1)

למה יצאו ישראל כשהיה מספרם 60 ריבוא?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פ"ג עמ' כו, ד"ה וראייה לזה): המספר הזה הוא שלמות ישראל 1 שהרי בכל המנינים בתורה זהו מספרם, כי 6 הוא מספר שלם 2 , וצריך שיהיה לישראל את שלושת המדרגות של המספר- אחדות, מאות ואלפים. 3

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פ"ג עמ' כז, ד"ה ועוד מצד): כיון שמספר 6 הוא שלם (כמבואר בתירוץ הקודם) הוא ראוי לישראל, כי מה שאיננו שלם יש בו ריבוי שהרי יש עוד חלק, וישראל הם עם יחידי ולכן השלמות ראויה להם.


1

מבואר שם שישראל השתעבדו למצרים קודם שהגיעו לשלמותם, ובמצרים הם נחשבו כעובר במעי בהמה, וכשהגיעו לשלמותם- אז יצאו. ע"ע מה שכתבנו בשמות 1:1:7:1*.

2

כפי שביאר שם שהנקודה אין לה התפשטות, הקו מתפשט רק לאורך, השטח מתפשט לאורך ולרוחב אך אין לו עומק, ואילו הגשם שלם כי יש לו גם עומק, והוא מתפשט ל-6 צדדים [כי הקובייה יש לה 4 רוחות, ומעלה ומטה].

3

והוסיף המהר"ל שמספר ריבוא לא נצרך כי בדרך כלל מונים באלפים ולא ברבבות, ועוד- 'ריבוא' מלשון ריבוי, ולישראל ראוי שלמות ולא ריבוי. ועיי"ש למה לא היה עשרות במנין של ישראל.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: הגברים- מבן עשרים שנה ומעלה: אולי המנין היה מבני 13 ומעלה?

1.

רא"ם: 6 חודשים אחר כך, היה מנינם מבני 20 ומעלה 603,550 איש, ואם המנין כאן הוא מגיל 13, כיצד התרבו כל כך מהר?! 1


1

והוסיף הגור אריה כאן ש"גברים" כאן הכוונה לראויים לצאת למלחמה.

3)

רש"י: הגברים- מבן עשרים שנה ומעלה: רא"ם: קשה אם כן למה ממשיך הפסוק "לבד מטף", והרי מ-13 עד 20 לא נקרא טף?

1.

גור אריה: עיקר אלו שלא נמנו היו טף, והיה איתם גם מגיל 13 עד 20. 1


1

עיי"ש ראייתו.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים