ba citing Rav Yehudah citing Rav): If a city is shaped like a bow - if there are 3999 Amos between this [end] and this, [we view it as if it were full of houses, and] he may traverse all of it and 2000 Amos outside of it;

ארבעת אלפים אין לו ממקום עירובו אלא אלפים אמה.

1.

If 4000 Amos [separate the ends], he has only 2000 Amos from his Eruv.

אמר רבי אחא סבר רבי שמואל אין יתן סנדלוי הכא הוא אתי ברא ונסי לון ואין יתן סנדלוי הכא הוא אתי ברא ונסי לון

(b)

(R. Acha): R. Shmuel explained, [in the former case it is permitted because] if someone [went along the Yeser, i.e. the string between the ends of the bow, and] put his sandals here [past 2000 Amos], he may go outside (back to the end of the bow, and along the bow to the other end, and to where he put them) and take them (for they are within 2000 Amos), and if he put his sandals here [past 2000 Amos from the other end], he may go outside (back to the bow and along the bow...) and take them;

מן כאן אתא ברא ומן כאן אתא ברא מרוח אחת אסור משתי רוחות מותר.

1.

From here, he can go outside (via the bow), and from here, he can go outside (via the bow). Will you say that from one direction it is forbidden and from two directions it is permitted?! (Rather, surely it is permitted even from one direction - SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)

רבי בא בשם רב יהודה היתה עיר אחת גדולה ויש בה חריץ [נראה שצ''ל ואינו, כעין הגהת הגר''ח קניבסקי שליט''א] עמוק עשרה ורחב ארבעה את רואה אותו כילו מלא עפר וצרורות ואם לאו רואה אותו כמפולש.

(c)

(R. Ba citing Rav Yehudah): If one city was big, and it has a trench - if it is not 10 deep and four wide, you view it as if it were full of earth and pebbles (so the entire city may make one Eruv). If not (rather, it is 10 deep and four wide), you view it like Mefulash (each side of the city must be Me'arev by itself. We explained this essentially like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

רבי בא אמי בר יחזקאל בשם רב עיר שהיא בנויה על שפת הנחל אם יש בינה לנחל ארבע טפחים מודד מן החומה. שלשה מודד משפת הנחל החיצונה ובלבד שלא יהא בנחל יותר משבעים ושיריים.

(d)

(R. Ba citing Ami bar Yechezkel citing Rav): If a city was built on the bank of a river - if there are four Tefachim between it and the river you measure [2000 Amos] from the wall. If there are three [Tefachim in between], you measure from the outer bank of the river, as long as the river is not more than 70 Amos and a fraction [wide].

מה נן קיימין

(e)

Question: What is the case?

אם במתלקטת עשרה טפחים מתוך שלש מודד משפת הנחל החיצונה

1.

If [the river bank] slopes 10 Tefachim amidst three Amos, [even if there are only three Tefachim in between the wall and the river, do you measure] from the outer bank of the river?! (It is hard to walk there. Surely it is not Batel to the city!)

אם מתוך ארבע מודד מן החומה

2.

If [the river bank] slopes 10 Tefachim amidst four Amos, [even if there are four Tefachim in between it, do you measure from the wall?! One can traverse such an incline. Surely it is Batel to the city!]

אלא אם כן אנן קיימין משלש ועד ארבע.

(f)

Answer: [It slopes 10 Tefachim amidst] between three and four [Amos].

רב אמר [דף לב עמוד ב] עיר שהיא בנויה אוהלים כל אחד ואחד מודד מאהלו.

(g)

(Rav): A city consisting of tents [is not considered a city, for they are not fixed]. Everyone measures [his Techum] from his tent;

[דף לה עמוד א (עוז והדר)] היו שם שלשה צריפין ושלשה בורגנין מודד מן החיצון

1.

If there were there three Tzerifin or Borgenin (shacks of date or willow branches, or of people who guard Peros), he measures from the outer one.

התיב אסי והכתיב [דברים כג יג] ויד תהיה לך מחוץ למחנה היאך היו נפנין לחוץ.

(h)

Question #1 (Asi): It says "v'Yad Tihyeh Lecha mi'Chutz la'Machaneh'' - (when Bnei Yisrael were in the Midbar, one who needed to defecate needed to go in back of Machaneh Yisrael, which was 12 Mil by 12 Mil. If everyone measures from his tent, on Shabbos,) how could people [not near the back] go outside [the Machaneh] to eliminate?!

רבי חייה בריה דרבי שיבתיי מקשי היאך היו יוצאין לבית מדרשו של משה.

(i)

Question #2 (R. Chiyah brei d'R. Shivsai): [If everyone measures from his tent, on Shabbos,] how could they go to Moshe's Beis Midrash?!

משה עשה להן שלשה צריפין ושלשה בורגנין.

(j)

Answer #1 (to both questions): Moshe made for them three Tzerifin or Borgenin. (This made the entire Machaneh like one city. All the Ohalim were Batel to them.)

אמר רבי יוסה מכיון שהיו חונין ונוסעין על פי הדיבור כמי שהיו חונין (לשעה) [צ''ל לעולם - קרבן העדה]

(k)

Answer #2 (to both questions - R. Yosah): Since they camped and traveled according to Hash-m's word, it is considered permanent.

אמר רבי יוסי בי רבי בון מכיון שהבטיחן הקדוש ברוך הוא שהוא מכניסן לארץ כמי שהוא (לעולם) [צ''ל לעולם - קרבן העדה]

(l)

Objection (R. Yosi bei R. Bun): Since Hash-m promised to enter them to Eretz [Yisrael], it is considered temporary! (PNEI MEIR)

עליה אמר רבי אבין משה עשה להן שלשה צריפין ושלשה בורגנין.

(m)

Due to this, R. Avin needed to say [like the Stam Gemara said above,] that Moshe made for them three Tzerifin or Borgenin.