1)

הגמ' בערכין (דף טו א) מנתה זאת בעשרה ניסיונות שניסו אבותינו את ה' במדבר, וצריך ביאור מה סידרם של הניסיונות, ולמה הם נקראים נסיונות ולא סתם חטאים?

1.

עי' לעיל, שמות 14:11:2:1 וכן שם 14:11:3:1 ואילך.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: אנשים- דתן ואבירם: קשה ש'אנשים' במקרא הוא לשון חשיבות?

1.

גור אריה (לעיל שמות 2:13) 1 : 'איש' מורה על שהוא בעל דבר וזה לשון חשיבות, אבל זה יכול להורות גם על בעל דבר לרעה. 2


1

עיי"ש עוד ברא"ם, ובגור אריה שהקשה עליו.

2

ע"ע בגו"א בדברים (1:13) ש'אנשים' הפך נשים שהן תשושות כח, ואילו האיש הוא בעל מעשים, ולכן תואר 'אנשים' מורה על מי שהוא מופלג לטובה או רעה. עוד הוסיף ש'אנשים' לשון גבורה, ולטובה הכוונה שהם יראי אלוקים המתגברים על יצרם, ולרעה שהם בעלי מחלוקת ורצו לגבור על משה (כמבואר בשאלה הבאה).

3)

רש"י: אנשים- דתן ואבירם: קשה שבכל מקום 'אנשים' פרושו 'חשובים'?

1.

גור אריה (לעיל שמות 2:13): לשון 'איש' הוא 'בעל דבר' וחשוב, וכשזה בא לרעה פרושו- 'בעל דבר לרעה'. 1


1

כפי שיבואר בשאלה הבאה. ע"ע בגו"א בדברים (1:13) ש'אנשים' הפך נשים שהן תשושות כח, ואילו האיש הוא בעל מעשים, ולכן תואר 'אנשים' מורה על מי שהוא מופלג לטובה או רעה. עוד הוסיף ש'אנשים' לשון גבורה, ולטובה הכוונה שהם יראי אלוקים המתגברים על יצרם, ולרעה שהם בעלי מחלוקת ורצו לגבור על משה (כמבואר בשאלה הבאה).

4)

רש"י: אנשים- דתן ואבירם: מנין שהיו אלה דתן ואבירם?

1.

גור אריה (לעיל שמות 2:13): דתן ואבירם מכונים כאן 'אנשים' לומר שהם 'אנשים לרעה' [-מופלגים ברוע שלהם], אך במעשה זה לא הייתה רעה מופלגת, ולכן דרשו שאלו דתן ואבירם שהם 'אנשים לרעה' כי כל מעשיהם בתכלית הרוע. 1


1

כלומר- הם 'אנשים לרעה' לא בגלל מעשה זה כשלעצמו, אלא שמעשה זה נעשה מתוך הרוע הכללי שלהם. עי' בגבורות ה' (תחילת פי"ט, עמ' פה) שתמיד היו דתן ואבירם עומדים כנגד משה ואהרן, וע"ע במהר"ל באור חדש (עמ' ע"ב ד"ה הוא אחשורוש).

5)

רש"י: אנשים- דתן ואבירם: מה ענינם של דתן ואבירם שהיו מתנגדים תמיד למשה?

1.

גור אריה (לעיל שמות 2:13): הם היו מופלגים ברעה- 'בעלי דבר' ברע.

2.

מהר"ל, אור חדש (עמ' עב, ד"ה הוא אחשורוש, אסתר 1:1): כתוב "הוא משה ואהרון" כי הם היו מצוינים לטובה, וכתוב "הוא דתן ואבירם" כי היו מצוינים לרעה, כי ידיעת ההפכים אחד 1 ולכן כנגד המצוינים לטובה יש מצוינים לרעה.

3.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ה, ד"ה ויצא): הרע עומד תמיד לעומת הטוב 2 , ולכן כשזכו למשה ואהרן שהם נבדלים מכל ישראל במעלתם, כנגדם היה בישראל שנים שהם נבדלים ברשעותם- דתן כנגד משה ואבירם כנגד אהרן.

4.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ג עמ' רס"ה, ד"ה ודתן, סנהדרין דף קט ב): הם היו עזי פנים ובעלי מחלוקת 3 , ולכן דרשו שנקרא 'דתן' מפני שעבר על דת, כי לשון דת פרושו סדר, והם יצאו מהסדר בעזותם, וכן 'אבירם' שאיבר עצמו מלעשות תשובה, כי עז פנים מקשה את לבו.


1

כלומר- כדי להבין נכון את מעלת הטוב, צריך להכיר גם את גנות הרע.

2

זה לעומת זה עשה ה' ויש איזון בעולם בין הטוב לרע, ולכן צריך שיהיו רשעים שיעמדו כנגד משה ואהרן.

3

ועיי"ש עוד (עמ' רס"ו ד"ה קרח) שהם נקראים בעלי מחלוקת כי הם לא ביקשו לעצמם כהונה כקורח, אלא רצו רק לחלוק על משה.

6)

רש"י: הרי זה מקרא הפוך...כענין שנאמר וכו': למה כתוב כאן להפך מלקמן (16:24)?

1.

גור אריה 1 : בדרך כלל דבר מבאיש, ואז הוא מתליע, ולאחר מכן הוא נבאש לגמרי, וזו כוונת הכתוב "וירום תולעים ויבאש"- לגמרי. לעומת זאת, לקמן (16:24) "ולא הבאיש ורימה לא הייתה בו" הכוונה שאפילו לא התחיל להבאיש. 2


1

כוונת הגור אריה לפרש אחרת מרש"י.

2

ואם היה כתוב אצלינו רק "ויבאש" הייתי חושב שהבאיש קצת, לכן כתוב שהבאיש אחרי שהתליע, ואילו לקמן המשמעות הפוכה, כי אם לא התליע ודאי שלא הבאיש לגמרי? אלא ללמדך שאפילו לא התחיל להבאיש.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים