13th CYCLE DEDICATIONS:

ERUVIN 64 (2 Sivan) - This Daf has been dedicated in memory of Harry Bernard Zuckerman, Baruch Hersh ben Yitzchak (and Miryam Toba), by his children and sons-in-law.
 
12th CYCLE DEDICATIONS:

ERUVIN 64 (7 Kislev) - Dedicated l'Zecher Nishmat Avraham Yehoshua Heschel ben Yehuda ha'Cohen Hauser who passed away on 7 Kislev 5748, by his grandchildren, Miriam, Josh, Tamar and Shlomo.

1)

TOSFOS DH Betilu Reshusaichu (cont.)

תוספות ד"ה בטילו רשותייכו לגבי חד מינייכו (המשך)

שא''כ אין כאן ביטול כלל שכמו שמתחילה היתה רשות לכולן ה''נ תהא עתה לכולן והרי הם כבתחילה מרובין במקום נכרים

(a)

Answer #3 (cont.): If so, there is no Bitul at all! Just like initially it was the Reshus of all of them, also now it is to all of them! They are like initially, many in place of Nochrim.

ועוד דבהדיא אמר דצריך לבטל לכל אחד מאותן שעירבו למאן דאית ליה לעיל בעין רעה מבטל

(b)

Answer #4: It explicitly says (above, 26b) that [if one person in a Chatzer forgot to be Me'arev], he must be Mevatel to each of those who were Me'arev, according to the opinion that one is Mevatel stingily;

ואידך נמי מודה שאם פירש בהדיא שאינו מבטל רק לאחד שלא ביטל לאחרים אע''פ שעירבו עם זה שביטל לו

1.

Also the other opinion admits that if he explicitly specified that he is Mevatel only to one, he was not Mevatel to the other, even if they were Me'arev with this to whom he was Mevatel.

וא''ת כיון שעל ידי עירוב שהניחו כל החצירות יחד היה מתיר לכולן הא דפריך רבא א''כ ביטלת תורת עירוב מאותו מבוי ומשני דמערבי

(c)

Question: Since [Abaye] permitted all of them through an Eruv that all the Chatzeros placed, [it is difficult] Rava's question "if so, you are Mevatel the law of Eruv from the Mavuy", and [the Gemara] answered that they were Me'arev;

מעיקרא נמי דווקא ע''י עירוב היה מתיר כדי לעשות תקנה לכולן שהיחיד היה מוציא כלי בתיהן למבוי כדפרישית

1.

Also initially, [Abaye] permitted only through an Eruv, to make a solution for all of them, that the one will take the Kelim of their houses to the Mavuy, like I explained!

וי''ל דרבא סבר שבא להתיר כלים ששבתו בבית היחיד בלא עירוב החצירות ולא היה יודע שפתוחות זו לזו

(d)

Answer: Rava thought that [Abaye] comes to permit Kelim that were Shoves in the one's house, without Eruv of the Chatzeros. He did not know that they are open to each other;

ולפי מה שהיה סבור שלא היו פתוחות זו לזו מה שהיה מקשה ביטלת תורת עירוב מאותו מבוי בשיתוף מיירי דקרי ליה עירוב

1.

Based on what he thought that they are not open to each other, his question "you are Mevatel the law of Eruv from the Mavuy" discusses Shituf (this would be the only way to be Me'arev the Chatzeros), but he calls it Eruv.

2)

TOSFOS DH Im Ken Bitalta Toras Eruv me'Oso Mavuy

תוספות ד"ה אם כן ביטלת תורת עירוב מאותו מבוי

(SUMMARY: Tosfos discusses whether Bitul helps from house to house.)

אומר ר''י שבא מעשה לפני רש''י בחופה אחת ששכחו ולא עירבו והוצרכו להוציא מבית לבית והתיר להם ע''י שביטלו רשותם לאחד

(a)

Pesak (Ri): An episode came in front of Rashi regarding a Chupah, and they forgot and were not Me'arev, and they needed to take from house to house. He permitted them, through that they were Mevatel their Reshus to one of them.

ואומר ר''י דאם יועיל ביטול מבית לבית א''כ יהו מותרין כולן לטלטל מזו לזו גם אותן שביטלו להם

(b)

Question (Ri): If Bitul helps from house to house, if so they will all be permitted to carry from one to the other, also those to whom they were Mevatel.

שאע''פ שהמבטל רשות חצירו אסור להוציא מביתו לחצר

1.

Implied question: One who is Mevatel Reshus of his Chatzer, it is forbidden for him to be Motzi from his house to the Chatzer!

התם הוא שיש להם חלק בחצר ונראה כחוזר ומחזיק ברשותו אפי' למ''ד לעיל בפ''ב (דף כו.) רשות ביתו ביטל

2.

Answer: There, they have a portion in the Chatzer, and it looks like he retracts and repossesses his Reshus, even according to the opinion that above (26a) that he was Mevatel Reshus of his house;

אבל הכא כשביטלו כל השכונות רשותם לאחד אישתרו כולהו דאין דומה כלל כחוזר ומחזיק ברשותו כשמטלטל מביתו לבית חבירו ולא דמי למוציא מביתו לחצר שיש לו בחצר חלק

i.

However, here that all the neighborhoods were Mevatel their Reshus to one of them, all of them are permitted. It does not look at all like one who returns and is Machazik in his Reshus when he carries from his house to his friend's house. This is unlike one who is Motzi from his house to the Chatzer, for he has a portion in the Chatzer.

וכיון דמישתרו כולהו על ידי ביטול אין לביטול להועיל כאן דא''כ ביטלת תורת עירוב מאותו מבוי

3.

Summation of question: Since all of them are permitted through Bitul, Bitul should not help here, for if so, you nullify the law of Eruv from this Mavuy;

שלא יחושו לעשות עוד עירוב כיון דמישתרו כולהו בביטול

i.

They will not be concerned to make an Eruv any more, since they are all permitted through Bitul (and they will come to carry without Bitul, like Tosfos says below)!

ומיהו אור''י דאם יש חדרים בבית יכול לבטל כל הבית בלא החדרים שיהא עכשיו אסור להוציא מן החדר לבית כמו מבית לחצר

(c)

Observation (Ri): If there are rooms in the house, he can be Mevatel the entire house without the rooms. Now it is forbidden to take from the room to the house, just like from the house to the Chatzer;

ואין שייך כאן ביטלת תורת עירוב שהרי ישתכר בעירוב יותר מן הביטול

1.

Here, "you are Mevatel the law of Eruv" does not apply, for he profits from the Eruv more than from Bitul.

ודווקא לרבי יוחנן דאמר לקמן (דף סו:) יש ביטול רשות מחצר לחצר אבל לשמואל דאמר לקמן אין ביטול רשות מחצר לחצר ה''ה מבית לבית דהא תשמישתיה לחוד והא תשמישתיה לחוד (הגהת הב"ח) ומיהו כר''י קי''ל

(d)

Limitation: [Rashi's Heter] is only according to R. Yochanan, who says below (66b) that there is Bitul Reshus from Chatzer to Chatzer, but according to Shmuel, who says below that there is no Bitul Reshus from Chatzer to Chatzer, the same applies from house to house, for this [house] is used by itself [for its owner], and this is used by itself. However, we hold like R. Yochanan.

ונראה דאין ראיה מכאן לחלוק על הוראת רש''י דשפיר דמי דחוזר בו מביטולו כשנוטל כליו והכניסם לתוך בית חבירו וחזר והחזירם לביתו שהיא רשות המיוחדת לו נראה כחוזר בו מביטולו

(e)

Defense (of Rashi's Heter): From here, we cannot argue with Rashi's ruling (even if they are Mevatel the entire houses), for it properly looks like he retracts his Bitul. When he takes his Kelim and enters them to his friend's house and returns and returns them to his house, which is a Reshus special for himself, it looks like he retracts his Bitul;

וכיון שמפסיד בדבר לא ביטלת תורת עירוב

1.

Since he loses from the matter (through Bitul, he cannot return his Kelim to his own house), you do not nullify the law of Eruv.

ור''ת היה מדקדק מהא דאפליגו ר''י ושמואל לענין ביטול רשות מחצר לחצר ולענין ביטול רשות בחורבה משמע דמבית לבית אסור לכ''ע מדלא איירו ביה

(f)

Rebuttal #1 (of Rashi's Heter - R. Tam): R. Yochanan and Shmuel argue about Bitul Reshus from Chatzer to Chatzer, and about Bitul Reshus in a ruin. This implies that from house to house, all forbid, since they do not discuss it;

וכדפרישית שאם התרת תתיר לכולן וכיון דשרית לכולהו יבא לטלטל בלא ביטול

1.

This is like I explained, that if you permit, you will permit all of them, and since you permit all of them, one will come to carry without Bitul.

ועוד הביא ראיה מההוא ינוקא דלקמן (דף סז:) דאשתפיך חמימיה שהתיר לומר לנכרי למייתי ליה חמין מגו ביתיה (דרבא) [צ''ל דרבה] אע''ג דלא עירבו מדלא מצאו תקנה בענין אחר

(g)

Rebuttal #2 (R. Tam): In the case below (67b) of the baby whose water [needed for Bris Milah] spilled, [Rabah] permitted to tell a Nochri to bring hot water from Rabah's house, even though they had not made an Eruv, since they did not find another solution;

ואמאי ליבטלו כולהו רשותייהו לההוא ביתא דהוה ביה תינוק דמסתמא כר''י סבירא להו דאמר יש ביטול רשות מחצר לחצר כדאמר רבא בההוא שמעתא אנא כר''י סבירא לי

1.

Why [was this permitted]? All should be Mevatel their Reshus to the house in which the baby was. Presumably, they hold like R. Yochanan, who says that there is Bitul Reshus from Chatzer to Chatzer, like Rava said in that teaching "I hold like R. Yochanan"!

אלא ודאי אפי' ר''י מודה דאין ביטול רשות מבית לבית

2.

Conclusion: Rather, surely even R. Yochanan agrees that there is no Bitul from house to house.

ואומר ר''י דאין משם ראיה דעל כרחך הוו התם חצירות ומבוי כדאמרינן התם והא לא עירבנו והא לא שיתפנו

(h)

Defense (Ri): There is no proof from there. You are forced to say that there, there were Chatzeros and a Mavuy, like we say there "we were not Me'arev, and we did not do Shituf";

והיו יכולין להביא חמין ע''י ביטול דרך חצירות ומבוי לבית שהיה בו קטן ומה שלא עשו כן משום שלא היו בעלים התם

1.

They could have brought hot water through Bitul via Chatzeros and the Mavuy to the house of the baby. They did not because the owners were not there [to be Mevatel].

3)

TOSFOS DH Shasah Revi'is Yayin Al Yoreh

תוספות ד"ה שתה רביעית יין אל יורה

(SUMMARY: Tosfos questions Rav Nachman's objection to this teaching.)

יש ספרים שכתוב בהן אל יתפלל

(a)

Alternative text: Some texts say "he may not pray."

ולא יתכן כלל דא''כ מאי קאמר רב נחמן לא מעליא הא שמעתא דהא אנא כל] כמה דלא שתינא רביעתא לא צילא דעתאי מה ענין צילותא אצל תפלה

(b)

Rebuttal: This cannot be at all. If so, why did Rav Nachman say "this teaching is not good, for until I drink a Revi'is, my mind is not clear"? What is the relevance of clarity [of mind] to prayer?! (Rashash questions this from below (65a), that one may pray only if his mind is settled.)

אלא אל יורה גרסינן ברוב ספרים וכן אמר ר''ח

1.

Rather, the text in most Seforim is "he may not rule." R. Chananel said so.

וא''ת ומאי קאמר ר''נ לא מעליא הא שמעתתא הא פלוגתא דתנאי היא בכריתות בפרק אמרו לו (דף יג:) כדדריש התם ולהבדיל ולהורות ואיין ושכר אל תשת קאי דמוקמינן ליה התם ברביעית

(c)

Question #1: Why did Rav Nachman say "this teaching is not good"? Tana'im argue about this in Kerisus (13b), like it expounds there "u'Lehavdil u'Lehoros", and it refers to "Yayin v'Shechar Al Tesht", for we establish it there to discuss a Revi'is!

ועוד קשה דהא ר''נ גופיה קאמר לקמן בשמעתין דרך מיל ושינה כל שהוא מפיגין את היין כששתה רביעית ש''מ דאסור

(d)

Question #2: Rav Nachman himself said below in our Sugya "going a Mil (2000 Amos) or sleeping any amount negates [the effect] of wine when he drank a Revi'is. This shows that it is forbidden [before the effect goes away]!

ומיהו ההיא איכא לאוקומא כגון דלא רמא ביה מיא והכא דרמא ביה מיא כר''א בכריתות (דף יג:)

(e)

Answer (to Question #2): We can say that there (it is forbidden before the effect goes away) when he did not dilute [the wine] with water, and here [Rav Nachman holds that there is no Isur] when he added water, like R. Eliezer in Kerisus (13b)

(דתנן) התם ר''א אומר אם נתן לתוכו מים כל שהוא פטור ורב נמי פסיק התם הלכה כר''א

1.

In a Beraisa there, R. Eliezer says that if he added any amount of water, he is exempt. Also Rav rules there like R. Eliezer.

אבל מ''מ קשיא דלא הוי ליה למימר לא מעליא הא שמעתא כיון דאיכא רבנן דפליגי עליה דר''א התם ואסרי אע''פ שנתן בו מים

(f)

Remark: Question #1 is still difficult. [Rav Nachman] should not have said "this teaching is not good", since there are Rabanan who argue with R. Eliezer there, and forbid even though he added water!

4)

TOSFOS DH Shikor Al Yispalel v'Im Hispalel Tefilaso To'evah

תוספות ד"ה שיכור אל יתפלל ואם התפלל תפלתו תועבה

(SUMMARY: Tosfos asks whether or not the same applies to excrement.)

ולא יצא כיון שאינו יכול לדבר לפני המלך וצריך לחזור ולהתפלל

(a)

Explanation: He was not Yotzei, since he cannot speak in front of the king. He must pray again.

וכן ההיא דברכות (דף כב:) שהיה מתפלל ונמצא צואה כנגדו דמסיק כיון שחטא אע''פ שהתפלל תפלתו תועבה וצריך לחזור ולהתפלל

(b)

Support: Also in Brachos (22b), if one was praying and found excrement opposite him, we conclude that since he transgressed, even though he prayed, his Tefilah is an abomination, and he must pray again.

וצ''ע אם יש להשוות ברכות לתפלה לענין צואה ושיכור

(c)

Question: This requires investigation if we equate Brachos to Tefilah regarding excrement and intoxication.

וע''כ לאו לכל מילי דמיין דהא שתוי אל יתפלל עד שיפיג יינו ואפי' ביין מזוג אל יתפלל ביותר מרביעית

(d)

Observation: You are forced to say that they are not totally similar, for one who drank may not pray until his wine wears off, and even [if he drank] mixed wine he may not pray if [he drank] more than a Revi'is;

דאפי' ר''א דכריתות (דף יג:) לא שרי ביותר מרביעית ואפי' לענין הוראה כדאמרינן התם

1.

Source: Even R. Eliezer in Kerisus (13b) does not permit [if he drank] more than a Revi'is, even regarding ruling, like we say there;

ופשיטא דשתוי מברך ברכת המזון וכל הברכות כולן כדאמ' בירושלמי דברכות דמפיק ליה מואכלת ושבעת וברכת ואפי' מדומדם

i.

It is obvious that one who drank blesses Birkas ha'Mazon and all Brachos, like it says in Yerushalayim. We learn from "v'Achalta v'Savata u'Verachta", and even if [you are] drunk.

ומיהו משום מי רגלים פשיטא דא''צ לחזור ולברך אפי' א''ת דמשוינן ברכות לתפלה דצואה (הגהת בארות המים) תניא

2.

However, due to urine, obviously he need not bless again, even if you will say that we equate Brachos, for this was taught regarding excrement;

ומי רגלים לא חמירי כמו צואה דהא אמר בסוף פ' מי שמתו (ברכות דף כה.) לא אסרה תורה אלא כנגד עמוד בלבד

3.

Urine is not stringent like excrement, for it says in Brachos (25a) that the Torah forbids [prayer] only opposite a flow [of urine in the air];

הא נפול לארעא שרי ורבנן הוא דגזרו בהו וכי גזרו בהו בודאן אבל בספקן לא גזרו בהו רבנן:

i.

Inference: If it fell to the ground, it is permitted (mid'Oraisa). Rabanan decreed about it. They decreed only about a Vadai, but not about a Safek.

64b----------------------------------------64b

5)

TOSFOS DH she'Kivan R. Gamliel b'Ru'ach ha'Kodesh

תוספות ד"ה שכוון רבן גמליאל ברוח הקדש

(SUMMARY: Tosfos points out that this name was common.)

אע''פ שהיה שם זה רגיל באומות כדאמרינן בפרק שני דמכות (דף יא.) תמן אמרין שכם נסיב מבגאי גזר

(a)

Implied question: This name (Mavgai) was common among Nochrim, like it says in Makos (11a) that [in Eretz Yisrael] they say "if Shechem married [Dinah], should Mavgai (someone of his city, who does not benefit) have to circumcise himself?!" (What is the source that R. Gamliel had Ru'ach ha'Kodesh?)

מכל מקום חשיב ליה כוונה ברוח הקדש

(b)

Answer: Even so, this is considered knowing through Ru'ach ha'Kodesh.

וההיא דסוף יבמות (דף קכב:) שאמר ליה יפה כוונת שאריה שמי כך קורין אותי בעירי

(c)

Implied question: In Yevamos (122b), a man said "you said correctly that my name is Aryeh - they call me so in my city" (and we do not say that the other knew through Ru'ach ha'Kodesh)!

לא שכוון אותו האיש ברוח הקדש שלא קראו אריה אלא על שם כחו

(d)

Answer: The other did not know through Ru'ach ha'Kodesh. He called him Aryeh (lion) based on his strength.

6)

TOSFOS DH she'Holchin Acher Rov Ovrei Derachim

תוספות ד"ה שהולכין אחר רוב עוברי דרכים

(SUMMARY: Tosfos explains the source to say so.)

כדפירש בקונטרס מדלא שרי ליה לר' אלעאי למכלינהו דאחזקינהו בחזקת פתן של נכרים שרוב עוברי דרכים נכרים הם

(a)

Explanation: This is like Rashi explained. Since he did not allow R. Ila'a to eat them, he established them to be bread of Nochrim, since most travelers are Nochrim;

דאם היינו תולין בשל ישראל היה מותר אף על פי שאחר הפסח היה בסמוך דבישראל יש לומר דאחר הפסח נעשה

1.

If we would attribute them to a Yisrael, it would be permitted, even though it was shortly after Pesach, for regarding Yisrael, we should say that it was made after Pesach.

7)

TOSFOS DH v'Lamadnu she'Chamtzo Shel Akum Acher ha'Pesach Mutar b'Hana'ah

תוספות ד"ה ולמדנו שחמצו של עכו''ם אחר הפסח מותר בהנאה

(SUMMARY: Tosfos discusses why he was allowed to give a gift to a Nochri.)

מדנתנו לעכו''ם דאיכא טובת הנאה דעכו''ם כדפירש בקונטרס

(a)

Explanation: [We learn that one may benefit from it,] since he gave it to a Nochri, and there is Tovas Hana'ah of the Nochri (he will have gratitude towards him), like Rashi explained;

דאי ס''ל דאסור בהנאה היה לו לאסור מספק דשמא בפסח נעשה

1.

If you would think that [a Nochri's Chametz after Pesach] is Asur b'Hana'ah, [R. Gamliel] should have forbade, for perhaps it was made during Pesach!

וא''ת והיאך נתן ר''ג והא דריש ר''י בסוף פ''ק דע''ז (דף כ.) לא תחנם לא תתן להם מתנת חנם

(b)

Question: How did R. Gamliel give [to the Nochri]? R. Yehudah expounded in Avodah Zarah (20a) "Lo Sechanem" - do not give [to Nochrim] a free gift!

ואע''ג דלעכו''ם המכירו שרי אפילו לר''י דהא מוקמינן כר''י ההוא דשולח אדם ירך לעכו''ם בפסחים בפרק כל שעה (דף כב.) ותניא בתוספתא [דע''ז פ''ג] דאם היא שכינו מותר מפני שהוא כמוכרו לו

1.

Observation: Regarding a Nochri that he knows, even R. Yehudah permits, for in Pesachim (22a) we establish [the Mishnah] "one may send a thigh [with the Gid ha'Nasheh] to a Nochri" like R. Yehudah, and a Tosefta (Avodah Zarah 3:14) teaches "if he was his neighbor it is permitted, for this is like selling to him" (neighbors alternate giving to each other).

מ''מ הכא הא אמרינן שלא היה מכירו רבן גמליאל מעולם

2.

However, here we say that R. Gamliel never knew him (so we cannot answer that the above Heter applies)!

ויש לומר דשמא לא סבר לה ר''ג להא דר''י

(c)

Answer #1: Perhaps R. Gamliel disagrees with R. Yehudah's Drashah.

אי נמי כיון שהיה העכו''ם מתלוה עמהן בדרך שרי דחשיב כמוכרו לו

(d)

Answer #2: Since the Nochri accompanied them on the way, it is permitted, for this is considered like selling to him.

והא דתניא בהניזקין (גיטין דף סא.) מפרנסין עניי עכו''ם עם עניי ישראל מפני דרכי שלום

(e)

Implied question: A Beraisa in Gitin (61a) says that we finance poor Nochrim along with poor Yisraelim, for Darchei Shalom! (Maharsha - this connotes that we must do so due to Darchei Shalom, but it is permitted even without Darchei Shalom.)

ההיא נמי שרי משום דרכי שלום

(f)

Answer: It is permitted [only] due to Darchei Shalom.

8)

TOSFOS DH Poschin b'Charatah

תוספות ד"ה פותחין בחרטה

(SUMMARY: Tosfos concludes that this means that regret suffices.)

פי' בקונטרס צריך לחכם למצוא פתח לשואל שיהא לו פתחון פה לומר על דעת כן לא נדרתי ואילו הייתי יודע שכן לא הייתי נודר ונמצא נדר נעקר מאליו

(a)

Explanation #1 (Rashi): The Chacham must find a Pesach to ask [to permit the vow], that [the Noder] will have a reason to say "I did not vow with this intent. Had I known so, I would not have vowed." It turns out that the vow is uprooted automatically (it was a mistake);

אין פותחין אין צריך לפתוח לו בחרטה אלא החכם עוקר אע''פ שאינו מוצא לו טעם עקירה

1.

Ein Poschin b'Charatah means that he need not find a Pesach for regret. The Chacham uproots, even though he does not find a reason to uproot.

ר''ג סבר כמ''ד פותחין לפיכך הוצרך יישוב הדעת לחשב איזה פתח ימצא לו ע''כ לשון הקונטרס

2.

R. Gamliel holds like the opinion that Poschin. Therefore, he needed a settled mind to think which Pesach he will find for him. All this is from Rashi.

וקשיא לר''ת דהא רב נחמן גופיה שמעינן ליה בהדיא בפרק ד' נדרים (דף כב:) דאמר הלכה פותחין בחרטה ונזקקין לאלהי ישראל

(b)

Question #1 (R. Tam): We heard that Rav Nachman himself explicitly holds in Nedarim (22b) that the Halachah follows the opinion that Poschin b'Charatah, and we try to permit one who swore with the name "Elokei Yisrael" (even though if we permit him, he said Hash-m's name in vain);

ובפ' נערה המאורסה (שם דף עז:) נמי קאמר רב נחמן הלכה נשאלין לנדרים מעומד יחיד ובלילה ופריך עלה מהא דר''ג

1.

Also in Nedarim (77b), Rav Nachman said that one may permit Nedarim while standing, alone and at night. The Gemara asks from this episode with R. Gamliel;

וכתוב בכל הספרים ר''ג סבר אין פותחין בחרטה למיעקר נדרא בעינן ובעי לעיוני להכי ישב ורב נחמן סבר פותחין בחרטה ואפילו מעומד

2.

The text in all Seforim says "R. Gamliel holds that Ein Poschin b'Charatah. We need to uproot the Neder, and this requires investigation. Therefore, he sat. Rav Nachman holds that Poschin b'Charatah, and [one may permit] even while standing.

אלא שיש ספרים שהגיהו איפכא על פי פירוש הקונטרס דהכא בשמעתא

i.

However, there are Seforim that were changed to say oppositely based on Rashi's Perush in our Sugya here.

ועוד דאמר בסוף אלו מותרין (שם כ.) בשלמא מחמירין עליו דלא פתחינן ליה בחרטה משמע דאין פותחין היא חומרא

(c)

Question #2: It says in Nedarim (20a) "granted, we are stringent about him, and we are not Pose'ach with Charatah." This implies that Ein Poschin is a stringency!

ועוד אמר בריש ד' נדרים (דף כא:) דרב הונא סבר פותחין בחרטה מההוא דאתא לקמיה ואמר ליה לבך עלך

(d)

Question #3: It says in Nedarim (21b) that Rav Huna holds that Poschin b'Charatah, from the case of one who came in front of him, and [Rav Huna] said "is your heart on you" (do you still desire your vow)?

ורבה בר בר חנה דאמר ליה לההוא דאתא אלו אתו י' בני אדם שיפייסוך קסבר אין פותחין בחרטה

(e)

Question #4: [It says there that] Rabah bar Rav Chanah, who said to the one who came [to permit a vow] "if there were 10 people who would appease you [would you have vowed]?" holds that Ein Poschin b'Charatah!

מפרש ר''ת פותחין בחרטה היינו ששואלין אותו אם הוא מתחרט על מה שנדר שאומרי' לו כדו תהית או לבך עלך או בעית נדר (שם) ושרינן ליה בהכי

(f)

Explanation #2 (R. Tam): Poschin b'Charatah means that we ask him if he regrets that he vowed. We say to him "do you already regret [the vow], or "is your heart on you?", or "do you [still] want the vow?", and we permit him through this;

ור''ג סבר אין פותחין להתיר לו בחרטה לחוד שמתחרט בו על מה שנדר אלא צריך למצוא פתח לנדרו כגון שאומר לו אילו באו עשרה בני אדם שיפייסוך וכדפתח ר''ג לההוא טייעא ששואלין אותו אדעתא דהכי נדרת

1.

R. Gamliel holds that Ein Poschin to permit just through regret that he vowed. Rather, he must find a Pesach for his vow, e.g. he says "if there were 10 people who would appease you [would you have vowed]?", or like R. Gamliel permitted the merchant. We ask him "did you vow with intent for this"?

שצריך לטרוח הרבה ולחשוב באיזה ענין ימצאו לו פתח לנדרו:

i.

He must toil much and think how he will find a Pesach for him for his vow.

9)

TOSFOS DH Kol ha'Boteh Ra'uy Ledokro b'Cherev

תוספות ד"ה כל הבוטה ראוי לדוקרו בחרב

(SUMMARY: Tosfos brings that we do not make a Pesach from this verse.)

בפרק ד' נדרים (דף כב.) אמר דלא פתחינן ליה בהא דמתוך יראה יאמר אדעתא דהא לא נדר אף על פי שמשקר

(a)

Citation: In Nedarim (22a), it says that we do not make a Pesach from this, for amidst fear one will say that he did not vow with intent for this, even though he lies.

ועוד פסקינן התם הלכה פותחין בחרטה:

(b)

Pesak: Also, we rule there that Poschin b'Charatah.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF