1)

למה ה' מעניש את הרשעים (כגון בדור אנוש ובמבול) דוקא במים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע ד"ה ובבראשית): המים הם ניגרים וחסרי צורה ולפיכך לא נאמר בהם בריאה ויצירה. לכן אמנם גדול שבח ה' כאשר הוא בא על ידי האדם שיש לו מעלת הצורה, אבל כשמחמת מעלתו חוטא האדם- עדיף ששבח ה' יבא מהמים חסרי הצורה, ולכן העביר ה' את הרשעים במים. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פנ"ט עמ' רסא): יש מעלה בכך שאותו חומר שהתבטל בפני ישראל הוא זה שפועל לאבד את שונאיהם. 2


1

ע"ע לעיל, 14:15:6:1 ואילך על החומריות של המים, ושלכן נקרע הים לפני ישראל.

2

מבואר שם שקריעת הים ענינה ביטול עולם החומר מפני ישראל (כפי שצוין בהערה הקודמת), ולכן יש מעלה בכך שהחומר לא רק מתבטל אלא גם משתעבד ומשמש לישראל. ועי' לעיל 14:21:5:1.

2)

כיצד נענשו המצרים בים, והרי נשבע ה' שלא להביא מבול? (עי' רש"י שמות 1:10)

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע' ד"ה ובבראשית): השבועה הייתה לכלל, לא לפרט.

2.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע' ד"ה ובבראשית): השבועה הייתה שלא להגביר את המים על היצורים, ואילו את המצרים הוא זרק לתוך המים וזה כמו כל פורענות, עיי"ש.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: שזקופים ועומדים כחומה: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: לא כתוב 'ויכסו המים' אלא "וישובו", ללמדך שהם היו זקופים ושבו למקומם. 1


1

ע"ע ברא"ם.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים