1)

בבראשית (31:17) כתב רש"י שיעקב הקדים את בניו לנשותיו, ואילו עשיו הקדים נקבות לזכרים, וקשה למה משה הקדים כאן אשתו?

1.

גור אריה (בראשית 31:17): בניו היו קטנים וזקוקים לאמן, ולכן הקדים אותה. 1


1

ע"ע מה שכתבנו בבראשית 31:17:3:2.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: חמור המיוחד וכו': מה מיוחד ברכיבה על החמור? ולמה דוקא אברהם ומשה והמשיח רוכבים עליו?

1.

גור אריה: אברהם, משה והמשיח מיוחדים בכך שהם מתרוממים מעל כל הנמצאים (כגון משה שהגביהו ה' למעלה מהשמים) [וכל הברואים נכנעים להם, עיי"ש] 1 והם רכבו מעל הטבע. לכן הם רכבו על חמור, כי אין בהמה שנוטה אל החומריות כמו החמור, ולכן החמור הוא הפשוט ביותר, ובהתנשאות עליו יש רוממות אלוקית 2 , כי הרוכב מתנשא על הבהמה- והם התנשאו במעלתם. 3


1

בניגוד ליעקב לדוגמא שכל ימיו היו בצער.

2

שמעתי לפרש שלכל בהמה יש תכונה מסוימת, והרוכב על הבהמה משתמש באותה תכונה לצרכיו. לא כן החמור, הוא פשוט ומתבטל אל הרוכב בלי ביטוי עצמי ולכן ברכיבה עליו יש רוממות של צלם אלוקים שמשעבד את החומר לצרכיו ונותן בו צורה.

3

עי' מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ט עמ' קי"ד) שהאריך בזה, ועי' מה שכתבנו לעיל שמות 1:22:3:5.

3)

רש"י: הוא החמור שחבש אברהם: מה הענין שחמור זה נברא בבריאת העולם בערב שבת בין השמשות?

1.

גור אריה: בין השמשות נבראו דברים שיוצאים קצת מסדר הטבע, והרכיבה של אברהם, משה והמשיח היא מעל עולם הטבע. 1

2.

מהר"ל, דרך חיים (פ"ה מ"ו עמ' רל"ו): בין השמשות הוא לא יום ולא לילה, ולכן בין השמשות של ערב שבת אי אפשר שיבראו בו דברים טבעיים כי זה זמן קדוש יותר מששת ימי בראשית, אבל אי אפשר שלא יברא בו דבר כי עדין לא נכנסה שבת, ולכן נבראו בו דברים בלתי טבעיים.


1

כמבואר בשאלה הקודמת.

4)

רש"י: הוא החמור שחבש אברהם וכו': וכי חמור זה האריך ימים כל כך?

1.

גור אריה: הוא לא חי כל כך הרבה, אלא הייתה תחילת בריאתו בין השמשות כדי שיצא לפועל בשעת הצורך.

5)

רש"י: הוא החמור שחבש אברהם וכו': למה שלושת הצדיקים הללו רכבו על אותו חמור?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ט עמ' קט"ו): שני דברים שיש להם ענין אחד ומדרגה אחת, הם אחד, והרכיבה של שלושת הצדיקים הללו הייתה כדי להתרומם על העולם.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ט עמ' קט"ו): לאדם הפרטי יש שלושה כוחות שמתנשאים על הגוף ונבדלים ממנו- החכמה, הבינה והדעת. כך גם בשיעור קומה של האדם הכללי- חכמה לאברהם שלמד תורה מכליותיו, בינה למשיח כמו שכתוב "ונחה עליו רוח...בינה", ודעת למשה שהייתה לו ידיעה בשם המיוחד.

3.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ט עמ' קט"ו): אברהם כנגד הכח הזוכר (תהלים ק"ה- כי זכר...את אברהם עבדו"), כח השופט למשיח שישפוט דלים, וכח החכמה למשה שנמסרו לו מ"ט שערי בינה.

4.

מהר"ל, סוף דרוש על התורה, עמ' מ"ט ד"ה ובפרקי): בשלושת הזמנים הללו היה העולם ריק מחכמה כחמור, כי אברהם הוא שהקריא את שם ה' בפי הבריות, וכן משה הוריד את התורה לארץ, והמשיח ימלא את הארץ דעה בזמן שנשתכחה כבר התורה, והרכיבה שלהם על החמור היא הנהגת העולם בזמן של חוסר דעת.

6)

רש"י: אין מוקדם ומאוחר מדוקדקים במקרא: מה ההכרח לומר כך?

1.

גור אריה: בודאי משה לקח את המטה קודם שובו למצרים, ובהכרח שאין מוקדם ומאוחר מדוקדקים במקרא.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים