1)

מהו השבח שבפסוק זה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ז עמ' קפט, ד"ה אל-הי אבי): גבור שנלחם, הוא מתפעל במלחמה, ועוד- הוא איננו יכול לעשות דבר אחר בשעת המלחמה. לכן כשאנו משבחים את ה' שעשה מלחמה באויביו, אנו משבחים שהוא לא מתפעל 1 , ובשעת המלחמה הוא ממשיך לפרנס את העולם כולו ולרחם על ברואיו, ולכן "ה' שמו" תמיד נקרא בשם הויה המורה על אמיתתו. 2


1

לכאורה הכוונה שגיבור שיש גבול לגבורתו, כאשר קם עליו מתנגד הוא צריך בכל כוחותיו להלחם באויב, ולכן גם אם הוא מנצח- עודנו 'מתפעל' ומושפע מהמלחמה. לא כן הבורא שאין ערך לגבורתו, ולכן המלחמה לא באה על חשבון דברים אחרים.

2

על משמעות שם הויה, עי' לעיל שמות 6:3:4:1, וכן לעיל שמות 3:15:3:1.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: בעל מלחמות, כמו איש נעמי: אולי שם הפרוש 'איש של נעמי'?

1.

גור אריה: "איש נעמי" משמעו שהוא איש בגלל שיש לו אשה, והאמת היא ששמו 'איש' גם מבלעדי אשתו, ולכן פרושו כמו 'בעל נעמי'. 1


1

גור אריה: כי אין לומר 'בעל' אלא למי שיש לו אשה.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים